Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 3 Bilag 2
Offentligt
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0002.png
Advokatrådet
Skatteministeriet
pr. mail:
[email protected] og [email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 5. oktober 2022
SAGSNR.: 2022 - 3086
ID NR.: 853905
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal
ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af
ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger mv.) (SKM: 853149)
Ved mail af 12. september 2022 har Skatteministeriet
anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte udkast/forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Lovforslaget går blandt andet ud på,
at ejendomsvurderingen for 2020 af
ejerboliger forlænges til også at danne grundlag for ejendomsskatterne for 2023,
og at 2024-vurderingen
af ejerboliger gennemføres som en indeksering af 2022-
vurderingen, og at 2025-vurderingen af erhvervsejendomme, m.v., gennemføres
som en indeksering af 2023-vurdering. Undtaget er situationer, hvor der er sket
ændringer af ejendommen i forhold til den vurdering, som forlænges eller
indekseres.
Det fremgår, at det ikke vil være muligt at klage over en indeksering.
Advokatrådet
finder
det
beklageligt,
at
borgerne
-
i
strid
med
ejendomsvurderingslovens overordnede intentioner - ikke har mulighed for at
betale skat ud fra reelle vurderinger, som er foretaget i nogenlunde nær
tidsmæssig sammenhæng med skattebetalingen. Det er yderligere
beklageligt, at
borgerne afskæres fra at klage over de vurderinger, som er gennemført via
indeksering,
og heller ikke kan klage over selve indekseringen. På den anden side
anerkender Advokatrådet, at det ultimativt er Folketinget, som må afveje
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
1
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0003.png
Advokatrådet
hensynet
til at få ejendomsvurderingssystemet i god gænge,
og hvordan
ressourcerne skal prioriteres i tiden indtil dette er sket.
Det bliver imidlertid væsentligt for borgernes retsstilling, om der er sket
ændringer af ejendommen, eftersom der skal ske indeksering,
hvis der ikke er sket
ændringer, mens der skal
foretages
omvurdering, såfremt der er sket ændringer.
Advokatrådet opfordrer derfor til, at Skatteministeriet redegør nærmere for og
med eksempler belyser,
hvad der betragtes som ændringer, som i nærværende
sammenhæng indebærer, at vurderingen ikke sker som indeksering, og hvilke
forhold, som ikke betragtes som ændringer af ejendommen, men som dog efter en
almindelig opfattelse kan påvirke en ejendoms handelsværdi, herunder hvad der
gælder i følgende
situationer:
1.
Udsigten fra en ejendom beskæres/forsvinder som følge af nabobyggeri
2.
Der konstateres forurening på ejendommen
3.
Der indføres offentligretlige krav om isolering, som særligt rammer visse
boliger (jf. aftale mellem EU-landenes energi- og klimaministre d. 30.
september 2022)
4. En ejendom skifter fra naturgas til fjernvarme
5.
Plangrundlaget for ejendommen ændres på en måde, der kan påvirke
ejendommens handelsværdi (fx ændring af anvendelses-
eller
byggemuligheder)
6. Plangrundlaget for en naboejendom
ændres på en måde, der kan påvirke
ejendommens handelsværdi (fx ændring af naboejendommens
anvendelses- eller byggemuligheder).
Endvidere fremgår det af lovforslaget, at det ikke er muligt at klage over fejl i
beregningen af indekseringen, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 48, stk. 2.
Advokatrådet
beder
Skatteministeriet
oplyse,
om
bestemmelsen
efter
Skatteministeriets opfattelse indebærer, at borgerne heller ikke kan indbringe
sådanne sager direkte for domstolene.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
2
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0004.png
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Niklas Jakob Skovgaard Larsen ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Merete Berdiin ([email protected])
VS: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov
om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af
ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger mv.)
E-mailtitel:
VS: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov
om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af
ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger mv.) (SKM: 853149)
22-09-2022 10:33
Sendt:
Resumé.docx; Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Udkast til lovforslag om ændring af
Bilag:
ejendomsvurderingslov m.v.docx;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Høringssvar vedr. J.nr. 2022 - 3265
Dansk Told & Skatteforbund har følgende generelle bemærkninger til den fremsendte høring vedr. udkast til forslag
til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger mv.) (SKM:
853149)
Lovforslaget vil bevirke et øget behov for vejledning af de borgere, der modtager en ny vurdering af deres bolig,
hvorfor det er vigtigt at vurderingsstyrelsen har de rette medarbejdere, der er uddannet til vejledningsopgaven samt
har forståelse for sammenhængen over til de skattemæssige effekter af vurderingen.
Det er også vigtigt for forbundet at pointere, at der skal være ressourcer nok til vejledningen af borgerne. Behovet
for ressourcer skal være opgjort i god tid før behovet for vejledningen bliver aktuelt, så man ikke midt i
vejledningsopgaven skal i gang med at rekruttere og uddanne personale til opgaven. Det kan i den forbindelse
nævnes at det kræver en længere oplæring, for at en medarbejder kan give en fyldestgørende vejledning af
borgerne.
Vi oplever pt. en stigende gennemstrømning af personale i vurderingsstyrelsen samt at mange af de medarbejdere
der har de dybe kompetencer vælger at forlade Vurderingsstyrelsen, enten for at finde arbejde andet sted eller for at
gå på pension. Vi finder derfor det er vigtigt at der tages initiativer til at fastholde de gode og dybe kompetencer, for
derved at være med til at løse den store vejledningsopgave som allerede ligger i Vurderingsstyrelsen og kun vil være
stigende fremadrettet.
Med venlig hilsen
Merete Keller Berdiin
Advokat
Dansk Told & Skatteforbund
Gl. Kongevej 60, 10 sal
1850 Frederiksberg
Tlf. 35254492
Fra:
Niklas Jakob Skovgaard Larsen <[email protected]>
Sendt:
9. september 2022 14:48
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected];
Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>; Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>;
[email protected];
Dansk Told & Skatteforbund <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0005.png
[email protected];
Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
Ejerlejlighedernes
Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Finanstilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Landbrugsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
MST Miljøstyrelsens
hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om
kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020
af ejerboliger mv.) (SKM: 853149)
Til høringsparterne
Hermed sendes
udkast til forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om
kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020
af ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i
Landsskatteretten m.v.) i høring.
Vedlagt er:
- Lovforslag
- Resumé
- Høringsbrev
- Høringsliste
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til til
[email protected]
med
[email protected]
i kopi, og
modtages gerne senest
den 7. oktober 2022.
Med venlig hilsen
Niklas Jakob Skovgaard Larsen
Fuldmægtig
Person, Ejendom og Pension
Mobil72373352
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0006.png
Skatteministeriet
Sendt til:
[email protected]
cc:[email protected]
SKM J.nr. 2022 - 3265
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2022-036138
Den 7. oktober 2022
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om mkommunal
ejendomsskat og
Skatteministeriet har den 9. september 2022 sendt udkast til lovforslaget i høring.
Forslaget har været behandlet i fagudvalgene for hhv. bolig og erhvervsejendomme
og entreprise, samt Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer som Danske
Advokaters skattefagudvalg.
Om lovforslaget:
Overordnede bemærkninger:
Danske Advokater
finder det stærkt kritisabelt og retssikkerhedsmæssigt
problematisk, at vurderingerne med vurderingstermin pr. 1. januar 2020 (ejerboliger)
og 1. marts 2021 (erhvervsejendomme) er så forsinket, at det først er i 2026 for
ejerboliger og i 2027 for erhvervsejendomme, at ejendomsejeren kender deres
vurdering, inden ejendomsskatten opkræves. Indtil denne periode opkræves
ejendomsejerne dermed for foreløbige ejendomsskatter, som så bliver endelige på et
senere tidspunkt.
For erhvervsejendomme, som opkræves både grundskyld og dækningsafgift, betyder
forsinkelserne, at de mindst i både 2022, 2023 og 2024 opkræves en foreløbig
ejendomsskat (både grundskyld og dækningsafgift), men at disse foreløbige
ejendomsskatter bliver endeligt opgjort i 2025. Der bliver dermed tale om minimum 3
års justering af ejendomsskatterne.
Når der hertil lægges, at der ingen beskyttelse er i forhold til størrelsen af justeringen
af dækningsafgiften (i modsætning til grundskylden), kan ejendomsejerne altså blive
mødt med en væsentlig justering af de foreløbige opkrævede ejendomsskatter. Et
afledt problem heraf er, at man ikke fra lovgivers side
trods flere opfordringer hertil
har tilkendegivet, hvordan retsstillingen mellem ejendomsejerne og lejerne
forestilles at være, når ejendomsejerne bliver ramt af f.eks. 3 års efterregulering af
dækningsafgift. Dette skal hermed være endnu en opfordring til at beskrive (og om
nødvendigt lovregulere) retsstillingen mellem ejendomsejerne og lejerne i tilfælde af
f.eks. en efteropkrævning af 3 års dækningsafgift.
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Det skal tillige bemærkes, at ovenstående uheldige effekter, efter Danske Advokaters
opfattelse, kunne have være undgået, hvis skattemyndighederne i stedet havde valgt
at færdiggøre og afprøve det nye vurderingssystem, inden det gamle blev skrottet. Det
havde været en både bedre og billigere løsning, ligesom det ville have givet mulighed
for slet ikke at indføre det nye vurderingssystem, hvis det viste sig ikke at kunne
implementeres.
Selv uden det nye lovforslag er de nye vurderingsregler endt med at blive unødigt
komplicerede, ligesom retssikkerheden både i forhold til gennemskueligheden og i
forhold til at kunne klage over en vurdering i forhold til en handelsprisnorm stort set
er forsvundet.
Det nye lovforslag har på ingen måde lettet trygheden for ejendomsejerne, idet
reglerne nu blot er blevet endnu mere komplicerede. Dernæst udmærker det nye
lovforslag sig ved, at den vigtigste vurdering i forhold til de fremtidige ejendomsskatter
hvilket er den vurdering, som danner grundlag for beskatningen i 2024 - er stort set
uomtalt.
