Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 1
Offentligt
2665803_0001.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til:
[email protected]
Cc til:
[email protected]
og
[email protected]
22. juni 2022
J.nr. 2022-11-0846
Dok.nr. 485645
Sagsbehandler
Ditte Hector Dalhoff
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, Energistyrelsens
j.nr. 2022-796
1.
Ved e-mail af 30. maj 2022 har Energistyrelsen anmodet om Datatilsynets eventuelle be-
mærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Datatilsynet har noteret sig, at der med lovforslagets § 1, nr. 8, og § 1, nr. 19, gives Klima-
energi- og forsyningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om henholdsvis automa-
tisk sagsbehandling og om registrering og deling af data fra anlæg.
På baggrund af bemærkningerne i lovforslaget og oplysninger modtaget fra Energistyrelsen
telefonisk den 22. juni 2022 har Datatilsynet forstået det sådan, at der for så vidt angår lovfor-
slagets § 1, nr. 19, alene behandles oplysninger om anlæggenes kapacitet og placering, men
ikke oplysninger om forbrugsdata mv.
Datatilsynet forudsætter generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyt-
telsesloven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger for-
anlediget af forslaget.
2.
Datatilsynet gør for en god ordens skyld opmærksom på databeskyttelseslovens § 28,
hvoraf det fremgår, at der ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lig-
nende generelle forskrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med
behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriet til orientering.
Med venlig hilsen
Ditte Hector Dalhoff
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1 Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46
EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0002.png
1/6
Energinet
TonneKjærsvej
65
DK-7000
Fredericia
NOTAT
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr.
28980671
Dato:
22. juni 2022
HØRINGSSVAR
- INTERMINISTERIEL
HØRINGUDKAST
Forfatter:
-
SGL/SGL
TILLOVFORSLAG ÆNDRING LOVOM
OM
AF
ELFORSYNING
(PTX-AFTALEN)
Energinettakker for mulighedenfor at kommemed kommentarertil de foreslåede
ændringer
til udkasttil lovforslagom ændringaf lov om elforsyning(PTX-aftalen).
Energinethar gennem-
gåetlovforslagetmed fokuspå de emner,der har særligbetydningfor Energinet, har mål-
og
rettet kommenteringen disse.
til
1. Energinets
bemærkninger
1.1 Geografisk
differentieredeforbrugstariffer
Side11, øverst:
Kommentarerne
fokusererlige nu på,hvorvidt der aktuelt er ledignetkapacitetsom grundlag
for,hvordan der skaldifferentieresgeografisk forbrugstariffen.
For Energinetog netvirksomhederneer imidlertid transportopgaven,
det
som er afgørende
for
omkostningerne langt højeregrad end hvorvidt nettet lige nu er udbyggeteller ej. Vedme-
–i
todeanmeldelser tarifering læggerEnerginetsåledes
af
vægt på transportopgaven,
uansetom
nettet alleredeer udbyggeteller om der skaludbygges af hensyntil nyt forbrug. Eksisten-
net
senaf ledigkapaciteti nettet betyderprimært, at der kan nettilslutteshurtigereend hvisder
først skalnetforstærkes.
Energinetvil foreslå,at tekstenformuleres,såder fokuseres
mere på transportopgaven ikke
og
på kapaciteteni det øjeblikkelige
net.
Side13,midt:
Det er anført, at sammenslutninger netbrugerekan defineresfra størrelseog karakteraf de-
af
res samledeforbrug og produktion.Dette giver ikke rigtig meningfor Energinet.
F.eks.
skalfor-
skelligeparter –med forskelligetyper og størrelseraf forbrug eller produktion –vel havemu-
lighedfor at etablereen sammenslutning, der skalværetale om ikke-diskriminerende
hvis
og
teknologineutrale
betingelser.
Logisk må sammenslutninger
set
–set fra kollektiveelnetvirksomheders
synsvinkel stedet
–i
væredefineretved,at det er parter, som har besluttet at indgåi en sammenslutning som i
og
Dok.18/06595-112
Offentlig/Public
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0003.png
2/6
øvrigt har formaliseret dette samarbejde i form af en aftale med den kollektive elnetsvirksom-
hed. Altså at det er aftaleforholdet, der definerer en sammenslutning som en sammenslutning.
1.2
Direkte linjer
3.2.1.3 – Interne ledningsnet/Internt opsamlingsnet
Det interne ledningsanlæg er en del af det samlede produktionsanlæg.
Ledningsanlægget kan ikke overdrages eller administreres af 3.part.
Det skal bemærkes, at kommende skalerbare modulære forbrugsanlæg og skalerbare modu-
lære energilageringssystemer umiddelbart også vil anvende internt ledningsanlæg på samme
niveau som VE-produktion.
I det tilfælde, at et forbrugsanlæg tilsluttes med en direkte linje til et produktionsanlæg vil den
direkte linje være en del af forbrugsanlæggets interne ledningsanlæg. Ledningsanlægget kan
ikke overdrages eller administreres af 3.part.
3.2.2 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Afsnit 9, side 21
Afsnittet starter med
Klima, Energi-og Forsyningsministeriet bemærker, at hvis der etableres et
batteri…
Afsnittet anvender termen batteri, det bør i stedet være energilageringsanlæg.
Afsnittet fastsætter begrænset funktionalitet fra tilsluttede batterier (energilageringsanlæg),
da disse ikke må aftage energi fra det kollektive system. Hvis den egentlige årsag er udlignings-
ordningen, bør dette præciseres, så det ikke begrænser nye hybridtilslutninger tilsluttet uaf-
hængigt af udligningsordningen.
Afsnit 10
Det skal bemærkes, at elforbrug og energilageringsanlæg også kan tilsluttes elforsyningssystem
