Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38 Bilag 1
Offentligt
2659604_0001.png
Enhed
CPR-
Administrationen
Sagsbehandler
Grete Kongstad
Koordineret
med
Høringsnotat
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Kommunernes kontrol med bopælsregistreringen i CPR)
Sagsnr.
Doknr.
582709
Dato
09-01-2023
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2021 til den 18. august 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
ATP, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL-Danmarks Almene Boliger,
Borgerservice Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Danske Regioner, Datatilsynet, FH- Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Dan-
mark, Institut for Menneskerettigheder, KL og Rigsombudsmanden i Grønland.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
Det daværende Indenrigs- og Boligministerium har modtaget svar fra følgende:
ATP, BL-Danmarks Almene Boliger, Borgerservice Danmark, Datatilsynet, Finans
Danmark, Institut for Menneskerettigheder og KL.
Herudover har Dataetisk Råd afgivet en udtalelse til lovforslaget.
I det følgende gengives og kommenteres de væsentligste punkter i de modtagne hø-
ringssvar.
Det skal bemærkes, at den i høringsudkastet foreslåede nye bestemmelse i CPR-lovens
§ 10, stk. 4, (lovforslagets § 1, nr. 3) om at give kommunerne adgang til at anmode en
arbejdsgiver om adresseoplysninger og indhente bankkontoudskrifter fra pengeinsti-
tutter til brug for oplysningen af en sag om bopælsregistrering, samt forslaget om at
fastsætte mulighed efter CPR-lovens § 57 for at straffe med bøde for undladelse af at
udlevere disse oplysninger til en kommune (lovforslagets § 1, nr. 6), er udtaget af lov-
forslaget. Baggrunden herfor er, at det er vurderet, at der skal foretages en generel
revision af straffebestemmelsen i CPR-lovens § 57. Det er på den baggrund fundet
mest hensigtsmæssigt ikke at fastlægge en pligt for arbejdsgivere og pengeinstitutter
til at udlevere oplysninger.
Der er ydermere ud over de punkter, som omtales i det følgende, på baggrund af mini-
steriets egen kvalitetssikring af lovforslaget indarbejdet mere tekniske, herunder lov-
tekniske, ændringer i lovforslaget inden fremsættelsen.
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659604_0002.png
Det skal endelig bemærkes, at de dele af lovudkastet, der omhandlede registrering i
CPR af Palæstina som fødselsregistreringssted, samt anførelse af medmoderskab i
CPR-lovens bilag 1 under slægtskabsforhold, er udskilt fra lovforslaget og vedtaget
særskilt ved henholdsvis lov nr. 2604 af 28. december 2021 og § 7 i lov nr. 227 af 15.
februar 2022.
Det bemærkes, at lovforslaget den 5. oktober 2022 blev fremsat som lovforslag nr. L
34, der samme dag bortfaldt som følge af udskrivelse af valg til Folketinget. I forhold
til lovforslag nr. L 34 er der alene sket mindre tekniske ændringer i lovforslaget, idet
bl.a. ministeriets titel er ændret.
2. Høringssvarene
2.1. Positive tilkendegivelser vedrørende udvidelse af kommunernes muligheder
for kontrol med bopælsregistreringen i CPR
ATP, Borgerservice Danmark og KL
har givet udtryk for, at de ser positivt på de
forslåede udvidelser af kommunernes muligheder for kontrol med bopælsregistrerin-
gen.
ATP
bemærker i den forbindelse, at korrekte oplysninger om bopæl i CPR er af afgø-
rende betydning for offentlig administration, og at oplysningerne blandt andet bliver
lagt til grund for administration og kontrol af en række forskellige ydelsesområder.
ATP bemærker herudover, at i takt med digitaliseringen af den offentlige administrati-
on bliver CPR´s data i stigende grad lagt umiddelbart og objektivt til grund for sags-
behandlingen, og at korrekte registreringer af bopæl og korrekte oplysninger om,
hvorvidt borgere er indrejst eller udrejst fra Danmark, er helt afgørende for, at ATP og
andre offentlige myndigheder kan levere en korrekt administration af ydelser til bor-
gerne.
Borgerservice Danmark
bemærker bl.a., at ændringerne ud fra et samlet hele vil
tilgodese kommunernes arbejde, og at det ud fra en samfundsmæssig betragtning må
være af højeste interesse, at bopælsregistreringerne i CPR er korrekte.