Det samme gælder i øvrigt den skatterabatordning, som ejendomsejerne er blevet
lovet, og som skal sikre mod stigninger i ejendomsskatterne ved overgangen fra det
gamle beskatningssystem med grundskatteloft- og ejendomsværdiskattestop-regler til
et beskatningssystem med lavere beskatningspromiller, men uden grundskatteloft- og
ejendomsværdiskattestop-regler.
Det ville eksempelvis være formålstjenligt at beskrive, hvornår en ejendomsejer vil
være omfattet af skatterabatordningen for henholdsvis grundskyld og
ejendomsværdiskat. Særligt relevant er dette, idet grundskylden beregnes på baggrund
af grundværdien ansat det forudgående år, mens ejendomsværdiskatten ikke har
samme forskydning. Hvis en lokalplan eksempelvis træder i kraft pr. 4. januar 2023,
vil der skulle ansættes en grundværdi pr. 1. januar 2024, som så først har virkning for
grundskylden i 2025. Denne lokalplansændring har således ingen vurdering i det
gamle vurderingssystem, og det er derfor spørgsmålet, om en sådan
lokalplansændring vil være omfattet af skatterabat-ordningen, således at der beregnes
en grundskyld i det gamle system, som sammenholdes med den beregnede grundskyld
i det nye system.
I forhold til det udsendte lovforslag i høring har Danske Advokater
følgende bemærkninger:
I forhold til selve lovforslaget har Danske Advokaterfølgende bemærkninger:
1) Der er med § 1, nr. 5, foreslået en ny § 87 a og en ny § 87 b, der tilsyneladende har
til formål at sikre, at de danske boligejere frem til og med 2023 skal beskattes på
grundlag af vurderinger foretaget i 2020-niveau, og at 2024- og 2025-
vurderingerne foretages ved indeksering af den seneste vurdering eller af
omvurderinger foretaget i 2022-niveau.
Den foreslåede § 87 a, stk. 2, skal, som Danske Advokater forstår det, sikre, at
ejendomsejerne til og med 2023 beskattes af vurderinger foretaget i 2020-niveau,
uanset om vurderingen pr. 1. januar 2022 skal foretages ved en uegentlig
omvurdering (en omvurdering, der er foretaget i et år, hvor der skal foretages en
almindelig vurdering af ejendommen) beskattes. Det fastslås med den foreslåede
bestemmelse, at ejerboliger, der opstår eller ændres pr. 1. januar 2022 eller 2023
får en vurdering i 2022-niveau, der til brug for beskatningen i 2023
tilbageindekseres til 2020-niveau.
2/6
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Danske Advokater mener
umiddelbart ikke, at den foreslåede bestemmelse er
fyldestgørende.
Det skyldes, at den nye ejendomsværdi og de tilbageregnede ejendomsværdier, der
fastsættes ved 2022-vurderingerne, når en ejendom er ny-, om- eller tilbygget, i
henhold til ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3, skal danne grundlag for
opkrævningen af ejendomsværdiskatten allerede i 2022.
Med den foreslåede bestemmelse vil der således umiddelbart ske det, at ejere af
ejendomme, der er ny-, om- eller tilbyggede i perioden fra og med den 1. marts
2021 til og med den 1. januar 2022, vil blive ejendomsværdibeskattet af 2022-
vurderingen i 2022-niveau, men i 2023 vil blive beskattet af 2022-vurderingen
tilbageindekseret til prisniveauet 2020.
Danske Advokater henstiller til,
at det med forslaget om at forlænge 2020-
vurderingerne til 2023 sikres, at ejendomsværdibeskatning sker på grundlag af
2022-vurderingen i 2020-niveau, også i 2022.
2) Der er med lovforslaget forslået, at der skal ske indeksregulering af nogle af
vurderingerne fra 2020 (bemærkning 1).
Danske Advokater mener,
at der i lovforslaget også bør fastsættes et loft på
indeksreguleringen i lighed med, hvad der er indført for boliglejere, som følge af
det galoperende indekstal fra foreløbig 2021-2022. En indeksregulering af en
udlejningsejendom med ex 8 % vil jo også slå igennem på de ejendomsskatter, der
skal opkræves ved lejere, og for pensionister, der ikke får indeksreguleret
pensionen, og hvor det derfor potentielt vil få ekstra hård betydning.
3) Der er med § 1, stk. 6, foreslået en ny § 88 a i ejendomsvurderingsloven, der i
princippet svarer til den foreslåede § 87 b, og som vil sikre, at 2025- og 2026-
vurderingerne af ejendomme, der efter vurderingsloven skal vurderes i ulige år,
foretages ved indeksering af den seneste vurdering eller af omvurderinger
foretaget i 2023-niveau.
Der er imidlertid
ikke
foreslået en ny bestemmelse i ejendomsvurderingsloven,
som i princippet svarer til den foreslåede § 87 a. Der er altså ikke foreslået en
bestemmelse, som kan sikre, at ejere af egne boliger i ejendomme, der efter
ejendoms-vurderingsloven skal vurderes i ulige år, skal beskattes af vurderinger
foretaget i 2021-niveau frem til og med 2023.
Dette uanset, at der i henhold til ejendomsvurderingslovens § 5 er en lang række
ejerboliger, der skal vurderes i ulige år. Det gælder fx ejerboliger på land- og
skovejendomme og ejerboliger i ejendomme, der består af både en erhvervsdel og
en boligdel (baseret på den faktiske anvendelse). Danske Advokater er i den
forbindelse opmærksom på, at den foreslåede forlængelse af den skattemæssige
virkning for den almindelige vurdering pr. 1. januar 2020 efter forslaget skal
medføre en samtidig forlængelse af virkningen af overgangsbestemmelsen i
ejendomsvurderingslovens § 85 a, der indebærer, at der for ejendomme omfattet
af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 1-4 og 6-8, kun bliver henset til mulige
anvendelser til bolig-, sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse, og at der derfor
ikke i vurderingerne vil blive taget højde for eventuelt mulige
erhvervsanvendelser, som efter ejendomsvurderingsloven vil medføre, at
ejendommene bliver en uligeårs-ejendom. Der er imidlertid ikke dermed gjort
endeligt op med, at alle ejerboliger, der beskattes efter reglerne i
ejendomsværdiskatteloven, på nuværende tidspunkt er ligeårs-ejendomme.
Da der ikke er foreslået en bestemmelse, der vil medføre, at 2021-vurderingen
forlænges for ejerboliger i uligeårsejendomme, vil de ejere af ejerboliger i uligeårs-
3/6
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
ejendomme, der får en omvurdering pr. 1. januar 2023, fx fordi der foretages en
tilbygning i vurderingsåret 2022, i 2023 blive ejendomsværdibeskattet på
grundlag af ansættelser, der er ansat i 2023-niveau, jf. igen
ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3.
Det forekommer ikke at være i overensstemmelse med intentionen med
lovforslaget, at ejere af boliger i uligeårs-ejendomme i 2023 skal beskattes af en
vurdering i 2023-niveau.
Danske Advokater opfordrer til,
at der indsættes en bestemmelse, som sikrer, at
2021-vurderingen forlænges til og med 2023, ligesom 2020-vurderingen er
foreslået at blive det, i hvert fald for så vidt angår ejerboliger i uligeårs-
ejendomme. Det bemærkes i den forbindelse, at der umiddelbart ikke er en
tilsvarende problematik relateret til beskatningen af uligeårs-ejendomme, der ikke
er ejerboliger, idet der som udgangspunkt ikke betales ejendomsværdiskat af
sådanne ejendomme. Problematikken kan dog være relevant i andre tilfælde, jf. fx
ligningslovens § 12 A og ejendomsvurderingslovens §§ 27 og 27a.
4) De ovenfor nævnte bemærkninger fører til konklusionen, at der umiddelbart er
tilsvarende mangler i forslagene til ændring af lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven, jf. lovforslagets §§ 3 og 4, idet de nu foreslåede
bestemmelser tilsyneladende ikke tager højde for, at ejendomsværdiskatten af ny-
, om- og tilbyggede ejendomme i henhold til ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk.
2 og 3, beskattes på grundlag af en omvurdering allerede i omvurderingsåret, og
tilsyneladende heller ikke tager højde for, at der er en ikke-ubetydelig del af
landets ejerboliger, der i henhold til vurderingslovens § 5 er uligeårs-ejendomme.
5) Der er ikke i lovforslaget taget stilling til, hvilken betydning det vil have for
beregningen af de skatterabatter, der blev garanteret ved Boligskatteforliget, at der
i henhold til lovforslaget først fra og med 1. januar 2024 skal ske beskatning på
grundlag af de almindelige vurderinger, der foretages pr. 1. januar 2022 og pr. 1.
januar 2023 i prisniveauerne henholdsvis pr. 1. januar 2022 og 1. januar 2023.
Danske Advokater foreslår,
at der tages stilling hertil henset til, at skatterabatten
i henhold til Boligskatteforliget skal beregnes ved udgangen af 2023 med henblik
på at neutralisere en forøgelse af beskatningen som følge af, at
ejendomsbeskatningen i henhold til Boligskatteforliget fra og med (netop) 1.
januar 2024 skal ske med udgangspunkt i et nyt ejendomsbeskatningssystem.
