Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 , L 36 A , L 36 B
Offentligt
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. marts 2023 bedt om mit svar på
spørgsmål 16 til ULØ L 36 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning,
lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af
vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehand-
ling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 16:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med be-
mærkninger, som sikrer,
at ”klima” også indgår som et konkret formål i kom-
muneplanlægningen og i lokalplanlægningen (og ikke kun i formålsparagraf-
fen), og at klimahensyn også indbefatter et nødvendigt ressourceperspektiv om
at bevare, renovere og transformere vores bygninger, se værdien vores kultur-
arv og bevare den indlejrede CO2 i vores bygninger, som af klimahensyn bør
prioriteres fremfor nybyggeri? Og vil ministeren støtte ændringsforslaget?”
Svar:
Nedenfor fremgår teknisk bistand til et ændringsforslag til L 36 som ønsket af
spørgeren.
Jeg kan oplyse, at krav til bygningers klimapåvirkning følger af bygningsregle-
mentet i overensstemmelse med aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet om
National strategi for bæredygtigt
byggeri
af 5. marts 2021.
Selvom det teknisk vil være muligt at indføre hjemmel i planloven til, at der i
kommuneplaner kan fastsættes retningslinjer og i lokalplaner kan fastsættes
bestemmelser om f.eks. at bevare CO
2
, der er indlejret i eksisterende bebyg-
gelse, kan forslaget medføre forskellige regler i de enkelte kommuneplaner og
lokalplaner frem for en ensartet, national regulering i bygningsreglementet.
Der vil dermed være en risiko for, at forslaget vil fordyre den grønne omstil-
ling.
Det er min vurdering, at der er fundet en fornuftig balance mellem byggelovgiv-
ningens regler om bygningers klimapåvirkning og planlovens regler om kom-
munernes arealplanlægning.
Eventuelle yderligere ændringer i kommunernes mulighed for at fastsætte krav
i kommuneplaner og lokalplaner forudsætter enighed i forligskredsen bag
planloven.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 264001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 14. marts 2023