uden anvendelse af direkte linjer. Den direkte linje er ikke en nødvendig forudsætning.
Det skal desuden bemærkes, at omtalte ændringer i afsnit 3.2.2 vil resultere i nye tilslutnings-
krav.
3.2.3
Afsnit 4
…direkte
linje er en elektricitetsforbindelse, der kan supplere det kollektive elforsyningsnet.
Energinet mener,
supplere
bør korrigeres til
erstatter.
Side 22, øverst:
Det omtales, at overplanting kan anvendes til at levere mere strøm i vindstille perioder. Det er
forvirrende for Energinet og giver ikke umiddelbart mening. Hvis der med overplanting udeluk-
kende menes flere vindmøller, så vil der ikke kunne leveres noget, når det er helt vindstille,
uanset hvor mange vindmøller, der er overplantet med.
Hvis der i stedet menes, at overplanting giver en vindmøllepark mulighed for at indføde mere
energi i situationer med svag vind, så bør dette fremgå.
Grundlæggende set kan der kun indfødes energi fra en vindmøllepark ved decideret vindstille,
hvis vindmølleparken har et energilager (batteri) at trække på, så længe der er helt vindstille.
Så hvis der i stedet tænkes på vindmølleparker med et ekstra batterilager, så bør dette fremgå.
Dok.18/06595-112
Offentlig/Public
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0004.png
3/6
Side 22, midt:
Det er anført, at direkte linjer giver en mulighed for, at kapaciteten i nettet udnyttes bedre.
Energinet er enig i dette. Men realiseringen af denne mulighed afhænger dog af, at de kon-
krete tarifmodeller giver korrekte incitamenter til dette. Dette kan med fordel tydeliggøres.
1.3
Stamdata
Nr. 17
Energinet har administreret stamdata for forbrugsenheder (elkedler, varmepumper), samt bat-
terier siden 1. januar 2022, hvor forbrugsenhederne blev udskrevet af stamdatabekendtgørel-
sen. Disse data kan/vil være driftskritiske for Energinet, hvorfor Energinet finder, at disse data
fortsat skal indsendes til Energinet.
Konkrete databehov og fremtidige udfordringer
Energinet ser ind i en fremtid hvor elbiler, ladestandere, varmepumper mv. skal anvendes i
Energinets markedsmodeller for håndtering af fleksibelt elforbrug og generel forsyningssikker-
hed. Det er essentielt for Energinet og netvirksomhederne at have viden om, hvor ladestan-
dere er installeret, da det kan påvirke den samlede forsyningssikkerhed og netplanlægning.
Med den eksisterende datainfrastruktur, kan Energinets DataHub med justeringer faktisk være
med til at understøtte to overordnede behov:
1.
Behov hos myndigheder og markedsinvestorer til at planlægge og etablere infrastruk-
tur på baggrund af data – dette kan Energinet DataHub være med til at løse relativt
simpelt
Behov hos forbrugerne om ladestander-tilgængelighed og roaming for at gøre det
simpelt at være elbilsejer - dette behov er todelt: A) ladestander-tilgængelighed kan
Energinet DataHub løse med historiske data og B) Roaming er en udfordring som på
sigt kan løses ved hjælp af data. Opgaven ligger dog uden for Energinets rolle i marke-
det.
2.
Under de to overordnede behov er der fem problemstillinger:
1.
2.
3.
4.
5.
Afregning
Dataopsamling
Fleksibilitet
Tilgængelighed
Roaming
Afregningen af elbilsopladningen i Danmark, foretages i dag oftest direkte mellem ladestander-
operatøren og kunden. Det nuværende setup betyder, at ladeoperatøren opnår refusion af
processtrømsafgiften ved Skat, hvorefter ladeoperatøren kan tilbagebetale kunden afgiften for
den andel af kundens samlede elregning, som er blevet brugt på opladning. Denne opsætning
vurderes på sigt uhensigtsmæssig af flere årsager:
Det er svært for kunder at sikre og kontrollere sammenhængen mellem hovedmåler
og forbrug på ladestanderen.
Nuværende databaserede energioptimeringsløsninger sættes helt eller delvist ud af
spil pga. data ’forurening’ på hovedmåleren.
Dok.18/06595-112
Offentlig/Public
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0005.png
4/6
Løsningen er ikke ’datamæssigt’ fleksibel i forhold til nye reguleringer, markedsmodel-
ler etc.
Markeds- og planlægningsmodeller mm. vil skulle mitigere væsentligt på det stadigt
stigende ukendte hovedmålerforbrug. (Hvorfor det stigende forbrug kommer, er be-
sværligt at identificere; skyldes det varmepumpe, udendørs spa eller elbilsoplad-
ning?).
Ved den afkoblede afregningsmetode opstår i nogle tilfælde risiko og øget mulighed
for dobbelt el-afgiftsrefusion, da en del huse i Danmark fx har solcelleanlæg og el-
varme.
Den nuværende afregningsstruktur er i dag bygget op omkring en anden fremgangsmåde end
det er tilfældet på resten af elmarkedet, hvor der er stor fokus på at sikre funktionel unbund-
ling mellem netvirksomheder og elleverandører, jf. kapitel 4 – Hvorfor etablering af DataHub?
Men i takt med at flere elleverandører går ind på ladestandermarkedet, opstår der et øget be-
hov for at sikre et frit marked fri for interessekonflikter. Dette var også tilfældet, da DataHub
IT-systemet gik live tilbage i 2013 med ønske fra politisk hold om at skabe bedre konkurrence-
vilkår på elmarkedet. En ændring af den nuværende afregningsmodel, hvor DataHub vil blive
single point of connect for alle aktører i markedet i relation til udveksling af statiske (struktu-
relle data) og dynamiske data (forbrugsdata) vil fortsat sikre en fair konkurrence, hvor det lige-
ledes bliver muligt at sikre en ny afgiftsstruktur, hvis en sådan skulle implementeres.
Afregningen tager afsæt i Markedsmodel 3.0 (herefter markedsmodellen), indsatsområde 1,
hvor en af hovedanbefalingerne er, at ”regler for elmålere og afregning skal understøtte nyttig-