Der er herunder ikke taget stilling til betydningen af, at en omvurdering af en
ligeårs-ejendom, der foretages pr. 1. januar 2023 for en ny-, om- eller tilbygget
ejendom, i henhold til ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3, skal danne
grundlag for ejendomsværdibeskatningen fra og med den 1. januar 2023, mens
den grundværdi og den eventuelle omberegnede grundværdi, der ansættes ved
vurderingen pr. 1. januar 2023, først vil indgå i grundlaget for beregningen af
grundskylden fra og med 1. januar 2024. Det har umiddelbart den konsekvens, at
grundværdien, der er ansat som en del af vurderingen pr. 1. januar 2023, vil indgå
i grundlaget for beskatningen i 2024 i 2022-niveau, men at en omberegnet
grundværdi, der er ansat som en del af vurderingen pr. 1. januar 2023 ikke vil
indgå i grundlaget for beregningen af skatterabatten, selvom ejendommen er
opstået længe før overgangen til det nye beskatningssystem
Der er heller ikke taget stilling til betydningen af, at en vurdering af en ligeårs-
ejendom, der foretages pr. 1. januar 2024 ved en uegentlig omvurdering foretaget
som følge af ny-, om- eller tilbygning
der altså vil være godkendt til ibrugtagning
senest ved overgangen til det nye beskatningssystem og i perioden fra og med den
2. januar 2023 til og med den 1. januar 2024
i henhold til
ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3, skal danne grundlag for
4/6
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
ejendomsværdibeskatningen fra og med den 1. januar 2024 og altså i 2024-niveau
(i henhold til lovforslaget indekseret fra en omvurdering pr. 1. januar 2024
foretaget i prisniveauet 2022), men umiddelbart med den aktuelle ejendomsværdi
og uden hensyntagen til de skattestopværdier, der er ansat som en del af 2024-
vurderingen, mens den grundværdi og den tilbageregnede grundværdi, der vil
blive ansat som en del af samme vurdering (vurderingen pr. 1. januar 2024), i
henhold til reglerne i lov om kommunal ejendomsskat først vil danne grundlag for
og dermed være afspejlet i beskatningen af ejendommen pr. 1. januar 2025 og
dermed dels tilsvarende vil indgå i grundlaget for beskatningen i 2025 i 2024-
niveau, dels umiddelbart tilsvarende vil indgå i grundlaget for beskatningen med
den aktuelle grundværdi uden hensyntagen til det grundskatteloft, der er blevet
ansat som en del af 2024-vurderingen, selvom ejendommen er opstået før
overgangen til det nye beskatningssystem, da udstykningen næppe er gennemført
med retsvirkning pr. netop 1. januar 2024.
I den forbindelse må det bemærkes, at de ovenfor beskrevne situationer med de
forslag til lovændringer, der nu er sendt i høring
dvs. uden eventuelle
suppleringer foranlediget af bemærkningerne ovenfor under pkt. 1-3
umiddelbart vil føre til følgende:
En uligeårs-ejendom, der vurderes pr. 1. januar 2023 ved en uegentlig
omvurdering på grund af ny-, om- eller tilbygning, vil i henhold til
ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3, fra og med 1. januar 2023 blive
ejendomsværdibeskattet ud fra den ejendomsværdi og de skattestopværdier, der
ansættes som en del af 2023-vurderingen og dermed i 2023-niveau, mens den
grundværdi og den tilbageregnede grundværdi, der vil blive ansat som en del af
samme vurdering (vurderingen pr. 1. januar 2023), hvis grunden også er udstykket
i perioden fra og med 2. januar 2022 til og med 1. januar 2023, i henhold til
reglerne i lov om kommunal ejendomsskat først vil danne grundlag for og dermed
være afspejlet i beskatningen af ejendommen pr. 1. januar 2024 og dermed dels vil
indgå i grundlaget for beskatningen i 2024 i 2023-niveau, dels umiddelbart vil
indgå i grundlaget for beskatningen med denne aktuelle grundværdi uden
hensyntagen til det grundskatteloft, der er blevet ansat som en del af 2023-
vurderingen, selvom ejendommen er opstået længe før overgangen til det nye
beskatningssystem.
En uligeårs-ejendom, der omvurderes pr. 1. januar 2024 på grund af ny-, om- eller
tilbygning, vil i henhold til ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3, fra og
med 1. januar 2024 blive ejendomsværdibeskattet ud fra den ejendomsværdi, der
ansættes som en del af 2024-omvurderingen og dermed i 2023-niveau, men
umiddelbart uden hensyntagen til de skattestopværdier, der er ansat som en del
af 2024-omvurde-ringen, mens den grundværdi og den tilbageregnede
grundværdi, der vil blive ansat som en del af samme vurdering (omvurderingen
pr. 1. januar 2024), i henhold til reglerne i lov om kommunal ejendomsskat først
vil danne grundlag for og dermed være afspejlet i beskatningen af ejendommen pr.
1. januar 2025 og dermed dels tilsvarende vil indgå i grundlaget for beskatningen
i 2025 i 2023-niveau, dels umiddelbart tilsvarende vil indgå i grundlaget for
beskatningen med den aktuelle grundværdi uden hensyntagen til det
grundskatteloft, der er blevet ansat som en del af 2024-vurderingen, selvom
udstykningen vil være foretaget i perioden fra og med den 2. januar 2023 til 1.
januar 2024 og næppe har retsvirkning pr. netop 1. januar 2024.
5/6
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid
gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Annette Lerche
Specialkonsulent
Danske Advokater
[email protected]
Thomas Booker
Advokat
Medlem af bestyrelsen
Danmarks Skatteadvokater
6/6
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0012.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
København, den 7. oktober 2022
J.nr. H.23-22-026
Vedr. j.nr. 2022-3265 Dansk Ejendomsmæglerforenings svar i høring over udkast til forslag til lov om
ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger,
forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i
Landsskatteretten m.v.)
Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) takker for muligheden for i ovenstående høring at afgive svar.
Forslaget skal sikre størst mulig tryghed ved at forenkle beskatningsgrundlagene og sikre implementeringen af
ejendomsvurderingssystemet, som det blev politisk aftalt tilbage i efteråret 2016.
DE noterer sig, at vedtages nærværende forslag til ændring af ejendomsvurderingsloven, vil dette blive 9.
ændringslov siden vedtagelse af ejendomsvurderingsloven i 2017. Vel at mærke, uden at
ejendomsvurderingslovens helt overordnede formål er mødt.
Fsv. ejerboligvurderingerne er der aktuelt udsendt i omegnen af 150.000 af ud af de ca. 1.700.000, der skal
vurderes. Dette er vurderinger pr. 2020 og puljen af de udsendte vurderinger inkluderer hverken
ejerlejligheder, sommerhuse eller byggegrunde. Desuden, efter
DE’s oplysninger,
er ingen ejendomme, der er
nybygget efter 1. oktober 2019, hvor det tidligere ejendomsvurderingssystem ophørte, endnu vurderet.
De ejerboliger, der ikke har modtaget deres 2020-vurderinger, beskattes alle på et foreløbigt grundlag på
fortidens forudsætninger, både ift. ejendomsværdiskat og ejendomsskat (grundskyld). De ejerboliger, der ikke
nåede med ved vurderingen i oktober 2019, beskattes ud fra foreløbige grundlag, som ingen kender
forudsætningerne for og ingen kan efterprøve, før de endelige vurderinger for disse ejerboliger offentliggøres.
Fsv. øvrige ejendomme, herunder erhvervsejendomme, er det fastsat ved lov, hvorledes disse påtænkes
vurderet. Det var til sammenligning også i 2018 fastsat, hvordan man påtænkte at vurdere ejerboliger. Således
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands Brygge 43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0013.png
har det for så vidt ikke været lovgrundlag, der har manglet, men den følgende implementering, der har givet
anledning til de kontinuerlige ændringer i lovgivningen, herunder den første udskydelse af beskatningsdelen
af ejendomsskattereformen til 2024.
Derfor er det også med en vis skepsis, at DE læser den forudsatte plan for udsendelsen af særligt
erhvervsejendomsvurderinger, idet vel ikke engang Skatteministeriet eller Vurderingsstyrelsen har nogen
forudsætninger for på nuværende tidspunkt at planlægge en sådan udsendelse. Ingen kan på nuværende
tidspunkt redegøre for, hvordan vurderingerne skal foretages, om det fornødne lovgrundlag er på plads, og
hvorvidt der kan lægges en tidsplan, der er realisérbar. Dette med indregning af erfaringer fra forløbet på
området for vurdering af ejerboliger og ikke mindst udsendelsen af disse.
Ministeriet anfører, at formålet for lovforslaget er, at
”skabe den størst mulige tryghed om ejendomsskatterne
for borgere og virksomheder i de kommende år”
. DE tilslutter sig, at det i den nuværende situation er
nødvendigt at lempe på målsætningen om tryghed for boligejerne. Det følger dog ikke af lovforslagets indhold,
at dette er tryghed i de kommende år, nærmere tryghed i 2027 fsv. boligejerne og med ukendt bagkant for
virksomhederne.
DE skal overordnet tilslutte sig, at der er behov for tiltag på området, herunder særligt tiltag der hjælper med
at løfte presset på Vurderingsstyrelsen og den overordnede tidsplan for udrulning af vurderingssystemet og
beskatningen. Det synes at være lovforslagets formål at undgå endnu en udskydelse af den nye
boligbeskatning, og idet det ikke er muligt for DE at anslå omkostningerne for ejerboligejere og ejendomsejere,
boliglejere og erhvervslejere ved en udskydelse, vil DE afholde sig fra at foreslå dette.
DE noterer sig, at der igen udarbejdes et lovforslag på baggrund af en forventning om, hvad der er muligt i
fremtiden, og ikke på baggrund af de erfaringer, der er gjort indtil videre. Der er ikke indikationer på, at der
reelt er etableret et
vurderingssystem
, der vil kunne gennemføre vurderinger fortløbende, hvis ikke engang de
ejendomme, der er vurderet pr. 2020 vil have mulighed for
automatiseret
at få en 2022-vurdering, frem for
et foreløbigt beskatningsgrundlag. Således må det antages, at der fremadrettet er planlagt manuelle processer
for at få gennemført de vurderinger, der forudsættes i nærværende lovforslag. Det er ikke befordrende for
tilliden til vurderingssystemet eller den tidsplan, hvorefter ministeriet nu beder bolig- og ejendomsmarkedet
om at disponere.
