Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38 Bilag 1
Offentligt
2659605_0001.png
T
Fax 4
CVR-nr.
ATP's høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om Det Centrale Personregister (Kommunernes kontrol
med bopælsregistrering i CPR mv.)
Generelle bemærkninger
ATP har den 29. juni 2021 modtaget forslag til lov om ændring af lov om CPR til høring.
Forslaget har til formål at forbedre kommunernes rammer for at sikre kvaliteten af
bopælsregistreringen i CPR.
ATP skal indledningsvis understrege, at korrekte oplysnngeme om bopæl i CPR-
registeret er af afgørende betydning for offentlig administration Blandt andet bliver
oplysningeme lagt til grund for administrationen og kontrol af en række forskel ge
ydelsesområder. | ATP drejer det sig fx om administration af ATP Livslang Pension,
folkepension, boligstøtte, barselsdagpenge, børnetilskud og børne- og ungeydelsen.
I takt med digitalisering af den offentlige administration bliver CPR’s data i stigende grad
lagt umiddelbart og objektivt til grund for sagsbehandlingen. Korrekte registreringer af
bopæl og korrekte oplysninger om hvorvidt borgere er indrejst til eller udrejst fra
Danmark, er derfor en helt afgørende forudsætning for, at ATP og andre offentlige
myndigheder kan levere en korrekt administration af ydelser til borgerne
ATP ser derfor positivt på de initiativer, som lovforslaget indeholder, da de sigter på at
forbedre kvaliteten af bopælsregistreringen.
Specifikke bemærkninger
Den Fælles Dataenheds bistand til kommunemes bopælsregistrering
ATP har sammen med Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danmarks Statistik deltaget i den
arbejdsgruppe under Indenrigs- og Boligministeriet der den 16 februar 2021 er
fremkommet med de anbefalinger til ministeriet, der ligger til grund for de ændringer,
der udmøntes i lovforslaget.
ATP vil gøre opmærksom på, at arbejdsgruppen har anbefalet, at der tilvejebringes
hjemmel til, at Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark kan bistå kommunerne
med at kontrollere borgernes bopælsregistreringer i CPR. Den Fælles Dataenhed har
gennem årene opbygget en ekspertise og erfaring i arbejdet med registerbaseret
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til [email protected]
IP
neg
illerød
213
8 02
www.atp.dk
43405810
Telefontid
Mandag - Torsdag 8 00-16 00
Fredag 8 00-15 30
18 august 2021
Ref nr UDK-01-01
000309033
Oplys venligst ved
henvendelse
atp
A
Kongens Væ g
3400 H
70111
8204
Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38 - Bilag 1
Offentligt
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0002.png
dokumentation, der hjælper kommuneme, Udbetaling Danmark og staten til at sikre
borgerne får udbetalt korrekte ydelser og forhindre snyd med offentlige ydelser.
Den Fælles Dataenhed har fx udviklet et værktøj til kommunemes løbende kontrol af,
at kriterierne for udbetaling af kontanthjælp er overholdt. I 2020 blev dette værktøj
anvendt af 93 pct. af kommunerne og resulterede i et provenu på 230 mio. kr. til
kommunerne som følge af korrekte udbetalinger.
Indenrigs- og Boligministeriet har meddelt, at anbefalingen om at tilvejebringe hjemmel
til, at Udbetaling Danmark kan bistå kommuneme med CPR-kontrol, ikke er medtaget i
lovforslaget i denne omgang. Det skyldes, at ministeriet vil afvente at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering har fulgt op på en benchmarking af kommunemes
anvendelse af Den Fælles Dataenhed, for at vurdere, omen hjemmel er
hensigtsmæssig.
ATP vil i den sammenhæng gøre opmærksom på, at både anvendelsesgraden og
nytteværdien i kommunerne af Den Fælles Dataenheds bistand, som illustreret i
eksemplet ovenfor, allerede er meget høj. I forhold til vigtigheden af korrekt
bopælsregistrering for offentlig administrationen, korrekte udbetalinger af ydelser og
sikring af at borgeme ikke snyder med ydelser, er det både ATP's og KL's vurdering, at
kommunerne i stort omfang vil anvende Den Fælles Dataenheds registerbaserede
dokumentation til at sikre korrekt bopælsregistrering.
Der gør sig endvidere det forhold gældende, at arbejdet med at forbedre kvaliteten af
bopælsregistreringer fx ved krav om fysisk fremmøde, opslag i elndkomst manuel
gennemgang af returneret post og returnerede sundhedskort er administrativt tunge og
tidskrævende værktøjer. Ved at lade Den Fælles Dataenhed understøtte arbejdet med
at udpege adresser med usædvanlige bopælssammensætninger, vil kommuneme i vidt
omfang kunne erstatte disse værktøjer.
