Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 , L 36 A , L 36 B
Offentligt
2676070_0001.png
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. marts 2023 bedt om mit svar på
spørgsmål 16 til ULØ L 36 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning,
lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af
vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehand-
ling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 16:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med be-
mærkninger, som sikrer,
at ”klima” også indgår som et konkret formål i kom-
muneplanlægningen og i lokalplanlægningen (og ikke kun i formålsparagraf-
fen), og at klimahensyn også indbefatter et nødvendigt ressourceperspektiv om
at bevare, renovere og transformere vores bygninger, se værdien vores kultur-
arv og bevare den indlejrede CO2 i vores bygninger, som af klimahensyn bør
prioriteres fremfor nybyggeri? Og vil ministeren støtte ændringsforslaget?”
Svar:
Nedenfor fremgår teknisk bistand til et ændringsforslag til L 36 som ønsket af
spørgeren.
Jeg kan oplyse, at krav til bygningers klimapåvirkning følger af bygningsregle-
mentet i overensstemmelse med aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet om
National strategi for bæredygtigt
byggeri
af 5. marts 2021.
Selvom det teknisk vil være muligt at indføre hjemmel i planloven til, at der i
kommuneplaner kan fastsættes retningslinjer og i lokalplaner kan fastsættes
bestemmelser om f.eks. at bevare CO
2
, der er indlejret i eksisterende bebyg-
gelse, kan forslaget medføre forskellige regler i de enkelte kommuneplaner og
lokalplaner frem for en ensartet, national regulering i bygningsreglementet.
Der vil dermed være en risiko for, at forslaget vil fordyre den grønne omstil-
ling.
Det er min vurdering, at der er fundet en fornuftig balance mellem byggelovgiv-
ningens regler om bygningers klimapåvirkning og planlovens regler om kom-
munernes arealplanlægning.
Eventuelle yderligere ændringer i kommunernes mulighed for at fastsætte krav
i kommuneplaner og lokalplaner forudsætter enighed i forligskredsen bag
planloven.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 264001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 14. marts 2023
L 36 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, at "klima" indgår som et konkret formål i kommuneplanlægningen og i lokalplanlægningen
2676070_0002.png
Jeg kan på den baggrund ikke støtte ændringsforslaget.
Jeg kan i øvrigt henvise til mine svar til udvalget på L 36 - spørgsmål 1 og L 36 -
spørgsmål 7.
Ændringsforslag
Til § 1
x)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 11 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Kommuneplanen kan indeholde retningslinjer for andre forhold end
nævnt i stk. 1 og § 11 a, stk. 1, der kan være af betydning for arealanvendelsen
og bebyggelsen, herunder om varetagelse af klimahensyn ved at bevare, reno-
vere og transformere eksisterende bebyggelse, bevare kulturarv og bevare CO
2
indlejret i bygninger og om beliggenheden af arealer til lokalisering af landbru-
gets driftsbygninger og driftsanlæg inden for de udpegede særlig værdifulde
landbrugsområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 10.«.«
[udvidelse af de emner, som kommunalbestyrelsen kan fastsætte retningslinjer
om i kommuneplaner]
y)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 15, stk. 2, nr. 7,
affattes således:
»7)
bebyggelsers omfang og udformning, herunder til regulering af boligtæthe-
den og til varetagelse af klimahensyn ved at bevare, renovere og transformere
eksisterende bebyggelse, bevare kulturarv og bevare CO
2
indlejret i bygnin-
ger,«.«
[udvidelse af de emner, som kommunalbestyrelsen kan fastsætte bestemmel-
ser om i lokalplaner]
Bemærkninger til forslagene
Med forslaget til nyaffattelse af
planlovens § 11 b, stk. 2,
kan kommunalbestyrel-
sen vælge at fastsætte retningslinjer i kommuneplanen på baggrund af et ønske
om at varetage klimahensyn ved planlægning for arealanvendelse og bebyg-
gelse, da klimahensyn ud fra en ressourcebetragtning omfatter at bevare, reno-
vere og transformere bygninger, bevare kulturarv og bevare CO
2
, der er indlej-
ret i eksisterende bygninger.
Med forslaget til nyaffattelse af
planlovens § 15, stk. 2, nr. 7,
kan kommunalbe-
styrelsen endvidere vælge at optage bestemmelser i lokalplaner om bebyggel-
sers omfang og udformning med henblik på at varetage klimahensyn, da klima-
hensyn ud fra en ressourcebetragtning omfatter at bevare, renovere og trans-
formere bygninger, bevare kulturarv og bevare CO
2
, der er indlejret i eksiste-
rende bygninger.
Akt nr.:
Side 2
L 36 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, at "klima" indgår som et konkret formål i kommuneplanlægningen og i lokalplanlægningen
2676070_0003.png
Akt nr.:
Side 3
Louise Schack Elholm
/ Hans Peter Olsen