Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 6
Offentligt
2675668_0001.png
Til lovforslag nr.
L 37
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. marts 2023
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og lov om afgift af elektricitet
(Implementering af forskellige aftaler om grøn omstilling, herunder dele af Power-to-x-aftalen af 15. marts 2021)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 5-9, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til titlen
1)
I titlen ændres »15. marts 2021« til: »15. marts 2022«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af
<>:
Til § 1
2)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 9 b indsættes i kapitel 2:
»Energifællesskaber«
§ 9 c.
Ved næsten realtid forstås i denne lov i forbindelse
med elmåling, en kort tidsperiode, normalt ned til sekunder
eller op til tidsrammen for afregning af ubalancer.
§ 9 d.
Ved VE-fællesskab forstås i denne bekendtgørelse
en juridisk person, der er baseret på åben og frivillig delta-
gelse, og er uafhængig og faktisk kontrolleres af kapitalejere
eller deltagere, der er beliggende i nærheden af de projek-
ter for vedvarende energi, der ejes og udvikles af denne
juridiske person, hvis kapitalejere eller deltagere er fysiske
personer, SMV�½er eller lokale myndigheder, herunder kom-
muner, og hvis hovedformål er at give sine kapitalejere
eller deltagere eller de lokalområder, hvor den opererer,
miljømæssige, økonomiske eller sociale fællesskabsfordele
snarere end økonomisk fortjeneste.
Stk. 2.
SMV’er skal forstås som mikrovirksomheder,
små virksomheder eller mellemstore virksomheder som de-
fineret i artikel 2 i bilaget til Kommissionens henstilling
2003/361/EF.
§ 9 e.
Ved borgerenergifællesskab forstås i denne be-
kendtgørelse en juridisk person, der er baseret på frivillig
og åben deltagelse og reelt kontrolleres af deltagere eller
kapitalejere, der er fysiske personer, lokale myndigheder,
herunder kommuner, eller små virksomheder, hvis primære
formål er at give sine deltagere eller kapitalejere eller de
DokumentId
Journalnummer
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2675668_0002.png
2
lokalområder, hvor det drives, miljømæssige, økonomiske
eller sociale fællesskabsfordele frem for at give økonomisk
gevinst.
§ 9 f.
Deltagelse i et VE-fællesskab og et borgerenergi-
fællesskab og ejerskab af kapitalandele i et VE-fællesskab
og borgerenergifællesskab er åben og frivillig. Deltagelse i
et VE-fællesskab og et borgerenergifællesskab og ejerskab
af kapitalandele i et VE-fællesskab og et borgerenergifælles-
skab kan dog begrænses af VE-fællesskabets og borgerener-
gifællesskabets interessentskabskontrakt eller vedtægter.
Stk. 2.
Deltagere og kapitalejere i et VE-fællesskab og et
borgerenergifællesskab bevarer deres rettigheder og forplig-
telser som elforbrugere, herunder som husholdningsforbru-
ger og aktiv kunde.
Stk. 3.
Hvis en deltager eller kapitalejer i et VE-fælles-
skab og et borgerenergifællesskab trækker sig ud af VE-fæl-
lesskabet og borgerenergifællesskabet finder de relevante
selskabsretlige regler anvendelse afhængig af selskabsfor-
men. Retten til at trække sig ud af et VE-fællesskab og et
borgerenergifællesskab påvirker ikke eventuelle hæftelses-
forpligtelser for deltageren eller kapitalejeren i forhold til
VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet eller forplig-
telser indgået af VE-fællesskabet og borgerenergifællesska-
bet.
Stk. 4.
En deltager eller kapitalejer i et VE-fællesskab og
borgerenergifællesskab anvender sin ret til at vælge elhan-
delsvirksomhed efter elforsyningsloven § 6, stk. 1, 2. pkt.,
når VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet indgår en
aftale om levering og deling af elektricitet med en elhandel-
svirksomhed, jf. § 9 n. Dette påvirker dog ikke deltagerens
eller kapitalejerens adgang til frit at aftale levering af elek-
tricitet med en anden elhandelsvirksomhed, forudsat at den
krævede tilslutning og de nødvendige målepunkter er etable-
ret.
§ 9 g.