ATP vil derfor anbefale at give Den Fælles Dataenhed hjemmel til at bistå kommunerne
med den fremadrettede bopælskontrol.
Øvrige bemærkninger
Det fremgår af forslagets § 6, stk. 9, at der ved registrering af indrejse i CPR kan ske
registrering af fremtidig udrejse. ATP ønsker i denne forbindelse at gøre opmærksom
på, at det er uhensigtsmæssigt, såfremt anvendere af registret modtager advseringer
om hændelser, der endnu ikke har fundet sted. ATP foreslår derfor, at der overvejes en
løsning, hvor registreringer af fremtidige hændelser holdes i CPR-systemet, og først
videregives til anvendeme, når hændelserne indtræffer.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Jelstrup
Vicedirektør i ATP
atp
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0003.png
København, den 15. juli 2021
Høringssvar - Ændring af lov om Det Centrale Personregister
BL - Danmarks Almene Boliger har den 29. juni 2021 modtaget høring over udkast til forslag til
ændring af lov om Det Centrale Personregister.
Kommunernes forpligtelse til at forebygge og kontrollere korrekt registrering i CPR
BL er positive overfor, at det med forslaget til ændringen af CPR-loven lovfæstes i § 10 a, at det
er kommunernes forpligtelse af foretage en forebyggende og kontrollerende indsats med henblik
på at sikre korrekt bopælsregistrering i CPR.
Boligorganisationerne anvender CPR til at sikre, at boligerne bebos af de berettigede personer,
herunder som et værktøj til at undgå og opdage ulovlig fremleje i de almene boliger. Derfor er
det også vigtigt, at registreringen i CPR er korrekt.
BL noterer, at lovændringen ikke medfører en ændring i gældende ret, men at ændringen
indføres for at kunne håndhæve, at kommunerne har en lovfæstet forpligtelse.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
GN DANMARKS ALMENE BOLIGER
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
Bent Madsen
Adm. direktør
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0004.png
Birgitte Mikkelsen
Fra: Eva Freidahl Graae <[email protected]>
Sendt: 18. august 2021 09:59
Til: [email protected]
Cc: Annie Bekke Kjær; Jensen, Mark Korshøj; Kent Jensen - Borgerservice
([email protected]); Lynggarrd, Jessie; Marqvardsen, Helle; Overgaard,
Morten; Sara Mia Petersen
Emne: Borgerservice Danmark - høringssvar på ændring af lov om Det centrale
personregister
Vedhæftede filer: Svar på henvendelse af 18. maj 2020.pdf; Brev til indenrigsministeren vedr.
forbedringer ift. folkeregistret.pdf
Opfølgningsflag: Opfølgning
Flagstatus: Afmærket
Att. Indenrigs og Boligministeriet, Chefkonsulent Birgitte Mikkelsen
Bestyrelsen har set lovforslaget igennem og imødeser, at lovændringerne kan træde i kraft allerede 1. januar og
gerne tidligere.
Ud fra et samlet hele vil ændringerne tilgodese kommunernes arbejde og ud fra en samfundsmæssig betragtning må
det være af højeste interesse at bopælsregistreringerne til en hver tid er korrekte. Det er positivt, at ændringerne
ikke vurderes at have økonomiske konsekvenser for det offentlige eller administrative konsekvenser for borgerne.
Vi er spændt på, hvordan ICS’erne i praksis vil imødekomme, at kommunerne kan have forskellige ønsker ift.
muligheden for hhv. registrering og hhv. behandling af fremtidig udrejse anmeldt ved indrejse í ICS’en.
Vi hæfter os ved at kommunernes adgang til at indhente oplysninger fra arbejdsgiver/ seneste arbejdsgiver og
banker bliver indskrevet i loven, som en sidste mulighed, når øvrige sagsbelysningsmuligheder er udtømte.
Fint at fødestedsregistreringerne udvides, så oplysningerne automatisk deles i de respektive systemer, der anvender
de pågældende data.
Foreningen forventer, at der fortsat vil blive arbejdet med afdækning af muligheder for sikring af lovhjemmel til de
sagsbelysningsoptimeringer og øgede muligheder for deling af oplysninger på tværs af myndigheder, som
foreningen har angivet i vores brev til indenrigsministeren af 18. maj 2020.
