Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 Bilag 12, L 36 A Bilag 12, L 36 B Bilag 12
Offentligt
2683299_0001.png
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 36
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 00. marts 2023
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og
lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
(Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe-
ren for landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2,
herunder om deling af lovforslaget. Socialitisk Folkepartis
medlemmer og Alternativets medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3-5.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at lovforsla-
gets ændring nr. 1, om at klimahensyn indsættes som en
del af planlovens formål, i udgangspunktet er udtryk for
en positiv udvikling, hvor Danmark tilsigter at leve op til
sine forpligtelser i klimaloven og internationalt forpligtende
aftaler om CO
2
-reduktioner.
ALT bemærker dog også, at det af lovforslagets § 1,
stk. 2, nr. 5, fremgår, at udledning af drivhusgasser samt
forurening af luft, vand og jord skal forebygges, hvilket
ALT finder blot tilsigter, at status quo opretholdes, skønt
ALT tilslutter sig, at støjulemper forebygges.
ALT har derfor stillet spørgsmål nr. 5 til ministeren om
ændring af ordlyden, således at der frem for forebyggelse
tilsigtes reduktion af drivhusgasser samt forurening af luft,
vand og jord, da ALT mener, at det ikke er tilstrækkeligt
at tilsigte at forebygge yderligere skade, men at Danmark
bør tilstræbe også at genoprette den skade, der allerede er
forårsaget på Danmarks natur, miljø og klima.
Ministerens svar på ALT’s spørgsmål nr. 5 lader dog
forstå, at reduktion vil finde sted gennem omstilling væk
fra fossile energikilder. ALT havde gerne set, at formålspa-
ragraffen havde været mere eksplicit ambitiøs i denne hen-
seende.
ALT bemærker endvidere, at det var ALT’s ønske, at
klima i lovforslagets § 1, nr. 1, antog en mere fremtrædende
plads for at indikere, at klima skulle være et ekstra tungtve-
jende hensyn.
Ifølge ministerens svar på ALT’s spørgsmål nr. 4 note-
rer ALT sig, at ministeren og regeringen ikke mener, at
natur, klima og miljø skal veje tungere end hensyn til vækst
og udvikling. ALT finder svaret dybt utilfredsstillende, da
planlægning af omstillingen af Danmarks energiforsyning i
bredest mulig udstrækning bør tage hensyn til netop klima
og miljø frem for økonomisk vækst og udvikling. ALT me-
ner som udgangspunkt, at tiden, hvor hensyn til økonomisk
vækst betragtes som mere tungtvejende end hensynet til
grøn omstilling, er forbi, og at dette bør afspejles i lovgiv-
ningen. Det er nødvendigt, at Danmarks lovgivning og førte
politik afspejler klimakrisens alvor, hvilket ALT ikke mener,
DokumentId
Journalnummer
L 36a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2683299_0002.png
2
at formålsparagraffen i dette lovforslag i tilstrækkelig grad
giver udtryk for.
Trods ovennævnte bemærkninger kan ALT støtte lovfor-
slaget i sin helhed, da lovforslaget tilsigter, at Danmark fører
en mere ambitiøs politik inden for energi, forsyning, klima
og miljø end hidtil, og at det jf. ministerens svar på spørgs-
mål nr. 3 tilsigtes, at kommunerne i høj grad inddrages
som aktive medspillere i indfrielsen af Danmarks nationale
klimamål. ALT betragter lovforslaget som et skridt i den rig-
tige retning, men havde gerne set et højere ambitionsniveau.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for landdistrikter,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning,
lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevare-
klagenævnet. (Fremme af vedvarende energi i den fysiske
planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Plankla-
genævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)« omfattende
§ 1, nr. 1, 2 og 4, og §§ 2, 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning. (Op-
stilling af vindmøller og solceller i herregårds- og godsland-
skaber)« omfattende § 1, nr. 3, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 3 a
udgår
stk. 3, 2. pkt.
