Færøudvalget 2022-23 (2. samling), Færøudvalget 2022-23 (2. samling)
L 29 Bilag 1, L 30 Bilag 1
Offentligt
2652905_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Marianne Abildtrup
Julie Christine Gade Mikkelsen; £Nordatlantkontoret (951s89)
Vs: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
(Sagsnr.: 2021 - 3)
24. juni 2021 12:35:50
InlineImage 1.png
Høringsbrev (andre).PDF
Høringsliste.PDF
Udkast til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - Høringsversion.PDF
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Marianne Abildtrup
Direktionssekretær
Direkte +45 33 96 97 79
Advokatsamfundet
· Kronprinsessegade 28 · 1306 København K
Telefon +45 3396 9798 ·
www.advokatsamfundet.dk
Til:
Fra:
Titel:
Justitsministeriet ([email protected])
Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-
491-0081
Sendt:
27-05-2021 15:24
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Mette Mølleschou Ewald
Overassistent
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 24 78 89 39
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0002.png
ALMANNAMÁLARÁÐIÐ
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
24. juni 2021
Mál:
21/10333-2
Tygara Skriv:
Viðgjørt:
Maria Michelsen
Til Justitsministeriet – høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf
Almannamálaráðið på Færøerne har fået udkast til forslag om lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf i høring. Almannamálaráðið har følgende bemærkninger til udkastet:
I forhold til § 78, stk. 1, bemærkes, at det sociale område er overtaget af de færøske
myndigheder. Almannamálaráðið forstår bestemmelsen i stk. 1 således, at justitsministeren
eller den, der bemyndiges dertil, kan bestemme selve den strafferetlige sanktion, dvs. om den
dømte skal anbringes f.eks. i institution eller familiepleje m.v. på Færøerne. Derimod er det
de sociale myndigheder på Færøerne, der forestår det praktiske i forbindelse med selve
udførelsen af dommen, dersom den dømte anbringes i institution eller familiepleje på
Færøerne. Der tænkes f.eks. på hvor den dømte skal anbringes. Det fremgår dog ikke tydeligt
af bemærkningerne til bestemmelsen, hvordan denne overgang/samarbejde mellem de danske
og færøske myndigheder skal foregå, samt hvilken dansk myndighed formidler kontakten til
de sociale myndigheder på Færøerne. Det foreslås derfor, at det i bemærkningerne
præciseres, hvordan denne overgang/samarbejde skal foregå, og om det f.eks. kræver en
aftale om fremgangsmåden og evt. samtykke fra de færøske myndigheder.
I § 78, stk. 2, foreslås ordlyden ændret til: ’’Dømte, der er under 18 år, anbringes i institution
m.v. på Færøerne eller i Danmark, som omhandlet i stk. 1, medmindre…’’. Som det fremgår
af bemærkningerne til loven, findes der ikke en pension eller sikret institution på Færøerne,
hvor dømte under 18 år kan anbringes. Der er dog mulighed for at anbringe unge under 18 år
i en institutionslignende afdeling på Færøerne under visse omstændigheder. Denne
institutionslignende afdeling kommer vel under ’’m.v.’’ eller ’’lignende’’, jf. § 78, stk. 2 og
bemærkningerne til bestemmelsen. Det foreslås derfor præciseret i stk. 2, at dømte under 18
år kan anbringes i institution m.v. på Færøerne eller i Danmark, ligesom det også fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen.
Med venlig hilsen
Maria Michelsen
Fuldmægtig
Eirargarður 2 • FO-100 Tórshavn
Tel: +298 304000 • Fax: +298 304045 • E-mail: [email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Høringssvar over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Amnesty International Føroyar

Høringssvar over udkast til forslag til lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf m.v.
1. Indledningsvis
Fængselsforholdende på Færøerne har kritiske udfordringer, sum grundlæggende bryder med
menneskerettighederne. Rettigheder som retten til at være i eget land, diskrimination og umenne-
skelig og nedværdigende behandling med anvendelse af isolation i varetægt og som disciplinær
straf i strafcelle.
Det er specielt alvorligt for dem, som bliver sendt til Danmark at sidde dom, og i 2021 har vi ople-
vet at helt unge mennesker (dreng og pige), som i deres varetægt, er blevet sendt til Danmark pga.
manglende muligheder i nuværende arresthus.
Amnesty mener, at der bør være en politisk drøftelse af, hvilke værdier vi mener passer best til den
straffuldbyrdelseslov, som skal regulere forholdene på Færøerne, og Amnesty mener også, at der
bør være begrænsninger i loven, således at “ordensbestemmelsens regler” ikke kan iværksætte
f.eks love og regler om mobiltelefoner, røgfri miljøer og grimt sprog, som fører til disciplinære straf-
fe i strafcelle (som eksemplerne viser på side 5), og som er blevet iværksat i Danmark de senere
år. Samtidig har vi kunnet følge med i ekspontielt stigende tal for anvendelsen af strafcelle, og høje
tal for sygemeldingar, stres og manglende personale. Det har stor betydning, at vi ikke implemen-
terer en model på Færøerne, som bygger videre på denne udvikling, som vi har set i det danske
fængselsvæsen.
Igennem flere høringer om fængselsforhld på Færøerne har Amnesty understreget, at færøske og
danske forhold ikke kan sammenlignes, og forholdene i Danmark ikke er et forbillede for forhol-
dende på Færøerne. Eksempelvis har vi hørt fra ansatte på Færøerne, at den dynamiske sikker-
hed er rigtig god i den færøske arrest, og at realtionsarbejdet mellem ansatte og indsatte er et red-
skab i sig selv.
2. Et nyt fængsel er en nødvendighed
• Denne lov lægger i §21 op til, at en dømt kan fuldbyrde sin dom i arresthuset på Færøer-
ne, hvis dommen er op til 1 år og 6 måneder. Ellers bliver det lagt op til, at dommen fuld-
byrdes i Danmark.

At vælge mellem to onde

Det er et meget stort og problematiskt dilemma, at en fange må vælge mellem pest eller kolera.
At sidde under meget restriktive forhold på Færøerne, hvor forholdene er tilpasset et arretsthus
med mangelde muligheder og rettigheder, eller at afsone dom i Danmark, hvor nærhedsprincip-
pet bliver brudt, og hvor du har mange færre muligheder for besøg, udgang og plan til løsladelse.

