Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 35 Bilag 1
Offentligt
2659567_0001.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0002.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Bolig- og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
Den 13. juli 2022
Sags-nr. 2021-22332: Høring over lovforslag om forsøgsordning for udvidet
vintercampering
Dansk Erhverv skal hermed give høringssvar til det fremlagte lovforslag, som vil give mulighed for
udvidet vintercampering.
Dansk Erhverv er enig i sigtet med lovforslaget, og glæder sig over, at det vil give mere mulighed
for flere campingovernatninger i vinterhalvåret.
Med venlig hilsen
Lars Ramme Nielsen
Markedschef
[email protected]
LRN
Side 1/1
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0003.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0004.png
Bolig- og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
13. juli 2022
Sags-nr. 2021-22332
Høring over lovforslag om forsøgsordning for udvidet vintercam-
pering
Feriehusudlejernes Brancheforening har med interesse læst det frem-
lagte lovforslag, som vil give mulighed for udvidet vintercampering.
Feriehusudlejernes Brancheforening er enig i sigtet med lovforslaget, der
vil give mere mulighed for flere campingovernatninger i vinterhalvåret.
Det underbygger en tendens, der både har kunnet konstateres i camping
og feriehusudlejning. Antallet af overnatninger er steget i vinterhalvåret.
Det var en tendens før coronaen og er blevet yderligere forstærket un-
der coronaen.
Venlig hilsen
Poul Fejer Christiansen
Vicedirektør
tlf. 96 30 22 44
Amagertorv 9, 2.
[email protected]
1160 København K
www.fbnet.dk
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0005.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0006.png
F-Campin•.d• e• forbruger fællesskab
Fyn d. 17.08.2022
Til
Bolig- og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43. 1577 København V
Telefon 33 30 70 10 -
[email protected]
Høringssvar til:
Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål
m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
Lovforslaget, som det foreligger til høring, handler reelt om at acceptere
HELÅRSBEBOELSE på de campingpladser der er godkendt til vintercampering.
Men lovforslaget fremstår, som om det handler om "udvidet vintercamping".
- Campering på "vintergodkendte" campingpladser ændres der ikke på, der kan
allerede camperes hele vinteren, så længe det handler om camping.
- Det eneste lovforslaget ændre på er mulighed for helårsboliger på
campingpladser i campingvogne og autocampere, der er produceret efter år
2000.
F- Camping mener, at begreberne skal skilles ad, CAMPING og BOLIG (Bopæl).
Camping er noget midlertidigt i ferie og fritid.
Bolig/bopæl er det sted hvor man bor FAST, der hvor man har sin CPR-adresse.
Citat fra B77 -
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 30. juni 2021 siger i bilag:
3)
Helårsbeboelse
på campingpladser må alene ske i boligtyper, der er egnede til
længerevarende ophold.
I lovforslaget er ordet “Helårsbeboelse” slet ikke nævnt, selv om det er det der er
omdrejningspunktet og hele baggrunden for hhv. B77 og dette lovforslag.
I forhold til klima, energi forbrug og ressourcer, så er INGEN campingvogn eller autocamper
egnet til længerevarende ophold, hvis man skal se på hensyn til klima og miljø. Der vil derfor
blive tale om at lovforslaget vil tillade bolig der ikke lever op til minimum standarder for
isolering og energiforbrug som bolig, som det ellers kræves af andre boliger.
F-Campings generelle holdning til lovforslaget er:
At hvis Folketinget tager den globale klimakrise og aktuelle energikrise alvorlig, så
bør Folketinget stemmes NEJ til lovforslaget.
Forslaget er, i sin nuværende form og helt grundlæggende vildledende.
Det handler ikke om "udvidet vintercamping", men om at ændre sommerhuslovens tekst, så
der reelt åbnes for egentlig "Helårsbeboelse" på de vinteråbne campingpladser.
Dette er
stik imod
selve Sommerhuslovens intentioner og helt skævt i forhold til
energiforbrug og dermed for klimaet.
Der er ganske vist tale om en forsøgsperiode på to år, men med lovændringen, uden en
solfald klausul, vil det være alt for let at gøre ændringen permanent.
Side 1
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0007.png
F-Campin•.d• e• forbruger fællesskab
Hvad lægges der i lovforslaget til grund for, med en aldersgrænse fra indregistreringer efter
år 2000, af et hvilket som helst mærke/fabrikat af campingvogn eller autocamper?
-
Ingen
campingvogne eller autocamper egner sig til helårsbeboelse i det danske
vinterklima. Der bør desuden ses på hvordan man i virkeligheden indretter sig som
fastboende på campingpladser, også om vinteren, med brug af store FORTELTE af
stof, til opholdsstue, spiseplads og køkken. Selve vognen bruges typisk kun som et
soveværelse!!!.
Der vil reelt være tale om en lovmæssig forskelsbehandling af borgerne ud fra økonomi,
hvilken årgang vogn de har råd til.
Man opnår, ved den valgte "model" med en årgangs bestemt regulering, at sortere folk ud fra
økonomi, da flertallet af dem, der ønsker at bo helårs på en campingplads, kun gør det på
grund af en klemt eller kuldsejlet økonomi, eller liv. - Den gruppe vil ikke kunne købe en
vintervogn fra efter år 2000.
- Der er altså indbygget en social slagside i selve lovforslaget.
I forhold til klima og miljø er lovforslaget helt forfejlet.
F-Camping ønsker dokumentation fremlagt for, at netop året 2000 eller 2001 skulle
være er generelt skæringspunkt for alle fabrikater vogne
.
2.1.1.1. Tilsyn og straf
Kommentar F-camping
Der
skal sikres at der
føres tilsyn 1 gang om året
Dette med baggrund i at det er bevist med den aktindsigt som F-camping har foretaget i 1
halvår 2022 at næsten INGEN kommuner de facto har afsat tid og ressourcer til brug for
tilsyn med campingpladser siden kommunesammenlægningen i år 2007.
F-camping vedlægger den informationsmeddelelse som der er udsendt til alle kommunerne
efter gennemgang af svarene fra kommuner om overholdelse af campingreglementet
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kommentar F-camping
Der bør sættes en max grænse på f.eks. MAX 5-10 pr. campingplads.
Og
Hvordan skal det administreres?