gørelse af fleksibilitet og understøtte intelligent og fleksibel udrulning af varmepumper og lade-
infrastruktur.”
Dataopsamling til distribution og analyse er der aktuelt en stor efterspørgsel på fra kommuner,
regioner, KL og statslige institutioner, som fx Transportministeriet. Den måske største udfor-
dring knytter sig til udfordringen til at sikre data om ladestandernes placering, kapacitet og ud-
nyttelse til trafikplanlægning. Dette er ligeledes en udfordring hos Energinet og netvirksomhe-
derne, der skal kunne netplanlægge. Vedtagelsen af AFI-lovgivningen giver adgang til indsam-
ling af data på offentlige ladestandere, der skønnes at gælde ca. 10% af ladestanderne i hele
Danmark. Der bør dog indsamles data på alle ladestandere grundet behov for intelligent net-
planlægning med fokus på høj forsyningssikkerhed.
Dataopsamling tager afsæt i markedsmodellens indsatsområde 3, som har fokus på et fleksi-
belt elmarked, der skal sikre en omkostningseffektiv udbygning af elnettet.
Ladestandere er et udviklingsområde ift. benyttelse som alm. batteri med op- og afladning,
hvorfor det er væsentlig information, hvorvidt ladestandere har denne egenskab i forhold til
påvirkningen af systemet. Samtidig har nogle ladestandere effektelektronik, som kan vise sig at
påvirke systemet forskelligt afhængigt af den enkelte inverter.
Der er derfor et behov for registrering af strukturelle data til prognoseformål forud for en for-
ventet stor vækst i anlæg.
Energilageranlæg skal registreres med strukturelle data, så data og erfaring omkring påvirkning
af det kollektive elforsyningsnet kan indsamles og anvendes til udvikling af energilageranlægget
og det kollektive elforsyningsnet. For et energilageranlæg, hvor VE-produktion indgår, skal
stamdata også indleveres for det respektive VE-produktionsanlæg.
Dok.18/06595-112
Offentlig/Public
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0006.png
5/6
Strukturelle data for batterier er væsentlige for Energinets mulighed for at udarbejde retvi-
sende prognoser, både for produktionsmønsteret på fx solceller, men også for forbruget
samme steder, da dette påvirkes væsentligt med tilslutningen af et batteri. Selv om det enkelte
batteri kan anses for mindre væsentligt, vil en udvikling i stil med den vi tidligere har set for sol-
celler, give et stort behov for viden på området, på grund af den samlede installerede effekt.
Fleksibilitet i elnettet er en kerneopgave på TSO- og DSO-niveau. Udrulningen af ladestandere
kan meget hurtigt vise sig at blive en stor belastning for elnettet. For nyligt har man i England
fx indført et lovmæssigt krav om, at alle nye private ladestandere pr. default skal være slukket i
alle dagtimerne, samtidig med at alle ladestandere skal kunne agere smart og kunne afbrydes
direkte fra TSO-niveau. Et skrækscenarie for mange elbilister, men samtidig et billede på nogle
af de balanceringsudfordringer, som udrulningen af ladestandere kan medføre, hvis der ikke
handles smart fra start.
Fleksibilitet tager afsæt i markedsmodellens:
Indsatsområde 1: Alle aktører skal kunne bidrage til et fleksibelt elmarked
Indsatsområde 2: Et fleksibelt elmarked skal sikre et robust energisystem i balance
Indsatsområde 3: Et fleksibelt elmarked skal sikre en omkostningseffektiv udbygning
af elnettet
Tilgængelighed er set med transportsektorens øjne måske en af de største udfordringer for at
lykkes med en succesfuld og gnidningsfri overgang til elektrificeret transport. Problematikken
dækker over to forskellige perspektiver af tilgængelighed:
1.
Behovet for at kunne udstille et offentligt heatmap med informationer om, hvor der
er fuld belastning og potentiel ekstra ventetid på ladestanderne.
Behovet for helt konkret at aktivere ladestanderen og tillade brugerens opladning i
forbindelse med den aktuelle kunde eller roamingaftale. Begge problemstillinger er
højaktuelle allerede i dag, hvor kravet om roaming på tværs af ladestanderoperatø-
rerne er et højtprioriteret politisk emne, samtidig med at trafikken pt. bliver planlagt
på et forholdsvist dårligere grundlag end hvad der potentielt er muligt.
2.
Tilgængelighed tager ikke afsæt i markedsmodellen, men er en opgave, som Transportministe-
riet og politikkerne ser løst for at gøre overgangen fra den fossile til den grønne transport så
bekvemmelig som mulig.
Roaming på tværs af ladeoperatører er aktuelt et politisk og borgerdrevet ønske. På sigt kan
der blive indført EU-lovgivning omkring roaming, som det også ses vedr. mobiltelefoni. Allerede
i dag findes der europæiske kommercielle hubs, som ladeoperatørerne har mulighed for at
indgå samarbejde med for at kunne roame på tværs. Disse hubs fungerer som en slags clearing
houses og databrokers, hvor et digitalt lag af kontakt til tilmeldte ladestanderoperatører kan
give deres kunder adgang til hinandens ladestandere på tværs af Europa. Samtidig forekommer
der dataopsamling og afregning imellem de enkelte aktører i et kommercielt øjemed.
Roaming tager ikke afsæt i markedsmodellen, men er en fremadskuende problemstilling, som
på sigt skal løses. Spørgsmålet er, om der regulatorisk skal opsættes rammer for at gøre det let
og billigt for elbillisten at lade på tværs af Europas grænser, som det er set med mobiltelefoni
eller om markedet skal løse opgaven med flere betalingslag til følge, der potentielt vil gøre det
dyrt at køre igennem Europa.
Dok.18/06595-112
Offentlig/Public
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0007.png
6/6
Løsningspotentialer og opsamling
