Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 8
Offentligt
2676011_0001.png
KEF-udvalget
Dok. ansvarlig: JPC
Sekretær:
Sagsnr: s2023-361
Doknr: d2023-9947-2.0
14-03-2023
Til Folketingets Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalg
Revision af elforsyningsloven (L37) har efter 1. behandling den 23. februar 2023 været
genstand for en del folketingsspørgsmål. Blandt andet har der været stor interesse for forhold
omkring
såkaldt ”lokal
kollektiv tarifering”.
Green Power Denmark tolker ministerens sva
1
r sådan, at det med L37 bliver muligt at oprette
fysiske eller virtuelle målepunkter, som alene kan bruges til tariferingsmæssige formål. Dette
fremgår imidlertid ikke af lovforslagets ordlyd, ligesom det også er uklart, hvordan et sådant
målepunkt skal håndteres i markedsmodellen (den såkaldte ”Engrosmodel”), hvor det er
elhandleren, der forestår den samlede afregning ud mod slutkunderne. Det står endvidere ikke
klart, om og i så fald hvornår Datahubben vil kunne understøtte en lokal kollektiv tarifering.
Green Power Denmark noterer sig blandt andet, at ministeren i flere svar redegør for, at der
med L37 er tilstrækkeligt lov- og administrationsgrundlag for, at netselskaberne og Energinet
kan anmelde tarifmetoder, der gennem en kollektiv måling kan tarifere lokale kunder
kollektivt.
Green Power Denmark er enig i, at intentionen bag loven er klar
det skal være muligt at
understøtte lokale fællesskaber blandt andet ved at muliggøre lokal kollektiv tarifering. Green
Power Denmark udarbejder gerne tarifmetoder, der kan understøtte den politiske og
kundemæssige efterspørgsel. Der udestår dog en række forhold, som gør at Green Power
Denmark som repræsentant for de netselskaber, der skal udvikle og administrere en sådan
lokal kollektiv tarifering, tvivler på, at en sådan reelt set bliver mulig, hvis L37 bliver vedtaget i
sin nuværende form og i øvrigt uden yderligere vejledning fra ministeren gennem
bekendtgørelse.
En del af grundlaget for muliggørelsen af en lokal tarifering findes i fortolkningsbidrag i
lovbemærkninger samt i ministersvar afgivet i forbindelse med udvalgsbehandlingen af L 37.
Grundlaget fremgår således ikke af selve lovforslagets ordlyd. Det gælder således lovforslagets
§ 1, nr. 24 (ændring af elforsyningslovens § 73), hvori der ikke er anført, at lokal kollektiv
tarifering medfører en mulighed for netselskaberne til at etablere afregningspunkter, der er
1
Se blandt andet Ministerens svar på spørgsmål 4, 9, 10 og 11.
Green Power Denmark.
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400.
[email protected]. greenpowerdenmark.dk
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 15/3-23 (dateret den 14/3-23) fra Green Power Denmark
2676011_0002.png
forskellig fra den individuelle kundes tilslutningspunkt til det kollektive elnet. Etableringen af et
sådant afregningspunkt vurderer Green Power Denmark som et centralt forhold ved en lokal
kollekt tarifering, og det bør derfor fremgå direkte af loven.
Det er endvidere uklart, hvordan reglerne om lokal kollektiv tarifering skal spille sammen med
reglerne om Engrosmodellen. Netselskabet har en elhandler som aftalepart, jf.
Engrosmodellen, og kun målepunkter som tildeles et aftagenummer - og herved bliver en
elkunde som defineret i elforsyningslovens § 5, nr. 13 - kan benyttes til afregning mellem et
netselskab og en elhandler.
Af ministersvar på udvalgsbehandlingens spg. 4 fremgår, at I stedet for at afregne nettarif på
de individuelle målere, muliggør lokal kollektiv tarifering, at nettariffen kan afregnes på ét
samlet målepunkt. Hverken lovbemærkningerne eller ministerens svar ved
udvalgsbehandlingen af L 37 kaster dog lys over, bl.a. om et sådant samlet målepunkt for en
lokal sammenslutning skal være en elkunde. Forholdet er også vigtigt for, hvordan datahubben
kan understøtte de kommende regler for lokal kollektiv tarifering.
Green Power Denmark savner også klarhed omkring, hvordan afregningen af en gruppe af
elkunder (som kan have forskellige elhandlere) skal håndteres.
Engrosmodellen medfører, at netselskaberne ikke står i et direkte aftaleforhold til slutkunden,
og netselskaberne kan derfor ikke stå inde for, at de eventuelle besparelser ved lokal kollektiv
tarifering slår igennem over for slutkunden. Dette fordi elhandleren ikke er forpligtet til at
sende en besparelse videre til slutkunden. Dertil er det uklart, om elhandleren vil skulle
udbyde lokal kollektiv tarifering som et elhandelsprodukt, og om dette vil være omfattet af
aftagepligten.
Processen for lokal kollektiv tarifering er ikke beskrevet i regler. Det er uklart, hvem der træffer
afgørelse om, hvilke kunder som kan gå sammen og afregnes efter reglerne. Vil en gruppe af
individuelle kunder skulle gå til en elhandler for at blive omfattet af lokal kollektiv tarifering?
Slutteligt er det ikke klart, om og i så fald hvornår Datahubben kan understøtte lokal kollektiv
tarifering.
Jeg skal således understrege, at vi fra Green Power Denmarks side gerne udarbejder de
nødvendige tarifmetoder, hvis dette ønskes. Der er dog store områder af lovgivningen, hvor
det ikke er klart, hvordan det i så fald vil skulle administreres. Vi vil derfor gerne anmode
udvalget om at sikre, at der fremskaffes klare rammer for en implementering af lokal kollektiv
tarifering. På den måde undgår vi, at der skabes en dårlig og usikker situation for forbrugerne
og de netselskaber og handelsselskaber, der skal administrere det.
Vi står naturligvis til rådighed for udvalget, hvis der er spørgsmål til ovenstående.
Med venlig hilsen
Mette Rose Skaksen
Viceadm. direktør
Green Power Denmark.
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400.
[email protected]. greenpowerdenmark.dk