DE skal i stedet henstille til, at der gennemføres en politisk evaluering af ejendomsskatteområdet og de i sin
tid indgåede aftaler om vurderingssystemet og boligbeskatningen, når et nyt Folketing træder sammen.
Til dette lovforslag, hvis ministeriet søger at fremme dette, og alternativt som foreløbigt input til en sådan
politisk evaluering skal DE anføre følgende bemærkninger:
Den foreløbige beskatning - ejerboliger
DE støtter forslaget om, at 2020-vurderingen udstrækkes til også at være beskatningsgrundlag i 2023.
Den helt overordnede problematik i disse år er den overgangsordning, som tilnærmelsesvist ingen ved, de er
en del af. Overgangsordningen sikrer, at 2020-vurderingen kan lægges til grund for beskatning i 2021, 2022 og
efter forslaget også 2023 for ejerboliger.
Idet alene 150.000 ejerboliger er vurderet på nuværende tidspunkt, er der sparsomme erfaringer på området,
men den mest væsentlige, som DE kender til, er efterregulering af ejendomsskat fra kommunernes side med
tilbagevirkende kraft. Således vil der, forudsat at tidsplanen for udsendelse af 2020-vurderingen følges som
den er forudsat, være færre, der risikerer en efterregulering af deres ejendomsskat for 2023, fordi den ikke skal
afvente en 2022-vurdering, der først forventeligt foreligger i 2025.
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands Brygge 43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0014.png
DE kan, ud fra de forhåndenværende søms princip, endvidere støtte forslaget om, at der i 2024 skal foreløbigt
beskattes iht. foreløbige 2022-vurderinger, dog med følgende bemærkninger:
-
Det skal forinden være sikret, at både ejendomsværdiskat og ejendomsskat i 2024 opkræves hos de enkelte
ejerboligejere iht. deres ejertid gennem forskuds-/årsopgørelse. Dette er forudsat i den tidsplan, der er
lagt, men idet det fordrer IT-udvikling på skatteområdet, håber DE,
at ministeriet vil anerkende DE’s
forsigtige tvivl på realiserbarheden, tidsplanen og dermed behov for eksplicit kommunikation om, at dette
er sikret.
Det vil under ingen omstændigheder kunne støttes, at der i 2024 skal foretages opkrævning af
ejendomsskat direkte fra kommunerne via ejendomsskattebillet, når det forudsættes, at dette sker på
foreløbigt grundlag.
Det vil ej heller kunne støttes, at der sker efterregulering af ejendomsskat, overfor andre end de respektive
ejere iht. deres ejertid. Dette uagtet at ejerboligen måtte have skiftet ejer.
Det er utilfredsstillende, også i et markedsperspektiv, at der ikke sikret klarhed om 2022-vurderingen, før
denne kommer i anvendelse, og dermed at ingen boligkøbere og boligsælgere har mulighed for at vide,
hvorvidt deres (nye) beskatning i 2024 er korrekt, før den endelige 2022-vurdering er modtaget i 2025. Hvis
man oveni dette skal tåle, at risikoen i de foreløbige beskatningsgrundlag er tillagt den til enhver tid
værende ejer, således at en boligkøber kan risikere at blive efteropkrævet den ejendomsskat, der skulle
være betalt af tidligere ejer, eller at en boligsælger kan have betalt for meget, som udbetales til den nye
ejer, så vil det være direkte skadeligt for markedet. Det bemærkes, at det som udgangspunkt ikke er muligt
at regulere dette forhold parterne imellem, idet det vil fordre indsigt i, hvorvidt det konkrete foreløbige
grundlag er korrekt fastsat, hvilket i sagens natur ikke er muligt.
DE kan overordnet støtte, at der i 2025 og 2026 beskattes på baggrund af indekserede værdier. Der må dog
henstilles til, at der etableres en ordning, der sikrer så høj differentiering af områder som muligt, idet det
næppe kan lægges til grund, at prisudviklingen er ens for en hel kommune.
DE gør opmærksom på, at forslagets forudsætning om at fastholde overgangsordningen, hvor foreløbig
beskatning med senere efterregulering flere år senere, ikke nødvendigvis på overordnet synes problematisk,
hvis der alene forventes små udsving på den enkelte eksisterende ejendom og dennes grund.
Der er dog grund til at være særligt opmærksom på nicher, herunder på nyudstykkede grunde, projektboliger
og nybyggeri, hvor mange forventeligt vil skulle vente mange år på at kende deres aktuelle beskatning.
Herunder med den risiko, at de skal efteropkræves, hvad en tidligere ejer, potentielt virksomhed, skulle have
afholdt i sin ejertid. Denne type ejendomme må forventes at høre til dem, der senest og potentielt først i løbet
foråret 2024 kender deres 2020-vurdering, og følgelig, formodentlig vil stå bagerst ift. en udsendelse af 2022-
vurderingen i løbet af 2025.
Ligeledes må sidstnævnte kategori af ejendomme antages at være påvirket af den særlige overgangsordning
for beskatningsgrundlag for grunde efter 1. oktober 2019, der har bevirket at disse beskatningsgrundlag i
betydelig grad adskiller sig fra naboejendommene. Effekterne heraf kendes endnu ikke, idet de aktuelt
beskattes på foreløbige grundlag, som ingen kender forudsætningerne for.
Således opfordres ministeriet til at sammentænke dette lovforslag med det lovforslag, der forventeligt snart
skal sendes i høring vedr. selve beskatningen af de beskatningsgrundlag, der nu søges reguleret.
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands Brygge 43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0015.png
Den foreløbige beskatning
øvrige ejendomme
DE skal opfordre til, at man skiller boligbeskatningen fra den øvrige løbende beskatning af ejendom.
Aktuelt står øvrige ejendomme, herunder erhvervsejendomme, i kø til at blive vurderet. Først når
ejerboligvurderingerne er udsendt og trygheden for boligejerne er etableret, kan erhvervsejendommene
forventes at blive taget i betragtning. Det er uholdbart for et marked, så komplekst som markedet for
erhvervsejendom, at udgifter vedr. ejendomme, hvis værdi måles overordnet ud fra deres afkast, ikke er kendt.
Det gælder i særlig grad den kommunale ejendomsskat og dækningsafgiften.
Først når beskatningsgrundlag og beskatning på ejerboligområdet begynder at følges, vil øvrige ejendomsejere
(og -lejere) kende til deres ejendoms reelle beskatning fra og med 2022 og frem. Hertil kommer den indtil videre
forudsatte efterregulering fra kommunerne samt den hæftelse, der følger af nugældende
ejendomsbeskatningslov.
Det har grundlæggende været en forudsætning i beskatningsaftalen, at alle ejendommes beskatning skal følges
ad, idet der i 2024 skal udmåles grundskyldspromiller på tværs i kommunerne. Forudsætningen herfor har dog
været, at man kendte til beskatningsgrundlagene i 2024, hvilket endeligt udelukkes med nærværende
lovforslag.
Der findes derfor ikke ræson i, at alle ejendomstypers beskatning skal være afhængig af hinanden i
implementeringen af boligbeskatningen. Ministeriet bør etablere en overgangsordning, hvor den tidligere
beskatning af erhvervsejendom, som fungerede til og med 2021, forlænges, indtil der er sikkerhed for, hvornår
endelige beskatningsgrundlag, der ikke fordrer efterfølgende regulering, er tilvejebragt.
Skatterabat
skæringspunkt
Det forudsættes iht. nærværende forslag ikke længere, at der i 2024 sker udmåling af boligbeskatning på
baggrund af 2022-vurderingen, men at dette først sker, når 2022-vurderingen reelt foreligger, forventeligt i
2025. Dermed er en evt. skatterabat ej heller givet for den enkelte boligejer, før der sker opgørelse, når 2022-
vurderingen foreligger i 2025.
Således vil DE af hensyn til gennemsigtighed og tryghed for de, der handler bolig i årene op til 2024, foreslå, at
der i en ejendomsskattelov vedtages, at en skatterabat udløses af, at købsaftaledato ligger før 2024. Dette er
muligvis i modstrid med, hvad der tidligere er aftalt og forudsat som udslagsgivende for, hvem der kan opnå
skatterabat. Ikke desto mindre er det et tiltag, der vil berolige og skabe mest mulig tryghed for nuværende og
fremtidige boligejere, herunder i ejerboligprojektmarkedet.
Købsaftaledatoen indgår som udgangspunkt i skøder, og er derfor en dato, der er let tilgængelig for
skatteforvaltningen, der til den tid har overtaget den samlede boligbeskatnings beregning og opkrævning.
Et sådan tiltag vil modvirke den uigennemsigtighed, der aktuelt præger ejerboligvurderings- og
boligskatteområdet.
Kommunikation
DE skal opfordre til, at den aktuelle kommunikationsindsats øges fsv. de generelle forhold på nuværende
tidspunkt. Dette også for de borgere og virksomheder, som man ikke er i kontakt med endnu, idet de foreløbigt
venter på deres deklarationer og vurderinger. Området for boligbeskatning og ejendomsbeskatning i øvrigt,
havde imødeset den renskæring af de ujævne kanter i ejendomsvurderingen og -beskatningen, som usikkerhed
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands Brygge 43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0016.png
og praksis gennem årene har medført, og som skulle være gjort op med i 2018 og frem. Den renskæring er ikke
forløst og har desværre næppe udsigt til at blive det.
Det helt overordnede problem med den konstant usikre tidsplan og den foreløbige beskatningsmodel er, at
der ikke er gennemsigtighed for berørte borgere og virksomheder. Såfremt man ikke i selve modellen eller
forløbet kan etablere den nødvendige gennemsigtighed, må man sikre tilstrækkelig kommunikation som
kompensation.