Med venlig hilsen
Eva Freidahl Graae
BORGERSERVICE DANMARK | FORMAND
Eva Freidahi! Grace | Borgerservicechef [Torvet 5| 7400 Hem ng
www.borgorsorvicedanmark.dk | [email protected]| 96282450
Følg 0s på
LinkedIn
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0005.png
hl
Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister (ministeriets sagsnr. 2021-2271)
1. Ved brev af 29. juni 2021 har Indenrigs- og Boligministeriet anmodet om Datatilsynets even-
tuelle bemærkninger til ovennævnte lovændringsforslag.
2. Datatilsynet finder efter en gennemgang af det tilsendte materiale anledning til at komme
med følgende bemærkninger:
Det fremgår af lovændringsforslagets pkt. 3, at det foreslås, at der i lovens § 10, indsættes stk.
3 og 4 med følgende ordlyd:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan til brug for behandlingen af sager efter kapitel! 3-6 om
bopælsregistrering i CPR få terminaladgang til oplysninger Í Indkomstregisteret, jf. § 7 i lov
om et indkomstregister.
Stk. 4. Medfører oplysninger, som kommunalbestyre!sen har adgang til efter anden lavgiv-
ning, eller som kommunalbestyrelsen har indhentet efter stk. 2 og 3, ikke en afklaring af ved-
kommendes bopælsforhold, som kan danne grundlag for en afgørelse herom, kan kommu-
nalbestyrelsen uden samtykke fra den, hvis bopælsforhold undersøges, indhente oplysnin-
ger om vedkommendes bopælsforhold fra vedkommendes arbejdsgiver henholdsvis kon-
toudskrifter fra vedkommendes pengeinstitut, i det omfang sådanne op-lysninger kan med-
virke til at fastlægge den pågældendes bopælsforhold. Er den registrerede ikke i et aktuelt
ansættelsesforhold, kan kommunen indhente oplysningeme fra vedkommendes seneste ar-
bejdsgiver.«
Datatilsynet har noteret sig Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger om, at der behand-
les personoplysninger i forbindelse med anvendelsen af ovenstående bestemmelser i form af
navn, arbejdsgiver, indtægtsforhold, pengeinstitut og oplysninger om private økonomiske for-
hold, og at Indenrigs- og Boligministeriet anfører, at der er hjemmel hertil i databeskyttelses-
forordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T3319 3200
dt@datatilsynet dk
datatilsynet.dk
CVR 11883729
indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til: [email protected]
Kopi sendt til: [email protected]
20. Jull 2021
J.nr. 2021-11-0662
Dok.nr. 369435
Sagsbehandler
Rasmus Martens
DATATILSYNET
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0006.png
Datatilsynet ska! i lyset af den terminaladgang, som kommunalbestyrelsen kan få efter den fo-
resláede § 10, stk. 3, understrege, at behandling af personoplysninger skal ske under iagtta-
gelse af databeskyttelsesforordningen' og databeskyttelsesloven?.
Datatilsynet kan navnlig pege på følgende regler i forordningen og loven:
* Grundbetingelsere i forordningens artikel 5 om lovlighed, rimelighed og gennemsig-
tighed, formålsbegrænsning, dataminimering, rigtighed, opbevaringsbegrænsning
samt integritet og fortrolighed.
» Regler om de registrerede personers rettigheder i forordningens kapitel 3, herunder
o Den dataansvarliges oplysningspligt ved modtagelse/indsamling af oplysnin-
ger, jf. forordningens artikel 13 og 14.
o Den registreredes ret til indsigt og øvrige rettigheder.
* Reglerne om personoplysningssikkerhed i forordningens kapitel 4, afdeling 2 - her-
under kravet om tilstrækkelig behandlingssikkerhed i forordningens artikel 32.
Efter forordningens artikel 5, stk. 1, litra c skal personoplysninger være tilstrækkelige, rele-
vante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles
(»dataminimering«).
Det bør særligt overvejes, hvorvidt adgang til oplysninger om indtægtsforhold vil være i over-
ensstemmelse med princippet om dataminimering. Tilsvarende gælder i forhold til de oplys-
ninger, som kommunalbestyrelsen kan indsamle, jf. den foreslåede § 10, stk. 4, idet indsam-
ling af oplysninger om private økonomiske forhold umiddelbart ikke vil være i overensstem-
melse med princippet om dataminimering.
For at sikre tilstrækkelig behandlingssikkerhed anbefaler Datatilsynet, at der indføres organi-
satoriske kontroller til autorisation og styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante
aktører kan tilgå personoplysninger, der er nødvendige for den behandling af personoplysnin-
ger, som de skal foretage. De enkelte brugere bør således ikke autoriseres til anvendelser,
som de ikke har behov for, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra f, jf. artikel
32, stk. 1, litra b.
3. Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er Indenrigs- og Boligministeriet velkom-
men til at kontakte undertegnede på tif. 29 49 32 85 og e-mail da s t kellertil Da-
tatilsynet på tif. 33 19 32 00 og e-mail dt@datatilsynet dk.
Med venlig hilsen
Rasmus Martens
Side 2 af 2
1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27 april 2016 om beskyttelse af fysiske personer | forbin-
delse med bahandiing af parsonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/48/EF (generel forordning om databeskyttelse).
2 Lovnr 502af23 maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskytte!isa af fysiske personer | forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
LBI
e
[E
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0007.png
Høringssvar til forslag til œÍndring af CPR-
loven
Resumé
Udkast til œndring af CPR-loven indeho der blandt andet et forslag t1 en ny be-
stemmelse, hvorefter pengeinst'tutter bliver forpligtet t'l at ud evere kontoudskrif
ter til en kommune på anmodning, hvis oplysningerne kan medvirke til fastiæg
gelse af en borgers bopcælsforhold.
Finans Danmark er betænkelig ved proport onaliteten i fors aget i forhold til de
meget vidtgående og personlige oplysninger, der kan fremgå af en borgers kon
toudskrifter. Det skal også ses i lyset af, at det ikke er sikkert, at formålet med at
afklare en borgers bopcæisforhold ved brug af kontoudskrifter kan lade sig gøre,
da de enkelte posteringer i dag ikke nødvendigvis giver indsigt i, hvor en borger
geografisk foretager sine indkøb.
Finans Danmarks holdning er, at det vil være mindre indgribende og proportio
nett, hvis bestemmelsen i stedet blev œndret til, at pengeinstitutter bliver forplig
tede til at udlevere oplysninger, hvis de ligger inde med relevante oplysninger
om en kundes bopclsforhold. På den måde bliver det enkelte pengeinstitut ikke
forpligtet til at udlevere flere oplysninger end der er relevant for en kommunes af-
gørelse om bopælsforhold.
Det bemærkes i den forbindelse, at pengeinstitutter efter den nugældende CPR-
lovs § 10, stk. 2, nr. 3 allerede er forpligtede til at oplyse, den adresse, som en
kunde har oplyst til pengeinstituttet eller andre oplysninger om en kundes bo
pælsforhotd,
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
(cc
AN
@
FINANS
DANMARK
Hnans Danmark Amoliegade 7 = 1256 København K www finansdanmeark dk
18 Gugust 2021
Dok: FIDA 1824564804-691495-v]
Kontakt Ida Bruun
Høringssvar
[email protected]
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0008.png
spo: ow
Høring over udkast til forslag til lov om
cœndring af lov om Det Centrale Person-
register
Finans Danmark takker for muligheden for at give bemcrkninger t'l høringen om
udkast til œndring af CPR-loven.
Vi finder i forbindelse med høringen anledning til at gøre opmærksom på nogle
uhensigtsmæssigheder ved udkastets § 10, stk. 4 om, at pengeinstitutter bliver for
pligtet til at udlevere kontoudskrifter til en kommune på anmodning, hvis oplys
ningeme kan medvirke til fastlæggelse af en borgers bopælsforhold.
Det er Finans Danmarks vurdering, at i en række tilfælde v'I kontoudskrifter ikke
være med til at skabe større klarhed over en borgers indenlandske} bopælsfor
hold, da oplysninger i posteringer for kontoudskrifter i dag i mange ti fœlde ikke
siger noget om, hvor en borger geografisk har foretaget et indkøb., Det skal ses i
tyset af de mange forskellige muligheder for betalinger, der findes i dag, og der
for vil kontoudskrifter af den grund ikke nødvendigvis være særlig anvendelige
for at klarlægge en borgers bopcæœlsforhold.
Det betyder, at kontoudskrifter i en række tilfælde ikke vil kunne medvirke til at
fastlægge en borgers bopælsforhold.
Finans Danmark er samtidig også betænkelig ved proportionaliteten ved udka-
stets § 10, stk. 4, da det samtidig også vil betyde, at kommunalbestyrelsen i nogle
tilfælde vil få langt flere oplysninger end der er behov for (og dermed flere oplys-
ninger end formålet tilsiger). Pengeinstitutter vil dermed blive forpligtede til at ud-
levere flere oplysninger end nødvendigt, herunder oplysninger af følsom karakter,
der, da der f.eks. vil kunne fremgå transaktioner til politiske partier eller fagfor
eninger. Samtidig forholder udkastet til lovforslaget sig heller ikke til begrænsnin
ger for forpligtelsen, f.eks. er der ikke angivet en tidsperiode for, hvor langt til
bage kontoudskrifterne må dække over.
