Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 31 Bilag 6
Offentligt
2676494_0001.png
Til lovforslag nr.
L 31
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 15. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., lov om arbejdsmiljø og lov om
erhvervsuddannelser
(Udmøntning af »Trepartsaftale om initiativer til at modgå seksuel chikane på arbejdspladser« og forlængelse af hjemmel til
smileyordningen)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstillet lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Bemærkninger fra beskæftigelsesministeren
Berigtigelse af specielle bemærkninger til lovforslaget:
De specielle bemærkninger til § 2, nr. 1 og nr. 2, i for-
slaget (§ 26, stk. 2, og 28, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø)
indeholder desværre faktuelle fejl, som bør rettes.
Ad bemærkningerne til § 2, nr. 1
Det fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslå-
ede § 26, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø:
»Det foreslås i § 26, stk. 2, at ændre »fejl og mangler« til
»problemer i det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø«.«
I den eksisterende bestemmelse i § 26, stk. 2, er formule-
ringen imidlertid »fejl eller mangler«. Sætningen bør derfor
rettelig være:
»Det foreslås i § 26, stk. 2, at ændre »fejl eller mangler«
til »problemer i det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø«.«
Ad bemærkningerne til § 2, nr. 2
Ved en fejl er de specielle bemærkninger til § 2, nr.
1 ved opsætningen også blevet indsat under § 2, nr. 2. Be-
mærkningerne til § 2, nr. 2 er dermed en gentagelse af de
bemærkninger, der vedrører den foreslåede ændring i § 26,
stk. 2, i lov om arbejdsmiljø. De skal derfor udskiftes med
de korrekte bemærkninger til § 28, stk. 2.
Det fremgår således af de specielle bemærkninger til den
foreslåede § 28, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø:
»Det fremgår af § 26, stk. 2, i arbejdsmiljøloven, at hvis
arbejdslederen bliver bekendt med fejl eller mangler, som
kan medføre fare for ulykker og sygdom, skal arbejdslede-
ren sørge for at afværge faren. Kan faren ikke afværges ved
arbejdslederens indgriben på stedet, skal denne straks gøre
arbejdsgiveren bekendt med forholdet.
Det foreslås i § 26, stk. 2, at ændre »fejl og mangler« til
»problemer i det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø«.
Det betyder, at det vil blive tydeliggjort, at arbejdslede-
rens pligt til at afværge en fare – eller gøre arbejdsgiveren
bekendt med faren – gælder både ved problemer i det fy-
siske arbejdsmiljø og ved problemer i det psykiske arbejds-
miljø. Problemer i det psykiske arbejdsmiljø kan bl.a. være
seksuel chikane i arbejdet. Der er tale om en modernisering
af sprogbrugen i bestemmelsen, idet arbejdsmiljøloven dæk-
ker både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Formå-
let er at gøre bestemmelsen mere forståelig. Der er ikke
med forslaget tilsigtet indholdsmæssige ændringer i arbejds-
lederens pligter eller strafansvar, ligesom Arbejdstilsynets
tilsynspraksis på området heller ikke ændres.«
Bemærkningerne bør rettelig være:
»Det fremgår af § 28, stk. 2, i arbejdsmiljøloven, at hvis
de ansatte bliver opmærksomme på fejl eller mangler, som
kan forringe sikkerheden eller sundheden, og som de ikke
selv kan rette, skal de meddele det til et medlem af arbejds-
miljøorganisationen, arbejdslederen eller arbejdsgiveren.
AX028422
L 31 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet 15/3-23
2676494_0002.png
2
Det foreslås i § 28, stk. 2, at ændre »fejl eller mang-
ler« til »problemer i det fysiske eller psykiske arbejdsmil-
jø«. Samtidig foreslås det, at »som de ikke selv kan rette«
ændres til »som de ikke selv kan løse«.
Det betyder, at det vil blive tydeliggjort, at de ansatte –
hvis de bliver opmærksomme på problemer i arbejdsmiljøet,
som kan forringe sikkerheden og sundheden, og som de ikke
selv kan løse – skal give meddelelse til et medlem af ar-
bejdsmiljøorganisationen, arbejdslederen eller arbejdsgive-
ren, uanset om problemet vedrører det fysiske arbejdsmiljø
eller det psykiske arbejdsmiljø. Problemer i det psykiske
arbejdsmiljø kan bl.a. være seksuel chikane i arbejdet. Det
stemmer bedre overens med den foreslåede formulering om
problemer i det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø, samtidig
at ændre ordet »rette« til »løse«. Der er tale om en moder-
nisering af sprogbrugen i bestemmelsen, idet arbejdsmiljø-
loven dækker både det fysiske og det psykiske arbejdsmil-
jø. Formålet er at gøre bestemmelsen mere forståelig. Der
er ikke med forslaget tilsigtet indholdsmæssige ændringer i
de ansattes pligter eller strafansvar, ligesom Arbejdstilsynets
tilsynspraksis på området heller ikke ændres.«
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer for lovforsla-
get. Lovforslaget er et første skridt i den rigtige retning mod
et opgør med seksuel chikane på danske arbejdspladser.
Enhedslisten bemærker dog, at lovforslaget på en række
centrale punkter ikke går langt nok, hvorfor der stadig er
lang vej igen. Enhedslisten ønsker især at fremhæve tre
mangler: For det første bemærkes det, at lovforslaget trods
hensigten om at klargøre arbejdsgivers ansvar i forbindelse
med seksuel chikane ikke pålægger arbejdsgiveren et indi-
rekte objektivt ansvar i sådanne sager. Dermed vil arbejds-
givers ansvar desværre fortsat være uklart ved vedtagelse
af lovforslaget. For det andet indebærer lovforslaget ikke
et opgør med fortrolighedsklausuler i sager om seksuel chi-
kane, som er medvirkende til at skabe en stiltiende kultur
omkring seksuel chikane på danske arbejdspladser. For det
tredje er det værd at nævne, at der stadig eksisterer to se-
parate definitioner af seksuel chikane i dansk lovgivning i
henholdsvis Arbejdstilsynets bekendtgørelse om psykisk ar-
bejdsmiljø § 23 (lovbekendtgørelse nr. 1406 af 26. septem-
ber 2020) og Ligebehandlingslovens § 1, stk. 6 (lovbekendt-
gørelse nr. 645 af 8. juni 2011), hvilket ifølge Institut for
Menneskerettigheder skaber en regelforvirring, som i sidste
ende svækker beskyttelsen mod seksuel chikane (»Dansk
lovgivning bør kun have én definition af seksuel chikane
på arbejdsmarkedet«, Institut for Menneskerettigheder, men-
neskeret.dk, den 9. maj 2022). Derfor er kampen mod seksu-
el chikane langtfra overstået med vedtagelsen af nærværen-
de lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at det
er vigtigt at modgå seksuel chikane på arbejdspladser. Al-
le skal således kunne gå på arbejde eller i skole uden at
blive chikaneret. Nærværende lovforslag er et skridt i den
rigtige retning. Dansk Folkeparti mener således, at der er
mange gode elementer i lovforslaget, bl.a. at der sikres bed-
re beskyttelse af elever og lærlinge. På den baggrund støtter
Dansk Folkeparti forslaget.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. februar 2023 og var til
1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Den 31. januar 2023 sendte beskæftigelsesministeren hø-
ringssvarene, høringsnotat, ligestillingsvurdering og lovfor-
slaget til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn Jensen (S)
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 31 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet 15/3-23
2676494_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1