Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 35 Bilag 1
Offentligt
2659566_0001.png
Notat
Høringsnotat med Kirkeministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene vedr. lovforslag om forsøgsordning for udvidet
vintercampering
Dato: 19. januar 2023
Sagsbehandler
Dominika Lund Bendtsen
1. Indledning
Lovforslaget om forsøgsordning for udvidet vintercampering følger op på be-
slutningsforslag B 77 fremsat af Dansk Folkeparti den 6. november 2020. Den
30. juni 2021 afgav Folketingets Erhvervsudvalg beretning over B 77. Det frem-
går af beretningen, at et enigt udvalg har pålagt regeringen at fremsætte et lov-
forslag.
Med lovforslaget om ændring af sommerhusloven indføres hjemmel til at etab-
lere en forsøgsordning med mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan give til-
ladelse til campingpladsejere/-forpagtere til udvidet vintercampering for højst
5 pct. af vinterenhedspladserne.
Lovforslaget vil give ministeren for landdistrikter bemyndigelse til at fastsætte
regler om forsøgsordningen i campingreglementet. Det er hensigten, at en æn-
dring af campingreglementet blandt andet vil komme til at indeholde følgende
regler for forsøgsordningen, der vil muliggøre udvidet vintercampering på cam-
pingpladser, der allerede ved ordningens foreslåede ikrafttræden den 1. juli
2023 har tilladelse til vintercampering.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af ansøgninger fra campingpladser
meddele forsøgstilladelse til udvidet vintercampering. Tilladelse vil som ud-
gangspunkt kun kunne gives til campingpladser, der ligger uden for særligt vær-
difuldt landskabsområde, naturområde el.lign. Såfremt en campingplads ligger
delvist inden for særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign. og
har en vintertilladelse fra før den 7. februar 2000, vil den del af vintertilladelsens
enhedspladser, der ligger uden for det pågældende område, kunne omfattes af
en forsøgstilladelse.
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil endvidere ikke kunne gives
til campingpladser, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfre-
det område, jf. §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse.
Med en forsøgstilladelse kan ejer/-forpagter af campingpladsen indgå lejeaftaler
om vintercampering i hele vintersæsonen i modsætning til den eksisterende be-
grænsning til kortvarige ophold af 15-20 dage, weekender m.v. i vintersæsonen.
Som konsekvens vil borgere på det begrænsede antal pladser kunne campere
hele året.
Forsøgsordningen foreslås at gælde for en 2-årig periode, hvorefter de meddelte
tilladelser bortfalder.
Lovforslaget blev sendt i høring den 27. juni 2022 med høringsfrist den 18. au-
gust 2022 hos en bred kreds af myndigheder, organisationer mv.
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659566_0002.png
Notat
Der er modtaget 12 høringssvar fra organisationer, kommuner og privatperso-
ner, heraf 11 høringssvar med bemærkninger og 1 høringssvar uden bemærk-
ninger.
I det følgende gengives de væsentligste bemærkninger i de indkomne hørings-
svar, der omhandler lovforslaget, efterfulgt af Kirkeministeriets kommentarer i
kursiv
til bemærkningerne.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører udkastet til lovforslag, indgår ikke i høringsnotatet.
Kirkeministeriet kan for en fuldstændig gengivelse af de indsendte høringssvar
henvise til, at disse sammen med høringsnotatet vil blive sendt til Folketinget og
offentliggjort på Høringsportalen ved lovforslagets fremsættelse.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præciserin-
ger i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved substansen i lov-
forslaget og omtales derfor ikke nærmere i høringsnotatet.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser overordnet set, at lovforslaget med en forsøgsordning, der udlø-
ber pr. 28. februar 2025, fra de flestes side er positivt modtaget. Det gælder for
så vidt angår sigtet med lovforslaget, som Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI),
Feriehusudlejernes Brancheorganisation, Camping Outdoor Danmark (CODK),
Københavns Kommune alle bakker op om.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) er overordnet ikke bekymret for den
konkrete forsøgsordning.
F-camping er imod forsøgsordningen, da de bl.a. finder, at vinterophold i fx cam-
pingvogne er i strid med de overordnede politiske intentioner om at løse klima-
og energikrisen.
