Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 26 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 26
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. februar 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Børne-
og undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr.
1, 7, 11 og 12. Det Konservative Folkeparti har stillet æn-
dringsforslag nr. 2-6 og 8-10.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, M, V og RV) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod de af KF stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF og DF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de af ministeren og KF stillede ændrings-
forslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Dansk Folkeparti
Nye Borgerlige, som ikke har medlemmer i udvalget, har
oplyst, at Nye Borgerlige støtter disse bemærkninger.
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konser-
vative Folkepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af ud-
valget indstiller, at lovforslaget om at tilbagerulle tvangsfor-
deling af gymnasielever ud fra deres forældres indkomst
midlertidigt i år vedtages. Partierne mener, at den tidligere
aftale på baggrund af forældres indkomst var skæv. Unges
mulighed for at vælge gymnasium skal ikke begrænses af
deres forældre indkomst. Eleverne ved bedst selv, hvilket
gymnasium de vil gå på. Det er afgørende for deres triv-
sel, motivation og læring. Takket være det store pres fra
elever og forældre tager regeringen et skridt imod at afskaffe
tvangsfordelingen.
Partierne udtrykker bekymring over, at unges frie gymna-
sievalg ikke er sikret til næste år. Regeringen vil erstatte
forældreindkomstkriteriet med en ny elevfordelingsmodel,
der også skal modvirke det, som regeringen mener er en
skæv elevsammensætning. Hvordan regeringen vil gøre det,
uden at flytte rundt på elever og sende dem på gymnasier,
de ikke ønsker, står hen i det uvisse. Partierne konstaterer, at
regeringen i den forbindelse ikke vil udelukke, at nye forde-
lingskriterier som f.eks. forældres uddannelsesbaggrund kan
komme i spil som erstatning for forældreindkomst i en ny
national model, jf. svar på L 26 – spørgsmål 1 og 2. Rege-
ringen vil heller ikke svare på, om det er elevernes ønsker
og afstand til det lokale gymnasium, der også skal gælde
til næste år. Således er unge, som vil søge om optagelse til
næste år, efterladt i uvished. Partierne opfordrer regeringen
til at melde klart ud, at elevernes frie valg sikres, ikke bare i
år, men også de kommende år. Partierne ønsker en langsigtet
løsning, og ikke kun en midlertidig.
Det giver anledning til bekymring, hvis der ikke tages
ekstraordinært hensyn til små uddannelsesudbud i landdi-
strikterne. For partierne er det vigtigt, at vi holder hånden
under de unges uddannelsesmuligheder i de tyndtbefolkede
områder. I den forbindelse ser partierne frem til at drøfte
økonomiske styringsmodeller på ungdomsuddannelserne og
en anden takstmodel, bl.a. med henblik på at skabe mere
lige vilkår og tilgodese en bred uddannelsesdækning. Vi
AX028288