- Ikke alle typer/mærker vogne er vinterisoleret til den nordiske vinter.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Kommentar F-camping: OBS
I henhold til F-camping.dk’s aktindsigt fra 2018 og det tidligere resortministeriums
undersøgelse fra ca samme tid er det bevist at der findes kommuner der ikke er i stand til at
fremvise de lovpligtige Udlejningstilladelse på campingpladser, da de ikke har indhentet dem
der ligger tilbage i Amterne fra før år 2007. samt ej heller har fulgt op på at få dem ajourført
efter anden lovgivning, herunder CVR-lovens §18 der kræver at ALLE udlejningstilladelser
skal være påført CVR og P-nummer - Derfor bør alle udlejningstilladelser opdateres pr
ultimo 2022
Kommentar F-camping
:
Side 2
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0008.png
F-Campin•.d• e• forbruger fællesskab
Såfremt kommunerne har afsat tid og økonomi til tilsyn i dag, vil det have ubetydelige
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for kommunerne. Men såfremt
dette ikke er sket vil det kræve minimum 2 arbejdsdage pr campingplads at få ajourført de
krævede tilladelser inden dette lovforslag vil skulle træde i kraft.
Kommentar F-camping
:
Staten bør dog sørge for at de har modtaget en kopi af samtlige udlejningstilladelser og
tilladelser efter den nye lov for at kunne evaluere om lovforslaget har den ønskede virkning
og intention
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Kommentar F-camping
:
Såfremt campingpladserne har deres lovpligtige udlejningstilladelse i orden vil det ikke
medføre økonomiske konsekvenser for disse. Dette er dog usandsynligt da næsten ingen
campingpladser har dette. Næsten ingen kommuner har fulgt CVR-loven §18 som siden
1996 har krævet at alle dokumenter fra kommunernes side skulle være påført CVR.nr.
Samtidig har et stort antal campingpladser ikke overholdt loven om at have den korrekte
branchekode påført i CVR-registeret. Dette medfører at der ikke kan dokumenteres hvilke
campingpladser der faktuelt findes i Danmark i dag og offentlige myndigheder ikke kan
udføre deres arbejdsopgaver, da det grundlæggende materiale mangler.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Kommentar F-camping:
Da det kommunale tilsynsmyndigheder faktuelt har en sagsbehandlingstid på over 1 år for
sager der indbringes om sommerhusloven og campingreglementet, er dette fuldstændig
ligegyldigt at omtale, medmindre der fra ministerens side kommer en direkte ordre om at der
i forsøgsperioden skal foretages omgående og uopsættelig sagsbehandling når der kommer
en klage.
6. Klimamæssige konsekvenser
Kommenter F-camping:
Vintercamping har allerede en negativ virkning virkning.
Se på energiforbrug, især opvarmning af fortelte som opvarmes og bruges til opholdsrum.
Er man i Bolig- og Planstyrelsen / Ministeriet / Folketinget opmærksom på, at luft til luft
varmepumper til fortelte på fastliggervogne er en ny trend? Der giver visse støjproblemer
pga at man ligner med kun 3 meter brandsikkerhed mellem enhederne
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Kommentar F-camping
:
Bør indskrives at: Forsøgsordningen ikke kan forlænges.
Der skal være en solfald klausul på lovforslaget
Side 3
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0009.png
F-Campin•.d• e• forbruger fællesskab
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Kommentar F-camping:
Til § 1 - nr. 2
Efter § 10 a, stk. 2, i sommerhusloven påser kommunalbestyrelsen overholdelsen af bl.a. de
regler, der er fastsat med hjemmel i lovens § 2, stk. 2 og 3, og § 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, og stk.
3. Dette vil sige, at kommunalbestyrelsen er tilsynsmyndighed for de gældende regler, der er
fastsat om campingpladser. Kommunalbestyrelsens reaktioner skal som udgangspunkt
rettes mod campingpladsens udlejer (ejer/forpagter).
Den foreslåede ændring til § 10 a, stk. 2, vil medføre, at kommunalbestyrelsen også vil
skulle påse, at campingpladsens udlejer (ejer/forpagter) overholder de regler, der vil blive
fastsat med hjemmel i § 3 a.
Et eksempel fra F-camping
Campingplads xxxxxxxxx CVR.nr 00000000- har i Udlejningstilladelsen ret til at udleje
xxx antal enheder som vintercamping i perioden 1.11 til 28.02
Pladsen udlejer xx enheds pladser ud til “vintersæson pladser” på helt almindelige,
gældende vilkår.
Et antal enhedspladser står til rådighed for “rigtige campister” der flytter sig rundt, kommer
for en weekend eller en ferie på en uge eller to kommer og slår sig ned.
Med lovforslaget skal pladsen ud af sine enheder have øremærket
XX antal enhedspladser som KAN udlejes til “Helårsbeboelse”.
Det bliver meget vanskeligt for den kommunale medarbejder på tilsyn, at forholde sig til
hvilken status den enkelte enhed har.
Et tilsyn vil kun give et øjebliksbillede af situationen. I virkeligheden kan ALLE de udlejede
vinterenhedspladser benyttes som “helårsbeboelse”, og reglerne dermed misbruges - hvis
campisterne IKKE har sin CPR-adresse på campingpladsen, men har en fast ophold i
udlandet, har en proforma adresse, eller bor fast i deres autocamper / camperVan eller
campingvogn.
Anette Tracz Knudsen
Sdr. Højrupvejen 78 A, 5750 Ringe
Mail: [email protected]
Mobil 20 96 50 32
&
Jimmy R. Henriksen
Løkkemarken 5, 5000 Odense
Mail: [email protected]
Mobil: 22 82 16 83
Side 4
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0010.png
Dato 30/7-2022
Kære danske kommuner
Tak for jeres svar på aktindsigt af 16/5-2022
F-Campin•.d• e• forbruger fællesskab
F-Camping har nu fået svar fra ALLE danske kommuner for vores anmodning om
aktindsigt vedrørende overholdelse af campingreglementets §18 stk 2. og videregiver
hermed de aktuelle tal.
F-camping har også fået svar på opklarende spørgsmål fra Bolig- og Planstyrelsen.
Aktindsigtsanmodningen lød som følger:
Vedr.: Aktindsigt om identifikation regler for campingvogne o.l.
- Hvilken BESTEMMELSE har kommunalbestyrelse vedtaget, til
identifikation af uindregistrerede campingvogne o.l. på campingpladser i
netop jeres kommune, jævnfør Vejledningen om Campingreglementet §18
stk 2 og stk 3: “ er forsynet med et tydeligt identifikationsnummer.
Identifikation af vogne m.v.
§ 18.
Kommunalbestyrelsen kan af udlejer kræve dokumentation for, at de på
campingpladsen opstillede campingvogne o.l. er mobile, jf. § 14, stk. 1.
Stk. 2.
Udlejer skal efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse
sørge for, at
campingvogne o.l., der er opstillet på campingpladsen og ikke er registreret efter
færdselsloven,
er forsynet med tydeligt identifikationsnummer
.
Stk. 3. Udlejer skal føre en fortegnelse over de opstillede vogne med angivelse af
identifikationsnummer, jf. stk. 2, og navn og adresse på vognenes ejere og brugere.
Fortegnelsen skal opbevares tilgængeligt for kommunalbestyrelsen
.