HORESTA, CODK og en privatperson (campist) er kritiske over for forsøgsord-
ningen, som de finder for restriktiv, da ordningen begrænser campingerhvervet
og campisters ønsker om campingophold hele året.
KL har bemærkninger særligt til evalueringen af forsøgsordningen og de konse-
kvenser forsøget kan have for kommunernes service- og velfærdsforpligtelser.
KL tager desuden forbehold for efterfølgende politisk behandling af høringssva-
ret.
Side 2
Akt nr. 127653
3. Bemærkninger
Kommentarer til høringssvarene vil blive givet med udgangspunkt i en tematisk
gennemgang af en række emner i lovforslaget.
3.1.
Lovforslagets formål mv.
DN og Sønderborg Kommune ønsker præcisering af forsøgets formål samt øn-
sker præciseret, om campister, der i forsøgsperioden opholder sig fast i 1-2 år
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659566_0003.png
Notat
på en campingplads, dermed får lovliggjort ”helårsbeboelsen”.
Sønderborg Kom-
mune anfører, at forsøgsordningen giver indirekte tilladelse til helårsbeboelse.
F-camping efterlyser en afklaring af begreberne
”udvidet vintercampering” og
”helårsbeboelse” i relation til forsøgsordningen.
DN er bekymret for, om campingpladserne i deres karakter og anvendelse i sti-
gende grad kommer til at minde om sommerhusområder eller helårsbeboelse,
hvilket ikke harmonerer med det hidtidige formål med campingreglementet.
Kommentar
Som beskrevet i lovforslagets bemærkninger er formålet med lovforslaget at tilve-
jebringe en forsøgsordning, der gør det muligt for kommunerne at dispensere fra
de gældende regler om begrænset ophold på campingpladser i perioden fra den 1.
november til den 28. februar. Sammenholdt med den efterfølgende evaluering af
forsøgsordningen er det hensigten at afklare, hvilke fordele og ulemper, herunder
eventuelle sundhedsmæssige og boligsociale konsekvenser samt presset på de re-
kreative arealer, der følger af forsøgsordningen.
Med forsøget skabes mulighed for at tage ophold fra november til og med februar
på en campingplads, der får en forsøgstilladelse af kommunalbestyrelsen til udvi-
det vintercampering på max 5 % af hidtidig tilladte enhedspladser til vintercam-
pering. Som anført i lovforslaget er det en konsekvens af forsøgsordningen, at man
på et begrænset antal vintercamperingspladser vil kunne campere hele året.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.2.
Forsøgsordningens rammer
3.2.1. Max-grænse på 5 pct. vinterpladser til udvidet vintercampering
F-camping ønsker en statsligt fastsat max. grænse på 5-10 pladser uanset cam-
pingpladsens størrelse.
HORESTA ønsker fuld udnyttelse af campingpladserne til vintercampering, for
at forbedre campingpladsernes økonomi.
CODK ønsker videre rammer for forsøgsordningen, end lovforslaget lægger op
til, så man bedre kan imødekomme forskelle behov, herunder husvilde, campi-
ster der ønsker at campere i vinterhalvåret eller byggearbejdernes behov for op-
hold på campingpladser i vintermånederne.
Kommentar
Det foreliggende lovforslag er udarbejdet i overensstemmelse med beretning afgi-
vet af Erhvervsudvalget den 30. juni 2021. Kommunalbestyrelsen får tillagt kom-
petence til at tillade udvidet vintercampering på op til 5 pct. af de tilladte pladser
til vintercampering. Der lægges således op til et lokalt råderum for kommunalbe-
styrelserne og der foreslås ikke et loft for det absolutte antal tilladelige pladser.
Forsøgsordningen regulerer ikke hvilke typer af campister, der vil kunne indgå af-
tale om udvidet vintercampering med en campingpladsejer/-forpagter, der har
fået en forsøgstilladelse fra kommunalbestyrelsen. Dermed vil det også blive muligt
for de grupper, der nævnes af CODK, at tage udvidet vinterophold på campingplad-
ser med forsøgstilladelser.