DE noterer sig, at det skønnes muligt at etablere foreløbige beskatningsgrundlag for 2024, dvs. anticiperede
2022-vurderinger, og skal opfordre ministeriet eller Vurderingsstyrelsen til at fremrykke fremsendelsen og/eller
en offentliggørelse af disse, således det ikke først er ved forskudsopgørelse for 2024, at disse bliver tilgængelige
for den berørte boligejer, -sælger eller -køber.
DE vil med interesse følge lovforslaget på dets vej, og foreningen stiller sig gerne til rådighed for yderligere
drøftelse eller anden deltagelse, hvis det måtte skønnes givtigt.
Med venlig hilsen
Simon Bay
Dansk Ejendomsmæglerforening
[email protected]
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands Brygge 43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0017.png
7. oktober 2022
BSA
Deres sagsnummer 2022-3265
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
Høringssvar, lovforslag om Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsvær-
diskatteloven (forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020
af ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og ud-
videlse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.)
Skatteministeriet har 9. september 2022 (j. nr. 2022-3265) udbedt sig DI’s bemærkninger
til et lovudkast, der præsenterer visse forenklinger af beskatningsgrundlagene for ejen-
domsskatterne i de kommende år, set i lyset af endnu en forsinket tidsplan for udsendelse
af ejendomsvurderinger. Det foreslås, at skattevirkningen af 2020-vurderingen for ejer-
boliger forlænges til også at gælde for 2023-ejendomsskatterne, og at vurderingerne for
2024 og 2025 forenkles og foretages som indekseringer af 2022- eller 2023-vurderingen.
Generelle bemærkninger, ejendomsvurdering private boliger
DI beklager dybt den situation, der nu på 11. år er opstået om ejendomsvurderingerne,
som er forudsætning for ejendomsbeskatningen. Det er i forvejen stærkt problematisk,
at de nye boligskatteregler allerede én gang er udskudt fra oprindeligt 2021 til nu 2024.
DI ønsker dog mest muligt ro og klarhed på dette område, som har så stor betydning for
flere millioner danskere. Vi anbefaler fortsat, at de nye boligskatteregler så vidt overho-
vedet muligt skal træde i kraft som aftalt med bredt flertal, 1. januar 2024
blandt andet
fordi boligmarkedet allerede er i fuld gang med at tilpasse sig til dette regelsæt.
I forenklingsarbejdet omkring ejendomsvurderingerne for de næste par år, henstiller DI
til, at problemstillingen om opvarmningsformens betydning for ejendomsvurderingerne
genbesøges. I 2022 har vi set groteske eksempler på højere ejendomsvurderinger pga.
tilstedeværelse af gasfyr, hvilket stemmer dårligt overens med den aktuelle virkelighed.
DI anmoder også om, at det i det videre lovgivningsarbejde adresseres, om der med lov-
forslaget opstår nogle uhensigtsmæssigheder for skatteborgerne henset til konjunktursi-
tuationen, hvor boligpriserne ventes at være faldende i resten af 2022 og i 2023, jf. at
2020-vurderingens skattemæssige virkningsperiode udvides, og at netop 2020 var et
meget gunstigt år på boligmarkedet bl.a. pga. corona-pandemien.
Endelig ser DI med en vis undren på, at de nye ejendomsvurderinger endnu engang er så
forsinkede, som tilfældet er
med foreløbig blot ca. 150.000 udsendte 2020-vurderin-
ger. Sideløbende med udviklingen af vurderingsmodellen i Skatteministeriet og Vurde-
ringsstyrelsen har fx Nationalbanken udgivet en interessant boligmarkedsanalyse (Wor-
king Paper 188, August 2022) med et nyt værktøj baseret på big data, der kan under-
støtte overvågning og analyse af prisudviklingen på boligmarkedet - måske det bagved-
liggende arbejde, metode og datasæt er værd at lade sig inspirere af?
*SAG*
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Generelle bemærkninger, ejendomsvurdering erhvervsejendomme
Med lovforslaget foreslås det, at 2025-vurderingerne for erhvervsejendomme gennemfø-
res som en indeksering af 2023-vurderingerne til 2025-prisniveau (idet der dog tages
højde for ejendomme, der er ændret i mellemtiden).
Når der i forbindelse med behandlingen af nærværende lovforslag således igen skal tages
stilling til erhvervsejendomsvurderingerne, opfordrer DI partierne bag ejendomsskatte-
forligene til at indkalde til nye forhandlinger med henblik på at der ved samme lejlighed
indføres både en overgangsordning og en skatterabat for virksomhedernes betaling af
dækningsafgift (evt. for summen af dækningsafgift og grundskyld), som det også er til-
fældet for de private boligejere.
DI´s synspunkt og anbefalinger i den forbindelse er blevet tilkendegivet i en række hø-
ringssvar mv. gennem årene, senest i vores høringssvar til sag nr. 2021-2076 fra oktober
2021.
Endelig vil vi i DI gøre gældende, at det ikke må blive til virksomhedernes ugunst i for-
bindelse med efterregulering af betalt dækningsafgift på foreløbige grundlag, at der - helt
uforskyldt set fra virksomhedernes synsvinkel
nu risikerer at gå endnu flere år med fo-
reløbige beskatningsgrundlag inden de endelige vurderinger foreligger (sidstnævnte er
vel at mærke beskatningsgrundlag, som der ikke er knyttet nogen form for skatterabat,
årligt loft eller andre overgangsordninger til).
DI har ikke i denne omgang yderligere bemærkninger til lovforslaget
men står til rå-
dighed for drøftelse ikke mindst af problematikkerne vedr. grundlaget for beskatning af
erhvervsejendomme.
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Skatte- og boligøkonom
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0019.png
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0020.png
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0021.png
Skatteministeriet
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar omkring forlængelse af virk-
ningen af ejendomsvurderingen for 2020
af ejerboliger og forenkling af ejen-
domsvurderingerne for 2024 og 2025
Finans Danmark takker for muligheden for at kommentere på udkast til forslag til
lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om
kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (j.nr. 2022-3265).
7. oktober 2022
Høringssvar
Vi imødeser udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger, som skal danne grund-
lag for den fremtidige boligbeskatning fra 1. januar 2024. Det er centralt, at både
eksisterende og kommende boligejere i god tid kan indrette sig på den ny vurde-
ring og den boligskat, der er knyttet til ejendommen. Vi afventer også, at reg-
lerne omkring det nye skattesystem kommer på plads, så banker og realkreditin-
stitutter har et sikkert grundlag at rådgive kunderne ud fra i forbindelse med fi-
nansiering af boligkøb.
Der er samtidig behov for, at de nye ejendomsvurderinger er pålidelige og gen-
nemarbejdede, så boligskatterne opkræves på et sagligt grundlag. Det er derfor
beklageligt, at der ikke efter ikrafttrædelsen af det nye skattesystem udsendes
en individuel 2024-vurdering (ejerboliger), men at 2022-vurderingen indekseres på
baggrund af prisudviklingen på kommuneniveau. Samtidig har boligejerne i peri-
oden ikke mulighed for at gøre indsigelse omkring grundlaget for vurderingen.
Det betyder alt andet lige, at ejendomsvurderingerne bliver mindre retvisende,
indtil en ny individuel 2026-vurdering udsendes.
Vi har ikke øvrige bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ane Arnth Jensen
Viceadministrerende direktør i Finans Danmark
og direktør i Realkreditrådet
Direkte: 40384420
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0022.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att. Niklas Jakob Skovgaard Larsen
Sendt pr. e-mail til: [email protected] og [email protected]
7. oktober 2022
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven, jf. Skatteministeriets j. nr. 2022-3265
FSR – danske revisorer (”FSR”) takker for modtagelse af nærværende udkast til forslag
til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om
kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af
ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for
2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.), som
Skatteministeriet har sendt i høring den 9. september 2022 med høringsfrist den 7.
oktober 2022.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Generelle bemærkninger
Det bemærkes, at lovforslaget primært er rettet mod ejere af ejerboliger, men at
lovforslaget anfører at have til formål at skabe den størst mulige tryghed om
ejendomsskatterne for både borgere og virksomheder i de kommende år. FSR kan dog i
sin helhed bakke op om Skatteministeriets grundlæggende ønske om at skabe bedre
tidsmæssig sammenhæng mellem vurderingsterminen og udsendelsen af
ejendomsvurderingerne ved at forenkle 2024-vurderingen for ejerboliger og 2025-
vurderingen for såkaldt ”andre ejendomme”, jf. ejendomsvurderingsloven § 5, stk. 2, 2.
og 3. pkt.
Det fremgår af lovforslaget, at de nye erhvervsvurderinger pr. 1. marts 2021 tidligst
forventes færdigudsendt i løbet af 2025, og at beskatningsgrundlaget først kommer i takt
med udsendelsen af de respektive vurderinger fra skatteåret 2027. På trods af den
objektiverede tilgang til vurderingen pr. 1. januar 2024 for ejerboliger og vurderingen pr.
1. januar 2025 for erhvervsejendomme, vil den faktiske betaling af grundskyld og
dækningsafgift i perioden 2022 til 2025 først endeligt fastlægges med udsendelsen af
vurderingen pr. 1. marts 2021 i 2025.
Retstilstanden for ejere af erhvervsejendomme og beskatningen af erhvervsejendomme
i overgangsperioden synes altså fortsat at være meget usikker. FSR bemærker, at de
gældende kommunespecifikke andele i henhold til ejendomsvurderingslovens § 48 a, jf.
ejendomsvurderingslovens bilag 1, er udarbejdet på baggrund af historisk offentliggjorte
forventede grundskyldspromiller i 2024.
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0023.png
Vil Skatteministeriet venligst afklare, hvorvidt de kommunespecifikke andele forventes at
blive ajourført, så de stemmer overens med de seneste opdaterede og offentliggjorte
promiller af Skatteministeriet i juni 2022? Er det fortsat Skatteministeriets forventning,
at de forventede fremtidige grundskyldspromiller træder i kraft ved skatteåret 2024? Vil
Skatteministeriet også præcisere, hvorvidt de nye grundskyldspromiller kun vil være
gældende for grundskyld opgjort på baggrund af nye ejendomsvurderinger?
