Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 15-03-2023
Enhed: CPR-kontoret
Sagsbeh.: GK
Sagsnr.: 2021-2271
Dok. nr.: 592350
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (L 38), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. marts 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
–
med henvisning til
Datatilsynets anbefaling
–
medfører, at der indføres organisatoriske kontroller til
autorisation og styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante aktører kan
tilgå personoplysninger, der er nødvendige for den behandling af personoplysninger,
som de skal foretage?”
Svar:
Indkomstregistret er et fælles offentligt register, som administreres af Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen i Skatteforvaltningen.
Der er fastsat nærmere regler om adgang til oplysningerne i indkomstregistret i lovbe-
kendtgørelse nr. 284 af 2. marts 2022 om et indkomstregister. Efter lovens § 7, stk. 1,
kan kommunale og statslige myndigheder, anerkendte arbejdsløshedskasser og andre
uden for de i § 6 nævnte tilfælde få terminaladgang til indkomstregisteret, i det omfang
de pågældende i henhold til anden lovgivning kan få sådan adgang. Efter lovens § 7,
stk. 5, fastsætter skatteministeren efter aftale med videnskabsministeren regler for
behandling af oplysninger i indkomstregisteret og om adgang til oplysninger i ind-
komstregisteret efter lovens § 7, stk. 1-4 og § 6, herunder:
1) Adgangskontrol til indkomstregisteret.
2) Adgangen til at få stillet oplysninger fra indkomstregisteret til rådighed, herunder i
form af advis-ordninger.
3) Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
4) Beskyttelse af oplysninger registreret i indkomstregisteret eller overført herfra.
5) Anvendelse af oplysninger i registeret.
6) Betaling for adgang til og anvendelse af indkomstregisteret.
Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse om et indkomstregister (bekendt-
gørelse nr. nr. 906 af 26. juni 2018 med senere ændringer). Efter § 14, stk. 1, i bekendt-
gørelsen kan myndigheder og andre indhente oplysninger fra indkomstregisteret via
webservice opslag eller advisordninger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomst-
register har adgang hertil, og hvis de med Skatteforvaltningen har indgået aftale
herom, jf. § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister. Efter § 14, stk. 3, i bekendtgørelsen
skal den aftale
,
den enkelte myndighed m.v. indgår med Skatteforvaltningen, inde-
holde bestemmelser om, hvilke oplysninger den pågældende myndighed m.v. kan få
adgang til.
Efter § 15, stk. 1, i bekendtgørelsen foregår dataudveksling mellem de myndigheder
m.v., som har adgang til oplysninger i indkomstregisteret, og indkomstregisteret i et