Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 25 Bilag 1
Offentligt
2654094_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på
aktstykker
Særlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig
konsekvens for finansåret 2022, som ved Finansudvalgets
behandling er givet særlige påtegninger.
Særlige påtegninger på aktstykker for 2022 i folketingsåret 2021-2022:
Akt. nr. 172 om økonomisk hjælp som følge af ekstraordinært høje varme- og
elregninger
31. januar 2023
UPC
Venstres medlemmer af udvalget støtter aktstykket, idet Venstre dog bemærker, at
vi ikke finder regeringens varmepulje på 100 mio. kr. tilstrækkelig i en situation
med så voldsomme prisstigninger på energi, som vi har set de seneste måneder.
For mange vil disse prisstigninger have alvorlige konsekvenser, som varmepuljen
vil være utilstrækkelig til at afbøde. Netop af denne grund foreslog Venstre alle-
rede i forbindelse med finanslovsbehandlingen før jul at forhøje regeringens var-
mepulje med yderligere 50 mio. kr. specifikt til, at pensionister kan søge om
varmetillæg til at imødekomme prisstigningerne. Desværre måtte Venstre konsta-
tere, at regeringen og dens røde støttepartier stemte vores forslag ned. Venstre ser
derfor frem til de kommende politiske forhandlinger om de stigende energipriser,
som Venstre også mener bør omfatte en sænkning af elafgiften, da det dermed her
og nu vil blive billigere at bruge strøm og samtidigt understøtte den grønne om-
stilling på længere sigt. Desuden bemærker Venstre, at regeringen med aktstykket
risikerer, at varmepuljen vil gå til blandt andet arbejdsløse indvandrere. Det mener
Venstre er en forkert prioritering. Regeringen har allerede af flere omgange hævet
ydelserne til især arbejdsløse indvandrere, hvilket gør det mindre attraktivt at tage
et arbejde, og dermed kan være medvirkende årsag til forværrede integrationspro-
blemer. Derfor ser Venstre gerne, at varmepuljen i højere grad bør
prioriteres til pensionister.
Akt. nr. 175 om yderligere indkøb af COVID-19 lægemidlet Paxlovid fra Pfizer
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer hverken for eller imod aktstykket
grundet uklarhed omkring prissætning og utilstrækkelige oplysninger om behov og
effekt af yderligere leverancer af lægemidlet.
Akt. nr. 185 om udbetaling af kompensation til og med 28. februar 2022
Venstres medlemmer af udvalget tilslutter sig aktstykket, da Region Midtjylland
naturligvis skal kompenseres for de udgifter, regionen har afholdt på vegne af sta-
ten. Venstre ser imidlertid med meget stor bekymring på, at regionen tilsynela-
dende har indkøbt selvtests for 1,4 mia. kr. uden forudgående udbud til flere må-
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 2 af 8
neders forbrug. Venstre ønsker hele forløbet vedrørende de manglende udbud ku-
legravet. Venstre ønsker bl.a. svar på, hvem der har truffet beslutning om at an-
vende udbudslovens § 80, stk. 5 til indkøb af selvtests til flere måneders forbrug.
Akt. nr. 201 om værnemidler og test
Venstres medlemmer af udvalget tilslutter sig aktstykket, da Region Midtjylland
naturligvis skal kompenseres for de udgifter, som regionen har afholdt på vegne af
staten. Venstre ser imidlertid med stor bekymring på, at regionen tilsyneladende
har indkøbt selvtests for 1,4 mia. kr. til flere måneders forbrug uden forudgående
udbud. Venstre ønsker hele forløbet vedrørende de manglende udbud kulegravet.
Venstre ønsker bl.a. svar på, hvem der har truffet beslutning om at anvende ud-
budslovens § 80, stk. 5, til indkøb af selvtests til flere måneders forbrug.
Akt. nr. 245 om tilbud om vaccination mod smitsomme sygdomme til udlæn-
dinge, der ikke er bopælsregistreret i Danmark
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at Enhedslisten ønsker at omfatte
flest muligt af vaccinationstilbuddet, da smitsomme sygdomme og lav vaccinati-
onsdækning ikke alene vedkommer ukrainere. Det er derfor vigtigt, at vaccinati-
onstilbuddet vil blive udformet konkret således, at der ikke de facto vil blive tale
om forskelsbehandling på baggrund af nationalitet, hvorefter ens nationalitet vil
have afgørende betydning for, hvorvidt man kan få vacciner tilbudt eller ej. En-
hedslisten vil på den baggrund være meget opmærksomme på, hvorvidt den kon-
krete udformning af den kommende bekendtgørelse afspejler, om regeringen gør
tilstrækkeligt for at minimere risikoen for de facto forskelsbehandling på baggrund
af nationalitet i forbindelse med vaccinationstilbuddet.