Specifikke bemærkninger til ejendomsvurderingsloven
Afskæring af partshøring
Vurderingsstyrelsen har den 13. september 20221 offentliggjort, at nogle boligejere har
oplevet problemer med at tilgå oplysningerne i deres deklarationsskrivelse i det link, som
har været i notifikationen i den digitale postkasse.
Som løsning herpå angiver Vurderingsstyrelsen, at disse borgere kan kontakte
Vurderingsstyrelsen telefonisk, hvorefter de i første omgang vil notere borgerens
oplysninger og problemet for herefter at vende tilbage til borgeren.
Det er oplyst af DR i en artikel af 7. september 20222, at det er op mod 94.000 boliger,
som har modtaget en meddelelse i den digitale postkasse med fejlagtigt link (det er i
indledningen til bemærkningerne til lovforslaget angivet, at der på nuværende tidspunkt
er sendt 150.000 vurderinger ud). Ligeledes er der i meddelelsen i den digitale postkasse
ikke angivet, at der er frist for indlevering af oplysninger til vurderingen på 4 uger fra
modtagelsen af deklarationsskrivelsen.
Der er i lovforslaget med indsættelsen af § 87 a foreslået, at vurderingen pr. 1. januar
2020 skal videreføres og anvendes som beskatningsgrundlag for skatteårene 2021,
2022 og 2023.
Set i lyset af de seneste problemer med udsendelse af deklarationsskrivelser, skal vi
venligst bede Skatteministeriet uddybe, hvordan det sikres, at ejendomsejere får
mulighed for at se deres deklarationsskrivelser og de oplysninger, som inddrages i
ansættelsen af vurderingen pr. 1. januar 2020, og herunder får den fornødne vejledning
i forhold til 4-ugers fristen for at komme med korrektioner til oplysningerne.
Vi bemærker, at vurderingen pr. 1. januar 2020 ikke kun har betydning for beskatningen
i 2021, 2022 og 2023, men at den også anvendes som grundlag for vurderingen af,
hvorvidt de historiske vurderinger fra 2013 til 2019 har været for høje, og dermed
opgørelsen af den mulige tilbagebetaling af ejendomsskat for skatteårene 2015 – 2021
for ejerboliger.
Vurderingen pr. 1. januar 2020 (ejerboliger) og vurderingen pr. 1. marts 2021
(erhvervsejendomme) har derfor en meget vidtrækkende betydning for grundejerne.
Betydningen består dels i forhold til det fremadrettede beskatningsgrundlag, dels for
ejerboligers vedkommende i forhold til de historiske ejendomsvurderinger og
tilbagebetalingsordningen, og for erhvervsejendommes vedkommende i forhold til
skatterabatten der udmåles i 2024 (stigningsbegrænsningsreglen).
Nyhedsbrev fra Vurderingsstyrelsen (Link: Ring, hvis du har oplevet problemer med digital adgang |
Vurderingsstyrelsen (vurdst.dk))
2
Fra dr.dk (Link:
Ejere af op mod 94.000 boliger er blevet snydt for vigtig info om deres spritnye
ejendomsvurdering | Penge | DR)
1
Side 2
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0024.png
Som følge af denne omfattende betydning, er det nødvendigt, at proceduren for
udsendelsen af denne vurdering giver ejendomsejerne en tryg retstilling med en reel
mulighed for at agere på denne. Vi henstiller derfor til, at der ved vurderingen pr. 1. januar
2020 (ejerboliger) og 1. marts 2021 (erhvervsejendomme) gives en længere frist for svar
på deklarationsskrivelsen end de angivne 4 uger, jf. skatteforvaltningsloven § 20a, stk.
3 samt en længere klagefrist end de 90 dage fra modtagelsen, således at
ejendomsejerne sikres en behørig periode til at kunne vurdere såvel den nye
ejendomsvurdering og eventuelt få indsendt påklage for samtlige vurderingsår i perioden
2013 – 2020. Denne mulighed bør også ses i lyset af, at det ikke er muligt at påklage
tilbageregninger af vurderinger til 2020- henholdsvis 2021-prisniveau, jf.
ejendomsvurderingsloven § 48, stk. 2.
Endvidere anmodes Skatteministeriet venligst om at oplyse om, hvornår det forventes at
udsende deklarationsskrivelser for øvrige ejendomme/ erhvervsejendomme med
vurderingstermin pr. 1. marts 2021?
For vurderingerne pr. 1. januar 2024 (ejerboliger) og 2025 (erhvervsejendomme) er der
også tale om en vurdering, pr. 1. januar 2022 (ejerboliger) og 2023 (erhvervsejendomme)
som får en mere vidtgående rækkevidde og betydning end tidligere lovgivning tilsiger, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5. FSR vil derfor gerne appellere til, at det sikres, at borgerne og
virksomhederne oplyses behørigt og vejledes korrekt i forhold til det grundlag som
anvendes til udarbejdelse af vurderingen, og fristen for indlevering af oplysninger eller
korrektion heraf.
Vurderingen af ejerboliger i 2022
Vil Skatteministeriet venligst bekræfte, at beskatningsgrundlaget i 2023 fortsat opgøres
på baggrund af den laveste værdi af enten den seneste offentliggjorte grundværdi minus
20 % eller fremskrevet skatteloft tillagt en reguleringsprocent?
FSR undrer sig over, at grundskylden i 2023 skal opgøres ud fra modellen beskrevet i §
87 a, da kun ganske få grundejere vil være omfattet heraf, på grund af de forsinkede nye
ejendomsvurderinger.
FSR foreslår i stedet, at grundejere, der endnu ikke har modtaget deres nye vurdering pr.
1. januar 2020, tildeles et beskatningsgrundlag baseret på ejendomsbeskatningslovens
§ 1, stk. 2. Det vil sige, at beskatningsgrundlaget vil være forrige års grundskyld tillagt en
reguleringsprocent, medmindre der er sket en omvurdering pr. 1. marts 2021.
Kan Skatteministeriet afklare hvorvidt de nye ejerboligvurderinger opretholdes i 2022 og
2023 uden tilbageregning til 2020 eller om ejerboligvurderingen foretages i aktuelt
prisniveau, altså prisniveauet for 2022 eller 2023, for herefter at tilbageregne til
prisniveauet for 2020?
Henset til, at grundejer forventeligt modtager en skatterabat i 2024, ønskes det
præciseret hvorledes skatterabatten vil blive udregnet for ejendomme, der endnu ikke
har modtaget en vurdering pr. 1. januar 2023 grundet forsinkelser.
Side 3
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0025.png
Vurderingen af ejerboliger i 2024
Det anføres i forslaget om indsættelse af den nye bestemmelse i
ejendomsvurderingslovens § 87 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, at ansættelsen af
vurderingen pr. 1. januar 2024 foretages ved at videreføre enten den almindelige
vurdering pr. 1. januar 2022, omvurderingen pr. 1. januar 2023 eller vurdering som følge
af genoptagelse, revision eller anden ændring.
Det er FSRs opfattelse, at dette betyder, at der ikke vil blive foretaget nogen selvstændig
vurdering af ejerboligerne pr. 1. januar 2024, medmindre betingelserne for omvurdering
i henhold til ejendomsvurderingslovens § 6 er opfyldt.
Dette medfører, at ejerboliger, som ikke undergår ændringer, der kan udløse omvurdering
i perioden 2. januar 2022 til 1. januar 2026, ikke vil modtage nogen selvstændig
almindelig vurdering.
Skatteministeriet bedes venligst bekræfte, at det er korrekt, at vurderingen pr. 1. januar
2024 er en videreført vurdering og ikke kan anses for at være en selvstændig vurdering,
herunder at ejerboliger først vil modtage den næste almindelige vurdering pr. 1. januar
2026, medmindre der foretages ændringer på ejendommen, som udløser en
omvurdering i henhold til ejendomsvurderingslovens § 6.
Af § 87 b, stk. 6, fremgår at et afslag på vurdering efter stk. 3, pr. 1. januar 2024 kan
påklages. Vil Skatteministeriet venligst præcisere, hvorvidt det er grundejer, der skal
anmode om at modtage omvurdering pr. 1. januar 2024 og hvordan Skatteministeriet i
så fald vil sikre korrekt klagevejledning, herunder om anmodning om omvurdering skal
fremsættes ved deklarationsproceduren og hvilke klagegebyrer der gælder, eller hvorvidt
grundejer bliver orienteret om, at der ikke foretages en omvurdering af ejendommen pr.
1. januar 2024.
Dette problem kommer særligt til udtryk ved vurderingen af ejendomme med tinglyste
servitutter som nævnt i ejendomsvurderingslovens § 17, stk. 3, 3. pkt., hvor tinglyste
servitutter alene indgår i vurderingen, såfremt grundejer selv påpeger dette.
Ansættelsen af grundværdien pr. 1. januar 2024 og 2025 ved indeksering tillagt 0,8 %
Vi skal venligst bede Skatteministeriet om at redegøre nærmere for bevæggrundene for
indsættelsen af den yderligere fremskrivning på 0,8 % af grundværdien pr. 1. januar
2024 og 2025.
Det fremgår af forslaget med indsættelsen af §§ 87 b, stk. 5 og 88 a, stk. 5, at der ved
ansættelsen af grundværdien pr. 1. januar 2024 og 2025 skal foretages en indeksering
af vurderingen pr. 1. januar 2022 og 2023 efter indeks fra Danmarks Statistik tillagt 0,8
%.
I bemærkningerne anføres det, at det vurderes, at grundpriserne på sigt stiger med ca.