Et VE-fællesskab og borgerenergifællesskab kan
etableres og drives som en forening, et interessentskab, et
andelsselskab eller et kapitalselskab.
Stk. 2.
Fysiske og juridiske personer, der træffer beslut-
ninger på et VE-fællesskabs og borgerenergifællesskabs
vegne må ikke deltage i omfattende kommercielle aktiviteter
og have energisektoren som primært område for økonomisk
aktivitet. 1. pkt. omfatter medlemmer af ledelsen i virksom-
heder, der har energisektoren som primært område for øko-
nomisk aktivitet.
Stk. 3.
Deltagere og kapitalejere i et VE-fællesskab og et
borgerenergifællesskab, der deltager i omfattende kommer-
cielle aktiviteter og har energisektoren som primært område
for økonomisk aktivitet, må ikke opnå bestemmende indfly-
delse i VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet.
Stk. 4.
Uanset stk. 2 og 3 kan et VE-fællesskab og et
borgerenergifællesskab etableres som elhandelsvirksomhed
efter § 9 k, stk. 2, med det formål at foranstalte deling af
elektricitet i VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet.
§ 9 h.
Et VE-fællesskab og borgerenergifællesskab kan
ikke eje, etablere, købe eller leje distributionsnet.
§ 9 i.
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber kan
beskæftige sig med produktion, levering, forbrug, aggrege-
ring, energilagring, energieffektivitetsydelser eller ydelser til
opladning af elektriske køretøjer eller yde andre energiydel-
ser til sine deltagere eller kapitalejere.
§ 9 j.
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber er
økonomisk ansvarlige for de ubalancer, som de skaber i
elektricitetssystemet, og skal derfor være balanceansvarlige
parter eller delegere deres balanceansvar til en balancean-
svarlig i overensstemmelse med artikel 5 i forordning (EU)
2019/943.
§ 9 k.
Et VE-fællesskab og et borgerenergifællesskab har
adgang til alle elektricitetsmarkeder, enten direkte eller via
tredjepart, på en ikke forskelsbehandlende måde.
Stk. 2.
Et VE-fællesskab og et borgerenergifællesskab
skal etableres som elhandelsvirksomhed eller som aggrega-
torvirksomhed og omfattes af alle respektive regler herfor
for at deltage direkte i elmarkedet.
§ 9 l.
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber skal
behandles på en ikkeforskelsbehandlende og forholdsmæs-
sigt afpasset måde for så vidt angår deres aktiviteter, rettig-
heder og forpligtelser som elforbrugere producenter, elhan-
delsvirksomheder og aggregatorvirksomheder.
§ 9 m.
Et VE-fællesskab og et borgerenergifællesskab
kan, inden for VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet
via det kollektive net, foranstalte deling af elektricitet, der
produceres på de af VE-fællesskabet og borgerenergifælles-
skabet ejede elproduktionsanlæg, eller på elproduktionsan-
læg ejet af deltagere eller kapitalejere, i VE-fællesskabet og
borgerenergifællesskabet.
Stk. 2.
Deltagerne eller kapitalejerne kan forsynes med
elektricitet fra produktionsanlæggene inden for et borgere-
nergifællesskab uden at være i direkte fysisk nærhed af
elproduktionsanlægget. Kapitalejere eller deltagere der er
beliggende i nærheden af de projekter for elproduktion, der
ejes og udvikles af VE-fællesskabet, kan forsynes med elek-
tricitet fra produktionsanlæggene inden for VE-fællesskabet.
Stk. 3.
Hvis elektricitet deles af et VE-fællesskab eller et
borgerenergifællesskab mellem dets deltagere eller kapital-
ejere, finder de gældende nettariffer og afgifter i forbindelse
med disse elektricitetsstrømme anvendelse.
§ 9 n.
Deling af elektricitet i VE-fællesskabet og borgere-
nergifællesskabet foranstaltes gennem aftale om levering af
elektricitet med en elhandelsvirksomhed til deltagere eller
kapitalejere i VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet
jf. dog § 9 k, stk. 2. Elhandelsvirksomheden varetager for-
deling og modregning mellem VE-fællesskabets og borge-
renergifællesskabets deltagere eller kapitalejere ud fra VE-
fællesskabets og borgerenergifællesskabets anmodning.
Stk. 2.
Levering af elektricitet til VE-fællesskabets og
borgerenergifællesskabets deltagere eller kapitalejere i hen-
hold til aftaleforholdet efter stk. 1 skal både omfatte elektri-
citet, der er produceret og delt i VE-fællesskabet og borgere-
nergifællesskabet og elektricitet, der er produceret uden for
VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet, hvis den delte
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2675668_0003.png
3
elektricitet ikke fuldt ud dækker elektricitetsforbruget for
deltagerne eller kapitalejerne i VE-fællesskabet og borgere-
nergifælleskabet.
Stk. 3.
Kravet om aftale efter stk. 1 bortfalder, hvis VE-
fællesskabet og borgerenergifællesskabet selv varetager el-
handelsvirksomhed. I dette tilfælde skal VE-fællesskabet og
borgerenergifællesskabet opfylde alle forpligtelser for vare-
tagelsen af elhandelsvirksomhed.
§ 9 o.
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber, skal
jf. § 2 i bekendtgørelse om oprindelsesgaranti for VE-elek-
tricitet anmode om udstedelse af oprindelsesgarantier for
VE-fællesskabets og borgerenergifællesskabets delte pro-
duktion af VE-elektricitet.
Stk. 2.
Oprindelsesgarantierne skal annulleres af VE-fæl-
lesskabet og borgerenergifællesskabet eller dets elhandel-
svirksomhed i forbindelse med delingen af elektriciteten
inden for VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet.
Stk. 3.
VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet kan
vælge at annulleringen foretages af Energinet umiddelbart
efter udstedelsen.
Stk. 4.
Såfremt Energinet udvikler en model for næsten
realtids-baserede oprindelsesgarantier, skal disse lægges til
grund for deling.
§ 9 p.
Netvirksomheder skal samarbejde med VE-fælles-
skaber og borgerenergifællesskaber om at lette deling af
elektricitet inden for VE-fællesskaber og borgerenergifæl-
lesskaber. VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber ret-
ter henvendelse til netvirksomheder om behov for konkrete
tiltag for at lette deling af elektricitet inden for det respekti-
ve VE-fællesskab og borgerenergifællesskab.
Stk. 2.
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber skal
kompensere netvirksomheder i form af særskilte gebyrer for
konkrete tiltag, som netvirksomheder iværksætter jf. stk. 1.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet vurderer rimeligheden af kom-
pensationen efter stk. 2, jf. elforsyningsloven § 73 a.
Stk. 4.
Pligten til samarbejde med et VE-fællesskabet og
et borgerenergifællesskab efter stk. 1 indtræder for den net-
virksomhed, der har bevilling til at drive netvirksomhed i
det netområde, hvor VE-fællesskabet og borgerenergifælles-
skabet etableres og drives. Hvis et VE-fællesskab og borge-
renergifællesskab etableres og drives over flere netområder,
vil pligten efter stk. 1 indtræde for de pågældende netvirk-
somheder i forhold til dette VE-fællesskab og borgerenergi-
fællesskab.
§ 9 q.
Hvis VE-fællesskabers og borgerenergifællesska-
bers brug af nettet giver anledning til besparelser for
de kollektive elforsyningsvirksomheder skal tariferingen af
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber udarbejdes ud
fra de kollektive elforsyningsvirksomheders vurdering af
fordelene for de kollektive elforsyningsvirksomheder ved
VE-fællesskabers og borgerenergifællesskabers brug af net-
tet. Metoden til udarbejdelse af tariffer efter 1. pkt. godken-
des af Forsyningstilsynet, jf. elforsyningsloven § 73 a.
§ 9 r.
En elhandelsvirksomheds elprodukt, som udeluk-
kende består i leveringen af elektricitet til deltagere eller
kapitalejere i et VE-fællesskab og et borgerenergifællesskab,
der alene er produceret på elproduktionsanlæg, der er ejet
af VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet eller af del-
tagere eller kapitalejere i VE-fællesskabet og borgerenergi-
fællesskabet, er ikke omfattet af pligten til levering af elek-
tricitet efter elforsyningsloven § 6 b, stk. 1, jf. § 6 b, stk.