Akt. nr. 285 om Afkoblingsordningen
Venstre medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre bakker op om, at der tilfø-
res ekstra midler til tilskud til afkobling af gasnettet. Venstre noterer sig dog, at
det er en del af den samlede aftale om varmechecken, som Venstre ikke bakker op
om.
Akt nr. 296 om indkøb af vacciner mod abekopper
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at Enhedslisten ikke vil modsætte
sig indkøb af abekoppevacciner til nære kontakter. Men Enhedslisten finder finan-
sieringen dybt problematisk. Det er helt uforståeligt, at indkøbene skal finansieres
fra et tilbud målrettet sårbare grupper i Danmark, da vi endnu ikke ved, hvor stort
behovet bliver for vaccinationer af udlændinge, der ikke er bopælsregistrerede i
Danmark. Derfor er det Enhedslisten klare forventning, at hvis der kommer et
større afløb på konto 16.91.80, vil der skulle findes finansiering andetsteds.
Akt nr. 301 om opkøb af kontant ukrainsk valuta
udvalget har noteret sig ministerens brev, jf. bilag 1, hvori beregningsgrundlaget
og baggrunden for tekstanmærkningen, der giver hjemmel til finansministeren til
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 3 af 8
at påtage sig forpligtigelser i forbindelse med opkøbet af ukrainsk valuta, uddybes.
På den baggrund kan udvalget tiltræde aktstykket.
Akt nr. 305 om kassation af influenzavacciner for sæson 2021-2022
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL er for aktstykket, fordi der
ikke er andre brugbare alternativer. EL støtter adgangen til vacciner og anerkender
usikkerheden i estimeringen af behovet, vaccinetilslutningen m.v. EL er dog util-
fredshed med, at grådigheden efter at hamstre adgang til influenzavacciner nu re-
elt både medfører en ekstraudgift for samfundet, men også har betydet, at vi har
beslaglagt adgang til vacciner, som kunne have gjort gavn for folkesundheden i
f.eks. lav- og mellemindkomstlande gennem donation. EL mener, at det i højere
grad bør tilstræbes, at vacciner doneres til lav- og mellemindkomstlande, hvor de
kan gøre gavn til de respektive landes folkesundhed og samfundsøkonomi, frem-
for at vi skal lægge beslag på dem og efterfølgende påføre samfundet en ekstraud-
gift gennem kassation.
Akt nr. 318 om statens bloktilskud til kommunerne for finansåret 2023
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at SF stemmer for aktstyk-
ket om statens bloktilskud til kommunerne for finansåret 2023, men at SF finder
det beklageligt, at servicerammen er så stram. Det er særlig problematisk, at det
specialiserede socialområde igen underprioriteres, da dette område i høj grad har
været udgiftsdrivende for kommunerne. Enhedslistens medlem af udvalget mener,
at bloktilskudsaktstykket – som afspejler de indgåede aftaler med kommuner og
regioner om økonomien for 2023 – ikke i tilstrækkelig grad sikrer, at der er penge
til velfærd og sundhed, fordi aftalerne med kommuner og regioner ikke i tilstræk-
kelig grad tager højde for en række stigende udgifter. Enhedslistens medlem note-
rer sig endvidere, at en væsentlig del af baggrunden for den økonomiske smalhals
skal findes i »Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik« af 6. marts 2022,
hvorved milliarder, der ville kunne løfte velfærden og sundheden, bortkanaliseres
de næste mange år frem til hovedløs oprustning. På den baggrund stemmer En-
hedslisten imod aktstykket.
Akt nr. 320 om flerårsaftalen om kriminalforsorgen
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre ikke er med i flerårsaftalen
om kriminalforsorgens økonomi og aktiviteter, da den bl.a. betyder, at covid-19-
kriminelle løslades før tid, at dybt kriminelles gæld eftergives, og at skatter og af-
gifter for danskernes hæves. Regeringen har således valgt at slække på den
stramme og konsekvente retspolitik. Det er Venstre imod. Venstre anerkender, at
der er elementer i aftalen, som er gode, og som Venstre derfor støtter. Det gælder
bl.a. initiativet om, at der lejes ca. 300 fængselspladser i Kosovo, men Venstre er
imod de initiativer, der gør det billigere og nemmere at være kriminel. Venstre er
således imod finansieringen og dele af aftalens indhold, men støtter resten af ind-
holdet.