Med denne straffuldbyrdelseslov legitimeres den 1 år og 6 måneders skillelinie, som har været
praksis. Situationen bryder med grundlæggende rettigheder, og det er problematiskt at legitimere
situationen med lov uden konkrete løfter om forbedringer i forholdene på Færøerne. Amnesty er
klar over, at der er nedsat en arbejdsgruppe, som undersøger forholdene, og at der skal udar-
bejde løsningsforeslag.

Amnesty ønsker med denne høring at påpege, at dette lovforslag yderligere understreger beho-
vet for, at myndighederne hurtigst muligt sikrer forbedrede faciliteter for fængselsforholdene på
Færøerne.
24. juni 2021
1 of 5
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Høringssvar over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Amnesty International Føroyar

Problemer med nuværende situation:
• Nærhedsprincippet bliver brudt for dem, som bliver sendt til Danmark at afsone længere
dom eller, som vi har oplevet i 2021, at varetægtsfanger bliver sendt til Danmark.
• Fanger fra Færøerne har markant dårligere muligheder for at få besøg og opretholde kon-
takt med pårørende.

• Anvendelse af Isolation under varetægt på Færøerne og i stafcelle i Danmark.
Frihedsberøvede kan have alvorlige skadevirkninger. Det har en række eksperter og menneske-
retlige instanser slået fast. Isolation kan ligeledes medføre umenneskelig og nedværdigende be-
handling og dermed være i strid med blandt andet Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion (EMRK). Eksperter anbefaler entydigt, at isolation af frihedsberøvede enten afskaffes eller
kun benyttes i exceptionelle tilfælde og kun i et begrænset tidsrum.

Under varetægt i den Færøske arrest

Tal gennem de senere år viser, at antallet af isolation i varetægt i den færøske arrest har været
meget højt nogle år og dette bl.a. skyldes omstændighederne i arresthuset, som også bliver
brugt som fængsel. Pga. af et fokus bl.a. fra Amnesty på de høje tal for isolation i varetægt har
anklagemyndigheden offentligt markeret, at de gennem det seneste år har begrænset anvendel-
sen af isolation i varetægt. Vi har desværre kunnet konstatere at i denne periode er meget unge
varetægtsfængslede blevet sendt til Danmark, hvilket er yders problematiskt, og selvfølgelig ikke
en ny vej at gå.

Strafcelle i Danmark

Anvendelsen af isolation finder også sted, når en fange fra Færøerne bliver sendt til Danmark.
Tallene for stracelle er eksploderede med flere 1000% gennem de senere år (Jf. eksempler på
uhensigtsmæssige love og regler på side 5).
Og der kan stilles spørgsmålstegn ved retten til at klage en afgørelse, da vedkommende bliver
sat i strafcelle, mens klagen bliver behandlet.

Fanger fra Færøerne har i nuværende situation markant dårligere muligheder for udgang
idet der ikke bliver taget hensyn til, at de ikke har dansk adresse. Og fanger fra Færøerne,
som sidder dom i Danmark, har markant dårligere muligheder for at få lagt en plan til
løsladelse og få rådgivning i forbindelse med udgang.
Det er umiddelbart positivt, at der i lovforslaget bliver lagt op til, at en fange kan afsone de sidste
uger på Færøerne. Men betyder dette, at der vil være samarbejde mellem danske og færøske
myndigheder i hele peroden, og vil færøske myndigheder med denne lov få fuldt overblik over
færinge, som sidder i Danmark?
Der er stort behov for, at færøske myndigheder har mulighed for at have overblik over, i hvilken
institution færinge sidder, hvor længe de skal være der, og at der er samarbejde omkring planer
for udgang, løsladelse osv.

I lovforslaget savner vi også, at der bliver taget hensyn til, at der bør være muligt at anvende fod-
lænke på Færøerne i dag, og at bør give flere muligheder for at fanger kan komme hurtigere
hjem til Færøerne.

Amnesty har i andre høringer understreget, at det er et stort problem især for de særligt sårbare,
at færinge bliver forskelbehandlet og at de falder ned igennem to systemer. En årsag hertil har vi
forstået er, at en færøsk kommune ikke bliver vurdere som en udenlands kommune, og at sy-
stemerne derfor ikke kan samarbejde.
24. juni 2021
2 of 5
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Høringssvar over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Amnesty International Føroyar

Kriminalforsorgen organiserer sig således, at den institution, hvor en færing sidder dom, står for
sagsbehandlingen hos vedkommende. Når vedkommende skifter institution, skifer sagsbehand-
lingen (og dette sker tit). Institutionerne under den danske kriminalforsorg er uafhængige enhe-
der (Mjørkadalur er en af dem). Disse enheder kan ikke uden samtykke dele data om den indsat-
te. Dette gør, at den færøske arrest eller færøske myndigheder ikek har nogle oplysninger om,
hvor en færing sidder, eller hvornår vedkommende skal løslades. (Der kan være tale om samar-
bejde iforbindelse med prøveløsladelse), men iforbindelse med at sikre en færing rådgivning og
en god plan til løsladelse er der stor risiko for, at en færing falder ned imellem to systemer.

Dette på trods af, at de danske institutioner har ansvar for at lave en plan til løsladelse. Men da
dette skal gøres i samarbejde med en lokal kommune
, så opstår det problem, at en færøsk
kommune bliver betragete som en udenlands kommune, og derfor bliver der ikke samar-
bejdet (således som Amnesty har forstået fra folk, som arbejder i systemet). Dette bety-
der, at færingen ikke får samme rådgivning og hjælp, som en dansk indsat. Amnesty har
hørt fra ansatte og pårørende, at deres oplevelse er, at ingen har ansvar og ingen tager
ansvar. Alle kan vise til love og regler, som fratager dem ansvar. Tilbage står en udsat
borger. 

Både før og efter, at fængselsforholdene på Færøerne forhåbentligt bliver forbedret må
vi som minimum få sat gang i en værdig behandling, rådgivning og hjælp i forbindelse
med løsladelse (og mulighed for udgang).
• Hård miljø i Danmark for en færøsk indsat

Når en dansk fange sidder dom på Færøerne er de danske regler gældende. Hvorfor er de
færøske regler ikke gældende for en færing, som sidder i Danmark? (§29)

En færøsk fange, som sidder dom i Danmark, sidder under hårdere forhold end vedkommende
ville på Færøerne. Miljøet er hårdere, det er sværere at passe ind, anvendelsen af strafcelle
overstiger markant, hvad internationale standarder (Mandela Rules) anbefaler, og Danmark har i
flere omgange fået international kritik for dette.

