Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 24 Bilag 6
Offentligt
2666748_0001.png
Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 23. februar 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Overførsel af CO
2
-kvoter til statsstøttede CO
2
-fangstenheder og undtagelse af opvarmet vand fra geotermiske anlæg fra
prisregulering)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder det afgørende, at
der i omstillingen til en bæredygtig varmeforsyning satses
på alle tænkelige alternativer til nutidens fossile varmekil-
der, herunder også på geotermi. Derfor kan Alternativet støt-
te lovforslaget, men ikke uden betænkeligheder, og henviser
i øvrigt til ministerens svar på spørgsmål 3-5, 9 og 10.
Først og fremmest er det vigtigt at holde sig for øje, at
geotermi stadig er på testbasis, og at det vil vare mange år
endnu, før det kommer til at betyde noget i den samlede
forsyning. Det betyder, at det ikke i stort omfang kan bidra-
ge til at implementere klimaloven, hvilket burde være vores
hovedfokus lige nu. Det grundlæggende arbejde, vi burde
fokusere på, er at sætte meget mere fart på omstillingen af
energiforsyningen til sol og vind.
Med lovforslaget ønsker regeringen at give investorsik-
kerhed, og det er også vigtigt for at få sat skub i de nød-
vendige, langsigtede investeringer, men hvad der er lige så
vigtigt er, at vi som samfund har en grundlæggende forsy-
ningssikkerhed, et stærkt kollektivt net og prisstabilitet for
borgerne.
Alternativet har en bekymring for, om borgernes interes-
ser er sikret godt nok med det her lovforslag. Der synes i
mange af regeringens forslag at være en tendens til i højere
grad at fokusere på, hvordan vi kan understøtte forskellige
businesscases for forskellige virksomheder. Det gælder i
forhold til CO
2
-fangst, liberalisering af forbrændingsanlæg
etc., og det gælder også med dette lovforslag, hvor vi giver
nogle virksomheder nogle rettigheder, som de potentielt set
kan tjene rigtig mange penge på. Alternativet noterer sig
ministerens svar på spørgsmål 6 og 8 og ministerens vurde-
ring af, at lovforslaget er i overensstemmelse med EU’s
statsstøtteregler, men modellen her risikerer at få de samme
problemer som ved åben dør-ordningen, hvor det på trods af
tidligere vurderinger ender med at vise sig at være et meget
lukrativt marked, som man giver gratis væk. Det kan ikke
afvises, at der bliver en sag om ulovlig statsstøtte.
At støtte geotermi er godt ud fra et klimapolitisk per-
spektiv, men det skal ikke ske på bekostning af stabile var-
mepriser for borgerne. Derfor appellerer Alternativet til, at
regeringen på et senere tidspunkt får tjekket, om reglerne
lever op til EU�½s regler om statsstøtte, samtidig med at det
undersøges, hvorvidt der kan indføres en passende prisregu-
lering.
Alternativet ønsker ikke, at borgerne, der bor i de forskel-
lige områder af landet, skal betale for høj en pris. Alternati-
vet kunne have ønsket sig indført en tidsbegrænsning for
undtagelsen for prisreguleringen, eller at der på en eller
anden måde kunne laves et veldefineret og tydeligt prisloft,
så vi kunne være helt sikre på, at der ikke lige pludselig er
nogle borgere, som skal betale en regning for, at vi synes,
at virksomheder skal have et eventyr og tjene rigtig mange
penge på geotermi. Alternativet noterer sig, at ministeren
AX028334
L 24 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 23/2-23
2666748_0002.png
2
i sit svar på spørgsmål 5 oplyser, at der i henhold til »Kli-
maaftale om grøn strøm og varme 2022 – Et grønnere og
sikrere Danmark« af 25. juni 2022 netop nu arbejdes på et
oplæg til prisloft, og at der skal ses på, om et sådant prisloft
kan omfatte geotermianlæg. Alternativet ser frem til at blive
inddraget i arbejdet og forhandlingerne.
Med hensyn til de parter, der vil skulle indgå de lokale,
privatretlige aftaler, synes det usikkert ud fra et borgerper-
spektiv, hvordan disse aftaler bliver forhandlet. Vi kan ikke
være sikre på styrkeforholdet mellem parterne, og i realite-
ten udliciterer vi folks regninger til nogle parter, hvor nogle
borgere kan være heldige med, at der er blevet forhandlet en
god kontrakt, og andre kan være uheldige med, at der er ble-
vet forhandlet en dårlig kontrakt. Det mener vi i Alternativet
ikke, at man kan være bekendt over for borgerne.
Alternativet havde gerne set, at ministerens svar på
spørgsmål 10 havde være mere uddybet, da Statsrevisorer-
ne har hæftet sig ved, at Forsyningstilsynet ikke har haft
tilstrækkelig viden om de forsyningsselskaber, der skulle
kontrolleres, og dermed ikke kunne vurdere, hvor risikoen
for fejl og lovbrud er størst. Det rejser spørgsmålet, om
Forsyningstilsynet har fået de nødvendige kompetencer og
ressourcer til at behandle ansøgninger om undtagelse fra
prisregulering og følgende analyser (»Beretning om tilsynet
med aftaler i forsyningssektoren«, Rigsrevisionens beretning
afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger,
nr. 11/2022, februar 2023).
Endelig burde der ligge en mere teknologineutral tilgang
til grund for den overordnede linje i regeringens politik på
forsyningsområdet, så der ikke som med dette lovforslag
laves fordelagtige undtagelser, som kun skal gælde for geo-
termi.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2023 og var til
1. behandling den 7. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 24. maj 2022 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 355 (folketingsåret 2021-22). Den 25. ja-
nuar 2023 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget sammen en
orientering om genfremsættelse af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Martin Lidegaard (RV) Mona Juul (KF)
Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF)
Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
16
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
7
6
4
1
1
1
1