De enkelte myndigheder har som oftest behov for at løse én konkret opgave. Det kunne fx fra
Transportministeriet side være tilgængelighed i forhold til AFI-direktivet. SKAT har på den an-
den side behov for korrekt afregning i forhold til afgiftsrefusion. I stedet for at hver myndighed
løser deres egne konkrete problemstillinger, ser vi i højere grad et behov for at høste de syner-
gier, som findes på tværs og hvor myndigheder på forskelligvis efterspørger data til at træffe
beslutninger og varetage opgaver på baggrund af data.
Grundlæggende efterspørges data pt. til to forskellige formål af myndighederne:
1.
Data til brug for planlægning og korrekt investering og etablering af den kommende
infrastruktur. Fra transportsektoren kunne dette være data, som vil kunne fortælle,
hvor vejnettet eller kommunen har bedst gavn af etablering eller udbygning af lade-
standere. Ud fra eksisterende DataHub-data kunne dette fx være forbrugsdata tilknyt-
tet ladestandermålepunkter. Elsektoren har tilsvarende behov for viden om placering
af ladestandere.
Data og dataflows som kan spille en faciliterende og hjælpende rolle for de mange
kommende elbilsejere med fokus på, hvor opladerne er placeret herunder belastnin-
gen i nær-realtid og i høj opløsning for at gøre livet som elbilsejer så problemfrit som
muligt. Datadrevne løsninger kan sikre, at forbrugeren kan få ladet sin elbil op, uden
at der forekommer unødig ventetid ved ladestanderen.
2.
Konklusion
Indsamling af data er med til at accelerere den grønne omstilling, hvor der fra Energinets side
vil være fokus på en fortsat høj forsyningssikkerhed og sektorkobling, som også er et fokusom-
råde i den nye nationale digitaliseringsstrategi. Data kan desuden benyttes til andre sektorers
udfordringer, som fx oversigtskort over tilgængelige ladestandere for Transportministeriet
samt sikre kontrollen med korrekt afgiftsrefusion for Skat. Endvidere skal data være med til at
sikre løsningen i Markedsmodel 3.0 herunder sikre fleksibiliteten samt de digitale økosystemer
på elmarkedet.
En hjemmel til at Energinet kan/skal indhente oplysninger om tekniske specifikationer og den
geografiske placering af nettilsluttede produktions-, forbrugs- og energilageranlæg, herunder
ladestandere (både offentlige og private), varmepumper, solceller, batterianlæg m.fl., der po-
tentielt kan agere fleksibelt, vil være med til at højne forsyningssikkerheden samtidig med at
der åbnes op for et stort potentiale til at benytte data til at accelerere den grønne omstilling og
sikre fremtidens digitale økosystemer i elsystemet.
Hvis nærværende høringssvar giver anledning til spørgsmål eller noget ønskes uddybet, kan
Energinet kontaktes på
[email protected]
Med venlig hilsen
Sisse Guldager Larsen
Myndighedsenheden
Energinet
Dok.18/06595-112
Offentlig/Public
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0008.png
Til: Energistyrelsen
Forsvarsministeriets høringssvar vedr. lovforslag om ændring
af lov om elforsyning
Energistyrelsen har ved e-mail af 30. maj 2022 til Forsvarsministeri-
ets Ejendomsstyrelse (FES) fremsendt høring over lovforslag om æn-
dring af lov om elforsyning.
FES har videresendt Energistyrelsens henvendelse til Forsvarsministe-
riet, som herefter har indhentet bidrag fra FES.
Forsvarsministeriet skal på den baggrund bemærke følgende:
Ad forslag om udligning af statslig besparelse:
Det fremgår af lovforslaget, at der fremsættes forslag om følgende:
1.
Efter § 2 indsættes:
»§ 3. Klima-, energi-, og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
udligning af den besparelse, som statslige organer har i forhold til elafgift
ved direkte forbrug af egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg i lov
om elafgift, herunder om hvordan udligningen skal ske, hvilke statslige
organer og solcelleanlæg reglerne gælder for, krav om opsætning af må-
lere samt aflæsning og videregivelse af oplysninger. Regler efter 1. pkt.
kan indeholde forpligtelser for netvirksomheder og transmissionsvirk-
somheder.«
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. juni 2022
TRG
FMN-NUG
2022/004518
415443
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Det fremgår i den forbindelse af lovforslaget, at udligning skal ske via
en metode, hvor den afgiftsfordel, som staten har i forhold til kom-
muner og regioner, udlignes gennem implementering af en såkaldt
produktionsmålermodel. Produktionsmålermodellen forudsætter, at
der etableres produktionsmålere på solcelleanlæg omfattet af kravet
om udligning. For elproduktionsanlæg på over 50 kW er der allerede i
dag krav om produktionsmålere, men det vil være nyt for solcellean-
læg på 50 kW og derunder. Etablering af produktionsmålere er en
forudsætning for, at netvirksomhederne kan hjemtage data om an-
læggenes samlede produktion. Netvirksomhederne skal sende måler-
data om anlæggets samlede produktion til Datahubben, som admini-
streres af Energinet. Herefter vil den sparede elafgift ved direkte for-
Side 1 af 3
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
brug af elektricitet, der fremstilles på et anlæg i løbet af et år, kunne
beregnes. Hensigten er, at Energistyrelsen skal indhente den nød-
vendige data fra Datahubben, foretage beregninger vedrørende de
sparede elafgifter og årligt opkræve beløb svarende til besparelserne
hos de statslige ejere af VE-anlæggene. Midlerne indbetales til
statskassen.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at de samlede økonomiske
konsekvenser for staten forbundet med de nye krav er svære at