Finans Danmarks holdning er, at det vil være mindre indgribende og proportio
nelt, hvis bestemmelsen i stedet blev ændret til, at pengeinstitutter bliver forplig
tede til at udlevere oplysninger, hvis de ligger inde med relevante oplysninger
om en kundes bopcœlsforhold.
Stk. 4. Medfører oplysninger, som kommunalbestyrelsen har adgang til efter
anden lovgivning, eller som kommunalbestyrelsen har indhentet efter stk. 2 og
y
Z Finans Danmark | A lieg 7 | 1256K I .finansdanmark,dk
18. august 2021
Dok ne
FIDA-1826564804-691495.v1
Høringssvar
Denhavn K www
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0009.png
a
a1
ikke en afklaring af vedkommendes bopæœlsforhold, som kan danne gru d
g for en afgørelse herom kan kommunab styrel en uden amtykke fra de
is bopæl forhold undersøges, indhente oplysninger om vedko mendes b
Isforhold fra vedkommendes arbejdsgiver eller pengeinstitut, i det omf n
danne oplysninger kan medvirke til at fast œgg den pågæœ d ndes bo
Isforhold. Er den registrerede ikke i et aktuelt anscœttelsesforhold, kan ko
unen indhente oplysningerne fra vedkommendes seneste arbejdsgiver.
En sådan udformning af bestemmelsen vil være med t at sikre, at det enkelte
pengeinstitut ikke bliver forpligtet til at udlevere flere op ysninger end der erre e
vant for en kommunes afgørelse om bopælsforhold. Det er i den forbindelse vig
tigt, at det fremgår af Iovbemærkninger, hvilken typer af oplysninger en kommu
nalbestyrelse kan kræve ud everet fra et pengeinstitut. Finans Danmark indgå
gemei en dialog med ndenrigs- og Bo 'gministeriet om, hvilke op ysninger et
pengeinstitut ligger inde med der kan være med t' a klarlægge en kundes b
pæœlsforhold.
Hvis udkast til bestemmelsen fastholdes i den nuværende form v det være fo
målstjenesteligt, hvis det fremgår klart af Iovbemcærkn ngerne, at pengeinstitut
teme ikke er forpligtede til at vurdere, om kommuna bestyrelsens oplysninger er
utilstrækkelige efter § 10, stk. 2 og 3, før de anvender stk. 4. Hjemlen til at udle-
vere kontoudskrifter bør være klar, således at penge`'nstitutter uden betingelser
bliver pålagt at udlevere kontoudskrifter og der dermed ikke opstår en regelkon-
flikt i forhold til de regler om fortrolighed, som pengeinstitutter er underlagt.
Kjeld Gosvig-Jensen
Direkte +45 4083 8327
Mail
18. ougust 2021
Dok nv.
FIDA-1826564804-691495-v1
1256 København K www finansdanmark dk
Høringssvar
Hnans Danmark Amaliegade 7
Med venlig hilsen
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0010.png
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL ÆNDRINGSLOV AF
LOV OM DET CENTRALE PERSONREGISTER
Indenrigs- og Boligministeriet har ved e-mail af 29. juni 2021 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister (Kommunernes kontrol med bopælsregistreringen i CPR
m.v).
Med udkastet foreslås det blandt andet, at kommunerne uden
samtykke kan pålægge en arbejdsgiver at oplyse om en nuværende
eller tidligere ansats bopælsforhold, i det omfang sådanne oplysninger
kan medvirke til at fastlægge den pågældendes bopælsforhold, og
såfremt kommunen ikke på anden måde har kunne afklare personens
bopælsforhold (forslag til § 10, stk. 4, i CPR-loven).
Behovet for at give kommunerne adgang til at afkræve oplysninger fra
en persons arbejdsgiver skyldes et ønske fra kommunerne herom, da
det forventes, at en arbejdsgiver ofte vil have kendskab til den ansattes
reelle opholdsadresse (lovudkastets almindelige bemærkninger, punkt
3.1.3.3).
Instituttet finder, som det også anføres af ministeriet i lovudkastet, at
en oplysningspligt til arbejdsgivere i sager vedrørende udenlandske
arbejdstagere i kortevarende eller tidsbegrænsede ansættelsesforhold,
f.eks. au-pairs eller sæsonarbejdere, kan bidrage til at afklare, om den
udenlandske arbejdstager er udrejst af Danmark.
