Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38 Bilag 8
Offentligt
2681270_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 00. marts 2023
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Kommunernes kontrol med bopælsregistreringen i CPR)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1. Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
SF’s medlemmer af udvalget bemærker, at der ved
spørgsmål om kontrol af borgerne altid skal afvejes et hen-
syn mellem mål og middel. Da der er en begrænset bolig-
masse, er der i dette tilfælde tale om en proportionalitetsaf-
vejning mellem hensynet til retten til privatliv og hensynet
til en retvisende bopælsregistrering.
SF konstaterer, at Dataetisk Råd i sine bemærkninger
til lovforslaget således også har påpeget, at hensynet til et
korrekt og retvisende CPR-register er et anerkendelsesvær-
digt formål. SF konstaterer endvidere, at mens det fremsatte
lovforslag omhandler terminaladgang til indkomstregisteret,
havde udkastet til lovforslag to yderligere elementer til kon-
trol, der vedrørte, at kommunerne skulle kunne kontakte
arbejdsgivere og pengeinstitutter. SF finder disse forslag
meget vidtgående og noterer, at både Dataetisk Råd, Insti-
tut for Menneskerettigheder og Datatilsynet havde kritiske
bemærkninger hertil. SF er derfor positive over for, at disse
elementer ikke indgår i det fremsatte lovforslag.
SF noterer, at Dataetisk Råd efter anmodning fra Ud-
valget for Digitalisering og It har afgivet en supplerende
udtalelse den 21. marts 2023, hvor rådet forholder sig til
adgangen til indkomstregisteret. SF noterer endvidere, at
Dataetisk Råd i udtalelsen påpeger, at oplysninger fra ind-
komstregisteret er af en anden karakter end bankoplysnin-
ger, herunder fordi oplysningerne er mere afgrænsede, fordi
det vil ligge mere i tråd med den normale tradition for
udveksling af oplysninger mellem myndigheder, og fordi
proportionalitetsafvejningen mellem hensynet til privatlivets
fred og hensynet til en retvisende bopælsregistrering derfor
er en anden. SF henholder sig til rådets udtalelse.
SF noterer i forlængelse af ovenstående, at Dataetisk Råd
ikke var på høringslisten til udkastet til lovforslag, men at
rådet havde fundet det nødvendigt at afgive bemærkninger
alligevel. SF konstaterer samtidig med tilfredshed, at mini-
steren i svaret til spørgsmål nr. 2 skriver, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet fremover vil høre Dataetisk Råd over
lovforslag med dataetiske konsekvenser, jf. Justitsministeri-
ets brev af 12. august 2022. Justitsministeriets brev blev
sendt efter en beretning i Retsudvalget på baggrund af be-
slutningsforslag B 149 (folketingsåret 2021-22) stillet af
SF. Beslutningsforslaget indeholdt også en del, der vedrørte,
at lovforslag skal indeholde obligatoriske konsekvensvurde-
ringer i bemærkningerne til lovforslaget med henblik på at
identificere konsekvenserne for behandlingen af borgernes
data. Der var desværre ikke flertal for dette element, men
DokumentId
Journalnummer
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2681270_0002.png
2
SF opfordrer kraftigt regeringen til at indarbejde disse kon-
sekvensvurderinger i fremtidige lovforslag.
Til sidst skal SF påpege, at SF har fremsat et ændrings-
forslag til lovforslaget på baggrund af Datatilsynets hørings-
svar. Ændringsforslaget ville medføre, at der indføres orga-
nisatoriske kontroller til autorisation og styring af adgangs-
rettigheder, således at kun relevante aktører kan tilgå per-
sonoplysninger, der er nødvendige for den behandling af
personoplysninger, som de skal foretage. Ministeren har af-
vist at støtte ændringsforslaget med henvisning til at undgå
dobbeltregulering, idet kommunerne kun vil få adgang til
netop de relevante og nødvendige oplysninger, og idet der
efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse allerede
er og vil blive fastsat krav til autorisation og styring af
adgangsrettigheder i forbindelse med den foreslåede adgang
for kommunerne til oplysninger i indkomstregisteret. SF op-
fordrer derfor kraftigt Indenrigs- og Sundhedsministeriet til
at følge op på, i hvilket omfang der i kommunerne anvendes
krav til autorisation og styring af adgangsrettigheder. Med
disse bemærkninger kan SF støtte lovforslaget.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10
indsættes i det foreslåede
stk. 3
som nyt punk-
tum:
»Kommunalbestyrelsen skal inden etablering af terminal-
adgang til indkomstregisteret fastsætte krav til autorisation
og styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante
medarbejdere kan tilgå personoplysninger, som behandles i
den forbindelse.««
[Pligt til at fastsætte krav til autorisation og styring af ad-
gangsrettigheder i forbindelse med terminaladgang til ind-
komstregisteret]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 16, stk. 7,
indsættes to steder efter »§ 6, stk. 9,«: »1.
pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 7, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 284 af 2. marts
2022 om et indkomstregister fastsætter skatteministeren ef-
ter aftale med videnskabsministeren regler for behandling af
oplysninger i indkomstregisteret og om adgang til oplysnin-
ger i indkomstregisteret efter lovens § 7, stk. 1-4 og § 6,
herunder:
1) Adgangskontrol til indkomstregisteret.
