Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 28. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Kommunernes kontrol med bopælsregistreringen i CPR)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1. Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, LA, KF, RV og DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af SF stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, ALT og NB) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet stem-
mer for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Alternativet
Socialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer af
udvalget bemærker, at der ved spørgsmål om kontrol af bor-
gerne altid skal afvejes et hensyn mellem mål og middel. Da
der er en begrænset boligmasse, er der i dette tilfælde tale
om en proportionalitetsafvejning mellem hensynet til retten
til privatliv og hensynet til en retvisende bopælsregistrering.
SF og ALT konstaterer, at Dataetisk Råd i sine bemærk-
ninger til lovforslaget således også har påpeget, at hensynet
til et korrekt og retvisende CPR-register er et anerkendel-
sesværdigt formål. SF og ALT konstaterer endvidere, at
mens det fremsatte lovforslag omhandler terminaladgang
til indkomstregisteret, havde udkastet til lovforslag to yder-
ligere elementer til kontrol, der vedrørte, at kommunerne
skulle kunne kontakte arbejdsgivere og pengeinstitutter. SF
og ALT finder disse forslag meget vidtgående og noterer,
at både Dataetisk Råd, Institut for Menneskerettigheder og
Datatilsynet havde kritiske bemærkninger hertil. SF og ALT
er derfor positive over for, at disse elementer ikke indgår i
det fremsatte lovforslag.
SF og ALT noterer, at Dataetisk Råd efter anmodning
fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har afgivet
en supplerende udtalelse den 21. marts 2023, hvor rådet
forholder sig til adgangen til indkomstregisteret. SF og ALT
noterer endvidere, at Dataetisk Råd i udtalelsen påpeger, at
oplysninger fra indkomstregisteret er af en anden karakter
end bankoplysninger, herunder fordi oplysningerne er mere
afgrænsede, fordi det vil ligge mere i tråd med den normale
tradition for udveksling af oplysninger mellem myndighe-
der, og fordi proportionalitetsafvejningen mellem hensynet
til privatlivets fred og hensynet til en retvisende bopælsregi-
strering derfor er en anden. SF og ALT henholder sig til
rådets udtalelse.
SF og ALT noterer i forlængelse af ovenstående, at Data-
etisk Råd ikke var på høringslisten til udkastet til lovforsla-
get, men at rådet havde fundet det nødvendigt at afgive be-
mærkninger alligevel. SF og ALT konstaterer samtidig med
tilfredshed, at indenrigs- og sundhedsministeren i svaret til
spørgsmål nr. 2 skriver, at Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet fremover vil høre Dataetisk Råd over lovforslag med
dataetiske konsekvenser, jf. Justitsministeriets brev af 12.
august 2022. Justitsministeriets brev blev sendt efter en be-
retning i Retsudvalget på baggrund af beslutningsforslag nr.
B 149 (folketingsåret 2021-22) fra SF. Beslutningsforslaget
indeholdt også en del, der vedrørte, at lovforslag skal inde-
holde obligatoriske konsekvensvurderinger i bemærkninger-
AX028521