Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 25 Bilag 1
Offentligt
2654092_0001.png
Notat
Finansministerens skriftlige fremsættelsestale til forslag til lov om
tillægsbevilling for finansåret 2022
Til lovforslag nr. L 25
Skriftlig fremsættelse (31. januar 2023)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte
Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2022
(Lovforslag nr. 25).
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de bevillingsændringer, som i fi-
nansårets løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en bevil-
lingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB er udarbejdet med afsæt i de res-
sortfordelinger, der følger af kongelig resolution af 4. februar 2022.
Folketinget 2022-2023
.
Bevillingsændringer på FTB for 2022
En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for 2022 har enten tidligere
været forelagt Folketinget i form af lovforslag eller aktstykker eller har karakter af
udgiftsneutrale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2022 indeholder nettomerbevillinger for i alt 3.581,8 mio. kr. i forhold til
finansloven for 2022. Nettomerbevillingerne skyldes særligt vedtagelse af ny lovgiv-
ning,
jf. tabel 1.
Nettomerbevillingerne modgås særligt af en nedskrivning af den
statsgaranterede garantiramme for COVID-19-garantiordningen for små og mel-
lemstore virksomheder i Vækstfonden på 6,5 mia. kr.
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB22
TB-kategorier
Ny lovgivning
Aktstykker
Ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19
Overførsel mellem ministerområder
Overførsel mellem hovedkonti
Dispositionsbegrænsninger
Direkte efterbevilling
Andre bevillingsforslag
I alt
Mio. kr.
11.938,1
2.599,6
-4.686,9
0,0
0,0
-12,8
-1.591,6
-4.664,6
3.581,8
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
2654092_0002.png
Side 2 af 8
Ændringer der ikke optages på FTB for 2022
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages inden for allerede givne be-
villingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke optages på FTB, kan nævnes
ændrede skøn for lovbundne udgifter og skatter mv.
Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der ikke nogen direkte sammen-
hæng mellem saldoen på statens drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen)
på FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes skøn for i
Økonomisk Redegørelse,
jf. tabel 2.
I tabellen fremgår DAU-saldoen i FTB og stats-
regnskabet samt det seneste skøn i december i perioden fra 2012 til 2022. Grundet
folketingsvalget og regeringsdannelsen i 2022 er der ikke offentliggjort en Økono-
misk Redegørelse i december 2022, hvorfor det seneste skøn fra august 2022 er
angivet i tabellen.
Tabel 2. DAU-saldoen i 2012-2022 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabet
Mia. kr.
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
FTB
Skøn, ØR,
december
Statsregn-
skab
-89,5 -16,1 -11,1
-67,7 -11,9
-2,1
-3,2
8,2
-35,5 -16,9
-14,8
18,9
-2,0
35,9
8,0
2,6
-62,1
-64,4
-128,0
-17,6
2022
49,1
1)
109,3
2)
-75,7
5,8
6,7
28,4
-8,5
30,9
41,1
61,2
-14,5
33,1
-
3)
1) Overskuddet på FTB kan henføres til det budgetterede DAU-overskud på 52,7 mia. kr. på FL22
(dec. 2021) samt totale nettomerudgifter i løbet af finansåret 2022 på 3,6 mia. kr. Afvigelsen mellem
FTB og skønnet fra Økonomisk Redegørelse august 2022 kan primært henføres til ændret indtægts-
skøn i forhold til det budgetterede.
2) Skøn fra august 2022 grundet folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022.
3) Statsregnskabet for 2022 planlægges offentliggjort medio marts 2023.
Specifikation af bevillingsændringer på FTB 2022
Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2022 udviser nettomindrebevillinger på
10.647,5 mio. kr. under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på 4.122,8
mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler, nettomerbevillinger på 8.216,1
mio. kr. på udgifter uden for loft samt nettomindreindtægter på 1.890,4 mio. kr.
på indtægtsbudgettet,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Hovedoversigt over FTB 2022
Mio. kr., 2022-pl
Delloftet for
driftsudgifter
§ 1. Dronningen
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl.
