Færøudvalget 2022-23 (2. samling), Færøudvalget 2022-23 (2. samling)
L 29 Bilag 1, L 30 Bilag 1
Offentligt
2652904_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2023
Nordatlantkontoret
Malene Brixen Lyng-
gaard Jensen
2017-490-0023
2577565
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om ændring af straffelov
for Færøerne, retsplejelov for Færøerne og lov for Færøerne om rets-
afgifter (Ændringer som følge af ikraftsættelse af lov for Færøerne om
fuldbyrdelse af straf m.v. og ændringsanordning om konkursloven for
Færøerne)
1. Høringen
Et udkast til den del af lovforslaget, som vedrører ændringer af straffelov
for Færøerne, retsplejelov for Færøerne og lov for Færøerne om retsafgifter
som følge af ikraftsættelse af lov for Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.,
har i perioden fra den 27. maj 2021 til den 24. juni 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Danske Advoka-
ter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Fængselsinspektører, vicefængselsin-
spektører og økonomichefer, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forenin-
gen af Statsadvokater, Fængselsforbundet, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, Højesteret, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsklubben af social-
rådgivere ansat i Kriminalforsorgen, Politiforbundet, Procesbevillingsnæv-
net, Retspolitisk Forening, Retten på Færøerne, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Rådet for Socialt Udsatte, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
Endvidere har et udkast til denne del af lovforslaget i perioden den 1. juni
2021 til den 24. juni 2021 været sendt i høring af Færøernes Landsstyre hos
følgende myndigheder og organisationer på Færøerne:
Advokatfelag Føroya, Almannamálaráðið, Almannaverkið, Amnesty Inter-
national Føroyar, Dátueftirlitið, Dugni, Familjufyrisitingin, Felagið før-
oyskir brotsverksfrøðingar, Felagið Føroyskir Sjúkrarøktarfrøðingar
,
Fíg-
gjarmálaráðið, Fiskivinnumálaráðið, Fróðskaparsetur Føroya, Føroya Kom-
munufelag, Føroya Lærarafelag, Heilsumálaráðið, Heilsurøktarafalagið,
MEGD, Megna títt lív, Politistafelag Føroya, Sosialráðgevarafelagið, Um-
hvørvis- og vinnumálaráðið, Uttanríkis- og mentamálaráðið, Vinnuhúsið.
Justitsministeriet har ikke modtaget særskilte høringssvar til denne del af
lovforslaget.
Et udkast til den del af lovforslaget, som vedrører ændringer af retsplejelov
for Færøerne og lov for Færøerne om retsafgifter som følge af ikraftsættelse
af ændringsanordning om konkursloven for Færøerne, har i perioden fra den
23. december 2021 til den 27. januar 2022 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
3F Fagligt Fælles Forbund, ADIPA, Advokatrådet, Akademikerne, Arbej-
derbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Autobranchen Danmark, BL – Dan-
marks Almene Boliger, Boligselskabernes Landsforening, Business Dan-
mark, Bygherreforeningen, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Automobilfor-
handler Forening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomskredit,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Inkasso Brancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Revisorforening,
Dansk Told og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Insolvensadvo-
kater/ Danske Inkassoadvokater, Danske Rederier, Danske Speditører, Da-
tatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den
Færøske Advokatforening, Det Faglige Hus, DJØF, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, EjendomDanmark, FH, Finans Danmark,
Finans og Leasing, Finansforbundet, Finansforeningen/CFA Society Den-
mark, Finansiel Stabilitet A/S, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Forsikring & Pen-
2
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
sion, FRIE, FSR – danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Færøernes Retshjælp, Garantifonden for indskydere og investo-
rer, Grundejernes Landsorganisation, HK Danmark, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, Håndværksrådet, International Transport Danmark,
Kooperationen – Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i
Danmark, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kura-
torforeningen, Landbrug og Fødevarer, Landsbrugsrådet, Lederne, Lejernes
Landsorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Real-
kreditforeningen, Realkreditrådet, Retspolitisk Forening, Retten på Færø-
erne, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, SMVdanmark, Sø- og
Handelsretten og Østre Landsret
Justitsministeriet har til denne del af lovforslaget modtaget høringssvar fra:
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening,
Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Ret-
ten på Færøerne, Rigspolitiet og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening,
Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Ret-
ten på Færøerne, Rigspolitiet og Østre Landsret
har ikke bemærkninger
til lovudkastet.
Domsstolsstyrelsen
har generelt bemærket, at ændringerne i retsplejeloven
for Færøerne medfører, at det også i sager om konkurskarantæne kan be-
stemmes af retten, at sagen skal behandles af tre juridiske dommere, eller at
retten under hovedforhandlingen skal tiltrædes af to sagkyndige dommer.
Domstolsstyrelsen vurderer, at ændringerne ikke vil medføre betydelige
merudgifter for domstolene, men forbeholder sig at vende tilbage, hvis an-
tallet af sager, der skal behandles af tre juridiske dommere eller tiltrædes af
to sagkyndige dommere, mod forventning stiger markant
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
3
L 30 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
I forhold til de udkast til lovforslag, der har været sendt i høring, er der i det
fremsatte lovforslag foretaget visse ændringer af sproglig eller lovteknisk
karakter samt indarbejdet en beskrivelse af lovforslagets økonomiske kon-
sekvenser.
4