Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38
Offentligt
2676179_0001.png
Enhed
CPR-Administra-
tionen
Sagsbehandler
Grete Kongstad
Koordineret
med
Ændringsforslag til L 38 (Kommunernes kontrol med bopæls-
registreringen i CPR)
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
Sagsnr.
2021 - 2171
Doknr.
591491
Dato
15/3-23
(Kommunernes kontrol med bopælsregistreringen i CPR)
Af
[….]:
Til § 1
1)
Efter
nr. 3
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 10
indsættes i det foreslåede
stk. 3
som nyt punktum:
»Kommunalbestyrelsen skal inden etablering af terminaladgang til indkomstregistret
fastsætte krav til autorisation og styring af adgangsrettigheder, således at kun rele-
vante medarbejdere kan tilgå personoplysninger, som behandles i den forbindelse.«.«
[Pligt til at fastsætte krav til autorisation og styring af adgangsrettigheder i forbindelse
med terminaladgang til indkomstregistret]
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at der indføres organisatoriske kontroller til autorisation og styring af adgangsrettigheder
2676179_0002.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 7, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 284 af 2. marts 2022 om et indkomstregister
fastsætter skatteministeren efter aftale med videnskabsministeren regler for behandling
af oplysninger i indkomstregisteret og om adgang til oplysninger i indkomstregisteret
efter lovens § 7, stk. 1-4 og § 6, herunder:
1) Adgangskontrol til indkomstregisteret.
2) Adgangen til at få stillet oplysninger fra indkomstregisteret til rådighed, herunder i
form af advis-ordninger.
3) Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
4) Beskyttelse af oplysninger registreret i indkomstregisteret eller overført herfra.
5) Anvendelse af oplysninger i registeret.
6) Betaling for adgang til og anvendelse af indkomstregisteret.
Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse om et indkomstregister (bekendtgø-
relse nr. nr. 906 af 26. juni 2018 med senere ændringer). Efter § 14, stk. 1, i bekendtgø-
relsen kan myndigheder og andre indhente oplysninger fra indkomstregisteret via web-
service opslag eller advisordninger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister
har adgang hertil, og hvis de med Skatteforvaltningen har indgået aftale herom, jf. § 7,
stk. 4, i lov om et indkomstregister. Efter § 14, stk. 3, i bekendtgørelsen skal den aftale
,
den enkelte myndighed m.v. indgår med Skatteforvaltningen, indeholde bestemmelser
om, hvilke oplysninger den pågældende myndighed m.v. kan få adgang til.
Efter § 15, stk. 1, i bekendtgørelsen foregår dataudveksling mellem de myndigheder
m.v., som har adgang til oplysninger i indkomstregisteret, og indkomstregisteret i et
offentligt standardformat fastsat af Skatteforvaltningen efter aftale med Digitaliserings-
styrelsen i en kommunikationsløsning, der sikrer autenticitet, integritet, uafviselighed
og fortrolighed. Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, omfatter sikkerhedsforskrifter og -
procedurer, som opfylder kravene i stk. 1, dels sådanne, som fremgår af databeskyttel-
sesforordningen, dels sådanne, som fastlægges i forbindelse med indgåelse af aftale ef-
ter § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister mellem den pågældende myndighed m.v. og
Skatteforvaltningen.
For at få adgang til indkomstoplysningerne i indkomstregistret skal kommunerne indgå
en abonnementsaftale med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Ved indgåelse af afta-
len sikres, at kommunerne kun får adgang til netop de relevante og nødvendige oplys-
ninger for kommunernes opgave med kontrol med bopælsregistreringen efter CPR-lo-
ven.
Ved bestemmelsen foreslås det, at kommunalbestyrelsen inden etablering af terminal-
adgang til indkomstregistret skal fastsætte krav til autorisation og styring af adgangs-
rettigheder, således at kun relevante medarbejdere kan tilgå personoplysninger, som
behandles i den forbindelse.
2