4, 5 og 8, selvom en eller flere deltagere eller kapitalejere
i VE-fællesskabet og borgerenergifællesskabet er hushold-
ningsforbrugere.
Stk. 2.
En elhandelsvirksomheds øvrige levering af elek-
tricitet til deltagere eller kapitalejere i VE-fællesskaber
og borgerenergifællesskaber, der er husholdningsforbrugere,
skal ske via et elprodukt, der er omfattet af pligten til leve-
ring af elektricitet efter elforsyningsloven § 6 b, stk. 1, jf. §
6 b, stk. 4, 5 og 8.
§ 9 s.
Forsyningstilsynet skal identificere og overvåge
fjernelsen af uberettigede hindringer og restriktioner for ud-
viklingen af VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber.«
[Energifællesskabers og VE-fællesskabers rettigheder skri-
ves direkte ind i loven i stedet for kun på bekendtgørelsesni-
veau]
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19
indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan, uag-
tet at bevillingsperioden ikke er udløbet, bestemme, at en
netvirksomheds bevillingsområde opdeles i flere geografisk
afgrænsede delområder, og at netvirksomhedens bevilling
delvis overdrages til en eller flere nye bevillingshavere i en
eller flere af de afgrænsede delområder.««
[Mulighed for, at lokale sammenslutninger af elforbrugere i
et geografisk afgrænset område som f.eks. en boligforening,
får mulighed for at få bevilling til at eje og drive eget distri-
butionsnet i det afgrænsede område]
4)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 73
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis VE-fællesskabers og borgerenergifællesska-
bers brug af nettet giver anledning til besparelser for de kol-
lektive elforsyningsvirksomheder, skal tariferingen af VE-
fællesskaber og borgerenergifællesskaber udarbejdes ud fra
de kollektive elforsyningsvirksomheders vurdering af for-
delene for de kollektive elforsyningsvirksomheder ved VE-
fællesskabers og borgerenergifællesskabers brug af nettet.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Bestemmelse har til hensigt at tydeliggøre, at de kollektive
elforsyningsvirksomheder i udarbejdelsen af deres tarifme-
toder skal tage hensyn til de fordele, som energifællesska-
berne medfører for nettet]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 2
5)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 7, stk. 2
og
5,
indsættes efter »nr. 2«: »og 3«.«
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2675668_0004.png
4
[Måle-, faktura- og regnskabskrav, der gælder efter § 7 i lov
om afgift af elektricitet, foreslås at gælde for direkte linjer]
6)
Nr. 5
affattes således:
»5.
Efter
§ 7
indsættes:
Ȥ 7 a.
Netvirksomhedens ansvar efter § 7, stk. 1, omfat-
ter også pligt til at måle forbruget af elektricitet hos forbru-
ger på en direkte linje, der er tilsluttet virksomhedens net.
Stk. 2.
Netvirksomheden stiller løbende oplysninger om
det målte forbrug til rådighed for virksomheden, der er regi-
streret efter § 4, stk. 2, på den direkte linje.««
[Præcisering af netvirksomhedens ansvar til at måle forbrug
af elektricitet hos forbrugere på en direkte linje]
7)
Nr. 6
og
10
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3]
8)
Nr. 9
udgår.
[Den foreslåede § 9 b udgår, da der ikke vil kunne gælde
andre særlige afgiftsforhold på en direkte linje]
9)
Nr. 11
og
12
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at foretage en lovteknisk ændring af lovfor-
slagets titel. Det præciseres med ændringsforslaget, at Po-
wer-to-x-aftalen blev indgået 15. marts 2022, og ikke 15.
marts 2021, som det fremgår af lovforslagets titel.
Til nr. 2
Det følger af § 6 b, stk. 13, og § 9 i lov om elforsyning, at
ministeren bl.a. kan fastsætte regler om energifællesskaber. I
medfør af de to bestemmelser er der i dag fastsat regler
i bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifæl-
lesskaber og forholdet mellem VE-fællesskaber og borgere-
nergifællesskaber og elhandelsvirksomheder og kollektive
elforsyningsvirksomheder.
