Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 35 Bilag 11
Offentligt
2682766_0001.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 27.03.2023
NOTAT
Til: Kirkeminister
Louise Schack Elholm og
Udvalget for Landdistrikter og Øer.
Vedr.: L35 om “Udvidet Vintercamping”
Lovtitlen for L35 er
: “Forslag til lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie-
og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering).”
Campering KAN, med eksisterende lovgivning, ske fuldt ud hele vinteren. CAMPING!
- Lovforslag L35 handler i praksis om: At der ad “bagdøren” indføres HELÅRSBEBOELSE
på nogle CAMPINGPLADSER, i en forsøgsperiode på hele 2 år.
I dag er Helårsbeboelse på campingpladser ulovligt. Det skal det fortsat være.
F-Camping kan også høre, at både Ministeren og flere politikere udtaler: - At der IKKE skal
indføres HELÅRSBEBOELSE PÅ CAMPINGPLADSER.
- Derfor bør L35 IKKE vedtages.
1)
HVIS L35 vedtages, er det så lovligt?
Helårsbeboelse på en campingplads, hvis L35 vedtages, handler IKKE kun om hvor
meget en person/familie “opholder” sig på een bestemt campingplads, men primært
om at disse personer/familier IKKE SAMTIDIG har en anden, permanent bolig og
derfor KUN opholder sig på denne bestemte campingplads.
2) Problemet er især koblet sammen med CPR-LOVEN. Den kræver at borgeren har
deres CPR-adresse noteret dér hvor de faktisk opholder sig, også selvom det sker på
et sted hvor det er ulovligt at bo.
Folketinget vil, med vedtagelse af L 35, gøre det der nu er
ulovligt, - lovligt
!
3) At indføre “FORSØGSORDNINGEN” må have det til formål, at påvise et
eksisterende behov, - eller det modsatte. Ikke at fremkalde et nyt behov.
Hvis man IKKE ØNSKER at ændre på grundprincippet om at Helårsbeboelse er
ulovligt, hvilket formål har det så at lave en forsøgsordning, i en periode på 2 år?
Hvad er formålet så, med L35?
4)
Håndhævelse af gældende love
Ministeren, politikerne og Folketinget burde for længst havde støttet op om de
kommuner, lokalpolitikere og kommunale medarbejdere, der er sat til, som
Tilsynsmyndighed
for Campingpladserne, at administrere de gældende love.
Støtte og tale FOR en håndhævelse af de allerede gældende love.
Dette er desværre IKKE sket !
Side 1
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse af 27/3-23 fra F-Camping
2682766_0002.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 27.03.2023
5) Trods helt åbenlyse lovovertrædelser, herunder ulovlig helårsbeboelse, er der INGEN
politikere eller politiske partier, der har valgt at påtale at lovene SKAL overholdes.
At det er ejerens pligt at rette sig efter lovene. Det handler IKKE om beboerne, der
bor ulovligt, men om de erhvervsdrivende campingpladsejere / forpagtere der bevidst
overtræder lovene, der gælder for at de må drive deres virksomhed,
trods påbud fra kommunen om at rette op og rette ind.
Det ville klæde de politiske partier at støtte op om deres partifæller og kollegaer i
kommunerne, at give kommunerne den autoritet de har brug for.
6) Kommunerne har kun “Tilsynspligt”, HVIS de er blevet gjort opmærksom på et
ulovligt forhold/problem, evt. via en naboklage. Kommunerne har pt. ingen pligt til
selv at være opsøgende, f.eks. ved et årligt besøg. Dette bør ændres så der bliver
tale om lovpligtige TILSYN, med fastsatte intervaller.
Kommunernes mulighed for håndhævelse af de gældende love.
I dag har kommunerne, som F-Camping har erfaret det, kun 3 muligheder for at stoppe de
bevidste lovovertrædelser, herunder ulovlig helårsbeboelse, som dem vi pt. ser på især
Corona Camping i Køge kommune, men også andre steder, dog i mindre omfang.
Kommunens værktøj er:
1.
Påbud - og efterfølgende politianmeldelse.
2.
Ophævelse af den eksisterende Vintercamping tilladelse.
3.
Ophævelse af hele den gældende Udlejningstilladelse. Hvilket betyder lukning.
Påbud løser tilsyneladende ikke de bevidste lovovertrædelser!
Folketinget, der har vedtaget Sommerhusloven og Campingreglementet, bør også sikre de
allerede vedtagne love kan og vil blive overholdt.
Har kommunerne ikke det rette værktøj til dette, så må Folketinget sikre at de får det
.
Hvis L35 vedtages. - Her et eksempel:
Ifølge L35 vil en campingplads som Corona Camping i Køge kommune, efter vedtagelsen af
L35, få mulighed for at ansøge kommunen om tilladelse til
1 stk enhed,
skriver een
campingenhed, på ordningen for “Udvidet vintercamping”.
Pladsen må, pga en Tinglyst klausul, højest benytte 20 enheder i vinterperioden.
Dvs. 5% af 20 enheder = 1 enhed, - til såkaldt udvidet vintercamping, Alias Helårsbeboelse.
Der er aktuelt en verserende ca. 6 år lang sag, mellem ejeren af denne campingplads og
kommunen. Sagen handler bl.a. om naboklager, inkl. ulovlig helårsbeboelse, (der i årevis er
sket på 80-100 enheder) Påbud efterleves ikke.
- En sag kommunen SKAL løse, men åbenbart ikke kan løse.
Side 2
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse af 27/3-23 fra F-Camping
2682766_0003.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 27.03.2023
Vil vedtagelse af L35 hjælpe kommunen med at håndhæve lovene?
Vil kommunen sige: JA, til en een enhed med helårsbeboelse iht. L35, og derved tillade at
der er 19 enheder der udlejes på normale, gældende vintercamping-vilkår, altså fortsat med
ophold på 15-20 dage, samt weekends o.l. - Mens at den sidste plads, nr. 20, kan udlejes
på de nye vilkår der beskrives i L35, altså som en permanent helårsbolig i hele
forsøgsperioden på to år?
Eller, - vil kommunen i stedet vælge deres mulighed for at håndhæve den allerede gældende
lov, ved at sige: Ejeren af campingpladsen har misligholdt aftalen der ligger i selve
Udlejningstilladelsen, overtrådt flere love og dermed kan de sige:
“Vi fratager derfor ejeren af en campingplads dens vinter godkendelse”!
Hvis resultatet af L35 bliver, flere kommuner vælger helt at lukke for VINTERCAMPING, så
betyder det at man stiller “rigtige fritids-campister” dårligere i fremtiden, med langt færre
campingpladser at vælge mellem, i vinterperioden.
Der kan derfor spørges: Vil L35 give bagslag for de campister der camperer på
vinteråbne campingpladser?
F-Camping ser frem til at høre nyt om de ovenstående problematikker og står gerne til
rådighed såfremt der skulle være spørgsmål desangående.
Med venlig hilsen
F-Campin .d
Anette Tracz Knudsen
Sdr. Højrupvejen 78 A, 5750 Ringe
Mail: [email protected]
Mobil 20 96 50 32
&
Jimmy R. Henriksen
Løkkemarken 5, 5000 Odense
Mail: [email protected]
Mobil: 22 82 16 83
Side 3