BEK nr 319 af 28/03/2019
www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/319
F-camping.dk Side 1
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0011.png
Svarene fra kommunerne, som blev modtaget indtil 21/6-2022, er:
17 kommuner har ingen campingpladser
65 kommuner har SLET IKKE forholdt sig til §18 stk. 2 og 3
16 kommuner lader campingpladserne definere §18 stk.2 og stk.3
98 antal svar.
I alt:
Efterfølgende har 9 kommuner igangsat en proces der vil udmønte sig i at disse
kommuner får en procedure, der gør, at de klart og tydeligt overholder
Campingreglementets §18 stk.2 samt andre love der påvirker denne paragraf.
Med disse svar kan det konstateres at de 81 danske kommuner, som har campingpladser
og SKAL overholde campingreglementet, mangler brugbare retningslinjer eller
vejledning, som campingpladserne kan forholde sig til i forhold til §18 stk.2 og stk.3.
Dog er der, i forbindelse med vores anmodning om aktindsigt, også mange af jer
kommuner der meget gerne vil overholde loven, men hverken Ankestyrelsen eller
tidligere ERST Erhvervsstyrelsen har været til hjælp for jer kommuner, når I har haft
spørgsmål I ville have afklaret.
Administrationen af campingreglementet ude i kommunerne har desværre langt
overvejende været UDEN prioritering fra kommunalbestyrelserne.
Vi har, i vores konversation med kommunernes sagsbehandlere, ligeledes fået viderebragt
information fra mange campingpladsejere og bestyrere at, når der ikke har været en klar
og korrekt sagsbehandling fra de tilsynspligtige kommuner, dette har afstedkommet at den
enkelte plads ikke har haft styrke til at imødegå de krav og vildledninger, som der har
været fra resterne af den nu lukkede “Foreningen Campingrådet”.
(Denne forening holdninger er, efter vores mening, forsøgt videreført i foreningen
OCFF/Camping Outdoor Danmark f.m.b.a.)
Vi har også fået viderebragt, at rigtig mange campingpladser, ønsker at der kommer en
uafhængig vejledning fra Bolig- og Planstyrelsen, så campingpladserne kan videregive
korrekte informationer til campisterne, som der ikke kan stilles spørgsmålstegn til.
F-Camping er derfor i dialog med Bolig- og Planstyrelsen (BPST).
F-camping.dk Side 2
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0012.png
Da vi havde fået respons fra størstedelen af de danske kommuner på vores aktindsigt,
kunne vi se at vores aktindsigt krævede svar fra Bolig- og Planstyrelsen og vi tog derfor
kontakt den 29/5-2022 for at få BPST’s juridiske vurdering af §18 stk.2 og stk.3
Brevet til BPST er vedlagt.
Den 6 Juli 2022 har vi fået svar fra BPST.
Svaret er også vedlagt i denne mail.
Vi giver her overblik over klar og tydelig tale om identifikation af overnatningsenheder:
A: Svaret på vores første spørgsmål:
SKAL kommunerne tage stilling og træffe en beslutning?
Svaret er NEJ, men svaret uddybes som en del af svaret på vores andet spørgsmål.
B:
Som svar på vores andet spørgsmål om både §18 stk.2 & 3, gør BPST det klart og tydeligt
at kravet om en identifikation
UDELUKKENDE er et anliggende for ihændehaveren af udlejningstilladelsen.
Dette gælder både for
A: identifikationen af den enkelte overnatningsenhed såvel som
B: listen med oversigten som skal stilles til rådighed for kommunalbestyrelsen.
Citat:
“Det fremgår af ordlyden af § 18, stk. 2, at pligten til at sørge for
tydelige identifikationsnumre
på de omhandlede campingvogne o.l.
påhviler udlejer,
dvs. ikke den enkelte campister.”
samt
“Desuden fremgår det af ordlyden af § 18, stk. 3, at pligten til at føre en
fortegnelse over de opstillede vogne
og opbevare denne tilgængeligt for kommunen ligeledes
påhviler udlejer.
C:
BPST følger op med svar på vores første spørgsmål og BPST skriver klart og tydeligt at
kravet om en identifikation :
“Det er på den baggrund også styrelsens vurdering, at pligten efter § 18, stk. 2, til at sørge
F-camping.dk Side 3
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0013.png
for tydelige identifikationsnumre påhviler
UDLEJER
uanset om kommunens nærmere
bestemmelse herom foreligger eller ej.”
BPST gør det klart og tydeligt at kravet om en identifikation
ER
opfyldt hvis
ihændehaveren af udlejningstilladelsen har sørget for identifikation på alle vogne
uafhængigt af om kommunen har vedtaget en bestemmelse om identifikation.
Citat:
“Det vil således efter styrelsens vurdering være i overensstemmelse med 18, stk. 2, hvis
kommunen umiddelbart overlader det til udlejer at vurdere, hvordan pligten efter § 18, stk.
2, til at sørge for tydelige identifikationsnumre kan efterleves i praksis på den enkelte
campingplads.”
MEN!!!!
Hverken kommunen eller ihændehaveren af udlejningstilladelsen må kræve
identifikationen udfærdiget på en bestemt måde.
Citat:
Det er dernæst Bolig- og Planstyrelsens vurdering, at
hverken
kommunen eller
udlejer
med hjemmel i § 18, stk. 2, kan kræve, at identifikationsnummeret skal være skrevet på
et bestemt materiale
……
Det er endvidere styrelsens vurdering, at identifikationsnumre skrevet på papir eller
pap efter omstændighederne vil kunne opfylde kravet om tydelighed.
Til sidst skal det nævnes at BPST finder kravet om betaling for identifikation, liggende
udenfor deres jurisdiktion og derfor har sendt dette spørgsmål videre til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen for afklaring.
F-camping vil i den forbindelse minde om at krav om køb med baggrund i
campingreglementet tidligere har været en del af den dom hvor Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, udstedte bøder til DK-Camp og den tidligere “Foreningen
Campingrådet” på hhv. kr. 300.000 og kr. 400.000 for overtrædelse af dansk og europæisk
konkurrencelovgivning..
F-camping mener i denne sag, at
såfremt
kommunen medvirker til krav, fra
ihændehaveren af udlejningstilladelsen, om betaling af gebyr for identifikation, foretager
kommunen lovbrud, da kun folketinget må opkræve SKAT.
F-camping.dk Side 4
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
BPST har til sidst i deres brev kommet med en konkretisering med hensyn til hvornår man
som kommune har pligt til at foretage tilsyn.
Dette SKAL en kommune gøre iht. Sommerhuslovens § 10 a, stk. 7 når de
CITAT:
“bliver gjort opmærksom på ulovlige forhold, medmindre der er tale om forhold af ganske
underordnet betydning”
Men BPST nævner ingen eksempler på hvad der er “af ganske underordnet betydning”
Dette
har
F-camping fulgt op på hos BPST, med en mail af 17 juli 2022!!!