2) Adgangen til at få stillet oplysninger fra indkomstregi-
steret til rådighed, herunder i form af advis-ordninger.
3) Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
4) Beskyttelse af oplysninger registreret i indkomstregi-
steret eller overført herfra.
5) Anvendelse af oplysninger i registeret.
6) Betaling for adgang til og anvendelse af indkomstregi-
steret.
Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse om et
indkomstregister (bekendtgørelse nr. 906 af 26. juni 2018
med senere ændringer). Efter § 14, stk. 1, i bekendtgørel-
sen kan myndigheder og andre indhente oplysninger fra
indkomstregisteret via webservice opslag eller advis-ordnin-
ger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister
har adgang hertil, og hvis de med Skatteforvaltningen har
indgået aftale herom, jf. § 7, stk. 4, i lov om et indkomstre-
gister. Efter § 14, stk. 3, i bekendtgørelsen skal den aftale,
den enkelte myndighed m.v. indgår med Skatteforvaltnin-
gen, indeholde bestemmelser om, hvilke oplysninger den
pågældende myndighed m.v. kan få adgang til.
Efter § 15, stk. 1, i bekendtgørelsen foregår dataudveks-
ling mellem de myndigheder m.v., som har adgang til op-
lysninger i indkomstregisteret, og indkomstregisteret i et
offentligt standardformat fastsat af Skatteforvaltningen ef-
ter aftale med Digitaliseringsstyrelsen i en kommunikations-
løsning, der sikrer autenticitet, integritet, uafviselighed og
fortrolighed. Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, omfatter
sikkerhedsforskrifter og -procedurer, som opfylder kravene i
stk. 1, dels sådanne, som fremgår af databeskyttelsesforord-
ningen, dels sådanne, som fastlægges i forbindelse med ind-
gåelse af aftale efter § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister
mellem den pågældende myndighed m.v. og Skatteforvalt-
ningen.
For at få adgang til indkomstoplysningerne i indkomstre-
gisteret skal kommunerne indgå en abonnementsaftale med
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Ved indgåelse af afta-
len sikres, at kommunerne kun får adgang til netop de rele-
vante og nødvendige oplysninger for kommunernes opgave
med kontrol med bopælsregistreringen efter CPR-loven.
Ved bestemmelsen foreslås det, at kommunalbestyrelsen
inden etablering af terminaladgang til indkomstregisteret
skal fastsætte krav til autorisation og styring af adgangsret-
tigheder, således at kun relevante medarbejdere kan tilgå
personoplysninger, som behandles i den forbindelse.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i CPR-lovens § 16, stk.
7, kan personer, der fra udlandet flytter til en kommune,
hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 6, stk. 9, har over-
ladt opgaver vedrørende registrering af indrejse til en anden
kommunalbestyrelse, og som betjenes i et International Ci-
tizen Service, anmelde indrejse til kommunalbestyrelsen i
den kommune, der i medfør af § 6, stk. 9, har fået overladt
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2681270_0003.png
3
opgaver vedrørende registrering af indrejse i et International
Citizen Service.
I bestemmelsen henvises to steder til CPR-lovens § 6,
stk. 9.
Henvisningen til CPR-lovens § 6, stk. 9, vil imidlertid
efter lovforslagets vedtagelse være upræcis, idet det ved
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i
lovens § 6, stk. 9.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets nr. 4 indsæt-
tes et nyt nummer, hvorved henvisningen til § 6, stk. 9, i
CPR-lovens § 16, stk. 7, to steder ændres til en henvisning
til § 6, stk. 9, 1. pkt.
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2023 og var til
1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og boligministeren sendte den
29. juni 2021 dette udkast til Indenrigs- og Boligudvalget,
jf. BOU alm. del – bilag 156 (folketingsåret 2020-21). Den
8. februar 2023 sendte indenrigs- og sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <7> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <6> spørgsmål
til indenrigs- og sunhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Heidi Bank (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M) Mike Villa Fonseca (M)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Lars-Christian Brask (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
fmd.
Kirsten Normann Andersen (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Jette Gottlieb (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1