Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 15-03-2023
Enhed: CPR-kontoret
Sagsbeh.: GK
Sagsnr.: 2021-2271
Dok. nr.: 592505
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (L 38), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. marts 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange personer og præcis hvilken kreds, der vil
kunne få adgang til oplysningerne?”
Svar:
Det lægges til grund, at spørgsmålet vedrører den foreslåede adgang for kommunerne
til oplysninger i indkomstregistret.
Ved lovforslaget skabes således hjemmel til, at kommunerne til brug for behandling af
sager efter kapitel 3-6 om bopælsregistrering i CPR kan få terminaladgang til oplysnin-
ger i indkomstregistret.
Det er ikke muligt at angive, hvor mange personer henholdsvis hvilken personkreds,
der vil kunne få adgang til oplysninger i indkomstregistret efter den foreslåede bestem-
melse.
Det bemærkes herved, at det er op til den enkelte kommune at beslutte, om den fore-
slåede adgang til oplysninger i indkomstregistret ønskes udnyttet.
Såfremt den foreslåede adgang til oplysninger i indkomstregistret ønskes udnyttet, er
det imidlertid som anført et krav, at oplysningerne indhentes til brug for kommunens
behandling af sager efter CPR-lovens kapitel 3-6 om bopælsregistrering i CPR.
Inden for rammerne heraf, reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven samt de bestemmelser, der vil blive fastsat i forbindelse med kommunernes
indgåelse af abonnementsaftaler med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, er det den
enkelte kommune selv, der fastlægger, hvilke personer der skal have adgang til oplys-
ninger efter den foreslåede bestemmelse.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde