Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag stillet den xx. marts 2023 [til/uden for betænkningen]
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og lov om afgift af
elektricitet (Implementering af forskellige aftaler om grøn omstilling,
herunder dele af PtX-aftalen af 15. marts 2021)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
Af klima-, energi- og forsyningsministeren:
Til titlen
1)
I undertitlen ændres »15. marts 2021« til: »15. marts 2022«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 7, stk. 2
og
5,
indsættes efter »nr. 2«: »og 3«.«
[Måle-, faktura- og regnskabskrav, der gælder efter § 7 i lov om afgift af elektricitet, foreslås at
gælde for direkte linjer]
3)
Nr. 5 affattes således:
»5. Efter
§ 7
indsættes:
Ȥ
7 a.
Netvirksomhedens ansvar efter § 7, stk. 1, omfatter også pligt til at måle forbruget af
elektricitet hos forbruger på en direkte linje, der er tilsluttet virksomhedens net.
Stk. 2.
Netvirksomheden stiller løbende oplysninger om det målte forbrug til rådighed for
virksomheden, der er registreret efter § 4, stk. 2, på den direkte linje.««
[Præcisering af netvirksomhedens ansvar til at måle forbrug af elektricitet hos forbrugere på en
direkte linje]
4)
Nr. 6
og
10
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3]
5)
Nr. 9
udgår.
[Den foreslåede § 9 b udgår, da der ikke vil kunne gælde andre særlige afgiftsforhold på en
direkte linje]
6)
Nr. 11
og
12
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 5]
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at foretage en lovteknisk ændring af lovforslagets undertitel. Det præciseres med
ændringsforslaget, at Power-to-x-aftalen blev indgået 15. marts 2022, og ikke 15. marts 2021,
som det fremgår af lovforslagets undertitel.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om elafgift (herefter elafgiftsloven), at afgiften skal
svares af den, der leverer elektricitet til forbrug her i landet, og af den, der til eget forbrug
fremstiller elektricitet. Ved den, der leverer elektricitet til forbrug her i landet, jf. stk. 1, nr. 1,
forstås net- og transmissionsvirksomheder, der er omfattet af § 19 i lov om elforsyning
(herefter elforsyningsloven), jf. elafgiftslovens § 3, stk. 2.
Med lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås det, at afgiften også skal svares af den, der er registreret
for afgift efter § 4, stk. 2-5.
Det fremgår af elafgiftslovens § 4, stk. 2, at registreringspligten efter stk. 1 desuden omfatter
den, der uden at være omfattet af elforsyningslovens § 19 leverer elektricitet til forbrug her i
landet. Dette omfatter bl.a. leverancer af elektricitet, der ikke sker via transmission- og
distributionsnettet (det kollektive elforsyningsnet), men via en elproducents interne elnet,
leverancer af elektricitet inden for områder, der ikke er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet,
f.eks. visse små ø-samfund, og virksomheder, der driver kørestrømsnet for eltog.
Det fremgår af elafgiftslovens § 5, stk. 1, at der ikke skal svares afgift af elektricitet, der
leveres til virksomheder, der erhvervsmæssigt afsætter elektricitet, og som er registreret efter §
4, jf. litra a, leveres til virksomheder registreret efter § 4, stk. 3-5, jf. litra b, eller udføres til
udlandet, jf. litra c. Det er efter § 5, stk. 2, en forudsætning for anvendelse af stk. 1, litra a, at
elektriciteten leveres til et aftagenummer, der kun vedrører en virksomhed nævnt i stk. 1, litra
a. Det er efter § 5, stk. 3, en forudsætning for anvendelse af stk. 1, litra b, at elektriciteten
leveres til et aftagenummer, der kun vedrører en virksomhed nævnt i stk. 1, litra b.
Efter elafgiftslovens § 7, stk. 2, skal afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1, nr. 2, måle og føre
regnskab over fremstillingen, afsætningen og eget forbrug af elektricitet, der kan danne
grundlag for opgørelsen af det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbeløb og for kontrollen af
afgiftsbetalingen.
Efter elafgiftslovens § 7, stk. 5, fastsætter Skatteforvaltningen de nærmere regler for
afgiftspligtiges regnskabsførelse og for indretning af teknisk måleudstyr og montering af dette
hos afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1, nr. 2.