Det foreslås med ændringen, at energifællesskabers ret-
tigheder i stedet skrives ind i lov om elforsyning.
Ændringen indebærer ikke en ændring af rettigheder eller
pligter for energifællesskaber eller andre aktører omfattet af
regelsættet, hvorfor ændringen heller ikke vil medføre en
ændring af gældende ret.
Til nr. 3
Det følger af det foreslåede § 19, stk. 4, at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan, uagtet at bevillingsperioden
ikke er udløbet, bestemme, at en netvirksomheds bevillings-
område opdeles i et eller flere geografisk afgrænsede delom-
råder, og at netvirksomhedens bevilling delvis overdrages
til en eller flere nye bevillingshaver i en eller flere af de af-
grænsede delområder. Formålet med den foreslåede bestem-
melse er, at der ved ministerens bestemmelse herom kan
gives mulighed for, at lokale sammenslutninger af elforbru-
gere i et geografisk afgrænset område, som f.eks. en landsby
eller en boligforening, får mulighed for at få bevilling til at
eje og drive eget distributionsnet i det afgrænsede område.
Den foreslåede ændring vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne opdele en netvirksomheds
bevillingsområde i geografisk afgrænsede delområder og be-
stemme, at netvirksomhedens bevilling overdrages delvis til
en eller flere sådanne lokale sammenslutninger med henblik
på, at den pågældende sammenslutning bliver bevillingsha-
ver i et geografisk afgrænset delområde. Forslaget vil give
mulighed for, at dette kan finde sted inden udløb af den
tidsperiode, for hvilken netvirksomhedens bevilling er ud-
stedt. Med delvis overdragelse menes overdragelse af en
geografisk afgrænset del af det nuværende netvirksomheds
bevillingsområde.
Det bemærkes, at de krav og forpligtelser, der efter gæl-
dende ret påhviler en netvirksomhed, vil skulle opfyldes af
de nye bevillingshaver.
Til nr. 4
Det følger af § 13 i bekendtgørelse nr. 1069 af 30.
maj 2021 om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber
og forholdet mellem VE-fællesskaber og borgerenergifæl-
lesskaber og elhandelsvirksomheder og kollektive elforsy-
ningsvirksomheder, at såfremt VE-fællesskabers og borge-
renergifællesskabers brug af nettet giver anledning til be-
sparelser for de kollektive elforsyningsvirksomheder skal
tariferingen af VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber
udarbejdes ud fra de kollektive elforsyningsvirksomheders
vurdering af fordelene for de kollektive elforsyningsvirk-
somheder ved VE-fællesskabers og borgerenergifællesska-
bers brug af nettet. Metoden til udarbejdelse af tariffer efter
1. pkt. godkendes af Forsyningstilsynet, jf. elforsyningslo-
ven § 73 a.
Bestemmelsen er udtryk for elmarkedsforordningens krav
om omkostningsægte tariffer. Dette indebærer, at energifæl-
lesskaber skal bidrage på en passende og afbalanceret måde
til systemets samlede omkostningsdeling. Såfremt der ved
energifællesskabets brug af nettet kan påvises fordele, er de
kollektive elforsyningsvirksomheder således forpligtede til
at tage dette i betragtning, når de udvikler deres tarifmeto-
der.
Den foreslåede bestemmelse i elforsyningslovens § 73,
stk. 3, ophæver bestemmelsen i bekendtgørelse om VE-fæl-
lesskaber og borgerenergifællesskaber til lov. Den foreslå-
ede bestemmelse har til hensigt at tydeliggøre, at de kol-
lektive elforsyningsvirksomheder i udarbejdelsen af deres
tarifmetoder skal tage hensyn til de fordele, som energifæl-
lesskaberne medfører for nettet.
Det vil fortsat være de kollektive elforsyningsvirksomhe-
der, der skal udvikle tarifmetoderne, som skal godkendes
af Forsyningstilsynet. Det er således de kollektive elforsy-
ningsvirksomheder, der skal vurdere, om der er grundlag for
at udarbejde en tarifmetode.