Vi har bedt om afklaring af hvad der i henhold til sommerhuslovens § 10 a, stk. 7 IKKE er
ulovlige forhold, som er af ganske underordnet betydning. Dermed ment, hvornår SKAL
kommunen foretage en arbejdshandling / tilsyn, når kommunen bliver gjort opmærksom
på forholdet.
Derfor nævner vi nedenstående punkter, som efter vores mening KAN være forhold der
afstedkommer, at kommunen skal foretage en arbejdshandling / tilsyn.
1.
2.
Kommunen kan i deres arkivalier IKKE finde en aktuel udlejningstilladelse
udstedt iht. sommerhuslovens §1 pkt.3.
Der er udstedt en udlejningstilladelse uden CVR og P-nummer påført, som der
skal være iht. CVR-loven, LBK nr 355 af 02/04/2020 “§ 14. Offentlige
myndigheder og institutioner skal i alle anliggender om juridiske enheder
anvende CVR-nummeret og i alle anliggender om produktionsenheder anvende
P-nummeret”.
Dette har været gældende siden: LOV nr 417 af 22/05/1996 “§ 7. Offentlige
myndigheder og institutioner skal i alle anliggender om juridiske enheder
anvende CVR-nummeret”.
Kommunen har ikke kontrolleret at ihændehaveren af udlejningstilladelsen, har
påført korrekt Branchekode (553000 Campingpladser) i CVR-registret, som
ihændehaveren af udlejningstilladelsen skal iht. CVR-loven: LBK nr 355 af
02/04/2020 § 16.” Efter anmodning skal juridiske enheder, jf. § 3, der er
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, give Erhvervsstyrelsen oplysning
3.
F-camping.dk Side 5
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
4.
5.
6.
7.
8.
9.
om branche for de juridiske enheder selv og om grunddata for de til juridiske
enheder knyttede produktionsenheder inden for en af Erhvervsstyrelsen nærmere
fastsat frist”.
Baggrunden er at det er strafbart ikke at gøre det iht. § 22. “Den, der undlader
rettidigt at meddele oplysninger efter § 16 eller forsætligt eller ved grov
uagtsomhed afgiver urigtige oplysninger, straffes med bøde”. Dette har ligeledes
være gældende siden LOV nr 417 af 22/05/1996 § 16
Såfremt Sikkerhedsstyrelsen, brandmyndighederne
og andre offentlige
institutioner
ikke kan foretage tilsyn af virksomheden i henhold til gældende
lovgivning, fordi kommunen ikke har fulgt op på pkt. 1 og 2 og 3
Såfremt ihændehaveren af udlejningstilladelsen ikke overholder den aktuelle
udlejningstilladelse.
Såfremt der forefindes ulovlig beboelse på over 4 uger iht. sommerhusloven §4
stk. 2 af den samme beboer i hytter.
Dette kan f.eks. være håndværkere som arbejder på en byggeplads, hvor opholdet
er i
direkte modstrid
med tanken om afholdelse af ferie- og fritidsformål på en
campingplads.
Såfremt der i henhold til campingreglementet forefindes ulovlig beboelse af
campister der har taget fast ophold på campingplads, (vinter) hvor kommunen
rettelig skulle have sørget for en lovlig CPR-adresse.
Såfremt der er opført Mobilhomes der benævnes og er
opstillet
som
campingvogne
og ejet af andre end campingpladsen,
når de ikke kan
registreres i henhold til færdselsloven, og derfor retteligt burde være registreret
som hytter.
Såfremt der foretages
anden
ulovlig virksomhed, som er omfattet af
campingreglementet.
Disse punkter har vi bedt BPST vurdere, samt eventuelt tilføje andre forhold som IKKE er
“af ganske underordnet betydning” til brug for Jer kommuner og hjælp i administrationen
af sommerhusloven og campingreglementet.
Vi vil også nævne at, såfremt disse punkter IKKE er “af ganske underordnet betydning”,
har I som kommune
PLIGT
til at foretage et tilsyn i henhold til Sommerhusloven.
F-Camping vil atter påpege at der er brug for hjælp og styring omkring Sommerhusloven
og Campingreglementet, og jo hurtigere man kan hjælpe Jer kommuner jo bedre.
F-camping.dk Side 6
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0016.png
Vi har derfor opfordret Bolig- og Planstyrelsen / Team Sommerhusloven til hurtigst muligt
at afholde seminarer for de kommunale medarbejdere på området.
BPST har til dette ønske svaret at i kommuner skal sende besked til:
[email protected]
med et ønske om et fælles ”Kursus i vejledning af campingreglementet”.
Indtil der kommer svar fra BPST på sommerhuslovens § 10a stk.7 og ønsket om kursus vil
vi opfordre jer kommuner, udover ovennævnte punkter, til at i gennemgår hver enkelt
campingplads grundigt for evt. andre ulovlige forhold; antal benyttede enheder, ulovligt
antal hytter, hytter der ikke opfylder anden lovgivning, størrelser, højde, placering. samt
mange andre forhold, hvor principperne og opfølgning på lovgivningen er skredet under
den tidligere "foreningen Campingrådets" mange års ‘egenkontrol’ og “laden stå til”.
Vi vil også opfordre til tilsyn af hvorvidt
hytter
udlejes efter loven, eller om det sker i
strid med loven, der siger
max 4 uger årligt til samme person,
og altså ikke som det sker
nu, på 3 og 6 mdr. udlejning af hytter til f.eks håndværkere, virksomheder, studerende,
boligløse o.l.
Vi vil til sidst også opfordre til tilsyn af, om mobilhomes udlejes som hytter og ikke som
campingvogne. At de f.eks ikke kan ejes individuelt af forbrugerne, men kun af selve
campingpladsen og udlejes.
Vi ved godt at dette kan være omfattende, men
faktuelt
har vi med de aktindsigter til de
danske kommuner som F-camping.dk har anmodet om i 2015, 2018 og nu i 2022 kunne
bevise at campingområdet overordnet set IKKE har været prioriteret af kommunerne.
Dette vil vi gerne have ændret og vi står gerne til rådighed for uvildigt input for både
Bolig og Planstyrelsen samt de danske kommuner der ville ønske dette.