Det kan imidlertid efter instituttets opfattelse i mange tilfælde ikke
uden videre forventes, at en arbejdsgiver har kendskab til den ansattes
reelle opholdsadresse, idet det i de fleste tilfælde ikke vil have
betydning for arbejdspladsen at have kendskab hertil. Derudover må
det efter instituttets opfattelse forventes, at hvis en person har en
anden opholdsadresse end den, der fremgår af CPR-registeret, så vil
-- AKT 440876 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar vedr. forslag til ændring af lov om Det Centrale Personregister (Kommune... -
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail: [email protected]
Kopi til: [email protected]
WILDERS PLADS BK
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
MIKL@HUMANRIGHTS DK
MENNESKERET.DK
. 21/01984 2
5T 2021
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0011.png
personen antageligvis ikke dele den reelle opholdsadresse med sin
arbejdsgiver, men i stedet oplyse den adresse, der fremgår af CPR-
registeret. Hvis det er tilfældet, vil arbejdsgiveren ikke kunne bidrage til
sagens oplysning.
Det må samtidig antages, at det kan have negativ indflydelse for en
persons agtelse på arbejdspladsen, hvis kommunen retter henvendelse
til arbejdsgiveren og oplyser, at kommunen er i tvivl om personens
reelle opholdsadresse, idet en sådan henvendelse fra kommunen kan
give anledning til overvejelser fra arbejdsgiveren om, hvorvidt den
ansatte spekulerer i at opnå visse fordele ved en eventuel ukorrekt
registrering i CPR-registeret. '
En kommunes beslutning om at afkræve en arbejdsgiver oplysninger
skal overholde et generelt forvaltningsretligt krav om proportionalitet,
dvs. der skal sikres en balance mellem legitime kontrolhensyn på den
ene side og beskyttelsen af den enkelte borgers privatliv og personlige
integritet — og dermed retssikkerheden — på den anden side. Sådanne
overvejelser gjorde sig også gældende, da det i 2000 blev fastlagt,
hvilke kontrolmuligheder kommunerne skulle have for at håndtere
forkerte adresseangivelser i CPR-registeret (lovudkastets almindelige
bemærkninger, punkt 3.1.3.1).
Det yder efter instituttets opfattelse ikke i alle tilfælde en tilstrækkelig
beskyttelse af den ansatte, at kommunen først skal have forsøgt på
anden måde at afklare personens bopælsforhold, før kommunen kan
rette henvendelse til vedkommendes nuværende eller tidligere
arbejdsgiver, idet kravet for at rette henvendelse til en arbejdsgiver
derudover alene er, at oplysninger om vedkommendes bopælsforhold
kan medvirke til at fastlægge den pågældendes bopælsforhold.
Henset til den potentielle skadevirkning for den ansatte ved, at
arbejdsgiveren bliver gjort opmærksom på, at kommunen undersøger
pågældendes boligforhold, og det forhold, at det i mange tilfælde må
forventes, at arbejdsgiveren ikke vil kunne bidrage yderligere til sagens
oplysning, bør der fastsættes skærpede krav til, hvornår en kommune
kan fastsætte en pligt for en arbejdsgiver til at afgive oplysninger om
den ansattes bopælsforhold. Sådanne skærpede krav skal sikre, at
kommunen alene retter henvendelse til nuværende eller tidligere
arbejdsgivere i de sager, hvor kommunen har en begrundet forventning
om, at arbejdsgiveren er i besiddelse af oplysninger, som enten kan
fastlægge den pågældendes bopælsforhold, eller kan fastlægge, om
personen må forventes at være udrejst af Danmark, hvilket f.eks. kan
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0012.png
tilfældet ved visse former for kortevarende eller tidsbegrænsede
ttelsesforhold.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fastsættes
skærpede krav til, hvornår kommunen kan pålægge nuværende
eller tidligere arbejdsgivere at give oplysninger om en ansats
bopælsforhold, f.eks. ved, at kommunen skal have en begrundet
forventning om, at arbejdsgiveren kan være i besiddelse af
relevante oplysninger.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
SPECIALKONSULENT
VæŒIrE
ansæ
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0013.png
KL høringssvar på ændring af lov om Det centrale
personregister
Indenrigs- og Boligministeriet har sendt udkast til forslag t ændring af lov
om Det Centrale Personregister.
I lovforslaget foreslås implementeret en række anbefalinger, fremsat af en
arbejdsgruppe nedsat af daværende Social og Indenrigsminister
Arbejdsgruppen har undersøgt kvaliteten af bopælsregistrering i CPR Og
det Nationale Forsknings og Analysecenter for velfærd (VIVE) har
gennemført en analyse heraf.