Til nr. 5
Det fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om elafgift
(herefter elafgiftsloven), at afgiften skal svares af den, der
leverer elektricitet til forbrug her i landet, og af den der
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2675668_0005.png
5
til eget forbrug fremstiller elektricitet. Ved den, der leverer
elektricitet til forbrug her i landet, jf. stk. 1, nr. 1, forstås
net- og transmissionsvirksomheder, der er omfattet af § 19 i
lov om elforsyning (herefter elforsyningsloven), jf. elafgifts-
lovens § 3, stk. 2.
Med lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås det, at afgiften
også skal svares af den, der er registreret for afgift efter § 4,
stk. 2-5.
Det fremgår af elafgiftslovens § 4, stk. 2, at registrerings-
pligten efter stk. 1 desuden omfatter den, der uden at være
omfattet af elforsyningslovens § 19 leverer elektricitet til
forbrug her i landet. Dette omfatter bl.a. leverancer af elek-
tricitet, der ikke sker via transmission- og distributionsnettet
(det kollektive elforsyningsnet), men via en elproducents in-
terne elnet, leverancer af elektricitet inden for områder, der
ikke er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet, f.eks. visse
små ø-samfund, og virksomheder, der driver kørestrømsnet
for eltog.
Det fremgår af elafgiftslovens § 5, stk. 1, at der ikke skal
svares afgift af elektricitet, der leveres til virksomheder, der
erhvervsmæssigt afsætter elektricitet, og som er registreret
efter § 4, jf. litra a, leveres til virksomheder registreret efter
§ 4, stk. 3-5, jf. litra b, eller udføres til udlandet, jf. litra
c. Det er efter § 5, stk. 2, en forudsætning for anvendelse af
stk. 1, litra a, at elektriciteten leveres til et aftagenummer,
der kun vedrører en virksomhed nævnt i stk. 1, litra a. Det
er efter § 5, stk. 3, en forudsætning for anvendelse af stk. 1,
litra b, at elektriciteten leveres til et aftagenummer, der kun
vedrører en virksomhed nævnt i stk. 1, litra b.
Efter elafgiftslovens § 7, stk. 2, skal afgiftspligtige om-
fattet af § 3, stk. 1, nr. 2, måle og føre regnskab over
fremstillingen, afsætningen og eget forbrug af elektricitet,
der kan danne grundlag for opgørelsen af det i hver afgifts-
periode opkrævede afgiftsbeløb og for kontrollen af afgifts-
betalingen.
Efter elafgiftslovens § 7, stk. 5, fastsætter Skatteforvalt-
ningen de nærmere regler for afgiftspligtiges regnskabsfø-
relse og for indretning af teknisk måleudstyr og montering
af dette hos afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1, nr. 2.
Efter elafgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 2, straffes med bøde
den, som forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 7, stk.
2. Efter § 15, stk. 3, kan den, der begår en af de nævnte
overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassen afgift,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder,
medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §
289. Efter stk. 4 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Med lovforslagets § 1, nr. 12, defineres en direkte linje
som en direkte elektricitetsforbindelse mellem en elprodu-
cent og en forbruger, hvorpå der dels leveres elektricitet
direkte fra elproducenten til forbrugeren på den direkte linje,
dels leveres elektricitet fra en elhandler på det kollektive
net til forbrug på den direkte linje. Elektricitet produceret
af elproducenten på den direkte linje kan efter almindelige
regler også leveres til det kollektive net.
Direkte linjer har ét tilkoblingspunkt til det kollektive
net. Der kan ligge flere forbrugere, herunder med forskellige
cvr-numre, bag tilkoblingspunktet. Der er dog kun knyttet
ét aftagenummer til hvert tilkoblingspunkt på det kollektive
net, og derfor vil kun en af forbrugerne på den direkte
linje kunne indgå aftale med en elhandelsvirksomhed om
leverancer af elektricitet til aftagenummeret.
Det foreslås efter lovforslagets § 2, nr. 4, at indsætte et
nyt nummer.
Det foreslås i elafgiftslovens
§ 7, stk. 2
og
5,
efter ”nr. 2”
at indsætte ”og 3”. Det er en henvisning til elafgiftslovens §
3, stk. 1, nr. 3.
