Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 Bilag 12, L 36 A Bilag 12, L 36 B Bilag 12
Offentligt
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 36
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 00. marts 2023
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og
lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
(Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe-
ren for landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2,
herunder om deling af lovforslaget. Socialitisk Folkepartis
medlemmer og Alternativets medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3-5.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at lovforsla-
gets ændring nr. 1, om at klimahensyn indsættes som en
del af planlovens formål, i udgangspunktet er udtryk for
en positiv udvikling, hvor Danmark tilsigter at leve op til
sine forpligtelser i klimaloven og internationalt forpligtende
aftaler om CO
2
-reduktioner.
ALT bemærker dog også, at det af lovforslagets § 1,
stk. 2, nr. 5, fremgår, at udledning af drivhusgasser samt
forurening af luft, vand og jord skal forebygges, hvilket
ALT finder blot tilsigter, at status quo opretholdes, skønt
ALT tilslutter sig, at støjulemper forebygges.
ALT har derfor stillet spørgsmål nr. 5 til ministeren om
ændring af ordlyden, således at der frem for forebyggelse
tilsigtes reduktion af drivhusgasser samt forurening af luft,
vand og jord, da ALT mener, at det ikke er tilstrækkeligt
at tilsigte at forebygge yderligere skade, men at Danmark
bør tilstræbe også at genoprette den skade, der allerede er
forårsaget på Danmarks natur, miljø og klima.
Ministerens svar på ALT’s spørgsmål nr. 5 lader dog
forstå, at reduktion vil finde sted gennem omstilling væk
fra fossile energikilder. ALT havde gerne set, at formålspa-
ragraffen havde været mere eksplicit ambitiøs i denne hen-
seende.
ALT bemærker endvidere, at det var ALT’s ønske, at
klima i lovforslagets § 1, nr. 1, antog en mere fremtrædende
plads for at indikere, at klima skulle være et ekstra tungtve-
jende hensyn.
Ifølge ministerens svar på ALT’s spørgsmål nr. 4 note-
rer ALT sig, at ministeren og regeringen ikke mener, at
natur, klima og miljø skal veje tungere end hensyn til vækst
og udvikling. ALT finder svaret dybt utilfredsstillende, da
planlægning af omstillingen af Danmarks energiforsyning i
bredest mulig udstrækning bør tage hensyn til netop klima
og miljø frem for økonomisk vækst og udvikling. ALT me-
ner som udgangspunkt, at tiden, hvor hensyn til økonomisk
vækst betragtes som mere tungtvejende end hensynet til
grøn omstilling, er forbi, og at dette bør afspejles i lovgiv-
ningen. Det er nødvendigt, at Danmarks lovgivning og førte
politik afspejler klimakrisens alvor, hvilket ALT ikke mener,
DokumentId
Journalnummer