Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 , L 36 A , L 36 B
Offentligt
2681764_0001.png
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 21. marts 2023 bedt om mit svar på
spørgsmål 20 til ULØ L 36 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning,
lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af
vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehand-
ling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 20:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag med be-
mærkninger, som sikrer, kommunerne ikke kan blive pålagt at overtage en
ejendom, hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at bygningen ikke må nedrives,
jf. § 49, idet det vil kunne medføre en økonomisk byrde, som vil gøre det van-
skeligt for kommunerne at tage et klimahensyn, der også indbefatter et nød-
vendigt ressourceperspektiv om at bevare, renovere og transformere eksiste-
rende bygninger, se værdien vores kulturarv og bevare den indlejrede CO2 i
vores bygninger, og vil ministeren støtte ændringsforslaget?”
Svar:
Lovforslag L 36 har navnlig til formål at gennemføre dele af den politiske aftale
”Opfølgning på evaluering af planloven m.v.”
af 15. juni 2022 og et delelement i
stemmeaftale af 25. juni 2022
”Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, Et
grønnere og sikrere Danmark”.
Lovforslaget har nærmere bestemt til formål at fremme vedvarende energi i
den fysiske planlægning ved at tilføje ”klima” i planlovens formålsbestemmelse,
tilføje
”klimabeskyttelse” i planlovens bestemmelse om varetagelse af nationale
interesser i planlægningen og ved at åbne mulighed for, at kommunalbestyrel-
sen kan planlægge for opstilling af solcelleanlæg og vindmøller i visse landska-
ber. Lovforslaget har endvidere til formål at effektivisere sagsbehandlingen i
Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Et lovforslag skal, for at kunne vedtages, undergives tre behandlinger i Folke-
tinget. Der er dermed en grænse for hvor vidtgående ændringsforslag, der kan
stilles til et fremsat lovforslag. Er et ændringsforslag for vidtgående, mister lov-
forslaget sin såkaldte identitet.
Jeg kan oplyse, at § 49 i lov om planlægning drejer sig om, at hvis det i en lokal-
plan eller en byplanvedtægt er bestemt, at en bebyggelse ikke må nedrives
uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen, og tilladelsen nægtes, kan ejeren for-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 264001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 27. marts 2023
L 36a - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag om, at kommunerne ikke kan blive pålagt at overtage en ejendom, hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at bygningen ikke må nedrives
2681764_0002.png
lange ejendommen overtaget af kommunen mod erstatning. Overtagelsesplig-
ten påhviler dog kun kommunen, hvis der er et væsentligt misforhold mellem
ejendommens afkastningsgrad og afkastningsgraden for ejendomme med en
lignende beliggenhed og benyttelse, som ikke er omfattet af et nedrivningsfor-
bud.
Der er derfor efter min opfattelse ikke den fornødne identitet mellem lov-
forslag L 36 og det ønskede ændringsforslag til at fremsætte et ændringsforslag
med det pågældende indhold under Folketingets behandling af lovforslaget. På
den baggrund agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslaget og jeg ville heller
ikke kunne støtte et sådant forslag.
Akt nr.:
Side 2
Louise Schack Elholm
/ Hans Peter Olsen