Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 22 Bilag 2
Offentligt
2651764_0001.png
NOTAT
5. juli 2022
Dokumentnummer
Initialer-KFST
Resumé af forslag til lov for Grønland om gennemførelse af restrikti-
ve foranstaltninger over for Rusland og Belarus
Formål med loven
De russiske væbnede styrkers militære invasion af Ukraine den 24. febru-
ar 2022 har medført en helt ekstraordinær situation i rigsfællesskabet.
Som modsvar på disse aggressioner har EU indført en lang række restrik-
tive foranstaltninger (sanktioner).
Grønland er ikke medlem af EU. Det betyder, at EU’s forordninger, der
indeholder restriktive foranstaltninger mod Rusland og Belarus, som føl-
ge af situationen i Ukraine (sanktionsforordningerne) ikke gælder for
Grønland.
Formålet med loven er, at erhvervsministeren, ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri og transportministeren bemyndiges til ved bekendtgø-
relse at fastsætte regler om, at sanktionsforordningerne gælder for Grøn-
land på områder, som ikke er overtagne for Grønland. Desuden bemyndi-
ges justitsministeren til at gennemføre sanktioner mod Rusland og Bela-
rus på våbenområdet, som er fastsat af EU, FN eller andre internationale
organer. Bemyndigelsen vil være begrænset til at omfatte de sanktioner,
som er fastsat på baggrund af den verserende situation i Ukraine.
Lovforslagets indhold:
1. Mulighed for at bestemme at sanktionsforordninger skal gælde for
Grønland
Erhvervsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
transportministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at fastsætte regler
på egne områder om, at sanktionsforordningerne gælder for Grønland for
så vidt angår områder, der er rigsanliggender. Det foreslås, at bemyndi-
gelsen også giver mulighed for efter samme principper at fastsætte regler
om anvendelsen af bestemmelser i forordningerne, samt at fastsætte reg-
ler, der er nødvendige for at anvende eller gennemføre de afgørelser eller
retsakter, som vedtages i medfør af forordningerne, der gælder for Grøn-
land.
Der henvises til lovforslagets §§ 1-3.
2. Sanktionsforordningernes indhold:
L 22 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Dokumenter vedr. Inatsisartuts behandling af lovforslaget
Forordningerne indeholder bl.a. forskellige restriktioner på det finansielle
område, f.eks. på adgangen til kapitalmarkedet for visse finansielle insti-
tutter, og restriktioner som bl.a. har til formål at indefryse pengemidler og
økonomiske ressourcer tilhørende visse fysiske og juridiske personer,
enheder og organer, der er identificeret som ansvarlige for f.eks. handlin-
ger, der underminerer eller truer Ukraines territoriale, integritet, suveræ-
nitet og uafhængighed, for uretmæssig tilegnelse af ukrainske statsmidler,
og personer, der er ansvarlige for menneskerettighedskrænkelser i Ukrai-
ne, samt fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer med til-
knytning til dem.
Forordninger indeholder derudover forbud mod eksport at eksportere alle
dual-use produkter, der er opført i bilag I (kontrollisten) i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/821 til Rusland, idet der
dog er mulighed for at dispensere fra forbuddet og give tilladelse, hvis
eksporten f.eks. vedrører humanitære formål. Herudover kan der gives
tilladelse til eksport af dual-use produkter, hvis der er tale om civil an-
vendelse af en civil slutbruger, og eksporten har nærmere angivne formål.
Der kan ikke udstedes tilladelse, hvis slutbruger er militær eller hører til
inden for luftfart eller rumindustrien. Udover forbuddet mod eksport af
dual-use produkter gælder også et forbud mod at levere teknisk bistand,
mæglervirksomhed eller finansiel bistand til dual-use produkter opført i
dual-use forordningens bilag I.
Herudover indeholder forordningerne restriktioner på import og eksport
af visse varer, herunder nærmere opregnede luksusvarer, forbud mod ek-
sport af produkter, teknologi til luftfart eller til rumindustrien samt jet-
brændstof, forbud mod erhvervelse eller udvidelse af eksisterende kapi-
talinteresser samt forbud mod levering af tjenesteydelser med hensyn til
bogførings- og revisionsvirksomhed, herunder lovpligtig revision, og
skatterådgivning samt virksomheds- og ledelsesrådgivning og PR ydelser.
Derudover indeholder de anløbsforbud for russiske fartøjer og forbud for
russiske og belarusiske vejtransportvirksomheder mod at transportere
gods ad vej ind i og via Unionens territorium.
3. Etablering af mulighed for gennemførelse af sanktioner mod Rus-
land og Belarus på våbenområdet
For at skabe retligt grundlag for hurtigt og effektivt at kunne følge rigets
udenrigspolitiske linje mod Rusland og Belarus, som i Danmark udmøn-
tes på baggrund af sanktioner fastsat i FN, EU eller andre internationale
organer, er det Justitsministeriets vurdering, at der bør skabes bemyndi-
gelse til, at justitsmisteren kan fastsætte regler om gennemførelse af sank-
tioner mod Rusland og Belarus på våbenområdet, som er vedtaget af FN,
EU eller andre internationale organer, og som er indført på baggrund af
situationen i Ukraine.
2
L 22 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Dokumenter vedr. Inatsisartuts behandling af lovforslaget
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i § 10 a, i våbenlov for
Grønland, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om gennemfø-
relse af internationale sanktioner mod Rusland og Belarus på våbenområ-
det, som er vedtaget af Den Europæiske Union (EU), De Forenede Natio-
ner (FN) eller andre internationale organer, og som er indført på bag-
grund af situationen i Ukraine.
Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren vil kunne fastsætte regler
om, at de internationale sanktioner mod Rusland og Belarus, som vedta-
ges i EU, FN eller andre internationale organer, og som er indført på bag-
grund af situationen i Ukraine, gennemføres i Grønland. Det forudsættes,
at bestemmelsen udmøntes under hensyn til rigets samlede våbeneksport-
politik, og til at der som udgangspunkt bør gælde ens regler herfor i
Danmark og Grønland.
Der henvises til lovforslagets § 7.
Proces og ikrafttræden
På grund af den ekstraordinære situation i Ukraine er det aftalt, at forsla-
get vil blive behandlet parallelt i Folketinget og Inatsisartut. Det med
henblik på at sikre, at sanktionerne kan træde i kraft hurtigst muligt. End-
videre vil bekendtgørelserne blive forelagt Grønlands selvstyre med hen-
blik på udtalelse. Det er for at give selvstyret indflydelse på ændringer
m.v. ifht. forordningernes anvendelse på grønlandske forhold eller nye
forordninger, der senere måtte blive indført.
Bekendtgørelserne vil i overensstemmelse med § 18 i selvstyreloven ikke
træde i kraft, før Grønlands Selvstyre er kommet med en udtalelse.
Loven træder i kraft umiddelbart efter, at lovforslaget er vedtaget i
Inatsisartut og i Folketinget.
3