Vive konstaterer, at langt den største del af bopælsregistreringerne er
korrekte ligesom at bopælsregistreringerne i høj grad er rettidige.
Grundlæggende anses kvaliteten af registreringerne i CPR derfor som solid.
Der er imidlertid også forhold, der kan forbedres. | visse sammenhænge og
med visse befolkningsgrupper sker registreringer af flytninger, udrejser og
dødsfald med en vis forsinkelse. Det skyldes, at der i dag mangler hjemmel
og redskaber til at understøtte bopælskontrollen på disse parametre.
KL finder grundlæggende at lovforslaget indeholder en række fornuftige
elementer. Særligt bemærkes at der gives hjemmel til at kommunerne kan få
terminaladgang til E-indkomst registeret i sager om bopælsregistrering.
Dette vil øge kommunernes muligheder for at understøtte sagsbehandling
med digitale løsninger. Desuden gives der mulighed for, at en kommune,
med henblik på at fastlægge borgers bopælsforhold, fremadrettet kan rette
henvendelse til arbejdsgiver samt indhente kontoudtog, hvis øvrige tiltag
ikke har været tilstrækkelige informationer til at oplyse en sag.
I forslaget lovfæstes kommunernes forpligtelse til at varetage en
forebyggende og kontrollerende indsats ift. at sikre korrekt
bopælsregistrering i CRP. Det fremgår af lovbemærkningerne, at
kommunerne som minimum hver 3. måned skal kontrollere
bopælsregistreringen i CPR — herunder særligt udenlandske studerende
og arbejdstagere.
Det fremgår af bemærkningerne at det forsat er op til den enkelte
kommune at tilrettelægge den konkrete indsats, fx med fokus på sager
med undringsværdige forhold, og der er dermed ikke formelle krav om fx
systematisk udtagning af en større del eller alle flytteanmeldelser til
kontrol i den forbindelse.
DI
Dato: 3 august 2021
Sags ID SAG-2020-01018
Dok. ID 3109959
E-mail ANBK@kI dk
Direkte 3370 3758
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Sida 1 af 2
Indenrigs og Boligministeriet
Chefkonsulent
Birgitte Mikkelsen
[email protected]
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0014.png
Den Fælles Dataenhed og støtte til kontrolindsats
I forlængelse heraf undrer det KL, at ministeriet ikke har valgt at følge
anbefalingen om give Den Fælles Data-enhed (DFD) i UDK
hjemmelsgrundlag til at foretage registersamkøring på vegne af
kommunerne til brug herfor.
Den Fælles Dataenhed understøtter allerede i dag med succes
kommunernes kontrolindsats på en række ydelsesområder — både i forhold
til den løbende sagsbehandling og i forbindelse med egentlige kontrolsager.
DFD's understøttelse anvendes aktivt af alle kommuner og den monetære
effekt alene på kontanthjælpsområdet er opgjort til et trecifret mio. beløb.
Den Fælles Dataenhed kan identificere usædvanlige
husstandssammensætninger (odd one out) via statistisk Dataanalyse
baseret på en række kriterier herfor, og dermed understøtte kommunernes
arbejde med at fokusere indsatsen på undringsværdige forhold Ved at lade
DFD arbejde digitalt understøttet og databaseret vil det i givet fald medføre
at kommunerne fokusere den manuelle opfølgning på den andel af
sagerne, hvor der er identificeret undringsværdige forhold. Dette forventes at
ville øge kvaliteten af bopælskontrollen grundet de bedre værktøjer hertil.
En løsning i regi af DFD til brug herfor vil kunne etableres for et mindre
beløb.
Med venlig hilsen
Pia Færch
Kontorchef Center for Digitalisering og Teknolog
Dato 3 august 2021
Sags ID SAG-2020-01018
Dok ID 3108959
E-mail ANBK@kl dk
Direkte 3370 3758
Weldakampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www kl.dk
Side 2af 2
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0015.png
*
Forslag til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Kommunernes kontrol med bopæls-
registreringen i CPR m.v.)
1. Dataetisk Råd er et regeringsn dsat forum, som bl.a rådgiver Folketinget ministre og offentlige myndighe-
der om dataetiske spørgsmål ved brugen af data og ny teknologi, herunder i lyset af de mange fordele, som
brugen af data og ny teknologi kan give.