Den foreslåede ændring af § 7, stk. 2, medfører, at også
afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3, vil skulle måle og
føre regnskab over fremstillingen, afsætningen og eget for-
brug af elektricitet, der kan danne grundlag for opgørelsen
af det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbeløb og for
kontrollen af afgiftsbetalingen.
Det medfører også, at den, der forsætligt eller groft uagt-
somt eller med forsæt til at unddrage statskassen afgift over-
træder § 7, stk. 2, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, vil kunne straffes med
bøde eller fængsel.
Den foreslåede ændring af § 7, stk. 5, medfører, at Skat-
teforvaltningen også skal fastsætte de nærmere regler for
afgiftspligtiges regnskabsførelse og for indretning af teknisk
måleudstyr og montering af dette hos også afgiftspligtige
omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3.
Efter det foreslåede skal den, der leverer elektricitet til
forbrug på den direkte linje, registreres for afgift hos og
svare afgift til Skatteforvaltningen, jf. § 4, stk. 2, i elafgifts-
loven og det i lovforslagets § 2, nr. 4, foreslåede § 3, stk. 1,
nr. 3, i elafgiftsloven.
Den registrerede efter § 4, stk. 2, på en direkte linje skal
måle og føre regnskab over fremstillingen, afsætningen og
eget forbrug af elektricitet, der kan danne grundlag for op-
gørelsen af det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbeløb
og for kontrollen af afgiftsbetalingen, jf. § 7, stk. 2. Dette
omfatter både forbrug af elektricitet fra det kollektive net og
elektricitet produceret på den direkte linje.
Ved levering af elektriciteten fra det kollektive net skal
der efter elafgiftslovens § 5, stk. 1, litra a, ikke svares afgift,
da leveringen sker til en virksomhed, der er registreret efter
elafgiftslovens § 4.
Ved fakturering af afgiften til andre forbrugere på den
direkte linje skal kravene i § 7, stk. 3, overholdes.
Til nr. 6
Elafgiftslovens § 7 fastsætter regler om måle-, faktura-
og regnskabskrav for forbrug af elektricitet.
Efter § 7, stk. 1, fremgår det bl.a., at netvirksomheder
og transmissionsvirksomheder omfattet af § 3, stk. 1, nr.
1, skal måle forbruget af elektricitet hos de forbrugere, der
er tilsluttet virksomhedens net, samt eget forbrug af elektri-
citet. Virksomheden skal føre et regnskab over det nævnte
forbrug samt over mængden af elektricitet, der leveres og
distribueres for andre registrerede virksomheder, som kan
danne grundlag for opgørelsen af de afgiftspligtige elmæng-
der, det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbeløb og for
kontrollen af afgiftsbetalingen.
Netvirksomheder har måleansvar efter elforsyningslo-
vens § 22, stk. 1, nr. 2, herunder er der krav om, at netvirk-
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2675668_0006.png
6
somhederne måler forbruget på en direkte linje. Netvirksom-
heden skal måle den elektricitet, der transporteres igennem
virksomhedens net, og den elektricitet, der leveres til elfor-
brugere eller aftages fra elproducenter inden for netvirksom-
hedens netområde.
Aktørerne på det danske elmarked anvender det centrale
og uafhængige it-system, DataHub, til at kommunikere med
hinanden om danskernes elforbrug, herunder målerdata, og
sikrer, at de har den nødvendige information til at afregne
kunderne.
Det følger af bemærkningerne til elforsyningslovens §
22, stk. 1, nr. 2, Folketingstidende 2017-18, A, L 165, som
fremsat, side 16-17, at netvirksomheder har ansvar for både
måling af og afregning af elektricitetsforbrug hos elforbru-
gere med slutforbrug og elproducenter med eget forbrug,
såkaldte egenproducenter, som er direkte tilsluttet transmis-
sionsnettet i netvirksomhedens netområde. Bestemmelsen
omfatter også direkte linjer, hvorfor disse vil være omfattet
af netvirksomhedens ansvar for måling af elektricitetsfor-
brug, uden at elproducenten behøver at producere el til eget
forbrug.
Det følger således allerede af gældende ret, at netvirk-
somheder har ansvar for at måle forbruget af elektricitet
på direkte linjer, der er tilsluttet netvirksomhedens net. Det
vurderes dog hensigtsmæssigt at præcisere, at pligten, der
følger af § 7, stk. 1, også gælder for forbrug på direkte linjer.