Amnesty på Færøerne har hørt flere beskrivelser fra færinge, som har afsonet dom i Danmark,
og har siddet i meget lange perioder i strafcelle, hvor vedkommende har været isoleret flere end
23 timer i døgnet i flere en 14 dage.

Amnesty har desværre også hørt fortællinger fra færinge, som i løbet af deres tid i Danmark har
haft ønske om at sidde i isolation, fordi forholdene opleves så hårde og utrygge for dem.
Kort sagt sender vi vores mest udsatte borgere til udlandet under meget problematiske forhold.
Hvordan kan vi forvente, at de kommer hjem styrket og klar til at tage konstruktiv del i samfundet
på Færøerne?
4. Udlændinge bliver forskelsbehandlet
Denne lov lægger op til (som den nuværende danske), at der bliver forskelbeandlet mellem en
færing og en udlænding. Amnesty stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt der er grundlag for dette?
5. Behandslingsgaranti
Denne lov lægger op til behandslingsgaranti for stofmisbrug. Dette er godt, men kræver, at om-
stændighederne og mulighederne på Færøerne bliver forbedret betydeligt.
24. juni 2021
3 of 5
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Høringssvar over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Amnesty International Føroyar

Dette stiller samtidig spørgsmålet, hvorvidt der ikke også skal være behandlingsgaranti for andre
sygdomme.
6. Klagemulighed
Det er positivt, at der kommer muligheder for at klage en afgørelse i forbindelse med eksempelvis strafcelle,
men der kan stilles spørgsmålstegn ved denne rettighed, hvis vedkommende bliver sat i strafcelle, mens
klagen bliver behandlet.
/Amnesty International Føroyar
J.H. Schrøtersgøta 7

100 Tórshavn

Telefon: +298 315816
24. juni 2021
4 of 5
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0007.png
Høringssvar over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Amnesty International Føroyar

Eksempler på retningslinier, som fører til disciplinær straf:
Ekselpel 1:
Retningslinjer om grimt sprog og dårlig opførsel
”Det skal være slut med at tale grimt og opføre sig dårligt. Både over for medindsatte og over for personalet
(...) Det dur for eksempel ikke at kalde nogen luder, nazisvin eller snotabe. Det dur heller ikke at sige ”Jeg
knepper din mor” eller ”Fuck dig”. Det dur heller ikke at give nogen

fingeren, at rulle med øjnene eller slå hårdt i bordet for at understrege en pointe.” (Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, 26. juli 2017)

Med virkning fra den 1. september 2017 vil den normale straf stige til:

• 1. gang: ubetinget strafcelle i 3-5 dage

• 2. gang: ubetinget strafcelle i 5-7 dage

• 3. gang: ubetinget strafcelle i 7-10 dage”
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen, 2017; Kessing, 2019. ---
Ekselpel 2:
Lov 2016-06-08 nr. 641 (styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v.) med virkning fra

den. 1 august 2016

Strengere adgangskontrol for at imødegå indsmugling af mobiltelefoner og anden kontrabande i fængsler.
Flere og bedre scanningsudstyr og flere visitationer for at afsløre mobiltelefoner m.v. i fængsler.

Strengere disciplinærstraf for at skræmme indsatte fra at besidde mobiltelefon m.v. i fængslet

• 1 gang: 15 dages strafcelle

• 2 gang: 21 dages strafcelle

• 3 gang: 28 dages strafcelle

Ordlyden af § 67 i straffuldbyrdelsesloven ændres fra “en indsat kan blive ikendt en disciplinærstraf” til “en
indsat skal.”

Ved regelbrud ingen udgang i 3 måneder
Lovbrud i lukket fængsel indgår i utilrådelighedsvurderingen ifm. prøveløsladelse.
Ekselpel 3:
Lov 2016-12-27 nr. 1726 om ændring af lov om røgfri miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Ud-
videlse af rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner m.v.) med virkning fra den 1. april 2017.

§ 67 nr.6 : En indsat SKAL straffes disciplinært ”ved overtrædelse af de regler eller anvisninger, der gælder
for rygning i institutionen.” Tobak, cigaretter, lighter, tændstikker må ikke opbevares i cellen jf. genstands-
bekendtgørelsen § 2, nr. 16.
• 1. gang: Advarsel

• 2. gang: Bøde på 50 kr.

• 3. gang: Bøde på 75 kr.

• 4. gang: Bøde på 100 kr. + 3 dage betinget strafcelle • 5. gang: 3 dages strafcelle