0,4 % mere pr. år end ejendomspriserne, herunder skønnes det, at for både perioden
2022 – 2024 og 2023 – 2025 stiger grundpriserne 0,4 % pr. år mere end
ejendomspriserne, sammenlagt 0,8 %.
Der er i bemærkningerne ikke henvist yderligere til, hvilke data og statistikker, som ligger
til grund for denne antagelse af Skatteministeriet.
Side 4
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0026.png
Ligeledes er der i bemærkningerne ikke taget stilling til, hvorvidt dette forventes at kunne
blive korrigeret efterfølgende, såfremt udviklingen af ejendomspriserne ændrer sig,
særligt henset til nuværende inflation og forudsigelser omkring et fald i
ejendomspriserne.
Vil Skatteministeriet redegøre for konklusionen vedr. grundprisernes stigning, herunder
hvad der menes med, at grundpriserne “på
langt sigt”
forventes at vokse med 0,4 % mere
årligt end ejendomspriserne, jf. bemærkningerne s. 46?
Prisindeks fra Danmarks Statistik
På nuværende tidspunkt er alene prisindekset for boligejendomme med en eller to
boligenheder blevet offentliggjort. FSR ønsker oplyst hvornår Skatteministeriet forventer
at offentliggøre prisindeks til brug for tilbage- og fremskrivning af beskatningsgrundlag
for øvrige ejendomme.
Af lovforslaget fremgår, at prisindekset kan anvendes til indeksering af tidligere
vurderinger uden betænkninger, idet der er foretaget deklaration inden udsendelse af
vurderingerne, der danner grundlag for indekseringen, og idet indekseringerne baseres
på udvikling i markedsprisen. Som følge heraf finder Skatteministeriet det ikke
betænkeligt, at der ikke er klageadgang over de indekserede ejendomsvurderinger.
FSR finder det betænkelig, at der ikke er klageadgang, idet disse indekseringer på
nuværende tidspunkt finder anvendelse ved tilbageindeksering af ejendomsværdi til
2001 og 2002 niveau.
En indeksering af de aktuelle værdier for såvel grundskyld som ejendomsværdiskat tager
ikke højde for de værdipåvirkende faktorer, der har indflydelse på grundlaget for
ejendomsvurderingerne i det omfang, at disse ikke medfører omvurdering jf. § 6 i
ejendomsvurderingsloven.
FSR foreslår, at der indarbejdes en klageadgang.
Overdragelse af fast ejendom til nærtstående
Vil Skatteministeriet forholde sig til, hvordan værdiansættelsen ved overdragelse af fast
ejendom mellem nærtstående ansættes, både når ejendommen har fået en ny vurdering
efter ejendomsvurderingsloven pr. 1. januar 2020 og efterfølgende, samt når boligejer
endnu ikke har modtaget en ejendomsvurdering pr. 1. januar 2020 eller efterfølgende?
Det fremgår af Cirkulære 2021-09-27 nr. 9792 at myndighederne skal acceptere en
værdiansættelse af fast ejendom ved overdragelse til nærtstående, hvis den ligger inden
for et spænd på +/- 20 % af den seneste ejendomsvurdering efter
ejendomsvurderingsloven, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Idet vurderingen pr. 1. januar 2024 i forbindelse med ejerboliger bliver en indeksering af
vurderingen i 2022 (såfremt der ikke er sket en omvurdering i den mellemliggende
periode), vil det være uklart, hvilken værdi der kan overdrages til i årene 2023, 2024 og
2025, da indekseringen formentlig ikke vil være på plads ved overdragelsen.
Side 5
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0027.png
Skatteministeriet bedes derfor redegøre for hvilke ejendomsværdier nærtstående skal
anvende i årene 2023, 2024 og 2025, såfremt de ønsker at anvende +/- 20 %-reglen i
ovenstående cirkulære ved overdragelse af fast ejendomme.
Vurderingen af øvrige ejendomme i 2025
Det er angivet, at vurderinger for øvrige ejendomme med vurderingstermin 1. marts 2021
forventes udsendt i efteråret 2025 (evt. foråret 2026). Kan Skatteministeriet bekræfte,
hvorvidt det er planlagt, at vurderingen pr. 1. januar 2023 udsendes samtidig med
vurderingen fra 2021? Vil Skatteministeriet venligst oplyse, hvorvidt disse
vurderingsterminer fortsat vil kunne påklages på sædvanligvis?
Fastsættelse af skatterabat og stigningsbegrænsning
Vil Skatteministeriet redegøre for, hvordan nærværende lovforslag vil påvirke
fastsættelsen af skatterabatten for ejerboliger ved overgangen til det nye
boligbeskatningssystem i 2024, samt hvordan det vil påvirke fastsættelsen af
stigningsbegrænsningen for andre ejendomme?
Specifikke bemærkninger til ejendomsbeskatningsloven
Vil Skatteministeriet redegøre for, hvorfor nærværende lovforslag ikke indeholder en
ændring og opdatering af ejendomsbeskatningslovens § 32 om det foreløbige
beskatningsgrundlag?
Specifikke bemærkninger til skatteforvaltningsloven
FSR anser det overordnet for positivt, at Landsskatteretten tilføres yderligere kapacitet i
form af en udvidelse med 4 ordinære medlemmer.
Som FSR også har fremhævet i forbindelse med implementering af ”retssikkerhedspakke
IV”, anbefaler vi, at ”fritvalgsordningen” genindføres. En sådan genindførsel bør have
virkning både for klager over historiske vurderinger, omvurderinger, ordinære vurderinger
samt genoptagelsessager. Borgere og virksomheder bør af retssikkerhedsmæssige
årsager igen få mulighed for selv at vælge, om deres sag skal behandles i regi af et
vurderingsankenævn
eller
Landsskatteretten.
Vedrørende
genindførsel
af
”fritvalgsordningen” henvises til FSRs høringssvar vedr. lov om ændring af
skatteforvaltningsloven (Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem
klagesystemet – Retssikkerhedspakke IV), jf. L 212, 2018-19, 1. samling.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Maria Eun Elkjær
Fagchef for skattepolitik
Side 6
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0028.png
NOTAT
Høringssvar forslag om at forlænge virkningen af vur-
dering for 2020 af ejerboliger mv (j.nr. 2022-3265)
Skatteministeriet har den 9. september 2022 sendt udkast til forslag til lov om
ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kom-
munal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virknin-
gen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger, forenkling af ejendoms-
vurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i Lands-
skatteretten m.v.) i høring.
I lovforslaget foreslås det bl.a., at 2020-vurderingens skattemæssige virk-
ningsperiode udvides, så 2020-vurderingen også lægges til grund for ejen-
domsskatterne for ejerboliger i 2023 og ikke kun i 2021 og 2022.
Derudover foreslås det, at 2024-vurderingerne for ejerboliger gennemføres
som indeksering af 2022-vurderingerne til 2024-prisniveau, og 2025-vurderin-
gerne for erhvervsejendomme gennemføres som en indeksering af 2023-vur-
deringerne til 2025-prisniveau.
Bemærkninger
KL bemærker, at forslaget om at forlænge den skattemæssige virkning af
2020-vurderingerne til at omfatte 2023 skaber en højere grad af forudsigelig-
hed for boligejere og virksomheder.
Det bemærkes samtidig, at forlængelsen ændrer kommunernes økonomiske
rammer for 2023. Det fremgår af forslaget:
4.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
”Forslaget om at forlænge den skattemæssige virkning af 2020-vurderingen
for ejerboliger til 2023 skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på
ca. 50 mio. kr. i 2023 svarende til ca. 40 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1. Finansårsvirkningen i 2023 skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr.
Mindreprovenuet vedrører grundskyld og reducerer dermed de kommunale
grundskyldsindtægter svarende til det umiddelbare mindreprovenu. Forsla-
get vurderes ikke at have byrdefordelingsmæssige konsekvenser som følge
af aftalen om at neutralisere de byrdefordelingsmæssige konsekvenser for
kommunerne af det nye ejendomsvurderingssystem og boligskatteforliget.”
Kommunernes økonomiske rammer for hhv. bloktilskud, udligning og provenu
for 2023 tager udgangspunkt udmeldte statsgaranterede beløb for 2023 pba.
skøn fra Skatteministeriet og udmeldt af Indenrigs- og Boligministeriet den 30.
juni 2022. Med forslaget ændres forudsætningerne for kommunernes budget-
ter for 2023.
Dato: 10. oktober 2022
Sags ID: SAG-2022-01221
Dok. ID: 3261876
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3552
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0029.png
NOTAT
Forslaget vil ikke være vedtaget inden fristen for at vedtage kommunernes
budgetter for 2023, herunder træffe beslutning om valg mellem statsgaranti
eller selvbudgettering for 2023.
KL forudsætter på den baggrund, at den enkelte kommune kompenseres
krone for krone for de samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget ifm.
en aftalt neutralisering af de byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kom-
munerne af det nye ejendomsvurderingssystem og boligskatteforliget,
jf. be-
mærkninger herom.
KL bemærker, at der er behov for en snarlig afklaring af den aftalte neutrali-
seringsordning som følge af denne og øvrige lovændringer samt af det nye
vurderingssystem. Det er ikke hensigtsmæssigt, at der ikke foreligger klare
rammer for kommunernes økonomi forud for budgetlægningen for 2023. Det
omfatter ligeledes behov for foreløbige skøn for den aftalte ordnings økono-
miske konsekvenser for den enkelte kommune.
Dato: 10. oktober 2022
Sags ID: SAG-2022-01221
Dok. ID: 3261876
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3552
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0030.png
Dato
Side
7. oktober 2022
1 af 2
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Niklas Jakob Skovgaard Larsen
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven,
j.nr. 2022-3265
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat
og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af
ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af
dommere i Landsskatteretten m.v.).
