Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38 Bilag 6
Offentligt
2678374_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 00. marts 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Kommunernes kontrol med bopælsregistreringen i CPR)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1. Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF):
1)
Efter
nr. 3
indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10
indsættes i det foreslåede
stk. 3
som nyt punk-
tum:
»Kommunalbestyrelsen skal inden etablering af terminal-
adgang til indkomstregisteret fastsætte krav til autorisation
og styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante
medarbejdere kan tilgå personoplysninger, som behandles i
den forbindelse.««
[Pligt til at fastsætte krav til autorisation og styring af ad-
gangsrettigheder i forbindelse med terminaladgang til ind-
komstregisteret]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Efter
nr. 4
indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 16, stk. 7,
indsættes to steder efter »§ 6, stk. 9,«: »1.
pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 7, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 284 af 2. marts
2022 om et indkomstregister fastsætter skatteministeren ef-
ter aftale med videnskabsministeren regler for behandling af
oplysninger i indkomstregisteret og om adgang til oplysnin-
ger i indkomstregisteret efter lovens § 7, stk. 1-4 og § 6,
herunder:
1) Adgangskontrol til indkomstregisteret.
2) Adgangen til at få stillet oplysninger fra indkomstregi-
steret til rådighed, herunder i form af advis-ordninger.
3) Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
DokumentId
Journalnummer
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2678374_0002.png
2
4) Beskyttelse af oplysninger registreret i indkomstregi-
steret eller overført herfra.
5) Anvendelse af oplysninger i registeret.
6) Betaling for adgang til og anvendelse af indkomstregi-
steret.
Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse om et
indkomstregister (bekendtgørelse nr. 906 af 26. juni 2018
med senere ændringer). Efter § 14, stk. 1, i bekendtgørel-
sen kan myndigheder og andre indhente oplysninger fra
indkomstregisteret via webservice opslag eller advis-ordnin-
ger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister
har adgang hertil, og hvis de med Skatteforvaltningen har
indgået aftale herom, jf. § 7, stk. 4, i lov om et indkomstre-
gister. Efter § 14, stk. 3, i bekendtgørelsen skal den aftale,
den enkelte myndighed m.v. indgår med Skatteforvaltnin-
gen, indeholde bestemmelser om, hvilke oplysninger den
pågældende myndighed m.v. kan få adgang til.
Efter § 15, stk. 1, i bekendtgørelsen foregår dataudveks-
ling mellem de myndigheder m.v., som har adgang til op-
lysninger i indkomstregisteret, og indkomstregisteret i et
offentligt standardformat fastsat af Skatteforvaltningen ef-
ter aftale med Digitaliseringsstyrelsen i en kommunikations-
løsning, der sikrer autenticitet, integritet, uafviselighed og
fortrolighed. Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, omfatter
sikkerhedsforskrifter og -procedurer, som opfylder kravene i
stk. 1, dels sådanne, som fremgår af databeskyttelsesforord-
ningen, dels sådanne, som fastlægges i forbindelse med ind-
gåelse af aftale efter § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister
mellem den pågældende myndighed m.v. og Skatteforvalt-
ningen.
For at få adgang til indkomstoplysningerne i indkomstre-
gisteret skal kommunerne indgå en abonnementsaftale med
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Ved indgåelse af afta-
len sikres, at kommunerne kun får adgang til netop de rele-
vante og nødvendige oplysninger for kommunernes opgave
med kontrol med bopælsregistreringen efter CPR-loven.
Ved bestemmelsen foreslås det, at kommunalbestyrelsen
inden etablering af terminaladgang til indkomstregisteret
skal fastsætte krav til autorisation og styring af adgangsret-
tigheder, således at kun relevante medarbejdere kan tilgå
personoplysninger, som behandles i den forbindelse.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i CPR-lovens § 16, stk.
7, kan personer, der fra udlandet flytter til en kommune,
hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 6, stk. 9, har over-
ladt opgaver vedrørende registrering af indrejse til en anden
kommunalbestyrelse, og som betjenes i et International Ci-
tizen Service, anmelde indrejse til kommunalbestyrelsen i
den kommune, der i medfør af § 6, stk. 9, har fået overladt
opgaver vedrørende registrering af indrejse i et International
Citizen Service.
I bestemmelsen henvises to steder til CPR-lovens § 6,
stk. 9.
Henvisningen til CPR-lovens § 6, stk. 9, vil imidlertid
efter lovforslagets vedtagelse være upræcis, idet det ved
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i
lovens § 6, stk. 9.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets nr. 4 indsæt-
tes et nyt nummer, hvorved henvisningen til § 6, stk. 9, i
CPR-lovens § 16, stk. 7, to steder ændres til en henvisning
til § 6, stk. 9, 1. pkt.
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2023 og var til
1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ-
ret sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren
sendte den 29. juni 2021 dette udkast til Indenrigs- og Bo-
ligudvalget, jf. BOU alm. del – bilag 156 (folketingsåret
2020-21). Den 9. februar 2023 sendte indenrigs- og sund-
hedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <6> spørgsmål
til indenrigs- og sunhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Heidi Bank (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M) Mike Villa Fonseca (M)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Lars-Christian Brask (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
fmd.
Kirsten Normann Andersen (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Jette Gottlieb (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2678374_0003.png
3
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1