• 6. gang: 3-5 dages strafcelle

Kilde: Minke & Andersen, 2020.
24. juni 2021
5 of 5
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0008.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
24. juni 2021
J.nr. 2021-11-0631
Dok.nr. 363178
Sagsbehandler
Mads Nordstrøm Kjær
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af
straf m.v.
Justitsministeriet har ved e-mail af 27. maj 2021 anmodet om Datatilsynets eventuelle be-
mærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mads Nordstrøm Kjær
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0009.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Jákup Eyðfinn Kjærbo
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
Nella Festirstein
Høring over udkast til forslag til lov for Førerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
23. juni 2021 11:13:42
Fíggjarmálaráðið har ved bræv af 27. maj 2021 fået tilsendt udkast til forlag til lov for Færøerne
om fuldbyrdelse af straf m.v. i høring.
Fíggjarmálaráðið skal i den forbindelse oplyse, at Fíggjarmálaráðið ikke har bemærkninger til det
fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Jákup Eyðfinn Kjærbo
Løgfrøðiligur ráðgevi / Legal advisor
Office: +298 352020
Mobile: +298 552040
[email protected]
FÍGGJARMÁLARÁÐIÐ
Ministry of Finance
Tinganes / FO-100 Tórshavn / Faroe Islands
Office: +298 352020 /
[email protected]
/
www.fmr.fo
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0010.png
Justistministeriet
Nordatlantskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tórshavn, den 24. jJuni 2021021
Sagsbehandler: Jóhan J. Lamhauge
Sagsbehandler: Jóhan J. Lamhauge
[email protected]
[email protected]
Høringssvar til udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Fróðskaparsetur Føroya skal hermed fremkomme med bemærkninger til ovenfor nævnte
udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Vores bemærkningerne tager i mindre udstrækning udgangspunkt i selve lovteksten, men
det er bemærkningerne til lovteksten (der starter på side 46 i forslaget), der giver
anledning til nogle overvejelser, der er af mere retspolitisk karakter.
Det fremgår ikke af udkastet eller af følgebrevet, i hvilket omfang, der har været politiske
og juridiske overvejelser og drøftelser mellem de færøske og danske myndigheder om
udkastets indhold, forinden udkastets fremsendelse – andet end at udkastet er efter
ønske fra de færøske myndigheder - så derfor er nærværende bemærkninger og
overvejelser også adresseret til de færøske myndigheder.
Det fremgår af udkastets side 48, at:
Indledning
Hovedformålet med dette lovforslag er at indføre en straffuldbyrdelseslov
for Færøerne.
Regeringen ønsker et ligeværdigt, positivt og styrket partnerskab med Fæ-
røerne i Rigsfællesskabet. I fællesskab med Færøerne vil regeringen derfor
udvikle danske ansvarsområder, blandt andet ved at opdatere lovgivningen
for Færøerne på områder, som Danmark har ansvaret for.
Det er vigtigt, at den lovgivning for Færøerne, som Danmark har ansvaret
for, er tidssvarende og af god kvalitet. På denne samlede baggrund og efter
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0011.png
ønske fra de færøske myndigheder er der blevet udarbejdet et forslag til en
straffuldbyrdelseslov for Færøerne."
Det påskønnes, at regeringen vil udvikle danske ansvarsområder på Færøerne, herunder
lovgivningen, men denne udvikling må tage udgangspunkt i den virkelighed, der udspiller
sig på Færøerne og må tage hensyn til de krav og forventninger, der måtte være særlige
for Færøerne, og det er med denne baggrund, at der fremsættes følgende bemærkninger.
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0012.png
:
Dømte, der afsoner dele af straffen i Danmark
Ud fra retsikkerhedsmæssigeretssikkerhedsmæssige hensyn, så fortjener dette tema
nogle særlige bemærkninger.
Af lovforslagets side 60 fremgår at:
“Reglerne i fuldbyrdelsesbekendtgørelsen og cirkulære nr. 122 af 29. August 1983 indebærer, at valget af
afsoningssted træffes på baggrund af to væsentlige principper, hvorefter domfældte dels så vidt muligt skal
afsone i nærheden af deres hjemsted (nærhedsprincippet), dels ikke skal anbringes under mere restriktive
forhold end nødvendigt.
Afvejningen af disse principper har ført til en langvarig praksis om, at fængselsstraffe på op til 1 år og 6
måneder som udgangspunkt afsones i Færøerne Arrest, mens længere straffe som udgangspunkt afsones i et
dansk fængsel.
Der er mulighed for at dispensere, hvis særlige omstændigheder tilsiger det. Endvidere kan sikkerhedsmæssige
hensyn medføre, at dømte med en kortere straf end 1 år og 6 måneder anbringes i et fængsel i Danmark.”
Et gennemgående hensyn i udkastet er at ajourføre den tekniske lovgivning vedrørende
straffuldbyrdelse, således at denne er på niveau med den i Danmark gældende
retstilstand. Umiddelbart synes dette hensyn fornuftigt, men der er hverken i udkastet
eller i øvrigt antydninger til, at de underliggende strukturelle og reelle problemer
adresseres, nemlig at behovet for at sende personer til Danmark at afsone – i lovsproget
nævnt overførsel mellem afsoningsinstitutioner – er en direkte følge af, at selve
fængelselsvæsenet på Færøerne ikke er ajourført. Dette problem består
hovedsaglighovedsagelig i, at den ansvarlige myndighed ikke har tilgodeset behovet for at
udbygge fængselsvæsenet på Færøerne, så at nødvendig kapacitet og omstændigheder,
til at opfylde loven, opnås. Det faktum, at f æfængselskapacsiteten på Færøerne (kun)
består af 1 arresthus, er hovedårsagen til, at der er overhovedet er et behov for at
overføre personer til afsoning i Danmark.
I stedet for at tage nødvendige politiske diskussioner mellem danske og færøske
myndigheder om, hvorvidt man af retsikkerhedsmæssigeretssikkerhedsmæssige hensyn
bør gøre op med denne langvarige praksis, så foreslår Justitsministeriet at
“kodificere den
langvarige prakisispraksis om anbringelse og overførsel”
– side 61, 3. afsnit.
Dette forslag om at kodificere praksis om at overføre personer fra Færøerne til Danmark
til afsoning, står i skarp kontrast til et underliggende princip i
straffuldbyrdelsessammenhæng, der er lovfæstet til at gælde for personer, der afsoner i
Danmark, nemlig
nærhedsprincippet
– at en person er berettiget til at afsone i nærheden
af sit hjemsted.
Det andet princip som nævnes i citatet ovenfor –
at den domfældte ikke skal anbringes
under mere restriktive forhold end nødvendigt
- bruges til at legitimere den praksis, at
personer overføres til at afsone i Danmark, underforstået, at (kun) på denne måde er den
domfældte sikret ikke at anbringes under mere restriktive forhold end nødvendigt,
(således som forholdende p.t. er ved Færøernes Arrest).
