Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 26 Bilag 3
Offentligt
DANSKE
HF&VUC
Børne- og Undervisningsministeriet
Att. Juridisk Kontor
24. januar 2023
Høringssvar angående forslag til lov om ændring af lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
Danske HF & VUC takker for muligheden for at give bemærkninger til udkast til lov om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24), som vi modtog i høring den 4. januar. Foreningens be
mærkninger fremgår af det følgende.
lnddragelse og bred forankring i kommende elevfordelingsmodel
Foreningen noterer sig, at regeringen ønsker at tilbagerulle forældreindkomst som kriterium
ved midlertidigt at gøre alle zoner til afstandszoner i elevfordelingsmodellen samt at regerin
gen planlægger at indlede forhandlinger om en ny model for elevfordeling, så denne kan træde
i kraft fra skoleåret 2024/2025.
Danske HF og VUC finder det vigtigt, at forhandlingerne om den kommende elevfordelingsmo
del sker med inddragelse af alle de aktører på det uddannelsespolitiske område, som er omfat
tet af reglerne for elevfordeling. Foreningen finder det desuden væsentligt, at en kommende
aftale om elevfordeling forankres bredest muligt i Folketinget. Det samme gælder de kom
mende forhandlinger om ændrede adgangskrav for de gymnasiale uddannelser. Et så centralt
område som reglerne for optagelse og fordeling af elever bør ske i samråd med uddannelses
sektoren og med bred politisk opbakning, så vilkårene for elever/kursister og de institutioner,
som skal håndtere dem, ikke påvirkes af skiftende politiske flertal.
Usikker situation for eftertilmeldere på hf, der ikke søger direkte efter 9. og 10. klasse
Danske HF & VUC bemærker, at lovforslaget fortsat ikke tager hånd om, at en gruppe ansøgere
til to-årig hf— nemlig de ansøgere, der ikke kommer direkte fra 9. eller 10. klasse og som ikke
søger inden fristen i marts fremadrettet vil få en meget lang sagsbehandlingstid for deres
ansøgninger, idet regionerne vil skulle fordele disse ansøgere sammen med andre “ufordelte
ansøgere” i juni/juli måned.
—
Vi finder det uhensigtsmæssigt, at denne ansøgergruppe ikke som hidtil løbende kan få be
handlet deres ansøgning og afklaret eventuelle støttebehov af den institution, de har ansøgt
om optagelse på. Samtidigt indgår forventet antal eftertilmeldere fortsat heller ikke i kapaci
tetsfastsættelsen for institutionerne, hvilket skaber usikkerhed for, om og hvor der er plads til
at optage dem.
Der kan være mange legitime årsager til, at ansøgere, der ikke søger direkte efter 9. og 10.
klasse, indsender deres ansøgning efter fristen eksempelvis at ansøgeren falder fra en anden
uddannelsestype eller bliver opsagt på sin arbejdsplads efter marts måned. Problemet kan
altså ikke løses alene gennem flere oplysningsindsatser om at ansøge rettidigt.
—
Som forening er vores erfaring med denne ansØgergruppe, at en del af dem står i en usikker
eller sårbar livssituation, og derfor er det vores klare vurdering, at det for dem kan have en
afskrækkende virkning at blive mødt af en langtrukken og usikker ansøgningsproces. Hvis disse
Danske HF &
vuc,
Ny Vestergade 17,3.
sal, 1471 København K
•
www.vuc.dk
•
Tlf: 3332 3200
•