§ 3. Folketinget
0,0
0,0
0,0
Delloftet for
indkomst-
overførsler
0,0
0,0
0,0
Udgifter uden
for loft
0,0
0,0
88,7
Indtægts-
budget
0,0
0,0
0,0
2
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
2654092_0003.png
Side 3 af 8
§ 5. Statsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
§ 8. Erhvervsministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
§ 14. Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet
§ 15. Social- og Ældreministeriet
§ 16. Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministe-
riet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. Kirkeministeriet
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
§ 28. Transportministeriet
§ 29. Klima, Energi- og Forsyningsmini-
steriet
§ 35. Generelle reserver
§ 36. Pensionsvæsenet
§ 37. Renter
§ 38. Skatter og afgifter
I alt
-0,3
-2.674,4
-2.192,0
-6.996,3
242,2
396,6
3.099,3
-10,3
334,6
-110,1
1.911,9
-73,3
-101,8
-878,0
248,5
0,0
-63,8
-82,4
155,9
239,5
-4.093,3
0,0
0,0
0,0
-10.647,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
273,0
425,1
0,0
1.395,0
18,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2.011,2
0,0
0,0
0,0
0,2
4.122,8
0,0
-27,0
2.141,4
8.332,3
2,4
143,0
4,8
4.291,4
481,9
0,0
-3.971,5
-1.227,3
0,0
0,0
-178,8
0,0
127,3
-80,6
-260,5
0,0
-1.651,4
0,0
0,0
0,0
8.216,1
0,0
0,0
0,0
100,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-334,7
296,4
0,0
0,0
-781,0
-1.174,0
-1.890,4
De væsentligste bevægelser under delloftet for driftsudgifter, delloftet for ind-
komstoverførsler, udgifter uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over væsentlige bevægelser under delloftet for driftsudgifter
Nettomindrebevillingen på
§ 6. Udenrigsministeriet
på 2.674,4 mio. kr. kan primært
henføres til en reduktion i udviklingsbistandsrammen. Reduktionen skal ses i lyset
af beslutningen om at finansiere merudgifterne til modtagelsen af fordrevne perso-
ner fra Ukraine via udviklingsbistanden i 2022. Dertil kommer humanitær og civil
støtte til Ukraine i form af genopbygningshjælp, Verdensbankens trustfond FREE
og en humanitærhjælpepakke.
Nettomindrebevillingen på
§ 7. Finansministeriet
på 2.192,0 mio. kr. kan primært
henføres til mindreudgifter til EU-bidraget vedr. moms og BNI på 2.065,7 mio.
kr. som følge af balancejustering samt ændringsbudgetter til EU's budget for 2022.
3
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 4 af 8
Nettomindrebevillingen på
§ 8. Erhvervsministeriet
på 6.996,3 mio. kr. kan primært
henføres til reduktioner af en række statsgaranterede garantirammer for garanti-
ordninger relateret til COVID-19,
jf. akt. 335 af 25. august 2022.
Dertil kommer en
række EU-indtægter vedrørende Brexittilpasningsreserven til dansk erhvervsliv og
REACT-EU samt udgifter til en risikopræmie vedrørende indefrysningsordnin-
gen.
Nettomerbevillingen på
§ 9. Skatteministeriet
på 242,2 mio. kr. kan primært henfø-
res til
dels
merudgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2022 med samlet
279,2 mio. kr.,
jf. akt. 243 f 21 april 2022
og
akt. 5 af 6. oktober 2022,
og
dels
optag af
indtægter på 21,2 mio. kr. vedr. tilkendte sagsomkostninger i udbyttesagen i 2022
ifm. domsafsigelse i Malaysia.
Nettomerbevillingen på
§ 11. Justitsministeriet
på 396,6 mio. kr. kan primært henfø-
res til udgifter på 355,9 mio. kr. som følge af udmøntningen af Aftale om krimi-
nalforsorgens økonomi 2022-2025,
jf. akt. 320 af 23. juni 2022.
Nettomerbevillingen på
§ 12. Forsvarsministeriet
på 3.099,3 mio. kr. kan primært hen-
føres til udgifter afholdt i relation til
Aftale om Nationalt kompromis om dansk sikker-
hedspolitik
af 6. marts 2022,
jf. fortroligt akt. E af 21. december 2022.
Udgifterne er ek-
sempelvis relateret til aktuelle økonomiske ubalancer i Forsvaret, forhøjet bered-
skab, afledte indsatser, styrket diplomati, humanitær indsats mv.
Nettomerbevillingen på
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 334,6 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter som følge af lovgivning om midlertidigt op-
holdstilladelse til fordrevne fra Ukraine,
jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022.