F-camping.dk Side 7
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0017.png
Vi har vedlagt følgende i dette brev til alle danske kommuner:
Det samlede respons på vores aktindsigt med kommentarer fra de enkelte
kommuner
Brev til BPST om afklaring af §18 stk 2 & stk 3
Svar fra BPST om afklaring af §18 stk 2 & stk 3
Med venlig hilsen
Anette Tracz Knudsen
&
Sdr. Højrupvejen 78 A, 5750 Ringe
Mail: [email protected]
Mobil 20 96 50 32
Jimmy R. Henriksen
Løkkemarken 5, 5000 Odense
Mail: [email protected]
Mobil: 22 82 16 83
F-camping.dk Side 8
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0018.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0019.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0020.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0021.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0022.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0023.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0024.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0025.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0026.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0027.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0028.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0029.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0030.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0031.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0032.png
Dato: 18. august 2022
Til: Bolig- og planstyrelsen,
Sendt elektronisk til:
[email protected]
Att: Hanne Berg ([email protected]) og Mikkel Sandvad ([email protected])
J.nr. 2021-22332
J. nr. 2021-22332
Høringssvar til lovforslag om forsøgsordning for udvidet vintercamping
Danmarks Naturfredningsforening (DN) takker for muligheden for at afgive bemærkninger til lov om
ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v.
(Forsøgsordning for udvidet vintercamping).
Overordnet er DN ikke bekymrede for den konkrete 2-årige forsøgsordning for udvidet vintercamping, idet
DN særligt hæfter sig ved, at:
·
der er tale om en midlertidig ordning, der løber over to vintersæsoner, hvilket giver mulighed for
en efterfølgende vurdering af ordningens konsekvenser.
·
ordningen alene omfatter campingpladser, der allerede har tilladelse til vintercamping.
·
der maksimalt kan gives tilladelse til udvidet vintercamping på 5 % af det tilladte antal
vinterpladser på en campingplads.
·
ordningen ikke omfatter campingpladser beliggende indenfor kommuneplanens særligt værdifulde
landskaber, naturområder el.lign.
·
der ikke vil kunne gives tilladelse til vintercamping inden for strandbeskyttelseslinjen eller i
klitfredede områder.
·
ordning alene omfatter vintercamping i campingvogne og autocampere, hvorimod mobilehomes,
campinghytter mv. ikke indgår i ordningen.
·
de forslåede bestemmelser automatisk ophæves d. 28. februar 2025.
DN ser dog ordningen som et led i en generel udvikling, hvor de ellers ekstensive campingpladser ud- og
ombygges, blandt andet med henblik på at forlænge sæsonen. Dette kan medføre, at campingpladserne i
deres karakter og anvendelsen i stigende grad kommer til at minde mere og mere om sommerhusområder
eller helårsbeboelse. Denne udvikling bekymrer DN. DN savner derfor en beskrivelse af forsøgsordnings
formål. Hvad ønsker man at afdække med forsøget? Er det hensigten, at ordningen skal bane vejen for en
permanent ordning for helårscamping?
Af vejledningen til campingreglementet fremgår det, at:
Hovedformålet med campingreglementet er at
sikre, at campingpladserne har en tilfredsstillende standard og ikke udvikler sig til sommerhuslignende
områder eller til helårsbeboelse samt at skabe gode rammebetingelser for campingerhvervet under hensyn
til de planlægningsmæssige og natur- og landskabsmæssige interesser.
Ved at give tilladelse til camping hele året, bliver der helårsbeboelse på campingpladserne, hvilket DN ser
som en udvikling i strid med campingreglements formål. Som det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, kan ordningen medfører, at en stor campingplads på 700 enhedspladser kan opnå tilladelse
til udvidet vintercamping på 20-25 pladser. Det må altså forventes, at op til 50-100 mennesker vil kunne bo
på campingpladsen året rundt. Hvis campingpladsen har 1.000 pladser, er det knap 40 pladser, der kan
gives tilladelse til helårscamping på, og måske op imod 150 mennesker, der kan bo der hele året. Hvis disse
Danmarks Naturfredningsforening
·
Masnedøgade 20
·
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
·
www.dn.dk
·
[email protected]
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0033.png
Dato: 18. august 2022
Til: Bolig- og planstyrelsen,
Sendt elektronisk til:
[email protected]
Att: Hanne Berg ([email protected]) og Mikkel Sandvad ([email protected])
J.nr. 2021-22332
tilladelser med tiden forlænges eller gøres permanente, kan det visse steder have karakter af decideret
byudvikling. Byudvikling bør i sagens natur ske som et led i en helhedsorienteret kommuneplanlægning,
herunder på baggrund af de regler og principper herfor, der følger af Planloven.
DN mener desuden, at hensynet til naturen og landskabet bør indgå som et helt centralt element, når
kommunerne behandler ansøgninger om tilladelse til udvidet vintercamping og mener derfor, at det bør
indskrives i lovforslaget, at kommunalbestyrelsen skal vurdere konsekvenserne for naturen og landskabet i
området, før der gives tilladelse til udvidet vintercamping.
Det fremgår af lovforslagets indledning, at Indenrigs- og Boligministeriet efter udløbet af forsøgsperioden
vil forestå en evaluering af ordning. DN foreslår, at dette skrives ind i bestemmelserne, herunder at
konsekvenserne af ordningen efter forsøgsperioden skal belyses, inden den eventuelt forlænges eller gøres
permanent. DN foreslår endvidere, at det konkretiseres, hvad denne evaluering vil indbefatte. DN finder
det afgørende, at der i en sådan evaluering tages stilling til, om en forlængelse eller udvidelse af ordning
kan rummes inden for campingreglementets hovedformål, herunder om der tages tilstrækkeligt hensyn til
de planlægningsmæssige og natur- og landskabsmæssige interesser.
Derudover finder DN det problematisk, at lovforslaget afskriver muligheden for, at tilladelser til udvidet
vintercamping kan påklages til anden administrativ myndighed. DN mener, at det er et demokratisk
skråplan at afskære klageadgangen. DN foreslår derfor, at lovforslaget ændres, så det er muligt at påklage
kommunalbestyrelsernes forsøgstilladelser til vintercamping. Endvidere mener DN, at man bør benytte
lejligheden til at revidere sommerhuslovens § 10 e, stk. 2, så flere bliver klageberettigede, herunder lokale
foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen, samt landsdækkende foreninger
og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur, miljø og klima eller som efter deres formål
varetager væsentlige rekreative interesser.
I de følgende afsnit udfoldes DN’s bemærkninger til lovforslaget.
DN’s bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1, nr. 1
Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger (lovforslagets side 15), at kommunalbestyrelsen i
deres behandling af en ansøgning om tilladelse til udvidet vintercamping
vil kunne
inddrage hensyn til bl.a.
naturværdier m.v. DN foreslår, at dette ændres, så kommunalbestyrelsen
skal
inddrage hensynet til
områdets natur- og landskabsværdierne i deres sagsbehandling. Det bør ligeledes tilføjes, at der ikke kan
gives tilladelse, hvis vintercampingen vurderes at medføre en væsentlig negativ påvirkning af områdets
natur- og landskabsværdier. Hvis campingvogne anvendes som helårsbolig, frygter DN, at det kan medføre,
at arealet omkring campingvognene i stigende grad udvikler sig til noget, der minder om en have, med
permanent opstilling af havemøbler, terrasser, hegn m.v. Helårscamping i nærheden af naturområder kan
således betyde yderligere inddragelse af eller pres på den omkringliggende natur, ligesom det i forhold til
de landskabelige værdier kan betyde eksempelvis ødelæggelse af udsigtskiler, udvaskning af grænsen
mellem by og land mv.