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0013.png
En frihedsberøvelse er et alvorligt indgreb i den private sfære, og nærhedsprincippet er
tiltænkt at mildne om ulemperne ved indgrebet. Når en person sendes fra Færøerne til
Danmark til afsoning, så er det ikke en afvejning af hensynet mellem nærhedsprincippet
og princippet om undgå unødvendige restriktioner, men snarere en nødvendighed
forårsaget af en forsømmelse, omend det, at anskue dette som en principafvejning,
bygger på en misforstået hensyntagen til den domfældte.
For en person, der er en del af det færøske samfund, med eget sprog og egen kultur og
som domfældes og sendes til et andet samfund med et andet sprog og enog anden kultur
at afsone, kan denne
overførsel
opleves som er ekstra straf, oveni den straf,
vedkommende er blevet idømt. Udover, at overførsel fra Færøerne til fængselsophold i
Danmark kan være nedbrydende for vedkommendes mentale sundhed, er denne
tillægsstraf reelt også uden en egentlig hjemmel og kan ikke forsvares i en retsstat.
Som det fremgår af bemærkningerne til udkastet, så afføder situation med manglende
kapacitet ved Færøernes Arrest, at den på Færøerne domfældte også i andre
sammenhænge er værre stillet rettighedsmæssigt end tilsvarende danske domfældte.
Således fremgår, at der ved afsoning ved Færøernes Arrest – på grund af forholdende på
institutionen – ikke er muligt at tilbyde beskæftigelse og udgang i samme omfang og
udstrækning som i Danmark.
Set udfra en retspolitisk synsvinkel, er der behov for at løse problemet politisk og ikke i
juridisk – nemlig at indlede politiske forhandlinger mellem Færøerne og Danmark om,
hvordan et nutidigt fængelselsvæsen på Færøerne skal se ud og at ajourføre det
tilsvarende.
Om radikalisering og ekstremisme
Af udkastet fremgår det, at Justitsministeriet anser det for nødvendigt at indføre
tilsvarende regler og tiltag for Kriminalforsorgen som i Danmark til bekæmpelse af
radikalisering og ekstremisme (blandt domfældte på og fra Færøerne)..)
På Færøerne har vi ikke problemer med radikalisering og ekstremisme, således som disse
begreber blive forstået i dansk sammenhæng. Derfor er der heller ikke behov for denne
regulering. Såfremt denne del af forslaget fastholdes, så bør der fremlægges data forpå, at
denne regulering er nødvendig for Færøernes vedkommende.
--ooOoo--
Ovenfor stående er ikke tænkt som en kritik af Justitsministeriets arbejde med denne sag,
men skal snarere ses som et indlæg til ent debat om det fremtidige fængselsesvæsen på
Færøerne.
På vegne af Fróðskaparsetur Føroya/Færøernes Universitet
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0014.png
XXXJohan Ísak Suni Hansen, Universitetsdirektør
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0015.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Henrik Weihe Joensen
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
[email protected]; Edva Jacobsen; Dávur Juul
Bemærkninger fra Fuglafjarðar kommune vedrørende forslag til om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af
straf.
21. juni 2021 18:39:08
Goddag
Undertegnede skal hermed oplyse, at Fuglafjarðar byråds sociale udvalg på møde den 7. juni i år
behandlede nærværende lovforslag for Færøerne om fuldbyrdelse af straf. Medlemmerne af det
sociale udvalg vurderede lovforslaget til at være fornuftigt og nødvendigt, men havde ikke
bemærkninger til lovforslaget i øvrigt.
Vinarliga / Best regards
Henrik Weihe Joensen,
kommunustjóri
Fuglafjarðar kommuna
Í Støð 5
Fo 530 Fuglafjørðurfor
Tlf : +298 668000
Fart : +298 238002
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0016.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Rene Larsen
£Nordatlantkontoret (951s89)
Julie Christine Gade Mikkelsen
SV: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
25. juni 2021 11:55:52
Høringsbrev (andre).PDF
Høringsliste.PDF
Udkast til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - Høringsversion.PDF
Fængselsforbundet har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
René Larsen
Forbundssekretær
Fra:
Fængselsforbundet i Danmark <[email protected]>
Sendt:
31. maj 2021 12:42
Til:
Rene Larsen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
Klarer du denne?
Mvh. Birthe
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
27. maj 2021 15:24
Emne:
Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Mette Mølleschou Ewald
Overassistent
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 24 78 89 39
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0017.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 91325719
MIKL@HU MA NR IGHT S .DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 21/01676 -2
16. J UNI 2021
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
FOR FÆRØERNE OM FULDBYRDELSE AF STRAF M.V.
Justitsministeriet har ved e-mail af 27. maj 2021 anmodet om Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast til
forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet, da det fremgår af lov
nr. 553 af 18. juni 2012 om Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
som fastlægger
instituttets mandat, at loven ikke gælder for Færøerne, og da loven ikke
senere er sat i kraft for Færøerne.
1
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2020-491-0081.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
SPEC IAL KO NS ULE NT
1
§ 15 i lov nr. 553 af 18. juni 2012 om Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution, tilgængelig her,
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2012/553.
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0018.png
MEGD
Faroe Islands` Union for the Handicapped
Justitsministeriet
Nordatlantkontoret
Tórshavn 18.06.2021
J. nr.
Viðgjørt.
Tykkara j.
2020-491-0081
Høringssvar vedrørende
Udkast til forslag til Lov for Færøerne om fuldbyrdelse af
straf m.v.
Da forslaget regulerer spørgsmålet om anbringelse i eller overførsel til et fængsel eller
arresthus i Danmark til fuldbyrdelse af straf, som er idømt på Færøerne, vil MEGD
pointere, at dansk og færøsk kultur er meget forskellig, og at hensyn må tages til sprog
og kulturbarrierer, når færinger med handicap skal afsone straf i DK.
MEGD vil pointere vigtigheden af, at personer med handicap får den nødvendige
assistance, så de forstår og er velinformeret om forholdene vedrørensde fuldbyrdelse
af straf. Det betyder, at fagprofessionelle bliver tilkaldt, alt efter hvad handicap det
drejer sig om. dvs at alle får den nødvendige kommunikationsassistance i forbindelse
med handicap det være sig handicap vedr. hørelse, syn, tale og stemme, kognition og
læsning. Det er vigtigt, at færinger får den nødvendige tolkebistand, og om
nødvendigt på færøsk.