Side 3
Akt nr. 127653
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659566_0004.png
Notat
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.2.2. Campingvogne og autocampere produceret efter 2000
F-camping og DI ønsker ikke et produktionsår som krav til de campingenheder
(campingvogne og autocampere), der lovligt kan anvendes til udvidet vinterop-
hold. F-camping mener, at det vil medføre social slagside, fordi der med produk-
tionsåret gøres forskel ud fra hvilken årgang vogn forskellige socialgruppe har
råd til. Desuden mener F-camping ikke, at campingvogne produceret efter 2000
kan betragtes som velegnede til vintercampering pga. et overordnet hensyn til
at reducere klimagasser. DI ønsker ikke produktionsåret som et krav, fordi der
angiveligt påføres campingejer et dokumentationskrav, og dermed ekstra admi-
nistration.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at udvidet vinterophold i campingvogne og autocam-
pere alene bør kunne ske i campingenheder med produktionsår efter 2000, idet
sådanne enheder vurderes som egnede til traditionel vintercampering i Danmark.
Produktionsår efter 2000 vil desuden være et objektivt kriterium, der er nemt at
forstå og enkelt at føre tilsyn med, idet campingpladsejer/forpagter alene skal
kontrollere fabrikationsåret på registreringsattesten og ikke påse andre tekniske
forhold, som fx de faktiske isoleringstykkelser på vægge eller døre, eller foretage
andre skønsmæssige vurderinger af en given campingvogn eller autocamper.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.2.3. Naturhensyn
HORESTA og en privatperson (campist) ønsker en bredere mulighed for udvidet
vintercampering på campingpladser, uanset om de er helt eller delvist belig-
gende inden for strandbeskyttelseslinjen eller på klitfredede arealer.
DN derimod bifalder, at det tydeligt fremgår, at forsøgstilladelse til udvidet vin-
tercamping ikke vil kunne gives til campingpladser beliggende inden for strand-
beskyttelseslinjen eller på klitfredede arealer.
DN foreslår, at kommunalbestyrelsen ikke blot have mulighed for men en egent-
lig pligt til at inddrage hensynet til områdets natur- og landskabsværdierne i de-
res sagsbehandling ift. at afslå eller meddele tilladelse til udvidet vintercampe-
ring.
Desuden foreslår DN lovforslaget ændret, således at forsøgstilladelse til udvidet
vintercampering ikke vil kunne gives til campingpladser beliggende inden for
arealer, der i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdige landskaber el-
ler er en del af Grønt Danmarkskort.
Side 4
Akt nr. 127653
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659566_0005.png
Notat
Kommentar
Det fremgår af Folketingets Erhvervsudvalgs beretning over B 77, som afgivet den
30. juni 2021, at ”Campingreglementet skal overholdes således, at vintercamping
forsat kun kan ske på de campingpladser med beliggenhed uden for særlig værdi-
fulde områder, herunder inden for strandbeskyttelseslinjen og i klitfredede områ-
der”. Lovforslaget og den foreslåede forsøgsordning er udformet i overensstem-
melse med denne tilkendegivelse fra Erhvervsudvalget.
Det fremgår af lovforslaget, at den foreslåede forsøgsordning for udvidet vinter-
campering er knyttet til de gældende regler i sommerhusloven og campingregle-
mentet om vintercampering, idet en forsøgstilladelse til udvidet vintercampering
kun vil kunne komme på tale for campingpladser, der i forvejen er omfattet af en
tilladelse til vintercampering.
Ifølge sommerhuslovens § 2 skal der i forbindelse med meddelelse af udlejningstil-
ladelse til en campingplads bl.a. lægges vægt på hensynet til at bevare naturvær-
dier, turistmæssige hensyn, de erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesser og
trafikale og sanitære hensyn. Af campingreglementets § 10 fremgår desuden bl.a.,
at kommunalbestyrelsen kan tillade, at en nærmere afgrænset del af en camping-
plads benyttes til vintercampering, når planlægningsmæssige hensyn, og navnlig
hensynet til natur- og landskabelige værdier, ikke taler imod.
Lovforslagets bemærkninger
hvorefter kommunalbestyrelsen ved behandlingen
af en ansøgning om forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil kunne ind-
drage hensyn til bl.a. naturværdier, turisme, trafikale forhold samt erhvervs- og
beskæftigelsesmæssige forhold
skal således ses i lyset af de gældende krav i som-
merhuslovens § 2 og campingreglementets § 10 om inddragelse af hensynet til na-
tur og landskab, som kommunalbestyrelsen har iagttaget i forbindelse med eksi-
sterende tilladelser til vintercampering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3.