kvantificere.
Forsvarsministeriet bemærker hertil, at det umiddelbart er ministeri-
ets vurdering, at der kan blive tale om løsning, som kan få flere ne-
gative konsekvenser for myndighederne i Forsvarsministeriets kon-
cern end for andre offentlige myndigheder.
Det skyldes bl.a., at myndighederne i ministeriets koncern har et højt
elforbrug til etablissementer og øvrige installationer og kapaciteter
(blandt andet fregatter, radarer mv.).
I modsætning til mange andre offentlige myndigheder har myndighe-
derne i Forsvarsministeriets koncern også sit eget el-net, og dermed
også udgifter forbundet hermed.
Endelig vil det ikke være sjældent, at myndighederne i ministeriets
koncern bygger bygninger, som er omfattet af bygningsreglementet
2018. For at opfylde reglerne i bygningsreglementet 2018 vil det ofte
være nødvendigt at opsætte en enkelt solcelle. Omkostningerne for-
bundet med at etablere produktionsmåler mv. på en enkelt solcelle,
vil formentlig overstige værdien af den producerede elektricitet.
Da myndighederne i Forsvarsministeriets koncern har et højt elfor-
brug, vil myndighederne i ministeriets koncern potentielt kunne skabe
fremgang i forhold til den samlede grønne omstilling på statens om-
råde. Såfremt det bliver omkostningstungt for ministeriet at omstille
til vedvarende energi, vil det potentielt kunne gøre den grønne om-
stilling inden for ministerområdet vanskeligere.
Forsvarsministeriet finder det på denne baggrund hensigtsmæssigt,
at der foretages et mere robust skøn over de samlede statslige udgif-
ter, samt en mere tilbundsgående analyse af hvilken indvirkning det
vil have på den grønne omstilling på statens område, forinden der
vedtages ny regulering.
Sagsnr.: 2022/004518
Dok.nr.: 415443
Side 2 af 3
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0010.png
Ad forslag om registrering og deling af data:
19.
Efter § 85 d indsættes i kapitel 12:
Ȥ
85 e.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om registrering og deling af data for elproducerende anlæg, energilage-
ranlæg og elforbrugsanlæg til sikring af elforsyningssikkerheden, herun-
der om hvem der skal foretage registreringen. Registreringen af data
skal ske til det register, der er nævnt i § 85 a, stk. 2, nr. 2.
Stk. 2.
Elproducenter og ejere af energilager- og elforbrugsanlæg skal ef-
ter anmodning give de oplysninger, der er nødvendige for registrerin-
gen.«
Forsvarsministeriet bemærker hertil, at det – henset til ministeriets
specielle sikkerhedsforhold – bør være muligt for ministeriet at blive
fritaget for krav om indrapportering, såfremt ministeriet vurderer, at
indrapportering vil kunne være til skade for statens sikkerhed.
Undertegnede kan kontaktes ved eventuelle spørgsmål til ovenståen-
de.
Med venlig hilsen
Nina Goel
Specialkonsulent
Sagsnr.: 2022/004518
Dok.nr.: 415443
Side 3 af 3
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0011.png
Til Energistyrelsen
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 2998
Doknr.
531354
Dato
27-06-2022
Svar på høring vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om el-
forsyning
Energistyrelsen har ved e-mail af 30. maj 2022 anmodet Indenrigs- og Boligministe-
riet om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af lov om elfor-
syning.
Indenrigs- og Boligministeriet har nedenstående bemærkninger til høringen.
Kontoret for Finansiering har følgende bemærkninger:
”Indenrigsministeriet finder sprogbrugen ”udligning” uhensigtsmæssig i titel, lovtekst
og bemærkninger
særligt da der italesættes en sidestilling med kommuner og regio-
ner, hvor der er tale om en modregning, som intet har med udligningssystemet at gøre.
Det skal endvidere om sidestilling med modregning vedr. kommunernes ”overskud”
fra solcelleanlæg bemærkes, at Forsyningstilsynet og Indenrigs- og Boligministeriet
over for KEFM og Energistyrelsen har påpeget flere uhensigtsmæssigheder i disse reg-
ler. Reglerne har i praksis vist sig vanskeligere og administrationstunge at implemen-
tere både hos kommuner og staten, hvor bl.a. modregning via tilskuds- og udlignings-
systemet af så små beløb, som der er tale om for enkeltkommuner, ikke er hensigts-
mæssig. Det vurderes hensigtsmæssigt, at disse regler for kommunerne gennemses,
før de ligger til grund for anden lovgivning.”
Såfremt Energistyrelsen har spørgsmål til høringssvaret, bedes styrelsen rette henven-
delse direkte til Kontoret for Finansiering på
[email protected].
Med venlig hilsen
Oskar Viktor Moefelt Jespersen
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0012.png
29. juni 2022
J.nr. 2022 - 4669
Kontor:
Miljø, energi og motor
[MEM]
Initialer:
IW
Skatteministeriet
Til Energistyrelsen
Høringssvar
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning
Skatteministeriet skal understrege, at det ikke har været muligt at endeligt afklare, hvordan
virksomheder med direkte linje skal afregne elafgiften, og hermed sammenspillet mellem
elforsyningsloven og elafgiftsloven.
Skatteministeriet forudsætter, at den nuværende dialog mellem Energistyrelsen, Skattesty-
relsen, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet genoptages i august
2022.
Skatteministeriet kan henholde sig til følgende bemærkninger fra Skattestyrelsen:
Bemærkninger til Udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning
Skatteministeriet har bedt om Skattestyrelsens eventuelle bemærkninger til brug for besva-
relse af en høring fra Energistyrelsen. Høringen handler om en ændring af lov om elforsy-