Efter elafgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 2, straffes med bøde den, som forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder § 7, stk. 2. Efter § 15, stk. 3, kan den, der begår en af de nævnte
overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassen afgift, straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Efter
stk. 4 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 12, defineres en direkte linje som en direkte elektricitetsforbindelse
mellem en elproducent og en forbruger, hvorpå der dels leveres elektricitet direkte fra
elproducenten til forbrugeren på den direkte linje, dels leveres elektricitet fra en elhandler på
det kollektive net til forbrug på den direkte linje. Elektricitet produceret af elproducenten på
den direkte linje kan efter almindelige regler også leveres til det kollektive net.
Direkte linjer har ét tilkoblingspunkt til det kollektive net. Der kan ligge flere forbrugere,
herunder med forskellige cvr-numre, bag tilkoblingspunktet. Der er dog kun knyttet ét
aftagenummer til hvert tilkoblingspunkt på det kollektive net, og derfor vil kun en af
forbrugerne på den direkte linje kunne indgå aftale med en elhandelsvirksomhed om leverancer
af elektricitet til aftagenummeret.
Det foreslås efter lovforslagets § 2, nr. 4, at indsætte et nyt nummer.
Det foreslås i elafgiftslovens
§ 7, stk. 2
og
5,
efter ”nr. 2” at indsætte ”og 3”. Det er en
henvisning til elafgiftslovens § 3, stk. 1, nr. 3.
Den foreslåede ændring af § 7, stk. 2, medfører, at også afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1,
nr. 3, vil skulle måle og føre regnskab over fremstillingen, afsætningen og eget forbrug af
elektricitet, der kan danne grundlag for opgørelsen af det i hver afgiftsperiode opkrævede
afgiftsbeløb og for kontrollen af afgiftsbetalingen.
Det medfører også, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt eller med forsæt til at unddrage
statskassen afgift overtræder § 7, stk. 2, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, vil kunne straffes med bøde eller
fængsel.
Den foreslåede ændring af § 7, stk. 5, medfører, at Skatteforvaltningen også skal fastsætte de
nærmere regler for afgiftspligtiges regnskabsførelse og for indretning af teknisk måleudstyr og
montering af dette hos også afgiftspligtige omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3.
Efter det foreslåede skal den, der leverer elektricitet til forbrug på den direkte linje, registreres
for afgift hos og svare afgift til Skatteforvaltningen, jf. § 4, stk. 2, i elafgiftsloven og det i
lovforslagets § 2, nr. 4, foreslåede § 3, stk. 1, nr. 3, i elafgiftsloven.
Den registrerede efter § 4, stk. 2, på en direkte linje skal måle og føre regnskab over
fremstillingen, afsætningen og eget forbrug af elektricitet, der kan danne grundlag for
opgørelsen af det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbeløb og for kontrollen af
afgiftsbetalingen, jf. § 7, stk. 2. Dette omfatter både forbrug af elektricitet fra det kollektive net
og elektricitet produceret på den direkte linje.
Ved levering af elektriciteten fra det kollektive net skal der efter elafgiftslovens § 5, stk. 1, litra
a, ikke svares afgift, da leveringen sker til en virksomhed, der er registreret efter elafgiftslovens
§ 4.
Ved fakturering af afgiften til andre forbrugere på den direkte linje skal kravene i § 7, stk. 3,
overholdes.
Til nr. 3
Elafgiftslovens § 7 fastsætter regler om måle-, faktura- og regnskabskrav for forbrug af
elektricitet.
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Efter § 7, stk. 1, fremgår det bl.a., at netvirksomheder og transmissionsvirksomheder omfattet
af § 3, stk. 1, nr. 1, skal måle forbruget af elektricitet hos de forbrugere, der er tilsluttet
virksomhedens net, samt eget forbrug af elektricitet. Virksomheden skal føre et regnskab over
det nævnte forbrug samt over mængden af elektricitet, der leveres og distribueres for andre
registrerede virksomheder, som kan danne grundlag for opgørelsen af de afgiftspligtige
elmængder, det i hver afgiftsperiode opkrævede afgiftsbeløb og for kontrollen af
afgiftsbetalingen.
Netvirksomheder har måleansvar efter elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 2, herunder er der
krav om, at netvirksomhederne måler forbruget på en direkte linje. Netvirksomheden skal måle
den elektricitet, der transporteres igennem virksomhedens net, og den elektricitet, der leveres
til elforbrugere eller aftages fra elproducenter inden for netvirksomhedens netområde.
Aktørerne på det danske elmarked anvender det centrale og uafhængige it-system, DataHub, til
at kommunikere med hinanden om danskernes elforbrug, herunder målerdata, og sikrer, at de
har den nødvendige information til at afregne kunderne.