Dertil kom-
mer medfinansiering til udmøntning af Aftale om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025,
jf. akt. 320 af 23. juni 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 15. Social- og Ældreministeriet
på 110,1 mio. kr. kan pri-
mært henføres til nulstilling af uforbrugte reserver på § 15.85.31. Mere værdig æld-
repleje.
Nettomerbevillingen på
§ 16. Sundhedsministeriet
på 1.911,9 mio. kr. kan primært
henføres til en merbevilling til indsatsen mod COVID-19 samt donation af medi-
cinsk udstyr til Ukraine,
jf. akt. 208 af 3. marts 2022
og
akt. 216 af 16. marts 2022.
Samtidig er der en mindrebevilling, som kan henføres til bloktilskudsaktstykket
mv.,
jf. akt. 318 af 23. juni 2022
og coronavinterpakke for sundhedsvæsenet,
jf. akt.
180 af 27. januar 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
på 73,3 mio. kr. kan pri-
mært henføres til overførsel af Ligestillingsafdelingen med tilhørende sagsområder
til Transportministeriet,
jf. kongelig resolution af 4. februar 2022,
nulstilling af §
17.19.79.25. Reserve vedr. vanskeligt stillede familier med børn samt merudgifter
til kommunal indkvartering som følge af modtagelse af personer, der er fordrevet
fra Ukraine,
jf. lov nr. 546 af 3. maj 2022.
4
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 5 af 8
Nettomindrebevillingen på
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
på 101,8 mio.
kr. kan primært henføres til mindreudgifter som følge af aktivitetsændringer på de
videregående uddannelser, merudgifter til
Aftale om flere og bedre uddannelser
af marts
2022,
jf. akt. 30 af 21. december 2022,
og studiegældsordningens systemmodernise-
ring i Udbetaling Danmark,
jf. akt. 40 af 21. december 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
på 878,0 mio. kr.
kan primært henføres til mindreudgifter på 948,7 mio. kr. som følge af ændret ak-
tivitet på de aktivitetsstyrede konti, herunder mindreaktivitet på § 20.55.01. Forbe-
redende grunduddannelse på 322,2 mio. kr., § 20.74.02. Almene voksenuddannel-
ser på 266,2 mio. kr. samt § 20.31.01. Erhvervsuddannelser på 155,1 mio. kr.
Nettomerbevillingen på
§ 21. Kulturministeriet
på 248,5 mio. kr. kan primært henfø-
res til merudgifter i lyset af COVID-19 kompensationsordninger på 136,0 mio. kr.
og erstatning som følge af Ophavsretslicensnævnets kendelse vedr. betaling af ve-
derlag til rettighedshavere på 138,1 mio. kr.,
jf. akt. 345 af 7. september 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 63,8 mio. kr. kan primært hen-
føres til udmøntning af bevilling vedr. natur- og biodiversitetspakken og nationale
midler under landdistriktsprogrammet til lavbundsindsatser,
jf. akt. 14 af 6. oktober
2022.
I modsatte retning tilføres 140,6 mio. kr. til lavbundsindsatser fra § 24. Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
jf. akt. 14 af 6. oktober 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
på 82,4
mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af en reserve til udtagning af land-
brugsjord og midler under § 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne til lav-
bundsindsatser i § 23. Miljøministeriet,
jf. akt. 14 af 6. oktober 2022.
Nettomerbevillingen på
§ 28. Transportministeriet
på 155,9 mio. kr. kan primært hen-
føres til tilskud til de regionale trafikselskaber på 275,4 mio. kr.,
jf. akt. 346 af 7.
september 2022 og akt. 33 af 21. december 2022.
Dertil kommer indtægter på 72,4 mio.
kr. i forbindelse med likvidation af Bornholmstrafikken Holding A/S samt merbe-
villing på 64,4 mio. kr. til behandling af sager om erstatning mv. til minkavlere og
følgeerhvervet, som senere er nedskrevet med 16,0 mio. kr. som følge af mindre-
forbrug i finansåret,
jf. akt. 368 af 22. september 2022.
Modsat er nettobevillingen
nedjusteret med 150,1 mio. kr. som følge af efterregulering af for meget udbetalt
COVID-19-kompensation i 2021 til DSB, Metroselskabet, Arriva og de regionale
trafikselskaber.