For personer med psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse er det
ligeledes vigtigt, at personer i retssystemet, herunder politi- og fængslespersonele får
den nødvendige oplæring i handicap og forstår forudsætningerne for hensigtmæssig
kommunikation. MEGD vil i den forbindelse vise til Handicapkonventionen Artikel
13, stk 2.
Med henblik på at sikre effektiv adgang til retssystemet for personer med
handicap skal deltagerstaterne fremme passende uddannelse af personer, der
arbejder inden for retssystemet, herunder politi- og fængselspersonale.
MEGD vil endvidere gøre opmærksom på, at fulbyrdelse af straf for færinger skal i
størst mulig omfang foregå på Færøerne. MEGD vil komme med en anmodning om at
bedre forholdene på Færøerne, så færinger kan afsone straf længst muligt på
Færøerne.
Vinaliga fyri MEGD
Tóra við Keldu, forkvinna
Jónvør Christiansen, aðalskrivari
Íslandsvegur 10 C
FO-100 Tórshavn
The Faroe Islands
Tel: +298 317373
T�½sdag, mikudag og hósdag kl. 10
15
[email protected]
www.megd.fo
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0019.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Christian Sivert Brogaard
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
Hanne Kjærulff
SV: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
24. juni 2021 10:42:04
Til Justitsministeriet, Nordatlantkontoret. (sagsnummer 2020-491-0081)
Justitsministeriet har ved mail af 28. maj 2021 sendt udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af
straf mv. i høring hos blandt andre Procesbevillingsnævnet.
Procesbevillingsnævnet har noteret sig, at der i § 121, stk. 1, i udkastet til forslag til lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf mv. er fastsat en bestemmelse der fastslår, at kendelser, der er afsagt af landsretten, ikke
kan kæres, men at Procesbevillingsnævnet kan give tilladelse til kære, hvis sagen er af principiel karakter, og at
den færøske retsplejelovs § 429, stk. 4 og 5, finder tilsvarende anvendelse.
Bestemmelsen svarer til den danske straffuldbyrdelseslov § 121, stk. 1.
Med venlig hilsen
Christian Sivert Brogaard
Souschef
Procesbevillingsnævnet
St. Kongensgade 1-3, 2. sal
1264 København K
Tlf.: 33 12 13 20
[email protected]
www.procesbevillingsnaevnet.dk
Fra:
[email protected]
Sendt:
28. maj 2021 09:12
Til:
Hanne Kjærulff <[email protected]>; Christian Sivert Brogaard
<[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
27. maj 2021 15:25
Emne:
Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Mette Mølleschou Ewald
Overassistent
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 24 78 89 39
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0020.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
´Post Sorinskrivarin´
£Nordatlantkontoret (951s89); [email protected]
Áki Andreasen
VS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
7. juni 2021 16:41:28
Høringsbrev (Retterne).PDF
Høringsliste.PDF
Udkast til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - Høringsversion.PDF
Retten på Færøerne har ikke bemærkninger til vedhæftede udkast til forslag til lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf m.v. Retten har tidligere haft udkastet i præhøring fra Domstolsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Henrik Møller
Retten på Færøerne
C. Pløyensgøta 1
Box 28
FO-110 Tórshavn
Færøerne
Tlf. (+298) 31 10 03
Fax (+298) 31 83 13
[email protected]
www.sorinskrivarin.fo
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
hósdagur, 27. mai 2021 14:20
Emne:
Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Mette Mølleschou Ewald
Overassistent
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 24 78 89 39
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0021.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Vedel Hejlesen
£Nordatlantkontoret (951s89)
Julie Christine Gade Mikkelsen; Flemming Petersen; Kirstine Troldborg
Rigsadvokatens høringssvar ad udkast til straffuldbyrdelseslov for Færøerne
17. juni 2021 15:48:01
image001.png
Høringsbrev fra JM.msg
Lovudkast.msg
Til Nordatlantkontoret, att.: Julie Mikkelsen
Justitsministeriet har ved brev af 27. maj 2021 anmodet Rigsadvokaten om bemærkninger til
udkast til forslag til Lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Rigsadvokaten har i anledning heraf indhentet en udtalelse fra Politidirektøren på Færøerne
samt Statsadvokaten i København, der begge har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
udkastet. Politidirektøren har i den forbindelse bemærket, at han har været hørt et par gange af
Rigspolitiet over særligt bestemmelserne om bødeinddrivelse og de interprovinsielretlige forhold
i denne forbindelse.
Rigsadvokaten har ikke særskilt nogen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Julie Vedel Hejlesen
Senioranklager
Tlf.: +45 30331714
E-mail:
[email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
Rigsadvokaten
Retsafdelingen
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
Tlf.: +45 7268 9000
Fax: +45 7268 9004
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0022.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
[email protected]
VS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
23. juni 2021 10:18:07
Høringsbrev (andre).PDF
Høringsliste.PDF
Udkast til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - Høringsversion.PDF
Til Justitsministeriet
Rigspolitiet har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kimmi Torp
Chefkonsulent
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Center for Ministerbetjening
Polititorvet 14
1780 København V
Mobil 41 74 74 29
E-mail [email protected]
Web www.politi.dk
Facebook facebook.com/politi
Twitter twitter.com/rigspolitiet
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
27. maj 2021 15:24
Emne:
Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Mette Mølleschou Ewald
Overassistent
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 24 78 89 39
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0023.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Jan Hempel
£Nordatlantkontoret (951s89)
Julie Christine Gade Mikkelsen
VS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
1. juni 2021 11:56:42
Høringsbrev (andre).PDF
Høringsliste.PDF
Udkast til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - Høringsversion.PDF
Til Justitsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2021-00856.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
H.C. Andersens Boulevard 38
DK-1553 København V
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for
ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-mailen ved en fejl, beder vi dig venligst
kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede
dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende fra sikkermail.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
27. maj 2021 15:24
Emne:
Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. -
j.nr. 2020-491-0081
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Mette Mølleschou Ewald
Overassistent
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 24 78 89 39
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0024.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
[email protected]
SV: TIL UMMÆLIS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
2. juni 2021 14:09:35
image002.png
Føroya Politistafelag har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen,
Absalon Áargarð,
formand
________________________________________
Føroya Politistafelag
(Færøernes Politiforening)
Yviri við Strond 17, FO-100 Tórshavn
Tlf. +298 351448 (lok. 5600)
Mobil +298 284882
Fra:
Nella Festirstein <[email protected]>
Sendt:
1. juni 2021 16:43
Cc:
Julie Christine Gade Mikkelsen <[email protected]>
Emne:
TIL UMMÆLIS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf
mv. - j.nr. 2020-491-0081
Til ummælispartarnar
Hjáheft verður sent tykkum til ummælis
Forslag til om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af
straf.
Justitsministeriet hevur sent uppskotið til almenna hoyring, og vit hava avtalað, at
Løgmansskrivstovan sendir uppskotið víðari til viðkomandi føroyskar partar.
Freistin at senda ummæli er fríggjadagin 24. juni.
Ummæli – orðað á donskum - skal sendast beinleiðis til
[email protected]
og
[email protected]
við cc til
[email protected]
Uppskotið í stuttum
Forslaget regulerer for det første spørgsmålet om anbringelse i eller overførsel til et
fængsel eller arresthus i Danmark til fuldbyrdelse af straf, som er idømt på Færøerne.
Forslaget regulerer endvidere de indsattes rettigheder og pligter under ophold i
afsoningsinstitutionen. Det gælder f.eks. med hensyn til adgangen til fællesskab med
andre indsatte, medindflydelse, arbejde, uddannelse, fritidsaktiviteter samt forsorgs- og
sundhedsmæssig bistand.
Forslaget regulerer også spørgsmål, der har betydning for de indsattes muligheder for
kontakt til samfundet uden for institutionen, f.eks. adgang til udgang, besøg, brevveksling,
telefonsamtaler, aviser og bøger mv. samt adgang til i institutionen at udtale sig til
medierne.
Forslaget rummer derudover en detaljeret regulering af betingelserne for og
fremgangsmåden ved indgreb over for indsatte, dvs. adgangen til at undersøge den
indsattes person og opholdsrum (visitation), fotografering og optagelse af fingeraftryk,
magtanvendelse, udelukkelse fra fællesskab, disciplinærstraf mv. I den forbindelse
foreslås også regler, der styrker de indsattes muligheder for at få erstatning for
uforskyldte indgreb under straffuldbyrdelsen.
Desuden reguleres fuldbyrdelsen af betingede domme, herunder domme med vilkår om
samfundstjeneste, samt bødestraffe mv.
Herudover indeholder lovforslaget en udvidelse af de indsattes muligheder for at gå til
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0025.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Birta Biskopstø
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
Nella Festirstein
VS: TIL UMMÆLIS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr.
2020-491-0081
24. juni 2021 13:29:28
image002.png
Udkast til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - Høringsversion.PDF
Høringsbrev (Færøernes Landsstyre).PDF
Høringsliste.PDF
Bemærkninger til udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv.
TAKS har især bemærkningerne til kap. 16: Fuldbyrdelse af bødestraf §§ 90-93, og især til § 92 og
de særlige bemærkninger hertil.
Overordnet kan vi meddele, at der i færøsk lovgivning altid er en matriel hjemmel i lovgivningen
som henviser til inddrivelse efter reglerne i den færøske skattelov. § 136 i den færøske skattelov
er en hjemmel til at trække ekstra beløb af løn til borgere, til gælden er betalt. Vi er derfor
usikker på om den fornødne hjemmel findes, hvis den er givet i en bekendtgørelse.
Vi forslår derfor at der i loven om fuldbyrdelse af straf m.v. indsætter:
””Bøder, sagsomkostninger og konfiskerede beløb i straffesager, der forfølges af det offentlige,
som er forfaldne til betaling, kan inddrives ved udpantning. TAKS udfører udpantningen efter
reglerne om inddrivelse af skatter, dog er § 7, stk. 1 i lov for Færøerne om inddrivelse af skatter
og afgifter til det offentlige m.m. ikke gældende.
Stk. 2. TAKS har også bemyndigelse til at inddrive bøder, sagsomkostninger og konfiskerede
beløb i straffesager, der forfølges af det offentlige, samt inddrivelsesomkostninger, ved
lønindeholdelse i A-indkomsten hos skyldnere i henhold til reglerne herom i den færøske
skattelov.”
Bemærkninger:
Der indsættes hjemmel til at inddrive bøder, sagsomkostninger og konfiskerede beløb i
straffesager, der forfølges af det offentlige, ved udpantning, som TAKS, den færøske
skattemyndighed, fremmer efter reglerne om inddrivelse af skat på Færøerne. I lov nr. 85 af
30.marts 1935 for Færøerne om inddrivelse af skatter og afgifter til det offentlige m.m. er
fastsat, at udpantningsretten er gældende indtil 2 år efter, at fordringen er forfalden til betaling.
Denne begrænsning i bemyndigelsen at udpantning, jf. § 7, stk. 1 i loven, er ikke gældende for
bøder, sagsomkostninger og konfiskerede beløb i straffesager, der forfølges af det offentlige,
således at bemyndigelsen til TAKS til udpantning ikke er begrænset til 2 år efter, at fordringen er
forfalden. Det er således nødvendigt at udføre udpantningen, inden pengekravet er forældet.
Almindelig forældelsesfrist er 5 år jf. § 1 i lov nr. 274 af 22. december 1908 om forældelse af
visse fordringer, medmindre andet særligt retsgrundlag er for kravet, så som en dom eller
frivilligt forlig. Det bemærkes at samme bestemmelse om frist at foretage udpantning findes i §
135, stk. 3 i den færøske skattelov.
Der indsættes også hjemmel til at inddrive bøder, sagsomkostninger og konfiskerede beløb i
straffesager, der forfølges af det offentlige, samt inddrivelsesomkostninger ved lønindeholdelse.
Lønindeholdelse fremmes efter reglerne i den færøske skattelovs § 136.”
Det fremgår ikke af bemærkningerne í lovforslaget, at en overdragelse af inddrivelse af
fordringer i henhold til udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. har
nogle omkostninger, herunder administrative og til edb-udvikling af bogholderi og IK systemer.
Derfor mener vi, at vi allerede nu, skal oplyse om, at TAKS har nogle betingelser knyttet til
inddrivelse af fordringer fra andre myndigheder inden TAKS modtager fordringer til inddrivelse:
1. Fordringen skal levers elektronisk til bogholderi hos TAKS. Fordringsejeren bærer
omkostningerne af edb-udviklingen. Fordringerne, med en minimumsgrænse på kr. 200,
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0026.png
sendes til TAKS daglig eller månedlig, alt efter, hvad er mest hensynsmæssigt.
2. TAKS modtager fordringerne og sender automatisk brev ud til skyldner for hvert enkelt
krav/bøde, der bliver sendt til inddrivelse. Trækprocent på 15 bliver automatisk lagt ind i
skattesystemet. Alle personer med A-indkomst bliver automatisk trukket med 15% af
deres A-indkomst, hvis de ikke betaler gælden, efter at de har modtaget brevet om
gælden. Gælden hos personer med B-indkomst og selskaber bliver indhentet af
pantefogederne.
3. Alle indbetalinger afregnes elektronisk til fordringsejeren dagligt.
4. TAKS står for inddrivelse af fordringen, laver tilbagebetalings aftaler, svare på
forespørgsler på afbetaling m.m. og afregning av indbetalinger. Omkostningerne af dette
beregnes at svare til �½ løn, svarende til 225.000 kr. Derudover er omkostninger til porto,
kr. 17.00, brevpapir og konvolut for hvert enkelt krav/bøde, der bliver modtaget af TAKS til
inddrivelse i forbindelse med automatiske udsendelse af brev til skyldner. De samlede
omkostninger pr. år til dette varierer, alt efter, hvor mange krav, TAKS får til inddrivelse.
5. Engangsomkostninger til udvikling hos TAKS/Elektron til at modtage krav, bogføring og
afregning beregnes til 40.000 – 60.000 kr., alt efter, hvilke ønsker der er til bogføring af
krav og afregning.
Vinarliga
Birta Biskopstø
deildarleiðari
Lógardeildin
Postrúm 2151, 110 Tórshavn
www.taks.fo, [email protected], tel. 35 26 00
Fyrivarni
Ert tú ikki rætti móttakari av hesum teldubrævi, vinarliga sig mær frá og sletta brævið.
Fra:
Nella Festirstein <[email protected]>
Sendt:
1. juni 2021 23:05
Til:
Kundatænastan á TAKS <[email protected]>; Gjaldstovan <[email protected]>
Cc:
Birta Biskopstø <[email protected]>
Emne:
TIL UMMÆLIS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf
mv. - j.nr. 2020-491-0081
Til TAKS og Gjaldstovuna
Vit hava fyrr umrødd spurningin um innkrevjing av skatti og aðrari skuld til hitt almenna og
heimildina at innkrevja sektir fyri politiið gjøgnum skattaskipanina.
Kunnu tit hyggja eftir kap. 16: Fuldbyrdelse af bødestraf §§ 90-93 í hjáhefta lógaruppskoti og
siga, um tit hava viðmerkingarnar til hesar ásetingarnar. Biðið verður um at tit serliga hyggja
eftir § 92 og serligu viðmerkingarnar til hesa.
Freistin at senda ummæli er fríggjadagin 24. juni.
Ummæli – orðað á donskum - skal sendast beinleiðis til
[email protected]
og
[email protected]
við cc til
[email protected]
Vinarliga
Nella Festirstein
Deildarstjóri
Løgmansskrivstovan
Lógartænastan
Beinleiðis tlf: +298 55 80 76
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0027.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Joanna Djurhuus
£Nordatlantkontoret (951s89); Julie Christine Gade Mikkelsen
Nella Festirstein; Pól Edvard Egholm
Vedr. Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2020-491-0081
7. juni 2021 10:23:42
image004.png
Til Justitsministeriet
Miljø- og Erhvervsministeriet har ingen bemærkinger til forslag til lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf m.v.
Med venlig hilsen
Jóanna Djurhuus, rådgiver
Jóanna Djurhuus
Ráðgevi / Senior Advisor
Umhvørvis- og vinnumálaráðið / Ministry of Environment, Industry and Trade
Tel. +298 55 60 84
[email protected]
www.uvmr.fo
Fra:
Nella Festirstein <[email protected]>
Sendt:
1. juni 2021 16:43
Cc:
Julie Christine Gade Mikkelsen <[email protected]>
Emne:
TIL UMMÆLIS: Høring over udkast til forslag om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf
mv. - j.nr. 2020-491-0081
Til ummælispartarnar
Hjáheft verður sent tykkum til ummælis
Forslag til om lov for Færøerne om fuldbyrdelse af
straf.
Justitsministeriet hevur sent uppskotið til almenna hoyring, og vit hava avtalað, at
Løgmansskrivstovan sendir uppskotið víðari til viðkomandi føroyskar partar.
Freistin at senda ummæli er fríggjadagin 24. juni.
Ummæli – orðað á donskum - skal sendast beinleiðis til
[email protected]
og
[email protected]
við cc til
[email protected]
Uppskotið í stuttum
Forslaget regulerer for det første spørgsmålet om anbringelse i eller overførsel til et
fængsel eller arresthus i Danmark til fuldbyrdelse af straf, som er idømt på Færøerne.
Forslaget regulerer endvidere de indsattes rettigheder og pligter under ophold i
afsoningsinstitutionen. Det gælder f.eks. med hensyn til adgangen til fællesskab med
andre indsatte, medindflydelse, arbejde, uddannelse, fritidsaktiviteter samt forsorgs- og
sundhedsmæssig bistand.
Forslaget regulerer også spørgsmål, der har betydning for de indsattes muligheder for
kontakt til samfundet uden for institutionen, f.eks. adgang til udgang, besøg, brevveksling,
telefonsamtaler, aviser og bøger mv. samt adgang til i institutionen at udtale sig til
medierne.
Forslaget rummer derudover en detaljeret regulering af betingelserne for og
fremgangsmåden ved indgreb over for indsatte, dvs. adgangen til at undersøge den
indsattes person og opholdsrum (visitation), fotografering og optagelse af fingeraftryk,
magtanvendelse, udelukkelse fra fællesskab, disciplinærstraf mv. I den forbindelse
foreslås også regler, der styrker de indsattes muligheder for at få erstatning for
uforskyldte indgreb under straffuldbyrdelsen.
Desuden reguleres fuldbyrdelsen af betingede domme, herunder domme med vilkår om
samfundstjeneste, samt bødestraffe mv.
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0028.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Nordatlantkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
J.nr.: 21/14340-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
2. juni 2021
Justitsministeriet har ved brev af 27. maj 2021 (sagsnr. 2020-491-0081) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Helle Bertung
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2652905_0029.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
og
[email protected].
8. juni 2021
J.nr.: 21/14058-1
Sagsbehandler: Stine Dyppel
Justitsministeriet har ved brev af 27. maj 2021 (sagsnr. 2020-491-0081) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
For at videreføre samme terminologi som i den nye retsplejelov for Færøerne, jf. lov nr. 964 af 26. juni
2020, hvori ”landsret” i al væsentlighed i forhold til den danske retsplejelov er erstattet med ”Østre
Landsret”, kan det overvejes, at ”landsretten” i § 120 og § 121 ændres til ”Østre Landsret”.
I øvrigt giver udkastet ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Bredgade 59, 1260 København K. • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214