Det fremgår yderligere af lovforslaget, at det
forventes fastsat
i campingreglementet, at tilladelser til
udvidet vintercamping
som udgangspunkt
alene vil kunne meddeles til campingpladser beliggende udenfor
Danmarks Naturfredningsforening
·
Masnedøgade 20
·
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
·
www.dn.dk
·
[email protected]
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0034.png
Dato: 18. august 2022
Til: Bolig- og planstyrelsen,
Sendt elektronisk til:
[email protected]
Att: Hanne Berg ([email protected]) og Mikkel Sandvad ([email protected])
J.nr. 2021-22332
områder, der i kommuneplanen er udpeget som særligt værdifulde landskabsområder, naturområder el.
lign. Endvidere fremgår det, at campingpladser beliggende indenfor disse udpegninger med eksisterende
tilladelse til vintercamping,
som udgangspunkt
ikke omfattes af ordningen. DN foreslår, at lovforslaget
ændres, så det tydeligt fremgår, at forsøgstilladelse til udvidet vintercamping
ikke vil kunne gives
til
campingpladser beliggende inden for arealer, der i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdige
landskaber eller som en del af Grønt Danmarkskort, herunder særligt værdifulde naturbeskyttelsesområder
m.v.
DN bifalder, at det tydeligt fremgår, at forsøgstilladelse til udvidet vintercamping
ikke vil kunne gives
til
campingpladser beliggende inden for strandbeskyttelseslinjen eller på klitfredede arealer.
Til § 1, nr. 4
Med lovforslaget afskæres adgangen til at påklage kommunalbestyrelsens afgørelser om tilladelse til
udvidet vintercamping til Planklagenævnet ved den foreslåede § 10 e, stk. 1, 2. pkt. Endvidere foreslås det
med § 10 e, stk. 1, 3. pkt., at hverken Ankestyrelsen eller Indenrigs- og Boligministeriet kan føre tilsyn med
kommunalbestyrelsernes afgørelser om tilladelse til udvidet vintercamping. Der vil således ikke være nogen
mulighed for at prøve kommunalbestyrelsens afgørelser ved anden administrativ myndighed.
DN er ikke berettigede til at klage over afgørelser efter sommerhusloven, herunder campingreglementet.
Men DN finder det alligevel meget problematisk, at klageadgangen afskæres. Klageadgang til
myndighedsafgørelser er et centralt element i demokratiet, og DN mener, at det er et skråplan at afskrive
klageadgangen. Afgørelser fra klagenævn er med til at forme retspraksis på et område, og kan skabe
præcedens i lignende sager. DN mener, at der bør være mulighed for at klage over tilladelser til udvidet
vintercamping.
DN finder ikke, at det faktum at ordningen er
tidsbegrænset
er et validt argument for at fraskrive
klageadgangen. Der gives i dag en række tilladelser og dispensationer til midlertidige foranstaltninger og
aktiviteter, der kan prøves ved en klageinstans.
DN er endvidere uenig i, at tilladelserne der vil følge af ordningen nødvendigvis kan betragtes som af
begrænset omfang,
eller at dette skulle være et argument for at afskrive klageadgangen. Som det fremgår
af lovforslagets almindelige bemærkninger, kan ordningen eksempelvis medfører, at en stor campingplads
på 700 enhedspladser kan opnå tilladelse til udvidet vintercamping på 20-25 pladser. Det betyder reelt, at
der kan gives 20-25 tilladelser til helårscamping på en sådan campingplads, hvilket må formodes at
medføre, at op til 50-100 mennesker kan bo på campingpladsen året rundt. Der er i dag klageadgang til
afgørelser om række foranstaltninger og aktiviteter, der er af langt mere begrænset omgang.
DN frygter desuden, at såfremt ordningen forlænges, vil afskæringen af klageadgangen ligeledes
videreføres. DN foreslår derfor, at det foreslåede § 10 e, stk. 1, 2. pkt. om afskrivningen af klageadgangen
udgår, så det vil være muligt at påklage afgørelser om udvidet vintercamping til Planklagenævnet. Dermed
overflødiggøres det foreslåede § 10 e, stk. 1, 3. pkt, som ligeledes bør udgå.
Alternativt foreslår DN, at det indskrives i lovforslaget, at Bolig- og Planstyrelsen skal høres, inden
kommunalbestyrelsen giver tilladelse til udvidet vintercamping, med henblik på at sikre varetagelsen af de
nationale interesser i kommuneplanlægning.
Danmarks Naturfredningsforening
·
Masnedøgade 20
·
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
·
www.dn.dk
·
[email protected]
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0035.png
Dato: 18. august 2022
Til: Bolig- og planstyrelsen,
Sendt elektronisk til:
[email protected]
Att: Hanne Berg ([email protected]) og Mikkel Sandvad ([email protected])
J.nr. 2021-22332
Såfremt det fastholdes at afskrive klageadgangen, bør det indskrives i lovforslaget, at § 10 e, stk. 1, pkt. 2
og 3 ophæves den 28. februar 2025, uagtet om Folketinget forinden beslutter af forlænge ordningen, idet
det forudsættes, at der skal være klageadgang, såfremt ordningen forlænges.
DN har ved tidligere lejligheder foreslået, at listen af klageberettigede i sommerhuslovens § 10 e, stk. 2
udvides. Det er yderst begrænset, hvem der kan klage over afgørelser efter campingreglementet jf.
sommerhusloven, sammenlignet med eksempelvis afgørelser efter naturbeskyttelsesloven og planloven.
DN vil foreslå, at man benytter denne revision af sommerhusloven, til at udvide listen.
Konkret foreslås, at § 10 e, stk. 2 ændres til følgende ordlyd:
Stk. 2 Klageberettigede er:
1. adressaten for afgørelsen,
2. Ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører,
3. offentlige myndigheder,
4. lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen,
5. landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur, miljø og
klima eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser,
6. enhver, som har en individuel, væsentlig interesse i sagen.
Til § 2
DN foreslår, at lovforslagets § 2, stk. 2 ændres til følgende ordlyd:
Stk. 2: Loven ophæves den 28. februar 2025, hvorefter ordningen vil blive evalueret forud for en eventuel
forlængelse. Evalueringen vil indbefatte en vurdering af ordningens planlægningsmæssige og natur- og
landskabsmæssige konsekvenser.