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget har til formål at skabe størst mulig tryghed om ejendomsskatterne for borgere og
virksomheder i de kommende år. Landbrug & Fødevarer kan overordnet bakke op om formålet,
men har konkrete bemærkninger til ejendomsvurderingerne ift. landbrugsejendomme. Her er der
desværre fortsat betydelig usikkerhed om blandt andet kategorisering, som fører til stor usikkerhed
for den fremtidige ejendomsvurdering og fremtidig ejendomsskat for den enkelte landbruger.
Specifikke bemærkninger
Udsendelse af 2021-erhvervsvurderinger
Det fremgår af udkastet, at de nye 2021-erhvervsvurderinger forventes færdigudsendt i løbet af
2025. Skatteministeriet bedes oplyse, hvornår 2021-vurderingerne af landbrugs- og
skovejendomme forventes at blive udsendt. Herunder bedes det oplyst, om landbrugs- og
skovbrugsvurderingerne forventes at blive udsendt før, samtidig med, eller efter udsendelsen af de
øvrige erhvervsvurderinger.
Når det forventes, at 2021-vurderingerne af landbrugsejendomme først sker i 2025, er det med til at
skabe en stor usikkerhed hos ejere af mindre ejendomme, der hidtil i det gamle vurderingssystem
var vurderet som landbrug, men som med de nye kategoriseringskriterier risikerer at blive
kategoriseret som ejerbolig. Ejere af ejendomme, der skifter kategori fra landbrug til ejerbolig eller
omvendt, kan vælge at anvende overgangsordningen i ejendomsvurderingslovens § 83.
Overgangsordningen kan dog ikke anvendes, hvis ejendommen i perioden fra 1. marts 2021 og
fremefter ændres på en sådan måde, at det udgør en omvurderingsgrund efter § 6, stk. 1, nr. 2 – 7.
Efter Landbrug & Fødevarers opfattelse medfører det, at ejere af sådanne mindre ejendomme i en
lang årrække vil være tvunget til at undlade ombygning mv. af deres ejendom, da de ikke ved, om
ejendommen skal indgå i overgangsordningen eller ej. Dette forekommer ikke rimeligt.
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0031.png
Side 2 af 2
Klageadgang over kategoriseringen
Landbrug & Fødevarer gør endnu en gang opmærksom på, at der bør indføres klageadgang
vedrørende kategoriseringen af ejendomme. Således er den kategorisering, der finder sted i
forbindelse med vurderingen, af afgørende betydning – ikke blot for størrelsen af kommunale
ejendomsskatter og ejendomsværdiskatter – men også for bl.a. beskatning af ejendomsavance,
virksomhedsordningen og fradrag for udgifter, jf. ligningslovens § 15 J.
Det bør derfor være muligt at klage over selve kategoriseringen af ejendommen.
Vi ønsker ligeledes, at Skatteministeriet tager stilling til, på hvilket tidspunkt (hvilket indkomstår) en
ændret kategorisering pr. 1. marts 2021 skal have skattemæssig virkning i relation til hævning i
virksomhedsordningen. Hvis en ejendom, der i den gamle vurderingslov var vurderet som landbrug,
bliver kategoriseret som ejerbolig pr. 1. marts 2021, og meddelelsen herom først tilgår ejeren i
2025, er det så i indkomståret 2025, at ejendommen skal hæves ud af virksomhedsordningen?
Tillæg på 0,8 pct.
I lovforslagets § 1, nr. 5 foreslås det, at der indsættes en ny § 87 b, stk. 5 samt en ny § 88 a, stk. 5,
hvor der opereres med et tillæg på 0,8 pct.
I lovforslagets specielle bemærkninger på s. 46 begrundes tillægget på 0,8 pct. med, at grundpriser
og ejendomspriser ikke følger samme procentvise prisudvikling. På langt sigt skønnes
grundpriserne således at vokse med ca. 0,4 pct. mere pr. år end ejendomspriserne. Da
indekseringen skal afspejle udviklingen i to år fra 2022-2023, foreslås en tillægsprocent på 0,8 pct.
Landbrug & Fødevarer skal bede Skatteministeriet om en nærmere begrundelse for skønnet på 0,4
pct. pr. år, da der i lovforslaget ikke er angivet, hvilken statistik der ligger til grund for skønnet på
0,4 pct. Skatteministeriet bedes ligeledes oplyse, hvorvidt de mener skønnet på 0,4 pct. er
retvisende givet den nuværende situation på boligmarkedet?
Udvidelse af antallet af dommer i Landsskatteretten
Med lovforslaget foreslås det at udvide antallet af ordinære medlemmer i Landsskatteretten med 4
fra 30 til 34. Det foreslås, at medlemmerne udpeges af skatteministeren og skal være dommer.
Formålet med udvidelsen er blandt andet at øge Landsskatterettens kapacitet.
Landbrug & Fødevarer hilser den foreslåede udvidelse velkommen, da sagsbehandlingstiden i
Landsskatteretten er meget lang. Det tager på nuværende tidspunkt flere år at få behandlet en sag i
Landsskatteretten. Efter vores opfattelse er det dog tvivlsomt, om ændringen medfører et
væsentligt fald i sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten. Forøgelsen af antallet af medlemmer
bør derfor følges op med en forøgelse af antallet af sagsbehandlere i Skatteankestyrelsen.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E
[email protected]
Søren Hjorth
Chefkonsulent
Skat
M +45 3092 1758
E
[email protected]
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0032.png
Skatteministeriet
[email protected]
cc: [email protected]
7. oktober 2022 • CB/MAJ
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderings-
loven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendoms-
værdiskatteloven
Med lovforslaget forlænges den skattemæssige virkning af ejendomsvurderingen for 2020
til også at danne grundlag for ejendomsskatterne for ejerboliger for 2023 (udover 2021 og
2022), og 2024-vurderingen af ejerboliger gennemføres som en indeksering af 2022-
vurderingen.
Baggrunden for lovforslaget er forsinkelserne i udsendelsen af nye ejendomsvurderinger.
Det er en dybt utilfredsstillende situation, retssikkerhedsmæssigt og økonomisk, som
boligejere sættes i. Det vil være katastrofalt, hvis boligskatterne stiger i den nuværende
situation med voldsomt stigende priser på fødevarer og energi.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det er Skatteministeriets vurdering, at
det i praksis ikke vil være muligt at udsende og håndtere udsendelsen af vurderinger, så de
kan ligge til grund for ejendomsbeskatningen i 2023-2027,
hvis de ”forenklinger”, der
forslås i lovforslaget, ikke vedtages. Alternativet ville, som Ældre Sagen forstår det, være en
yderligere udskydelse af ikrafttrædelsen af de nye boligskatteregler, eller at der i højere
grad skulle ske efterregulering af beskatningen, fordi det endelige skattegrundlag ikke ville
være kendt, når skatten blev opkrævet.
For almindelige ejerboliger går
”forenklingerne” ud på at lade 2020-vurderingen –
som
flertallet af boligejerne endnu ikke har modtaget
danne grundlag for
ejendomsbeskatningen i 2023. Den skulle efter gældende regler have været baseret på
2022-vurderingen.
2024-vurderingen opgives helt, og i stedet baseres ejendomsbeskatningen i 2025 og 2026
på en fremskrivning af 2022-vurderingen med et ejendomsprisindeks opgjort af Danmarks
Statistik (med et tillæg på 0,4 pct. pr. år for grundværdien, fordi grundpriserne skønnes at
vokse mere end ejendomspriserne).
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640814_0033.png
Først fra 2027 forventes det, at beskatningen kan ske på grundlag af en vurdering for det
foregående år (2026-vurderingen), som det har været hensigten.
Ældre Sagen er enig i formålet med lovforslaget om at skabe øget tryghed om
boligbeskatningen. Vi kan dog ikke se, at der er overensstemmelse mellem tidsplanen for
vurderingerne
på den ene side og formålet om at skabe ”størst mulig tryghed om
boligbeskatningen” og undgå efterregulering på den anden side.
Det er yderst problematisk, at boligejere ikke kender vurderingen eller har mulighed for at
klage over den, inden den anvendes som grundlag for ejendomsbeskatningen.
Der er en særlig problematik i forhold til grundlaget for ejendomsbeskatningen i 2024, der
også har betydning for den ”skatterabat”, der gives til ejere af ejerboliger, der har boet i
boligen før 1. januar 2024. Ejendomsskatten i 2024 skal beregnes på grundlag af
ejendomsvurderingen pr. 1. januar 2022, men så vidt vi kan se af lovforslaget, vil netop den
vurdering, der er afgørende for størrelsen af skatterabatten, først blive kendt af ejeren i
2025. En evt. beslutning om salg kan i givet fald ikke træffes på et informeret grundlag i
2023-24. Det kan påvirke aktiviteten på boligmarkedet.
Det er ikke helt klart af bemærkningerne, hvornår 2022-vurderingen af almindelige
ejerboliger forventes udsendt. Af pkt. 2 i bemærkningerne fremgår det, at 2022-
vurderingen ”forventes færdigudsendt primo 2025”, mens der under pkt. 3.2.1 i
bemærkningerne står, at 2022-vurderingen af ejerboliger
”forventes at være klar til
udsendelse i 2025”, hvilket kan læses sådan, at udsendelserne først påbegyndes i 2025.
Endvidere bemærker vi, at der foreslås anvendt samme indeks ved reguleringen af
ejendomsværdien for en hel kommune, når ejendomsværdien for
2022 reguleres til ”2024-
niveau” for at danne grundlag for ejendomsbeskatningen i 2025 og 2026.
Vi tvivler på, at prisudviklingen vil være den samme for alle boliger i kommuner, der både
rummer større byer og landsbyer. Ikke mindst i lyset af de høje prisstigninger på bl.a.
naturgas kan opvarmningsformen få større betydning for ejendomsprisen.
Jo længere en periode, man anvender en given vurdering evt. reguleret med et generelt
prisindeks, desto større er risikoen for, at vurderingen ligger langt fra den pris, man rent
faktisk kan sælge til.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2