Nettomerbevillingen på
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
på 239,5 mio. kr.
kan primært henføres til en række større politiske aftaler, herunder
Klimaaftale om
grøn strøm og varme, Aftale om målrettet varmecheck
samt
Aftale om Vinterhjælp, jf. kt. 321
af 23. juni 2022, akt. 285 af 9. juni 2022, akt. 38 af 21. december 2022 og akt. 387 af 29.
september 2022.
5
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 6 af 8
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
på 4.093,3 mio. kr. kan primært
henføres til udmøntning af generelle reserver (herunder særligt § 35.11.01. Merud-
gifter ved nye bevillingsforslag, § 35.11.19. Regeringsreserve og § 35.11.07. Re-
serve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.) på en række mini-
sterområder ved aktstykker eller som følge af lovgivning samt nulstilling af reser-
ver.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for ind-
komstoverførsler
Nettomerbevillingen på
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 273,0 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter som følge af lovgivning om midlertidig op-
holdstilladelse til fordrevne fra Ukraine,
jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022.
Nettomerbevillingen på
§ 15. Social- og Ældreministeriet
på 425,1 mio. kr. kan henfø-
res til udgifter til flygtningerefusion som følge af
lov nr. 324 af 16. marts 2022
om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Nettomerbevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
på 1.395,0 mio. kr. kan primært
henføres til ekstra økonomisk støtte til ydelsesmodtagere som følge af stigende
priser, der samlet udgør 751,1 mio. kr.,
jf. lov nr. 1267 af 13. september 2022.
Der er
merudgifter på 521,9 mio. kr. som følge af den midlertidige suspendering af ar-
bejdsgiverperioden, som giver arbejdsgivere en udvidet ret til refusion for udgifter
til lønmodtagere, der var fraværende som følge af COVID-19. Hertil kommer
merudgifter til forlængelse af det midlertidige børnetilskud for andet halvår af
2022,
jf. lov nr. 877 af 21. juni 2022,
der også omfatter personer, der er fordrevet fra
Ukraine,
jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022.
Nettomerbevillingen på
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
på 2.011,2 mio.
kr. kan henføres til
Aftale om målrettet varmecheck, jf. lov nr. 445 af 12. april 2022 om en-
gangstilskud til husstande med lav indkomst og varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstig-
ninger i fyringssæsonen 2021-2022.
3. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter uden for udgiftsloft
Nettomerbevillingen på
§ 7. Finansministeriet
på 2.141,4 mio. kr. kan primært hen-
føres til, at der optages en udgift på 1.127,0 mio. kr. som følge af lavere tildeling
fra EU til Danmarks genopretningsplan,
jf. akt. 32 af 21. december 2022.
Herudover
kan nettomerbevillingen henføres til merudgifter til EU-bidraget vedr. told- og
sukkerafgifter, der er opjusteret med 888,7 mio. kr. som følge af opdaterede skøn
for det danske EU-bidrag for 2022.
Nettomerbevillingen på
§ 8. Erhvervsministeriet
på 8.332,3 mio. kr. kan primært hen-
føres til ekstraordinære udgifter ifm. etableringen af indefrysningsordningen for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder mv., hvor der er afsat
8.000 mio. kr. til udlån under ordningen.
6
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 7 af 8
Nettomerbevillingen på
§ 11. Justitsministeriet
på 143,0 mio. kr. kan primært henfø-
res til ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19, herunder udgifter til ind-
køb af værnemidler mv. og testindsatsen,
jf. akt. 185 af 27. januar 2022, akt. 201 af
24. februar 2022, akt. 299 af 23. juni 2022 og akt 29 af 21. december 2022.
Nettomerbevillingen på
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
på 4.291,4 mio. kr. kan pri-
mært henføres til bloktilskudsaktstykket,
jf. akt. 318 af 23. juni 2022,
samt forhøjet
bloktilskud som led i udmøntningen af coronavinterpakke og akutplan for sund-
hedsvæsenet,
jf. akt. 180 af 27. januar 2022
og
akt. 45 af 21. december 2022.
Herud-
over kan nettomerbevillingen bl.a. henføres til merudgifter ifm. direkte efterregu-
lering af § 13.81.01. Ydelsesstøtte til almene boliger grundet højere renteniveau.