Venlig hilsen
Daniella Humm Møller
Natur- og planrådgiver
____________________________
Mobil:
+45 31184182
E-mail:
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforening
·
Masnedøgade 20
·
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
·
www.dn.dk
·
[email protected]
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0036.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0037.png
Bolig og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt som e–mail
[email protected]
Hotel Restaurant
& Turisterhvervet
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
18. august 2022
Høringssvar vedr. lovforslag om forsøgsordning for udvidet vintercampering
Bolig- og Planstyrelsen har den 27. juni 2022 sendt forslag til udvidet vintercampering i høring.
Campingreglementet, der ligger indenfor rammen af Sommerhusloven, skal skabe mulighed for
at drive erhverv som campingplads med henblik på at skabe øget vækst og beskæftigelse og
tiltrække dansk og udenlandsk turisme.
HORESTA takker for muligheden for at afgive bemærkninger. HORESTA er Danmarks største
turismeorganisation og repræsenterer turismesektoren bredt herunder også indenfor camping
med vores egen forening HORESTA Camping, der er landsdækkende.
Generelle bemærkninger
Forslaget er i sin form en anerkendelse af, at der er alvorligt brug for at udvikle campingturismen,
der modsat størstedelen af den øvrige danske turisme har været faldende siden 1992 fra ca. 13
millioner
overnatninger
til
kun
10,9
millioner
overnatninger
i
2021.
Den manglende udvikling skyldes et overformynderisk lovkatalog i form af Campingreglementet
og dets 29 sider detaljerede vejledning, som har resulteret i utallige kommunale afslag til
campingpladsernes nye iniativer og investeringsplaner. Således oplever branchen at stå dårligere
i konkurrencen med de mange private og offentlige tiltag til ’outdoor’ overnatning og campering
m.v., der ikke er underlagt et campingreglement. Tiltag, der i udstrakt omfang gives særskilt
landzonetilladelse til i kommuner over hele landet udenom campingreglementet. Samme typer
tiltag, som dem campingpladserne ansøger om, men ikke får tilladelse til fordi de er underlagt et
campingreglement.
Dvs. der konkurreres ikke på ens vilkår, hvilket er et kæmpe problem for den samlede danske
campingbranche. Konsekvensen er, at investeringer og udvikling udebliver fra campingerhvervet.
Herudover oplever campingbranchen i Danmark også at stå langt dårligere i konkurrencen med
vores nabolande, hvor campingpladser har langt højere frihedsgrader. Disse kan - modsat deres
danske konkurrenter - udvikle sig, hvilket gør dem mere foretrukne for udenlandske og danske
turister med tabte eksportkroner til følge.
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
1
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0038.png
Specifikke bemærkninger til lovforslaget
1. Da mange campingpladser er delvist beliggende indenfor strandbeskyttelseszonen som ofte
betragtes som værdifuldt landskabsområde, gives der i forslaget ikke tilladelse til at tilbyde
udvidet vintercampering, også selv om de kan foreslå vintercampering på det areal, der er
udenfor det særligt værdifulde landskabsområde, naturområde el. lign. Det bør ikke alene
være begrundelse for afvisning, at dele af campingpladsen ligger indenfor
strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet område jf. §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse.
Således skal der alene kunne undlades vintercamping indenfor det beskyttede område, mens
arealer på samme campingplads beliggende udenfor strandbeskyttelseslinjen, og som fortsat
er indenfor pladsens matrikel, skal kunne tilbyde vintercampering.
2. Der argumenteres for, at vintertilladelsen alene må gælde campingpladsens vinterareal og
det må ikke tildeles såfremt dele af campingpladsen ligger indenfor et ex. værdifuldt
naturområde. Dette er ikke logisk for de campingpladser, der godt må benytte samme arealer
til almen campering i sæsonperioden fra. 1. marts til 31. oktober, som typisk er indenfor ex.
ynglesæson.
3. En forsøgsordning har til formål at undersøge, hvorvidt en ændring vil skabe grobund for at
udvikle campingerhvervet. Men det at drive en campingplads er en forretning, ikke et
filantropisk naturprojekt. Det er ubegrundet, hvorfor det kun skal være 5 pct. af
campingpladsens godkendte antal pladsenheder, der må benyttes til udvidet
vintercampering. For de fleste campingpladser vil det svare til mellem 5 og 10 camping
enheder. Det giver ingen grobund for at skabe en økonomisk forretningsmodel for en
campingplads. Der skal i stedet være en testperiode, der tillader en fuld belægning som
almindelig vintercamping. Ellers er forslaget nytteløst for de fleste campingpladser, der enten
har ansøgt eller overvejer at ansøge om vintercamping.
4. ”Klima ubæredygtigt” lovforslag. Den nuværende regulering har lagt et loft på
vintercampering på maksimalt 15-20 dage samt weekender indenfor de fire måneder. Det
betyder, at campingpladsens kapacitet visse dage kun udnyttes af de 5 pct. campingenheder.
Således stiller Campingreglementet i forvejen krav om, at man ved vintercampering skal stille
fællesfaciliteter til rådighed ”
åbne og opvarmede
” på tilsvarende vis, som når
campingpladsen er åben i sæsonperioden 1. marts til 31. oktober. Derfor skal bygninger og
fællesfaciliteter og lignende varmes op, uanset om campingpladsen er fyldt med gæster eller
der som foreslået er gæster til maksimalt 5 pct. af pladsens kapacitet svarende til 5-10
enheder. Dette er som ”at fyre for gråspurvene” og kan umuligt være gennemtænkt i en
klimakrise som den, verden gennemgår i dag. Der er brug for at udnytte og optimere forbruget
ved at jævne turismen ud over hele året, og det giver mening at benytte og opvarme
fællesfaciliteter, dersom der er nok kritisk masse af turister til at benytte det. Dette forslag
skaber ingen mulighed for dette.
Hotel Restaurant
& Turisterhvervet
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
2
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0039.png
5. Endelig ønsker vi, at især håndværkere kan få adgang til længerevarende ophold og
overnatning efter eget valg også så det gælder på en campingplads. Det vil kunne bidrage til
at forbedre campingpladsernes økonomi, hvis der blev givet plads til at udvide
vintercampering med en fuld udnyttelse af campingpladsen herunder at give plads til erhverv,
dvs. beboelse med CVR-nummer eller tilsvarende.
Vi håber med dette svar at HORESTA Camping kan blive involveret i en revidering af
Campingreglementet blandtd andet med fokus på den ulige konkurrence, campingpladserne
udsættes, når der gives kommunale landzonetilladelser til konkurrerende tiltag, som
campingpladserne ikke kan opnå. Det er en regulering, der begrænser campingbranchens evne til
at udvikle sig og drive erhverv på. Der er brug for at sidestille campingbranchens regelsæt med
det regelsæt, kommunerne benytter sig af i form af landzonetilladelser m.v. hjemlet i Planloven.