ning, hvis formål er at fremme en omkostningseffektiv grøn omstilling, ved blandt andet at
understøtte en indpasning af øget vedvarende energi samt en hensigtsmæssig placering af
elforbrug og elproduktion i det danske energisystem.
Skattestyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at initiativet kan træde i kraft til den
1. januar 2023, hvis der allerede på nuværende tidspunkt er hjemmel i elafgiftsloven. Im-
plementeringstiden vurderes at være ca. 3 måneder fra lovens vedtagelse til ikrafttrædelse.
Det betyder, at lovændringen i Lov om elforsyning skal være vedtaget senest 1. oktober
2022 for at kunne træde i kraft 1. januar 2023.
Hvis der ikke på nuværende tidspunkt er hjemmel i elafgiftslovens §§ 3 og 4, stk. 2 til
registrering og afregning for virksomheder med direkte linjer, og forslaget dermed medfø-
rer behov for ændring af elafgiftsloven, vil forslaget ikke kunne træde i kraft til den forud-
satte ikrafttrædelsesdato 1. januar 2023. Skattestyrelsen er ikke bekendt med, at evt. lovar-
bejde i forhold til elafgiftsloven er igangsat på nuværende tidspunkt, hvorfor det vurderes
at være usandsynligt, at loven kan træde i kraft til 1. januar 2023.
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0013.png
Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere de administrative konsekven-
ser forbundet med forslaget, da det afhænger af, om elafgiftslovens §§ 3 eller 4, stk. 2 æn-
dres eller ej. Når dette er afklaret, bør der foretages en fornyet vurdering af de administra-
tive konsekvenser forbundet med forslaget for Skattestyrelsen.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har haft forslaget i høring, men de har på det forelig-
gende grundlag ingen bemærkninger til lovforslaget.
Er der særlige opmærksomhedspunkter i forslaget?
Det bemærkes, at det er uklart, hvordan virksomheder med direkte linjer skal afregne afgift.
Hvis det vurderes, at der er hjemmel i elafgiftslovens §§ 3 og 4, stk. 2 til registrering og
afregning for virksomheder med direkte linjer, kan forslaget umiddelbart implementeres
rettidigt hos Skattestyrelsen, dvs. til ikrafttræden til den 1. januar 2023, hvis lovændringen i
Lov om elforsyning bliver vedtaget senest 1. oktober 2022
Hvis det vurderes, at elafgiftslovens §§ 3 og 4, stk. 2 ikke dækker virksomheder med direkte
linjer, er der behov for en ændring af elafgiftslovens, så der er hjemmel til registrering og
afregning af disse virksomheder. Hvis en ændring af elafgiftsloven er nødvendig, vil der
umiddelbart være behov for tilretning af Skattestyrelsens systemer og registreringsblanket.
Skattestyrelsen vurderer, at forslaget kan implementeres på 3 måneder fra vedtagelse af en
ændring af elafgiftsloven.
Det bemærkes, at Skattestyrelsen er i dialog med Skatteministeriets departement og Ener-
gistyrelsen vedrørende problemstillingen om direkte linjer. Det har ikke været muligt in-
denfor fristen at afklare, om virksomheder med direkte linjer vil være underlagt elafgiftslo-
vens §§ 3 og 4, stk. 2. Skattestyrelsens høringssvar er derfor afgivet under forudsætning af,
at der bliver mulighed for at afgive en ny vurdering af forslaget, når der foreligger en endelig
afklaring af spørgsmålet om direkte linjer.
Vurdering af initiativets implementerbarhed
Forslaget om ændring af elforsyningsloven medfører ikke direkte behov for implemente-
ring hos Skattestyrelsen, men medfører potentielt et afledt behov for ændring af elafgifts-
lovens §§ 3 eller 4, stk. 2, hvis virksomheder med ’direkte linjer’ tillige skal omfattes af
elafgiftspligten, jf. afsnit om særlige opmærksomhedspunkter ovenfor.
Hvis afklaringen viser, at der vil være behov for en ændring af elafgiftsloven, vurderer Skat-
testyrelsen, at dette ikke kan træde i kraft den 1. januar 2023. Det skyldes, at Skattestyrelsen
ikke er bekendt med, at processen for ændring af elafgiftsloven er påbegyndt. Af hensyn til
tidsrammerne for den almindelige lovgivningsproces vurderer Skattestyrelsen, at en evt.
ændring af elafgiftsloven ikke kan være vedtaget den 1. oktober 2022, som det forudsættes
i nedenstående afsnit.
Side 2 af 5
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0014.png
Hvis det vurderes, at virksomhederne allerede er underlagt disse bestemmelser, kræver im-
plementering umiddelbart vejledning af virksomhederne samt evt. udarbejdelse af samar-
bejds-/udvekslingsaftale med Energistyrelsen. En samarbejds-/udvekslingsaftale vil dække
over udveksling af data over de virksomheder, som får tilladelse til at levere el ved direkte
linjer, så Skattestyrelsen har mulighed for at sørge for, at disse virksomheder angiver og
afregner korrekt til Skattestyrelsen.
Med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger forventer Skattestyrelsen, at implemen-
tering vil tage ca. 3 måneder fra vedtagelse af lovforslaget om ændring af elforsyningsloven.
Ændringen af elforsyningsloven bør derfor vedtages senest 1. oktober 2022 for rettidig
implementering i Skattestyrelsen.
Kortere implementeringstid vil medføre, at virksomhederne ikke vil blive vejledt om de
afgiftsmæssige konsekvenser af forslaget, samt at en evt. samarbejds-/udvekslingsaftale
mellem Energistyrelsen og Skattestyrelsen ikke vil være udarbejdet pr. 1. januar 2023, hvor
reglerne træder i kraft. Konsekvensen heraf anses at være af mindre karakter, idet data om
tilladelser kan sendes med forsinkelse efter aftalens indgåelse.
Hvis det vurderes, at elafgiftsloven skal ændres, forudsætter Skattestyrelsen, at det vil med-