Rådet forholder sig t | etiske spørgsmål om forholdet mellem på den ene side fordelene ved anvendelse af ny
teknologi og på den anden side hensynet til borgernes grundlæggende rettigheder, retssikkerhed og grund-
læggende samfundsmæssige værdier
Ved forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister (kommunernes kontrol med bopælsregi-
streringen i CPR m.v.), er der blandt andet stillet forslag om, at kommunerne under visse betingelser kan
indhente kontoudskrifter fra borgernes pengeinstitutter uden borgernes samtykke, i det omfang sådanne op-
lysninger kan medvirke til at fastlægge de pågældendes bopælsforhold og andre oplysning ikke er tilstrække-
lige.
Dataetisk Rád har ikke været hørt over lovforslaget, men finder det relevant at fremsætte bemærkninger
2. Dataetisk Råd har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Dataetisk Råd finder, at hensynet til et korrekt og retvisende CPR-register er et anerkendelsesværdigt formål,
men det er rådets opfattelse, at den forslåede adgang til uden samtykke at indhente bankoplysninger i form af
kontoudtog er dataetisk betænkeligt.
Lovforslaget indebærer, at kommunerne får adgang til at indhente oplysninger så at sige i blinde, dvs. uden
på forhånd at vide eller kunne vide, om oplysningerne vil kunne anvendes til det givne formål (at fastslå bor-
gerens bopæl).
En sådan indhentelse har uanset sin sit specifikke formål og sit afgrænsede anvendelsesområde efter rådets
opfattelse karakter af fishing expedition eller datahøst og adskiller sig i øvrigt grundlæggende fra den måde
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til e-mail:
Kopi til: ,
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
www.dataetiskraad.dk
Dato 24.09.2021
D taetis
Råd
[email protected] [email protected]
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659605_0016.png
myndigheder normalt oplyser sager i det offentlige, jf. retsgrundsætningen om offentlige myndigheders oplys-
ningspligt.
Det er rådets opfattelse, at en sådan indsamling af oplysninger udgør et alvorligt indgreb i borgernes privatliv,
som meget nøje bør afvejes i forhold til de gevinster, der søges opnået. Der ses ikke foretaget en nærmere
analyse og vurdering heraf, og det er således uklart, hvorvidt indgrebet er proportionalt.
Efter rådets opfattelse bør vurderingen omfatte rimeligheden af at indsamle data om borgerne, uden at kom-
munerne reelt kan vide om indhentelsen vil forsyne kommunerne med relevante oplysninger og med overve-
jende sandsynlighed vil omfatte private oplysninger, som kommunerne under andre omstændigheder ikke vil
være berettiget til at indhente — heller ikke med borgerens samtykke.
Dataetisk Råd anbefaler derfor, at der, inden lovforslaget fremsættes i Folketinget, foretages en analyse og
vurdering af forslagets proportionalitet i forhold til de væsentlige dataetiske betænkeligheder, der er forbundet
med indsamling af oplysninger i blinde og indsamling af ungdvendige og efter omstændighederne meget pri-
vate oplysninger.
Såfremt lovforslaget fremsættes, anbefaler rådet, at der fastsættes klare regler, som sikrer, at kommunerne
ikke anvender de indhentede oplysninger til andet formål end det udtrykkeligt angivne og at oplysninger, som
ikke kan anvendes til at fastslå borgernes bopæl, straks slettes.
Rådet anbefaler endvidere, at borgerne i muligt omfang orienteres inden indsamlingen og får mulighed for at
gøre indsigelse imod indsamlingen, inden den iværksættes.
Rådet henviser i øvrigt til principperne í rådets værktøj til myndigheder, der arbejder med datasamkøring.
Værktøjet skal understøtte, at offentlige myndigheder gør sig de nødvendige overvejelser forud for beslutnin-
ger om samkøring af data ved brug af nye teknologier og vil også kunne fungere som guide ved udarbejdelse
af lovforslag til bredere, dataetiske overvejelser med henblik på at træffe beslutninger, der er dataetisk for-
svarlige.
Ud over dataetiske aspekter indebærer lovforslaget principielle spørgsmål vedrørende borgernes retssikker-
hed, bankhemmeligheden mv., som ikke synes at være belyst i lovens forarbejder.
Lovforslaget ses endvidere at indebære en fravigelse af det forvaltningsretlige undersøgelsesprincip, der gæl-
der for offentlige myndigheder om, at myndighederne alene må indhente nødvendige og relevante oplysninger
til brug for behandling af en sag vedrørende konkrete borgere. Dette synes heller ikke at være belyst í lovens
forarbejder.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning, yderligere rådgivning mv.
Med venlig hilsen for Dataetisk Råd
Johan Busse
Formand
Side 2 af 2