Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 , L 36 A , L 36 B
Offentligt
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. marts 2023 bedt om mit svar på
spørgsmål 14 til ULØ L 36 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning,
lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af
vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehand-
ling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 14:
”I
aftalen Danmark kan mere II, om mere grøn strøm i Danmark blev det aftalt,
at der skulle findes mere areal til opsætning af vedvarende energi i herregårds-
eller godslandskaber. Vil ministeren redegøre for, hvor stort et areal til opsæt-
ning af vedvarende energi i Danmark, lovændringen om herregårdslandskaber
vurderes at give frem til 2030?”
Svar:
Det er ikke muligt endeligt at kvantificere, hvor stort et areal til opsætning af
vedvarende energi, lovændringen vurderes at give frem til 2030. Det skyldes, at
kommunerne i deres kommuneplaner alene skal foretage udpegning af beva-
ringsværdigt landskab og større, sammenhængende landskaber. Som det frem-
går af afsnit 2.2. i bemærkningerne til lovforslaget kan disse udpegninger om-
fatte arealer, der af kommunerne er karakteriseret som f.eks. herregårdsland-
skab eller godslandskab, som kystlandskab eller fjordlandskab (dvs. i kystnær-
hedszonen), som ådalslandskab, skovlandskab m.fl.
Videre fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at områder, der af kom-
munerne er udpeget som
”Bevaringsværdigt landskab” og ”Større sammen-
hængende landskaber”, kan være helt eller delvist overlappende, ligesom et
herregårdslandskab eller godslandskab f.eks. tillige kan ligge i et kystlandskab
eller et fjordlandskab. Derudover kan bl.a. herregårdslandskaber og godsland-
skaber være omfattet af egentlige fredninger efter naturbeskyttelsesloven en-
ten pga. naturindholdet eller som kulturlandskaber.
Det vil derfor bero på en konkret vurdering i det konkrete tilfælde, om et land-
skab kan karakteriseres som et herregårds- eller godslandskab og dernæst, om
det er omfattet af andre beskyttelseshensyn som nævnt i lovbemærkningerne.
Forslaget ændrer ikke ved, at såvel planlovens øvrige regler som naturbeskyt-
telseslovgivningen og anden lovgivning gælder uændret og skal iagttages ved
planlægning for vindmøller og solcelleanlæg i herregårds- eller godslandska-
ber.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 264001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 14. marts 2023