Hotel Restaurant
& Turisterhvervet
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
www.horesta.dk
[email protected]
Med venlig hilsen
Martin Gertz Andersen
Politisk chefkonsulent
HORESTA
cvr.nr. 17 01 48 11
3
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0040.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0041.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0042.png
KL’s høringssvar til lovforslag om forsøgsordning for udvidet
vintercampering
KL takker for det fremsendte udkast over
forslag til lov om ændring af lov
om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsfor-mål m.v. og campering
m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering).
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
KL bemærker at lovens formål er at give mulighed for beboelse på
campingpladser i vinterperioden, samt at kommunerne får mulighed for at
tage stilling til anmodninger fra campingpladsejer herom, ifm.
forsøgsordningen på to års varighed.
KL bemærker i øvrigt, at det er hensigten at borgere får frihed til selv at
bestemme hvorledes man ønsker at bo og leve.
KL bemærker, at det er frivilligt om kommunerne vil gøre brug af
forsøgsordningen.
KL ønsker, at der sammen med lovens ikrafttrædelse udsendes en
vejledning om hvordan de nye muligheder bør administreres. Særligt
hvordan ordningen kobles til øvrig lovgivning, fx på bygningsområdet, og
omkring brandsikkerhed for boliger. KL deltager gerne i dialog herom.
Mulige konsekvenser
KL bemærker, at de nye muligheder kan have konsekvenser for
kommunernes service- og velfærdsforpligtelser. KL vil derfor opfodre til,
at der allerede nu fastsættes en proces for evaluering af
forsøgsordningen. KL deltager gerne i evalueringen.
KL bemærker at forsøgsordningen kan have konsekvenser for:
- Service- og velfærdsydelsers fremkommelighed i vintervejr i
områder som ligger uden for boligområder – længere ruter
- Sundhedsmæssige konsekvenser, fx
o
fugtigt indeklima ved gasopvarmning,
o
inde temperatur som følge af dyr gasopvarmning,
o
ingen fast vandforsyning kan give udfordringer for
hygiejnen for velfærdsydelser
- Adskillelse af erhvervsaffald og husholdningsaffald, med
etablering af affaldsstation for husholdning samt afhentning af
skraldebil – hvordan adskilles økonomien og affaldsgebyr
- Turismen i området kan påvirkes, alt efter karakteren af
boligenhederne
Dato: 18. august 2022
Sags ID: SAG-2022-02992
Dok. ID: 3238012
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3847
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0043.png
Udlejning af enheder
KL bemærker at kommunerne kan give tilladelse til, at campingpladser
kan udbyde udvidet vintercampering, som beskrevet i lovforslaget. Det vil
derefter være ejer/forpagter af campingpladsen der kan udleje
campingfeltet til borgere.
KL bemærker, at det dermed ikke er hensigten, at de nye muligheder for
helårsbeboelse i campingvogn, rettes mod udsatte borgere.
KL bemærker at det ikke er beskrevet om reglerne om bopælspligt finder
anvendelse på campingenhederne til vintercampering. Bopælspligten
sikrer, at kommunen har mulighed for at føre tilsyn med, at der
registreres ophold og bopæl i boliger inden for kommunegrænsen. I
lovens bemærkninger fastslås, at Social og Ældreministeriet anfører at
der i dag findes systemer og tilsyn i kommunerne, som har
opmærksomhed på udsatte borgere. Det anføres dermed at der ikke er
behov for et yderligere anvisningssystem ifm. vintercampering, da
kommunerne allerede har oplysninger om disse borgere.
KL bemærker, at hvis der ikke er bopælspligt på vintercampering, er der
ikke pligt til at tilknytte folkeregisteradresse til boligenheden på
campingpladsen. Hvis ikke dette sikres, kan der være tilfælde hvor
kommunen ikke er vidende om, at der er tilflyttet en udsat borger eller
familien med mindreårige børn.
KL bemærker, at det bør sikres at der tilknyttes folkeregisteradresse for
samtlige beboere af campingenhederne ifm forsøgsordningen. Evt af ejer
af campingplads forpligtes til at sikre at dette finder sted.
KL bemærker at der er behov for bestemmelser, som sætter krav til
standen af campingenheden ift vinterbrug, som lejer enten selv
medbringer, eller ejer/forpagter udlejer.
Evaluering
KL bemærker, at der i bemærkningerne til loven under punkt
2.1.2.2.
Evaluering af forsøgsordning
fremhæves, at
”fordele og ulemper kunne
beskrives, herunder eventuelle sundhedsmæssige og boligsociale
konsekvenser samt presset på de rekreative arealer.”
De påpegede eventuelle konsekvenser, stemmer overens med KL’s
vurdering af eventuelle konsekvenser.
KL bemærker, at der ikke er beskrevet hvad der sker med beboerne efter
forsøgsordningens afslutning. Da campingpladsen tilladelse vil udløbe
med forsøgsordningens udløb, antager KL at der vil indgå bestemmelser i
campingpladsens tilladelse om, at lejekontrakterne vil være tilsvarende
tidsbegrænsede.
KL bemærker, at ved ophør af lejekontrakterne, er borgerne bosiddende i
kommunen. Dermed kan en konsekvens være, at kommunerne vil få en
opgave med at hjælpe borgerne til en ny bolig.
Dato: 18. august 2022
Sags ID: SAG-2022-02992
Dok. ID: 3238012
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3847
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Lasse Emil Stougaard
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0044.png
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0045.png
18. august 2022
Bolig- og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til
[email protected]
Høring af lovforslag vedr. udvidet vintercampering
DI takker for muligheden for at bidrage til indeværende høring vedr. den foreslåede
forsøgsordning for udvidet vintercampering.
Det er samlet set positivt, at campingpladserne får øget fleksibilitet til længere ophold
for vintergæster. Camping som ferieform er i kraftig vækst, og det kan på sigt også smitte
af på øget efterspørgsel udenfor sommersæsonen. Det kan også være ophold relateret til
midlertidigt arbejde i området, studerende med behov for korterevarende ophold eller
lignende.
Det er dog bekymrende, at campingpladserne der ønsker at deltage i ordningen pålægges
et nyt kontrol- og dokumentationskrav, idet lovforslaget specificerer at pladserne til
udvidet vintercampering alene må benyttes af campingvogne og autocampere der er
produceret efter år 2000. Campingpladser registrerer ikke i dag disse oplysninger på
enhederne, hvormed håndtering af ordningen vil kræve ekstra administration. Enheder
der ikke er egnet til vintercampering må forventes enten ikke at blive benyttet af
gæsterne, eller alternativt vil gæsterne skulle øge deres forbrug til opvarmning. Der må
derfor være et element af selvregulering af adfærd hos potentielle vinter-gæster.
DI står naturligvis til rådighed, hvis der ønskes uddybning af de herved fremlagte
synspunkter.
Venlig hilsen
Henrik Langgaard Lystbæk
Chefkonsulent
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659567_0046.png