Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 Bilag 4, L 36 A Bilag 4, L 36 B Bilag 4
Offentligt
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Notat vedr. foretræde om forslag til planlov mv.
Planloven er skrevet i en tid, hvor klimakrisen ikke var højst på dagsordenen. Men vi står
i en klimakrise, og Planloven skal være et aktivt værktøj, der kan bidrage til at løse vores
udfordringer, så vi kan opfylde vores klimamål. Alle sektorer skal bidrage til det nationale
reduktionsmål på 70 pct. drivhusgasudledning i 2030, og det er det byggede miljø en
vigtig del af. De danske kommuner er klar til at tage klimahandling og er villige til at
påtage sig et ansvar. Dertil står byggeriet for en stor del af Danmarks samlede CO2-
udledning, hvor hele 30% af Danmarks CO2-udledning stammer fra byggeriet og
bygninger. Det er fordelt med ca. 20% fra drift af eksisterende bygninger og ca. 10% fra
bygge- og anlægsprocessen samt produktion af byggematerialer ifm. nybyggeri
1
.
Derudover står bygge- og anlægsbranchen for 35% af Danmarks samlede affald. Det er
en sektor, der har stor betydning for vores CO2-udledninger.
Baggrunden for anbefalingerne
Kommunerne er vigtige aktører i den grønne omstilling. I samarbejde med Dansk
Byplanlaboratorium, Rambøll, COBE og Schønherr undersøgte vi i 2021 kommunernes
oplevelse af klima- og miljømæssig bæredygtighed i lokalplaner. Vores undersøgelse
har dermed fokus på Planlovens §15 – også kaldet lokalplankataloget. 75 ud af 98
kommuner deltog i undersøgelsen
2
. Den overordnede konklusion på undersøgelsen er,
at kommunerne gerne vil være foregangskommuner og have mulighed for at profilere sig
inden for bæredygtighed. De ønsker muligheder for at stille bæredygtige krav i deres
kommunale planlægning.
Undersøgelsen fremhæver især tre overordnede pointer:
- Klimamål udmøntes sjældent i lokalplaner
- Planlovens §15 er den primære barriere for bæredygtighed i lokalplanlægningen
- Kommunerne efterspørger udvidelse af lokalplankataloget med flere bæredygtige
emner
Undersøgelsen danner grundlaget for anbefalingerne i notatet.
Bemærkninger til lovforslaget
Først og fremmest vil vi understrege, at vi bakker op om at klimahensynet skrives ind i
Planlovens formålsparagraf. Vi ser dog et større potentiale i Planloven, og vil derfor
opfordre til at gå videre endnu.
1
2
Anbefalinger til regeringen fra Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren (trm.dk)
Undersøgelse af bæredygtighed i lokalplaner
Rådet for Bæredygtigt Byggeri
Farvergade 17, 4. sal
•
1463 København
•
www.rfbb.dk