Hertil kommer nettomerindtægter som følge af højere refusion fra Landsbygge-
fonden grundet den høje rente.
Nettomerbevillingen på
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 481,9 mio. kr.
kan primært henføres til refusion af kommunernes merudgifter som følge af lov-
givning om midlertidigt opholdstilladelse til fordrevne fra Ukraine,
jf. lov nr. 324 af
16. marts 2022.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundhedsministeriet
på 3.971,5 mio. kr. skyldes pri-
mært bloktilskudsaktstykket, herunder regulering af den kommunale medfinansie-
ring,
jf. akt. 318 af 23. juni 2022,
samt direkte ekstraordinære udgifter som følge af
COVID-19.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
på 1.227,3 mio. kr. kan pri-
mært henføres til mindreudgifter som følge af nulstillingen af de kommunale re-
server (§ 17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkomstoverførsler)
og teknisk flyt af bevilling relateret til COVID-19-relaterede hjælpepakker til del-
loft for indkomstoverførsler.
Nettomindrebevillingen på
§ 21. Kulturministeriet
på 178,8 mio. kr. kan primært hen-
føres til en opskrivning på 103,7 mio. kr. som følge af forlængelse af COVID-19-
kompensationsordninger. Dette modsvares af en nedskrivning på 281,7 mio. kr.
som følge af lavere støtteudbetaling end forventet.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 127,3 mio. kr. kan primært henføres
til en intern overførsel på 108,2 mio. kr. fra § 23.11.79. Reserver og budgetregule-
ring til § 23.31.04. Arealforvaltning mv. til anlægsudgifter ift. etablering af naturna-
tionalparker som led i udmøntning af reserve til natur- og biodiversitetspakke.
Nettomindrebevillingen på
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
på 80,6
mio. kr. kan primært henføres nedskrivninger for samlet 290,9 mio. kr. på §
24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre udgifter ved bekæmpelses-
foranstaltninger mm., jf. tværgående tilgang til COVID-19 udgifter, hvor uforbrugt
bevilling nedskrives på tillægsbevillingsloven. Modsatrettet er der tilført 210,3 mio.
7
L 25 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2022
Side 8 af 8
kr. vedr. forskud på erstatninger og lukkeomkostninger som følge af COVID-19 i
mink jf. akt 296 af 9. juni 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 28. Transportministeriet
på 260,5 mio. kr. kan primært
henføres til udskydelse af anlægsprojekter for i alt 311,8 mio. kr. til medfinansiering
af
Aftale om Vinterhjælp af 23. september 2022, jf. akt. 3 af 6. oktober 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
på 1.651,4 mio. kr. kan primært
henføres til dels udmøntning ved aktstykke og dels nulstilling af § 35.11.09. Midt-
vejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på §
8. Erhvervsministeriet
på 100,0 mio. kr. kan henføres til, at
udbyttekravet til EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden er øget med sam-
let set 100,0 mio. kr. årligt.
Nettomindreindtægten på
§ 28. Transportministeriet
på 334,7 mio. kr. kan primært
henføres til kompensation til statslige selskaber på 344,0 mio. kr.,
jf. fortroligt akt. Y
af 24. juni 2021 og fortroligt akt. F af 21. december 2022.
Merindtægterne på
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
på 296,4 mio. kr. kan
henføres til indtægter fra salg af VE-andele til Belgien, Luxembourg og Flandern
som aftalt i
Klimaaftale om grøn strøm og varme, jf. akt. 38 af 21. december 2022.
Nettomindreindtægten på
§ 37. Renter
på 781,0 mio. kr. kan primært henføres til
formindskede såvel provisionsindtægter som indtægter fra interne statslige over-
førsler. Dette følger af afviklingen af en del af de foranstaltninger, som blev iværk-
sat i forbindelse med COVID-19, således at statens eksponering – og dermed ind-
tægter til afdækning af denne eksponering – er nedbragt.
Nettomindreindtægten på
§ 38. Skatter og afgifter
på 1.174,0 mio. kr. kan primært
henføres til skønnede mindreindtægter på afgiftsområdet på 1.050,0 mio. kr. fra
nedsættelse af den almindelige elafgift samt udskydelse af ikrafttrædelsestidspunk-
tet for indførelse af afgifter på nikotinprodukter og nikotinholdige væsker samt
sammenlægning af afgiftssatser for røgfri tobak.
8