føre, at en ny registreringstype skal oprettes i Skattestyrelsens systemer. Dette medfører
behov for mindre justering af en række registrerings- og regnskabssystemer, samt justering
af registreringsblanketten for elafgift, hvilket skal ske i samarbejde med Erhvervsstyrelsen.
Såfremt en ny registreringstype skal oprettes, skal det også afklares, om der være mulighed
for at tilknytte et aftagenummer på den nye registreringstype.
Hvis løsningen kræver et aftagenummer, eller det skal være muligt at registrere et antage-
nummer, som skal afleveres til Datahubben, skal der endvidere udvikles i Erhvervssyste-
met.
Med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger vurderer Skattestyrelsen, at forslaget kan
implementeres på 3 måneder fra vedtagelse af en ændring af elafgiftsloven. En ændring af
elafgiftslovens skal således være vedtaget senest den 1. oktober 2022 for rettidig implemen-
tering 1. januar 2023.
Skattestyrelsen forudsætter, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i samarbejde med
Skatteministeriet vurderer, om denne lovgivning har karakter af erhvervsrettet lovgivning
og derfor enten skal træde i kraft den 1. januar eller 1. juli.
Skatteforvaltningens bemærkninger til initiativet
2.1 Generelle faglige bemærkninger
Det er Skattestyrelsens forståelse, at lovforslaget overordnet indeholder følgende punkter:
1. Etablering af kommercielt ejede direkte linjer for elkunder og -producenter tilslut-
tet elnettet på 10 kV spændingsniveau og opefter
2. Geografisk differentierede forbrugstariffer
Side 3 af 5
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0015.png
3. Afvikling af produktionsanlæg baseret på kul
4. Bemyndigelse til KEFM til fastsættelse af regler om registrering og deling af data
for elproducerende anlæg
5. Bemyndigelse til KEFM til at fastsætte regler om udligning af statslige organers
besparelse på elafgift ved egenproduktion af el fra solceller
6. Diverse rettelser
Skattestyrelsen vurderer, at punkterne 2-6 ikke får direkte betydning for administrationen
af afgifter på Skattestyrelsens område. Der er derfor alene bemærkninger til forslagets
punkt 1.
Punkt 1. Etablering af direkte linjer
Skattestyrelsen bemærker, at det ikke er tydeligt, hvordan virksomheder med ”direkte lin-
jer” skal afregne deres elafgift. Ændringen af elforsyningslovens § 5, stk. 1, nr. 8
og § 23,
stk. 1 og 2, hvorefter der gives tilladelse til at godkende forsyning af elektricitet mellem
forskellige juridiske personer uden om det kollektive forsyningsnet indebærer, at der etab-
leres mulighed for en leverance af el, som der ikke er hjemmel i den nuværende elafgiftslov
(ELAL) til at afgiftspålægge.
I henhold til ELAL § 1 skal der svares afgift af elektricitet, der forbruges her i landet.
Efter § 3 svares afgiften af den, der leverer elektricitet til forbrug her i lander, og den, der
til eget forbrug fremstiller elektricitet. Det er endvidere præciseret i § 3, stk. 2, at der ved
den, der leverer elektricitet til forbrug her i landet forstås net- og transmissionsvirksomhe-
der, der er omfattet af § 19 i lov om elforsyning.
Uagtet § 3, fremgår det dog af § 4, stk. 2, at registreringspligten desuden omfatter den, som
uden at være omfattet af elforsyningslovens § 19, leverer elektricitet her i landet.
Det er ikke tydeligt, om § 4, stk. 2 også vil dække over den situation, hvor el leveres ved
direkte linjer.
For at opretholde beskatningen af det elforbrug, der i stedet for levering gennem distribu-
tionsnettet fremover vil blive leveret igennem en direkte linje, skal der muligvis foretages
en ændring af elafgiftslovens §§ 3 eller 4, stk. 2.
Vurdering af initiativets administrative konsekvenser for Skatteforvaltningen
Administrative konsekvenser i Skattestyrelsen
De administrative konsekvenser afhænger af, om elafgiftslovens §§ 3 eller 4, stk. 2 ændres
eller ej. Det er ikke på foreliggende grundlagt muligt at vurdere, i hvilket omfang elafgifts-
loven ændres, og derved i hvilket omfang forslaget medfører administrative konsekvenser.
Skattestyrelsen foreslår, at der foretages en ny vurdering, når afklaringen vedrørende direkte
linjer er på plads.
Opkrævning og betaling
Det er Skattestyrelsens forståelse, at den udligning, som beskrives i lovforslaget, håndteres
på bevillingssiden og derfor ikke har relation til Skattekontoen. Såfremt udligningen imod
forventning ønskes håndteret via Skattekontoen, bør dette fremgå eksplicit af forslaget, og
Side 4 af 5
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0016.png
i det tilfælde bør der foretages en fornyet vurdering af de administrative konsekvenser for-
bundet hermed.
Det fremgår af udkastet til lovforslaget,
at ”Det
forventes således, at reglerne vil pålægge statslige
myndigheder at indbetale et beløb til statskassen årligt…”.
Skattestyrelsen bemærker, at hvis ind-
betalingen skal ske via et opkrævnings- og betalingssystem, der er forankret i Skattestyrel-
sen, kan det få betydning for Skattestyrelsens opgavevaretagelse på området. Det er på dog
baggrund af det nuværende materiale, ikke muligt at vurdere om dette er tilfældet.
Side 5 af 5
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0017.png
Søren Brandt Clausen
Emne:
SV: Interministeriel høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om
elforsyning
Fra: BYGST bestillinger <[email protected]>  
Sendt: 28. juni 2022 09:56 
Til: Anders Lønvig <[email protected]
Cc: BYGST bestillinger <[email protected]
Emne: SV: Interministeriel høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning 
 