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 4 af 8
Akt nr. 321 om midler afsat med varmecheck aftale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre støtter op om hensigten
om at sikre en grøn omstilling af danskernes varmeforbrug. Venstre støtter ikke
den samlede aftale om målrettet varmecheck, og Venstre er derfor heller ikke en
del aftalekredsen bag initiativerne i nærværende aktstykke.
Akt nr. 341 om tillægsaftale mellem Fonden Fristaden Christiania og staten
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre er en del af aftalen fra
2011, der igangsatte en proces for en normalisering af Christiania. Et Christiania
der ikke lukker sig om sig selv, men som åbner sig mod resten af samfundet, hvor
børn og voksne kan færdes trygt, uanset om man er en del af Christiania eller ej.
Venstre er positive i forhold til, at et areal kan sælges til Christiania, og at der kan
bygges 15.000 m2 boliger – alment eller privat – på Christiania. En ret Christiania
allerede fik med aftalen fra 2011. For Venstre er det dog vigtigt, at Fonden Frista-
den Christiania har den robusthed, der skal til for at kunne administrere og drifte,
herunder genoprette og vedligeholde, en så historisk og væsentlig bydel/område
som Christiania, hvor dele heraf er bevaringsværdige efter museumsloven. Venstre
lægger vægt på, at Christiania både skal have en administrativ kapacitet og en fi-
nansiel styrke til at løfte de opgaver, der skal til for at overholde tillægsaftalen. På
det forelagte grundlag finder Venstres medlemmer af udvalget sig ikke betrygget i,
at Fonden Fristaden Christiania har mulighed for det.
Akt nr. 373 om salg af ambassadeejendommen i Buenos Aires
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at RV er imod lukningen af den
danske ambassade i Argentina, da Argentina er en af de største økonomier i Syd-
amerika og har et historisk dansktalende mindretal. Enhedslistens medlem af ud-
valget bemærk, at EL støtter aktstykket, da EL ikke er imod, at nettoprovenuet
ved afhændelsen af ambassaden tilgår statskassen. Dog er EL meget betænkelige
ved, at Danmark har lukket ambassaden. Baggrunden for salget er Udenrigsmini-
steriets beslutning om at omlægge udenrigstjenesten for at frigive diplomatiske
kræfter til de steder, ”hvor vi har allermest på spil” (citat af udenrigsministeren i
artiklen ”Argentina: Dybt skuffet over at Danmark lukker ambassade”, bragt på
pol.dk den 31. august 2021). Argentinas udenrigsminister har reageret med overra-
skelse på lukningen, fordi beslutningen ifølge ham er truffet uden nogen form for
dialog. Han har ”indtrængende” bedt regeringen om at genoverveje sagen. Am-
bassaden er tidligere blevet lukket i 2002, og genåbnet i 2007 med færre ansatte
(ibid.). Argentina er desuden hjemsted for en af de største danske minoriteter
uden for Danmark. Der bor flere end 50.000 danskere og efterkommere af dansk
afstamning i Argentina. Det vurderes, at knap 10 pct. stadig taler dansk. Det er
fortsat vigtigt at opbygge og bevare relationer i Sydamerika, hvor Argentina er en
vigtig indgang. Diplomatiske relationer bør vedligeholdes og opbygges kontinuer-
ligt, fordi de kan vise sig afgørende i fremtiden, hvis området får større eller akut
betydning for Danmark, ikke mindst på klima- og udviklingsområdet. Ambassa-
dens svingende livsforløb sender uheldige signaler, der kan svække Danmarks tro-
værdighed som pålidelig samarbejdspartner. EL mener, at regeringens prioritering
er kortsigtet, og synes ikke, at ambassaden skulle lukkes eller sælges.
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 5 af 8
Akt nr. 374 om omprioritering af midler fra Skrotningsordningen til Fjernvarme-
puljen
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL støtter aktstykket, men at EL
principielt mener, at der bør kunne findes penge til både fjernvarme og skrotning,
så pengene til fjernvarmen ikke skal tages fra skrotningen, idet EL finder begge
løsninger vigtige.
Akt nr. 375 om Klimaaftale om grøn strøm og varme
Venstres medlemmer af udvalget tilslutter sig aktstykket, om end Venstre anser
46,9 mio. kr. for værende utilstrækkeligt og anmoder derfor om, at der findes
yderligere midler til
Akt nr. 377 om udmøntning af midler til implementering af udspillet ”Et Tryggere
Danmark”
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at RV er imod den konkrete
lovgivning (lovforslag nr. 162 A og lovforslag nr. L 162 C), som udgifterne ud-
springer af.