Det foreslås, at det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 5,
affat-
tes således, at der efter § 7 indsættes et § 7 a. Det foreslås
som stk. 1 at netvirksomhedens ansvar efter § 7, stk. 1,
også omfatter pligt til at måle forbruget af elektricitet hos
forbruger på en direkte linje, der er tilsluttet virksomhedens
net. Det foreslås som stk. 2, at netvirksomheden løbende
stiller oplysninger om det målte forbrug til rådighed for
virksomheden, der er registreret efter § 4, stk. 2, på den
direkte linje.
Det medfører, at en netvirksomhed skal foretage målinger
af forbrug af elektricitet på direkte linjer, der er tilsluttet
netvirksomhedens net.
Det foreslåede medfører, at netvirksomheden løbende vil
skulle stille oplysninger om det målte forbrug til rådighed
via datahubben for den registrerede virksomhed efter § 4,
stk. 2, på den direkte linje.
At det skal ske løbende indebærer, at den registrerede
virksomhed efter elafgiftslovens § 4, stk. 2, på den direkte
linje ved hjælp af disse oplysninger altid vil skulle være
i stand til at opfylde sine forpligtelser efter elafgiftsloven,
herunder kravet i elafgiftslovens § 8, stk. 1, hvorefter regi-
strerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode
skal opgøre periodens leverancer af elektricitet m.v.
Den registrerede virksomhed vil kunne opnå en tredje-
partsadgang til disse målerdata i datahubben, således at de
kan danne grundlag for dennes fakturering af forbrug af
elektricitet fra det kollektive net og af elektricitet produceret
på den direkte linje til de enkelte forbrugere.
Målingerne af forbrug skal ske ved hjælp af forbrugsmå-
lere. Disse vil alene være tekniske målinger og ikke måling
ved et aftagenummer.
Ved opgørelse af det afgiftspligtige forbrug af elektricitet
inde på den direkte linje anvendes målerdata fra forbrugs-
målere, der opsættes af den netvirksomhed, hvis netområde
omfatter den direkte linje, jf. elforsyningslovens § 22, stk.
1, nr. 2. Netvirksomheden skal indmelde disse målerdata til
datahubben.
Denne pligt skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 2, hvorefter afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3,
skal måle og føre regnskab over fremstillingen, afsætningen
og eget forbrug af elektricitet, der kan danne grundlag for
opgørelsen af det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbe-
løb og for kontrollen af afgiftsbetalingen.
Til nr. 7
Det foreslås med ændringsforslag nr. 4, at lovforslagets §
2, nr. 6 og 10 udgår af lovforslaget grundet ændringsforslag
nr. 2 og 3.
Det skyldes, at gældende faktureringsbestemmelser m.v.
med de rettelser, der foreslås i ændringsforslag nr. 2, skal
overholdes for forbrug af elektricitet på en direkte linje. Det
er således ikke nødvendigt med særskilte bestemmelser her-
om for forbrug på direkte linjer. Disse bestemmelser er alle-
rede strafbelagte efter gældende ret.
Til nr. 8
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5, at lovforslagets §
2, nr. 9, udgår af lovforslaget, da der ikke vil kunne gælde
andre særlige afgiftsforhold på en direkte linje. Særskilte
verifikationsbestemmelser vil således heller ikke være nød-
vendige.
Til nr. 9
Det foreslås at med ændringsforslag nr. 5, at lovforslagets
§ 2, nr. 11 og 12, udgår af lovforslaget grundet ændringsfor-
slag til nr. 2 og 5.
Det skyldes dels, at overtrædelser af gældende fakture-
ringsbestemmelser m.v. allerede er strafbelagte, dels, at det
ikke er nødvendigt med strafbestemmelser ved manglende
overholdelse af regulering i det med lovforslaget foreslåede
§ 9 b, der udgår.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2023 og var til
1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den <> dette udkast til udvalget, jf. KEF alm. del –
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2675668_0007.png
7
bilag XX. Den 16. februar 2023 sendte klima-, energi- og
forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 26 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF)
Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF)
Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
16
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
7
6
4
1
1
1
1