Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
L 18 Bilag 1
Offentligt
Notat
Resume af høringsnotat vedr. udkast til forslag til lov om
ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens
økonomi og lov om forsøg i folkekirken
Kirkeministeriet har modtaget i alt 238 høringssvar, herunder 143 fra menig-
hedsråd, 56 fra provstiudvalg og budgetudvalg, 17 fra høringsparter på stiftsni-
veau og 13 fra andre organisationer, herunder faglige organisationer.
Generelt om høringssvarene:
Langt de fleste høringssvar er positive over for de foreslåede ændringer.
Landsforeningen af Menighedsråd bemærker således, at forslagene vil bidrage
til at styrke og fastholde menighedsrådenes ansvar for folkekirkens lokale øko-
nomi, samt provstiudvalgenes økonomiske prioritering og styring. Landsfor-
eningen skriver i sit høringssvar, at en række af forslagene vil give nye mulig-
heder for frugtbart samarbejde især mellem menighedsråd og provstiudvalg.
Det er positivt med en udvidet fleksibilitet, som i højere grad vil imødekomme
den store forskellighed i provstiernes vilkår. Der er tale om muligheder, som
man lokalt skal afgøre, om man vil benytte. Landsforeningen af Menighedsråd
bemærker, at det er positivt med større lokal selvbestemmelse og mindre bu-
reaukrati i oprettelsen af samarbejder. Det er ligeledes positivt, at de rejste for-
slag vil give større lokal fleksibilitet i økonomistyringen. Tillægsbevillinger kan
dække det samme behov som puljer og kan gøres mere gennemskueligt end en
række af puljer med forskellige formål. Muligheden for en kortere og mere flek-
sibel budgetproces kan medføre en positiv administrativ lettelse for menig-
hedsråd og provstiudvalg.
Provsteforeningen skriver i sit høringssvar, at forslagene vil give bedre rammer
for helhedsperspektiv, da det bliver lettere at samarbejde på tværs af forskel-
lige niveauer. Provsteforeningen lægger vægt på, at det er frivilligt for et me-
nighedsråd at indgå i et givent samarbejde, og at et menighedsråd igen kan
trække sig fra et samarbejde. Således skabes der muligheder for dem, der øn-
sker et givent samarbejde, mens andre er frie til at bevare status quo. Provste-
foreningen vurderer, at det fremmer transparens og mulighed for god ledelse,
at større samarbejder kan være selvstændige juridiske enheder.
Mange menighedsråd og provstiudvalg tilslutter sig disse betragtninger og be-
mærker bl.a., at forslagene vil gøre det lettere at samarbejde om de lokale op-
gaver og forbedre den lokale økonomistyring, samt at arbejdsgange lettes, og
problemstillinger, i forhold til tidligere fastlåste bevillinger en gang årligt, nu
gøres mere fleksibelt for den overordnede økonomistyring i provstierne.
Et mindre antal høringssvar udtrykker bekymring for, at lovforslaget åbner
større mulighed for at flytte opgaver, økonomi og beføjelser til fra sogne- til
provstiniveau, herunder bl.a. ved muligheden for at oprette samarbejder og
budgetreserver i provstiregi, samt ved at muliggøre ansættelse af specialiseret
arbejdskraft på provstiniveau, hvis menighedsrådene beslutter at flytte opga-
ver. Det anføres bl.a., at dette på sigt kan få konsekvenser for den folkekirkelige
struktur og kirkens status som lokal og decentral. Nogle ser heri også en risiko
Dato: 15. september 2022
Akt nr. 264615
Sagsbehandler
Johanne Schilling