Akt nr. 380 om udmøntning af støtte til erhvervelse af eksisterende beboelses-
lejligheder under Fonden for blandede byer
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at de støtter aktstykket, men at Ven-
stre stod udenfor aftalen »Fonden for blandede byer – flere billige boliger og en
vej ud af hjemløshed«. Venstre mener ikke, at midlerne i Nybyggerifonden under
Landsbyggefonden skal bruges til at give støtte til erhvervelse af ustøttede private
beboelsesejendomme eller andelsboliger. Det bidrager ikke med flere boliger.
Venstre undrer sig desuden meget over behovet for at håndtere dette på et akt-
stykke, der behandles i september 2022 på baggrund af en meget usikker og ikke-
underbygget vurdering af en større efterspørgsel. Ansøgningen åbner først i no-
vember 2022, og det bør derfor først på dette tidspunkt være muligt reelt at vur-
dere efterspørgslen. Det ville efter Venstres overbevisning derfor være udtryk for
en mere rimelig og demokratisk forvaltning, hvis et eventuelt aktstykke med en
ændring af udgiftsprofilen i stedet blev oversendt i november 2022, når man reelt
kender efterspørgslen.
Særlige påtegninger på aktstykker i folketingsåret 2022-2023:
Akt nr. 2 om test og smitteopsporing af COVID-19 hos Sundhedsministeriet
Finansudvalget finder det kritisabelt, at der er afholdt forpligtelser uden bevillings-
mæssig hjemmel svarende til den fulde forpligtelse, og at der ikke har været tilveje-
bragt den nødvendige bevillingsmæssige hjemmel til finansiering. Finansudvalget
går stærkt ud fra, at sundhedsministeren og Sundhedsministeriet tager de for-
nødne initiativer med henblik på at sikre, at en tilsvarende situation ikke gentager
sig i fremtiden. Finansudvalget noterer sig i den forbindelse ministerens oriente-
ring, jf. FIU alm. del – bilag 232 (folketingsåret 2021-22).
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 6 af 8
Akt nr. 18 om hjemmel til udmøntning af tilsagn til Assens og Morsø Kommune
Finansudvalget finder det kritisabelt, at tilskuddene ikke har været administreret i
overensstemmelse med bevillingsreglerne i Budgetvejledningen. Finansudvalget
går stærkt ud fra, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri tager de fornødne initiativer med henblik på
at sikre, at en tilsvarende situation ikke gentager sig i fremtiden.
Akt nr. 19 om vaccinationsprogrammet, herunder revaccination mod COVID-19 i
2022
Finansudvalget finder det kritisabelt, at Sundhedsministeriet har afholdt udgifter,
uden forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansiering af udgifterne. Finans-
udvalget går stærkt ud fra, at sundhedsministeren og Sundhedsministeriet tager de
fornødne initiativer med henblik på at sikre, at en tilsvarende situation ikke genta-
ger sig i fremtiden. Finansudvalget noterer sig i den forbindelse ministerens orien-
tering, jf. FIU alm. del – bilag 232 (folketingsåret 2021-22).
Akt nr. 20 om merudgifter i forbindelse med overvågning af COVID-19
Finansudvalget finder det kritisabelt, at Sundhedsministeriet har afholdt udgifter,
uden forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansiering af udgifterne. Finans-
udvalget går stærkt ud fra, at sundhedsministeren og Sundhedsministeriet tager de
fornødne initiativer med henblik på at sikre, at en tilsvarende situation ikke genta-
ger sig i fremtiden. Finansudvalget noterer sig i den forbindelse ministerens orien-
tering, jf. FIU alm. del – bilag 232 (folketingsåret 2021-22).
Akt nr. 29 om etablering og drift af EU-nødlager af værnemidler i Danmark
og kompensation for udgifter til test og indkøb af værnemidler mv. i 2022
Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at NB længe har været imod den
dybt forfejlede corona-strategi, som den nu tidligere regering søsatte med deres
politisk bestemte overforsigtighedsprincip. NB ser med dette aktstykke endnu en
del af den unødvendige høje regning til danskerne, som politikerne har skabt
grundet deres fejlbeslutninger. NB mener ikke, at disse udgifter burde have været
vedtaget, men det er ikke kommunernes og regionernes ansvar, som jo blot har
lagt ud for udgifterne. NB mener dog, at al indkøb under corona-pandemien bør
undersøges, da der har været en række sager fremme, hvor der tydeligvis har været
problemer, og som bør få konsekvenser for de ansvarlige både i stat, regioner og
kommuner.