Kære Anders.  
 
Bygningsstyrelsen har følgende kommentarer til denne høring:  
 
Med lovforslaget lægges der op til en normalisering af opkrævningen af elafgift for solcelleanlæg mellem kommuner 
og staten. I dag er staten fritaget fra elafgift på forbrug af egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg. Med 
lovforslaget lægges der op til, at elafgiften efterfølgende opkræves af statslige oragner, som det er tilfældet med 
kommuner og regioner i dag. 
 
Bygningsstyrelsen mener, at det henset den nuværende energipolitiske situation, kommende skærpede krav til 
opsætning af solceller i EU's Bygningsdirektiv og regeringens 70 pct. CO2‐krav er uhensigtsmæssigt, at man vælger 
en ensretningsmodel, hvor man pålægger statslige institutioner en afgift ved elproduktion i solcelleanlæg. I stedet vil 
det øge incitamenterne til at opføre solcelleanlæg, hvis man valgte en løsning, hvor afgiftsfritagelsen blev udbredt til 
kommuner og regioner i stedet. 
 
 
Med venlig hilsen
Maria Borges Nielsen
Fuldmægtig
T +45 41 70 12 96
[email protected]
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T +45 4170 1000
www.bygst.dk
Bygningsstyrelsen er en del af
Transportministeriet
 
 
Fra: Anders Lønvig <[email protected]>  
Sendt: 30. maj 2022 12:46 
Cc: Søren Brandt Clausen <[email protected]
Emne: Interministeriel høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning 
 
Til høringsparterne  
 
Energistyrelsen sender hermed lovforslag om ændring af lov om elforsyning i høring i perioden fra 30. maj 2022 til 
28. juni 2022. 
 
Lovforslaget med høringsbrev og liste over høringsparter er d.d. offentliggjort på høringsportalen og kan tilgås via 
dette link: 
 
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/66481 
1
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Hørings- og lovnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2665803_0018.png
 
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til undertegnede, eller til specialkonsulent Søren Brandt Clausen, 
[email protected]
 
Med venlig hilsen / Best regards 
 
 
Anders Lønvig 
 
Chefkonsulent / Chief Advisor  
Center for forsyning / Centre for Utilities and Supply 
 
Mobil / Cell
E‐mail
 
 
+45 33 92 68 48
[email protected]
 
Danish Energy Agency ‐ www.ens.dk  
‐ part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities  
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine 
personoplysninger på vores hjemmeside https://ens.dk/om‐os/energistyrelsens‐behandling‐af‐personoplysninger 
 
 
2