[Forslag om, at ved stemmelighed er formandens stemme i
den enkelte sag udslagsgivende, udgår]
Af et
mindretal
(SF og ALT), tiltrådt af <>:
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
3)
Før nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 11 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Kommuneplanen kan indeholde retningslinjer for
andre forhold end nævnt i stk. 1 og § 11 a, stk. 1, der
kan være af betydning for arealanvendelsen og bebyggelsen,
herunder om varetagelse af klimahensyn ved at regulere ma-
terialers CO
2
-aftryk ved anvendelse af livscyklusvurdering
og kortlægning af anvendte ressourcer og materialer med
henblik på senere genbrug samt bevare, renovere og trans-
formere eksisterende bebyggelse, bevare kulturarv og beva-
re CO
2
indlejret i bygninger og om beliggenheden af arealer
til lokalisering af landbrugets driftsbygninger og driftsanlæg
inden for de udpegede særlig værdifulde landbrugsområder,
jf. § 11 a, stk. 1, nr. 10.««
[Udvidelse med klimahensyn i de emner, som kommunalbe-
styrelsen kan fastsætte retningslinjer om i kommuneplaner]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 15, stk. 2, nr. 7,
affattes således:
»7) bebyggelsers omfang og udformning, herunder til regu-
lering af boligtætheden, til regulering af materialers
CO
2
-aftryk ved anvendelse af livscyklusvurdering og
kortlægning af anvendte ressourcer og materialer med
henblik på senere genbrug og til varetagelse af klima-
hensyn ved at bevare, renovere og transformere eksi-
sterende bebyggelse, bevare kulturarv og bevare CO
2
indlejret i bygninger,«.«
[Udvidelse med klimahensyn i de emner, som kommunalbe-
styrelsen kan fastsætte bestemmelser om i lokalplaner]
5)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 15, stk. 2, nr. 18,
affattes således:
»18) bevaring af eksisterende bebyggelse ud fra en vur-
dering af materialers CO
2
-aftryk ved anvendelse af
livscyklusvurdering og kortlægning af anvendte res-
sourcer og materialer med henblik på senere genbrug,
således at bebyggelsen kun med tilladelse fra kommu-
nalbestyrelsen må nedrives, ombygges eller på anden
måde ændres under varetagelse af klimahensyn ved
så vidt muligt at bevare, renovere og transformere
eksisterende bebyggelse, bevare kulturarv og bevare
CO
2
indlejret i bygninger,«.«
[Udvidelse med klimahensyn i de emner, som kommunalbe-
styrelsen kan fastsætte bestemmelser om i lokalplaner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to separate lovforslag,
således at der kan stemmes om de ændringer, der følger af
henholdsvis »Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om Opfølgning på evaluering af planloven m.v. 15. juni
2022« og af »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
Et grønnere og sikrere Danmark, 25. juni 2022 – Stem-
meaftale mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Allian-
ce, Alternativet og Kristendemokraterne« for sig.
Lovforslagets § 1, nr. 3, om muligheden for opstilling
af vindmøller og solceller i herregårds- og godslandskaber
følger af sidstnævnte aftale.
L 36a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2683299_0003.png
3
Til nr. 2
Det følger af den i lovforslaget foreslåede affattelse af
§ 3 a, stk. 3, i lov om Planklagenævnet, at nævnets afgø-
relse træffes ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed er for-
mandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende. Ved
ændringsforslaget foreslås det, at bestemmelsens 2. pkt. om,
at ved stemmelighed er formandens stemme i den enkelte
sag udslagsgivende, udgår. Der vil, når Planklagenævnet er
fuldtalligt og foretager afstemning med 11 medlemmer, ik-
ke i praksis opstå situationer, hvor stemmekonstellationerne
falder i tre grupperinger. Den foreslåede bestemmelse om
formandens stemme vurderes derfor ikke at være relevant.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget til nyaffattelse af planlovens §
11 b, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen vælge at fastsætte
retningslinjer i kommuneplanen på baggrund af et ønske
om at varetage klimahensyn ved planlægning for arealan-
vendelse og bebyggelse, da klimahensyn ud fra en ressour-
cebetragtning omfatter at bevare, renovere og transformere
bygninger, bevare kulturarv og bevare CO
2
, der er indlejret i
eksisterende bygninger. Med ændringsforslaget kan kommu-
nerne endvidere, hvis de ønsker det, og under iagttagelse af
EU-retten, herunder byggevareforordningen, optage bestem-
melser i lokalplaner med krav til materialers CO
2
-aftryk ved
anvendelse af livscyklusvurdering (LCA) og kortlægning af
anvendte ressourcer og materialer med henblik på senere
genbrug af disse elementer i forbindelse med nedrivning
m.v. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil forslagstillerne til
3. behandlingen stille konsekvensændringsforslag.
Til nr. 4 og 5
Med ændringsforslagene til nyaffattelse af hhv. planlo-
vens § 15, stk. 2, nr. 7, og planlovens § 15, stk. 2, nr. 18,
kan kommunerne, hvis de ønsker det, og under iagttagelse af
EU-retten, herunder byggevareforordningen, optage bestem-
melser i lokalplaner med krav til materialers CO
2
-aftryk ved
anvendelse af livscyklusvurdering (LCA) og kortlægning af
anvendte ressourcer og materialer med henblik på senere
genbrug af disse elementer i forbindelse med nedrivning
m.v. Ændringsforslagene indebærer endvidere, at kommu-
nalbestyrelsen kan vælge at optage bestemmelser i lokalpla-
ner om bebyggelsers omfang og udformning med henblik på
at varetage klimahensyn, da klimahensyn ud fra en ressour-
cebetragtning omfatter at bevare, renovere og transformere
bygninger, bevare kulturarv og bevare CO
2
, der er indlejret
i eksisterende bygninger. Hvis ændringsforslagene vedtages,
vil forslagstillerne til 3. behandlingen stille konsekvensæn-
dringsforslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2023 og var til
1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Landdi-
strikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdte den 1. marts 2023 en teknisk gennem-
gang med ministeren for landdstrikter.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for landdistrikter sendte den
25. januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del
– bilag 19. Den 8. februar 2023 sendte ministeren for landdi-
strikter høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <11> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <23> spørgs-
mål til ministeren for landdistrikter til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF)
Marianne Bigum (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Sascha Faxe (ALT)
L 36a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2683299_0004.png
4
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1