Tilsyn, tidsbegrænset forsøgsordning og evaluering
Side 5
Akt nr. 127653
F-camping og DN
ønsker en tydelig ”solnedgangsklausul” for hele forsøgsordnin-
gen, så regler og tilladelser bortfalder ved forsøgets udløb, og så der gennemfø-
res en evaluering, før der tages stilling til om der skal fastsættes permanente
regler om udvidet vintercampering.
F-camping foreslår, at Bolig- og Planstyrelsen (nu Plan- og Landdistriktsstyrel-
sen) skal have tilsendt kopi af alle forsøgstilladelser fra kommunerne. Desuden
forslås det, at kommunerne skal føre tilsyn én gang om året med forsøgstilladel-
ser.
DN foreslår, at evalueringen også kommer til at indbefatte en vurdering af ord-
ningens planlægningsmæssige og natur- og landskabsmæssige konsekvenser.
KL påpeger at de i lovforslaget nævnte temaer, der skal indgå i evalueringen,
stemmer overens med KL’s vurdering af eventuelle konsekvenser,
samt foreslår,
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659566_0006.png
Notat
at der allerede nu fastsættes en proces for evalueringen, og tilbyder at indgå i
dialog herom.
Kommentar
Det fremgår af lovforslagets § 2, at loven ophæves den 28. februar 2025, ligesom
det fremgår af lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil, at forsøgstilladelser vil
blive tidsbegrænsede og udløbe senest den 28. feb. 2025. Dette svarer til at lov-
forslaget har en tydelig
”solnedgangsklausul”.
Forslaget om, at Plan- og Landdistriktsstyrelsen skal have tilsendt kopi af alle for-
søgsafgørelsen, tilføjes lovforslagets bemærkninger med henblik på at det efterføl-
gende ved udmøntning af lovforslaget skrives ind i campingreglementet, så styrel-
sen får et samlet materiale til brug for den efterfølgende evaluering af forsøget.
For så vidt angår forslaget om et årligt tilsyn med forsøgstilladelser, er udgangs-
punktet i gældende regler, at tilsynsforpligtelsen følger af sommerhuslovens § 10
a, stk. 6 og 7. Heraf følger, at kommunalbestyrelsen skal påse, at påbud og forbud
efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes, samt at kommunalbesty-
relsen har pligt til at reagere, når den bliver opmærksom på et ulovligt forhold,
medmindre der er tale om forhold af ganske underordnet betydning. Inden for disse
rammer vil det være op til kommunalbestyrelsen konkret at fastlægge sit tilsyn
med de nye forsøgsafgørelser. Det kommunale råderum ift. at kunne tilrettelægge
udøvelsen af tilsynet, herunder tilsynets hyppighed, vurderes som hidtil at være et
tungtvejende hensyn.
Det fremgår af lovforslaget, at evalueringen af forsøgsordningen forventes at om-
fatte fordele og ulemper ved forsøget, herunder eventuelle sundhedsmæssige og
boligsociale konsekvenser samt presset på de rekreative arealer. En evaluering af
natur- og landskabsmæssige konsekvenser af forsøgsordningen vurderes at være
relevant at lade indgå i evalueringen af forsøgsordningen, hvorfor lovforslagets
bemærkninger præciseres i overensstemmelse hermed.
KL og andre interessenter vil uafhængigt af lovforslaget blive inviteret til dialog
om en kommende evaluering, og en proces for evalueringen vil blive tilrettelagt i
god tid før forsøgsordningen bortfalder.
3.4.
Klageadgang
Side 6
Akt nr. 127653
DN finder det problematisk, at lovforslaget afskærer muligheden for, at tilladel-
ser til udvidet vintercamping kan påklages til anden administrativ myndighed,
og foreslår, at lovforslaget ændres, så det er muligt at påklage kommunalbesty-
relsernes forsøgstilladelser til vintercamping.
Kommentar
Klageadgangen er foreslået afskåret på baggrund af forsøgsordningens begræn-
sede omfang og varighed
idet der alene er mulighed for at meddele tilladelse til
udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de enheder på en campingplads, der al-
lerede må benyttes til vintercampering, i to vintersæsoner (vintersæsonerne 2023-
24 og 2024-25).
L 35 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2659566_0007.png
Notat
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Side 7
Akt nr. 127653