KL
bemærker, at KL grundlæggende finder, at lovforslaget indeholder en række for-
nuftige elementer. KL bemærker særligt, at der gives kommunerne hjemmel til ind-
komstregisteret i sager om bopælsregistrering, hvilket vil øge kommunernes mulighe-
der for at understøtte sagsbehandling med digitale løsninger.
2.2. Særligt vedrørende kommunernes adgang til at indhente oplysninger
fra indkomstregisteret
Datatilsynet
har bemærket, at det særligt bør overvejes, hvorvidt adgang til oplys-
ninger om indtægtsforhold vil være i overensstemmelse med princippet om datamini-
mering. Datatilsynet har på baggrund af ministeriets forespørgsel supplerende be-
mærket, at Datatilsynets bemærkninger ikke skal opfattes således, at enhver adgang til
indkomstregisteret og enhver adgang til at indhente økonomiske oplysninger i sig selv
vil være i strid med minimeringsprincippet.
For at sikre tilstrækkelig behandlingssikkerhed anbefaler Datatilsynet, at der indføres
organisatoriske kontroller til autorisation og styring af adgangsrettigheder, således at
kun relevante aktører kan tilgå personoplysninger, der er nødvendige for den behand-
ling af personoplysninger, som de skal foretage, og at de enkelte brugere således ikke
bør autoriseres til anvendelser, som de ikke har behov for, jf. databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5, stk. 1, litra f, jf. artikel 32, stk. 1, litra b.
2
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659604_0003.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger
Efter princippet om dataminimering må oplysninger alene behandles, hvis formålet
med behandlingen ikke med rimelighed kan opfyldes på anden måde, og behandlingen
skal begrænses til det, der er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen.
Ministeriet finder, at den foreslåede adgang for kommunerne til indkomstregisteret er
i overensstemmelse med dataminimeringsprincippet. Ministeriet har herved henset
til, at der er tale om økonomiske oplysninger, dvs. almindelige personoplysninger om-
fattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvilket Datatilsynet
tillige har noteret sig. Ministeriet har også lagt vægt på, at oplysninger om en persons
indtægtsforhold eller manglende indtægt fra indkomstregisteret ofte er af væsentlig
betydning i sager om bopælsregistrering i CPR, både i sager om bopælsregistrering,
hvor en kommune har en konkret formodning om, at en person ikke er korrekt bo-
pælsregistreret i CPR, men også som et led i kommunernes generelle forpligtelse til
kontrol med bopælsregistreringen i CPR, f. eks. som led i den løbende kontrol af, om
udlændinge fortsat opholder sig her i landet.
Ministeriet finder ikke, at en kommunal adgang til oplysninger om en persons økono-
miske forhold på en hensigtsmæssig måde kan opfyldes på anden vis, f.eks. ved at
kommunerne hver gang, der vurderes at være behov for denne type af oplysninger til
brug for at sikre korrekt bopælsregistrering i CPR, skal rette henvendelse til Skattefor-
valtningen og anmode om at få udleveret oplysninger dvs. både i enkeltsager og ved
den løbende generelle kontrol. Ministeriet har også lagt vægt på, at kommunerne ved
den foreslåede bestemmelse ikke får adgang til samtlige oplysninger i indkomstregi-
steret.
Som anført i lovforslaget, skal kommunerne efter tilvejebringelse af lovhjemmel for
kommunerne til terminaladgang til indkomstregisteret således indgå en abonne-
mentsaftale med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen for at få adgang til indkomstop-
lysningerne i eIndkomst Udstilling. Ved indgåelse af aftalen sikres, at kommunerne
kun får adgang til netop de relevante og nødvendige oplysninger for kommunernes
opgave med kontrol med bopælsregistreringen efter CPR-loven.
I forhold til spørgsmålet om behandlingssikkerhed i relation til kommunernes adgang
til indkomstregistret efter den foreslåede bestemmelse i CPR-lovens § 10, stk. 3, skal
ministeriet – som også oplyst i bemærkningerne til lovforslaget – bemærke, at efter §
14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 906 af 26. juni 2018 om et indkomstregister kan myn-
digheder og andre indhente oplysninger fra indkomstregistret via webservice opslag
eller advis-ordninger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister har adgang
hertil, og hvis de med Skatteforvaltningen har indgået aftale herom, jf. § 7, stk. 4, i lov
om et indkomstregister.
