Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 Bilag 11, L 36 A Bilag 11, L 36 B Bilag 11
Offentligt
2682585_0001.png
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 36
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 00. marts 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og
lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
(Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe-
ren for landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2,
herunder om deling af lovforslaget. Socialitisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at lovforsla-
gets ændring nr. 1, om at klimahensyn indsættes som en
del af planlovens formål, i udgangspunktet er udtryk for
en positiv udvikling, hvor Danmark tilsigter at leve op til
sine forpligtelser i klimaloven og internationalt forpligtende
aftaler om CO
2
-reduktioner.
ALT bemærker dog også, at det af lovforslagets § 1,
stk. 2, nr. 5, fremgår, at udledning af drivhusgasser samt
forurening af luft, vand og jord skal forebygges, hvilket
ALT finder blot tilsigter, at status quo opretholdes, skønt
ALT tilslutter sig, at støjulemper forebygges.
ALT har derfor stillet spørgsmål nr. 5 til ministeren om
ændring af ordlyden, således at der frem for forebyggelse
tilsigtes reduktion af drivhusgasser samt forurening af luft,
vand og jord, da ALT mener, at det ikke er tilstrækkeligt
at tilsigte at forebygge yderligere skade, men at Danmark
bør tilstræbe også at genoprette den skade, der allerede er
forårsaget på Danmarks natur, miljø og klima.
Ministerens svar på ALT’s spørgsmål nr. 5 lader dog
forstå, at reduktion vil finde sted gennem omstilling væk
fra fossile energikilder. ALT havde gerne set, at formålspa-
ragraffen havde været mere eksplicit ambitiøs i denne hen-
seende.
ALT bemærker endvidere, at det var ALT’s ønske, at
klima i lovforslagets § 1, nr. 1, antog en mere fremtrædende
plads for at indikere, at klima skulle være et ekstra tungtve-
jende hensyn.
Ifølge ministerens svar på ALT’s spørgsmål nr. 4 note-
rer ALT sig, at ministeren og regeringen ikke mener, at
natur, klima og miljø skal veje tungere end hensyn til vækst
og udvikling. ALT finder svaret dybt utilfredsstillende, da
planlægning af omstillingen af Danmarks energiforsyning i
bredest mulig udstrækning bør tage hensyn til netop klima
og miljø frem for økonomisk vækst og udvikling. ALT me-
ner som udgangspunkt, at tiden, hvor hensyn til økonomisk
vækst betragtes som mere tungtvejende end hensynet til
grøn omstilling, er forbi, og at dette bør afspejles i lovgiv-
ningen. Det er nødvendigt, at Danmarks lovgivning og førte
politik afspejler klimakrisens alvor, hvilket ALT ikke mener,
at formålsparagraffen i dette lovforslag i tilstrækkelig grad
giver udtryk for.
DokumentId
Journalnummer
L 36 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2682585_0002.png
2
Trods ovennævnte bemærkninger kan ALT støtte lovfor-
slaget i sin helhed, da lovforslaget tilsigter, at Danmark fører
en mere ambitiøs politik inden for energi, forsyning, klima
og miljø end hidtil, og at det jf. ministerens svar på spørgs-
mål nr. 3 tilsigtes, at kommunerne i høj grad inddrages
som aktive medspillere i indfrielsen af Danmarks nationale
klimamål. ALT betragter lovforslaget som et skridt i den rig-
tige retning, men havde gerne set et højere ambitionsniveau.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for landdistrikter,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov
om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagen-
ævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlæg-
ning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet
og Miljø- og Fødevareklagenævnet)« omfattende § 1, nr. 1,
2 og 4, og §§ 2, 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning (Op-
stilling af vindmøller og solceller i herregårds- og godsland-
skaber)« omfattende § 1, nr. 3, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 3 a
udgår
stk. 3, 2. pkt.
[Forslag om, at ved stemmelighed er formandens stemme i
den enkelte sag udslagsgivende, udgår]
Af et
mindretal (SF),
tiltrådt af <>:
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
3)
Før nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 11 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Kommuneplanen kan indeholde retningslinjer for
andre forhold end nævnt i stk. 1 og § 11 a, stk. 1, der
kan være af betydning for arealanvendelsen og bebyggelsen,
herunder om varetagelse af klimahensyn ved at bevare, re-
novere og transformere eksisterende bebyggelse, bevare kul-
turarv og bevare CO
2
indlejret i bygninger og om beliggen-
heden af arealer til lokalisering af landbrugets driftsbygnin-
ger og driftsanlæg inden for de udpegede særlig værdifulde
landbrugsområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 10.««
[Udvidelse af de emner, som kommunalbestyrelsen kan fast-
sætte retningslinjer om i kommuneplaner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to separate lovforslag,
således at der kan stemmes om de ændringer, der følger af
henholdsvis »Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om Opfølgning på evaluering af planloven m.v. 15. juni
2022« og af »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
Et grønnere og sikrere Danmark, 25. juni 2022 – Stem-
meaftale mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Allian-
ce, Alternativet og Kristendemokraterne« for sig.
Lovforslagets § 1, nr. 3, om muligheden for opstilling
af vindmøller og solceller i herregårds- og godslandskaber
følger af sidstnævnte aftale.
Til nr. 2
Det følger af den i lovforslaget foreslåede affattelse af
§ 3 a, stk. 3, i lov om Planklagenævnet, at nævnets afgø-
relse træffes ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed er for-
mandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende. Ved
ændringsforslaget foreslås det, at bestemmelsens 2. pkt. om,
at ved stemmelighed er formandens stemme i den enkelte
sag udslagsgivende, udgår. Der vil, når Planklagenævnet er
fuldtalligt og foretager afstemning med 11 medlemmer, ik-
ke i praksis opstå situationer, hvor stemmekonstellationerne
falder i tre grupperinger. Den foreslåede bestemmelse om
formandens stemme vurderes derfor ikke at være relevant.
Til nr. 3
Med forslaget til nyaffattelse af planlovens § 11 b, stk. 2,
kan kommunalbestyrelsen vælge at fastsætte retningslinjer
i kommuneplanen på baggrund af et ønske om at varetage
klimahensyn ved planlægning for arealanvendelse og bebyg-
gelse, da klimahensyn ud fra en ressourcebetragtning omfat-
ter at bevare, renovere og transformere bygninger, bevare
kulturarv og bevare CO
2
, der er indlejret i eksisterende byg-
ninger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2023 og var til
1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Landdi-
strikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 36 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2682585_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdte den 1. marts 2023 en teknisk gennem-
gang med ministeren for landdstrikter.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for landdistrikter sendte den
25. januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del
– bilag 19. Den 8. februar 2023 sendte ministeren for landdi-
strikter høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <19> spørgs-
mål til ministeren for landdistrikter til skriftlig besvarelse,
som ministeren har [besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF)
Marianne Bigum (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1