Det følger af bemærkningerne til elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 2, Folketingstidende 2017-
18, A, L 165, som fremsat, side 16-17, at netvirksomheder har ansvar for både måling af og
afregning af elektricitetsforbrug hos elforbrugere med slutforbrug og elproducenter med eget
forbrug, såkaldte egenproducenter, som er direkte tilsluttet transmissionsnettet i
netvirksomhedens netområde. Bestemmelsen omfatter også direkte linjer, hvorfor disse vil
være omfattet af netvirksomhedens ansvar for måling af elektricitetsforbrug, uden at
elproducenten behøver at producere el til eget forbrug.
Det følger således allerede af gældende ret, at netvirksomheder har ansvar for at måle forbruget
af elektricitet på direkte linjer, der er tilsluttet netvirksomhedens net. Det vurderes dog
hensigtsmæssigt at præcisere, at pligten, der følger af § 7, stk. 1, også gælder for forbrug på
direkte linjer.
Det foreslås, at det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 5,
affattes således, at der efter § 7 indsættes et
§ 7 a. Det foreslås som stk. 1 at netvirksomhedens ansvar efter § 7, stk. 1, også omfatter pligt
til at måle forbruget af elektricitet hos forbruger på en direkte linje, der er tilsluttet
virksomhedens net. Det foreslås som stk. 2, at netvirksomheden
løbende stiller oplysninger om
det målte forbrug til rådighed for virksomheden, der er registreret efter § 4, stk. 2, på den direkte
linje.
Det medfører, at en netvirksomhed skal foretage målinger af forbrug af elektricitet på direkte
linjer, der er tilsluttet netvirksomhedens net.
Det foreslåede medfører, at netvirksomheden løbende vil skulle stille oplysninger om det målte
forbrug til rådighed via datahubben for den registrerede virksomhed efter § 4, stk. 2, på den
direkte linje.
At det skal ske løbende indebærer, at den registrerede virksomhed efter elafgiftslovens § 4, stk.
2, på den direkte linje ved hjælp af disse oplysninger altid vil skulle være i stand til at opfylde
sine forpligtelser efter elafgiftsloven, herunder kravet i elafgiftslovens § 8, stk. 1, hvorefter
registrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode skal opgøre periodens leverancer
af elektricitet m.v.
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den registrerede virksomhed vil kunne opnå en tredjepartsadgang til disse målerdata i
datahubben, således at de kan danne grundlag for dennes fakturering af forbrug af elektricitet
fra det kollektive net og af elektricitet produceret på den direkte linje til de enkelte forbrugere.
Målingerne af forbrug skal ske ved hjælp af forbrugsmålere. Disse vil alene være tekniske
målinger og ikke måling ved et aftagenummer.
Ved opgørelse af det afgiftspligtige forbrug af elektricitet inde på den direkte linje anvendes
målerdata fra forbrugsmålere, der opsættes af den netvirksomhed, hvis netområde omfatter den
direkte linje, jf. elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 2. Netvirksomheden skal indmelde disse
målerdata til datahubben.
Denne pligt skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 2, hvorefter afgiftspligtige
omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3, skal måle og føre regnskab over fremstillingen, afsætningen og
eget forbrug af elektricitet, der kan danne grundlag for opgørelsen af det i hver afgiftsperiode
opkrævede afgiftsbeløb og for kontrollen af afgiftsbetalingen.
Til nr. 4
Det foreslås med ændringsforslag nr. 4, at lovforslagets § 2, nr. 6 og 10 udgår af lovforslaget
grundet ændringsforslag nr. 2 og 3.
Det skyldes, at gældende faktureringsbestemmelser m.v. med de rettelser, der foreslås i
ændringsforslag nr. 2, skal overholdes for forbrug af elektricitet på en direkte linje. Det er
således ikke nødvendigt med særskilte bestemmelser herom for forbrug på direkte linjer. Disse
bestemmelser er allerede strafbelagte efter gældende ret.
Til nr. 5
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5, at lovforslagets § 2, nr. 9, udgår af lovforslaget, da der
ikke vil kunne gælde andre særlige afgiftsforhold på en direkte linje. Særskilte
verifikationsbestemmelser vil således heller ikke være nødvendige.
Til nr. 6
Det foreslås at med ændringsforslag nr. 5, at lovforslagets § 2, nr. 11 og 12, udgår af
lovforslaget grundet ændringsforslag til nr. 2 og 5.
Det skyldes dels, at overtrædelser af gældende faktureringsbestemmelser m.v. allerede er
strafbelagte, dels, at det ikke er nødvendigt med strafbestemmelser ved manglende
overholdelse af regulering i det med lovforslaget foreslåede § 9 b, der udgår.