Som ligeledes oplyst i bemærkningerne til lovforslaget foregår dataudvekslingen mel-
lem de myndigheder m.v., som har adgang til oplysninger i indkomstregisteret, og
indkomstregisteret i et offentligt standardformat fastsat af Skatteforvaltningen efter
aftale med Digitaliseringsstyrelsen i en kommunikationsløsning, der sikrer autentici-
tet, integritet, uafviselighed og fortrolighed, jf. § 15, stk. 1, i bekendtgørelsen om et
indkomstregister. Det følger af bekendtgørelsens § 15, stk. 2, at sikkerhedsforskrifter
og –procedurer som opfylder kravene efter § 15, stk. 1, omfatter dels sådanne, som
fremgår af databeskyttelsesforordningen, dels sådanne som fastlægges i forbindelse
med indgåelse af aftaler efter § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister mellem den på-
gældende myndighed m.v. og Skatteforvaltningen.
3
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659604_0004.png
2.3. Den foreslåede lovfæstelse i lovforslagets § 1, nr. 4, af kommunernes for-
pligtelse til at varetage den forebyggende og kontrollerende indsats med at sik-
re korrekt bopælsregistrering i CPR
BL - Danmarks Almene Boliger
er positive overfor, at kommunernes forpligtelse til
at varetage den forebyggende og kontrollerende indsats med at sikre korrekt bopæls-
registrering i CPR foreslås lovfæstet, da boligorganisationerne anvender CPR som
værktøj til at undgå og opdage ulovlig fremleje.
KL
har bemærket, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det fortsat er
op til den enkelte kommune at tilrettelægge den konkrete indsats, f.eks. med fokus på
sager med undringsværdige forhold, og at der dermed ikke er formelle krav om f.eks.
systematisk udtagning af en større del eller alle flyttemeddelelser.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger
Ministeriet skal bemærke, at det er korrekt, at der ikke med den foreslåede lovfæstelse
fastsættes formelle krav om f.eks. systematisk udtagning af en større del eller alle flyt-
temeddelelser.
2.4. Forslag om tilvejebringelse af yderligere hjemmel til kontrol i lovforslaget i
form af registersamkøring
ATP og KL
har anbefalet, at der tilvejebringes hjemmel til, at Udbetaling Danmark
(Den Fælles Dataenhed) kan foretage registersamkøringer til brug for kommunernes
kontrol med bopælsregistreringen i CPR i lighed med den allerede eksisterende ad-
gang hertil på ydelsesområdet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger
Den nedsatte arbejdsgruppe, som på baggrund af VIVE´s undersøgelser af kvaliteten
af bopælsregisteringen i CPR kom med en række anbefalinger til den daværende in-
denrigs- og boligminister om initiativer, der kan medvirke til at forbedre kvaliteten af
bopælsregistreringen i CPR, anbefalede at tilvejebringe hjemmel til registersamkøring
på CPR-området.
Lovforslaget indeholder, som anført i bemærkningerne til lovforslaget, de af arbejds-
gruppens anbefalinger om ændring af CPR-lovgivningen, der
umiddelbart og uden
yderligere undersøgelse
er fundet grundlag for at udmønte.
Det er ikke fundet hensigtsmæssigt at medtage forslaget om registersamkøring i dette
lovforslag, da forslaget indebærer principielle persondataretlige overvejelser om ad-
gang til registersamkøring, herunder særligt proportionalitet og hensynet til datami-
nimering.
Arbejdsgruppens anbefaling om at tilvejebringe hjemmel til, at Udbetaling Danmark
(Den Fælles Dataenhed) kan foretage registersamkøringer til brug for kommunernes
kontrol med bopælsregistreringen i CPR, er således ikke medtaget i nærværende lov-
forslag.
2.5. Vedrørende den foreslåede adgang til at delegere kompetence til et
ICS til at behandle opgaver om fremtidig udrejse
4
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2659604_0005.png
ATP
har bemærket, at det fremgår af forslagets § 6, stk. 9, at der ved registrering af
indrejse kan ske registrering af fremtidig udrejse. ATP bemærker, at det er uhensigts-
mæssigt, såfremt anvendere af CPR modtager adviseringer om hændelser, der endnu
ikke har fundet sted.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger
Som oplyst i bemærkningerne til lovforslaget kan CPR-systemet teknisk understøtte
behandlingen af en anmeldelse af fremtidig udrejse, men den egentlige registrering af
den fremtidig udrejse i CPR sker først på den anmeldte udrejsedato. Først på dette
tidspunkt adviseres modtagere af oplysninger fra CPR om den registrerede udrejse.
5