Akt nr. 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
Socialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at SF
og ALT støtter, at der afsættes midler til flygtninge, men at SF og ALT ikke kan
støtte, at det finansieres af udviklingsbistanden. SF og ALT opfordrer regeringen
til i stedet finde finansieringen i de ubrugte midler på finanslovens driftsramme.
På nuværende tidspunkt af året må det være muligt at identificere tilstrækkeligt af
sådanne midler. Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL bakker op
om øget støtte til Ukraine, men EL mener, at supplerende penge til bevillingen
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 7 af 8
skal findes andre steder frem for at blive taget fra den fattigdomsorienterede og
klimabaserede bistand.
Akt nr. 34 om merudgifter til flygtningemodtagelse under udviklingsbistan-
den i 2022
Socialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at SF
og ALT støtter, at der afsættes midler til flygtninge, men SF og ALT kan ikke
støtte, at det finansieres af udviklingsbistanden. SF og ALT opfordrer regeringen
til i stedet at finde finansieringen i de ubrugte midler på finanslovens driftsramme.
På nuværende tidspunkt af året må det være muligt at identificere tilstrækkeligt af
sådanne midler. Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL bakker op
om modtagelsen af ukrainske flygtninge til Danmark, men at EL er imod finansie-
ringen. Danmark er et rigt og økonomisk stabilt land med overskud på betalings-
balancen, og pengene til modtagelsen af ukrainske flygtninge bør ikke tages fra
den fattigdomsorienterede og klimabaserede bistand. Disse milliardindhug i udvik-
lingsbistanden – herunder til den fremtidige globale flygtningerespons – betyder
alt andet lige, at vi kan hjælpe færre fattige med at skabe sig en tilværelse, der hvor
de lever. Det betyder flere mennesker på flugt fra klimakrise, sygdom, krig og sult.
Akt nr. 36 om julehjælp
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er
åbenlyst, at der er behov for at give tilskud til organisationer særligt i den nuvæ-
rende situation med høje priser. Det ændrer ikke på, at det er under al kritik, at
aktstykket bl.a. finansieres af 25,1 mio. kr. fra § 15.11.79.56. Reserve til evaluering
af det specialiserede socialområde. Der blev i Aftale om finansloven for 2022 afsat
70 mio. kr. til opfølgning på evalueringen af det specialiserede socialområde. SF
og EL har over for den daværende socialminister argumenteret for, at pengene
burde hensættes til 2023, nu da midlerne ikke stod til at blive udmøntet i 2022,
hvilket ministeren dog afviste. I den optik kan det undre, hvorfor eventuelle ufor-
brugte midler hjemlet af nærværende aktstykke godt kan forbruges i 2023, hvor-
imod de står til at bortfalde fra § 15.11.79.56. Reserve til evaluering af det speciali-
serede socialområde. Det er i sagens natur hensigtsmæssigt, at man søger at sikre
afløb af midler til politisk ønskede formål, hvorfor det kan undre, at det blev af-
vist at gøre det samme for evalueringen af det specialiserede specialområde. SF og
EL finder på den baggrund finansieringen af aktstykket kritisabel og kan dermed
ikke støtte aktstykket. Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at NB har
stor sympati med folk som uforvarende er kommet i økonomiske problemer, og
derfor har det svært op til jul. Derfor har NB også ønsket at fjerne en række skat-
ter og afgifter, som ville kunne hjælpe her og nu. Det har et flertal i Folketinget
ikke ønsket. Grundlæggende vil man med NB’s økonomiske politik skabe en ny
virkelighed, hvor en gennemsnits familie vil have 5-6.000 kr. mere til sig selv efter
skat hver måned. Det er den bedste måde at fjerne behovet for julehjælp. Skif-
tende regeringer og de politiske magthavere har desværre skabt et lommepenge-
samfund, hvor politikerne har pålagt befolkningen så høje skatter og afgifter, at de
har brug for støtte for at kunne betale disse høje skatter og afgifter og samtidig
have råd til at leve. Dette lommepenge-samfund ønsker NB et opgør med. Det
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 8 af 8
opgør kommer aldrig, hvis befolkningen vænner sig til, at staten giver lomme-
penge. Desuden har nogle af disse organisationer store budgetter, som de vil
kunne omprioritere, hvis de finder det gavnligt. Det vil organisationerne ikke gøre
af sig selv, når de bare kan række hånden ud til politikerne i stedet. NB kan kun
opfordre til, at disse organisationer til næste år fokuserer på at lave en landsind-
samling, hvor midlerne netop vil gå til julehjælp til danske familier.