Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 17
Offentligt
2667951_0001.png
28. februar 2023
J.nr. 2022 - 14751
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 17 - Forslag til Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst
med tilhørende protokol mellem Kongeriget Danmark og Den Franske Republik.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 8. februar 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 17 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om mindre-/merprovenuet ved den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst sammenholdt med mindre-/merprovenuet under den tidligere dobbeltbeskatningsoverenskomst, som blev opsagt i 2008
2667951_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse mindre-/merprovenuet ved den nye dobbeltbeskatningsoverens-
komst sammenholdt med, hvad mindre-/merprovenuet ville have været under den tidli-
gere dobbeltbeskatningsoverenskomst, som blev opsagt i 2008?
Svar
Som det fremgår af lovforslaget, skønnes den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst mel-
lem Danmark og Frankrig at medføre et årlig umiddelbart mindreprovenu for staten på
ca. 20 mio. kr. i 2024, ca. 25 mio. kr. i 2025 og 2026 og ca. 35 mio. kr. i 2030, som følge af
ændringer i beskatningsretten til pensioner. Efter tilbageløb og adfærd skønnes tilsva-
rende et mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. i 2024, ca. 25 mio. kr. i 2025 og 2026 og ca. 35
mio. kr. i 2030.
De provenumæssige konsekvenser i lovforslaget er vurderet i forhold til gældende regler,
hvor der ikke gælder en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig,
og hvor Danmark dermed har beskatningsretten til danske pensioner. Med lovforslaget
får bopælsstaten ret til at beskatte pensioner og lignende betalinger, mens kildestatens be-
skatning er begrænset til forskellen mellem bopælsstatens beskatningsniveau og kildelan-
dets beskatningsniveau. Beskatningen sker efter et såkaldt ”omvendt credit”-princip,
hvil-
ket indebærer, at Danmark skal lempe for den skat, der betales af pensionen i Frankrig, i
den danske skat af pensionen. Da beskatningsniveauet i Frankrig er lavere end i Dan-
mark, vil det samlede beskatningsniveau svare til det danske beskatningsniveau.
Danmark opsagde i 2008 den dagældende dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frank-
rig. Baggrunden for opsigelsen var, at danske pensioner efter den dagældende dobbeltbe-
skatningsoverenskomst kun kunne beskattes i pensionistens bopælsland. Dette betød, at
Danmark ikke kunne beskatte danske pensionsudbetalinger, når danske pensionister flyt-
tede til Frankrig, selv om pensionsindbetalingerne havde været fradragsberettigede i Dan-
mark, hvilket medførte et dansk mindreprovenu og et skattemæssigt incitament for dan-
ske pensionister til at flytte. Det vurderes således, at en videreførelse af den dagældende
dobbeltbeskatningsoverenskomst ville have medført et mindreprovenu for Danmark rela-
tivt til den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Det er herudover meget vanskeligt at skønne over, hvad de provenumæssige konsekven-
ser ville have været, hvis den dagældende dobbeltbeskatningsoverenskomst var blevet vi-
dereført. Det skyldes bl.a., at der er meget stor usikkerhed forbundet med at skønne over
hvor mange personer, som ville have flyttet til Frankrig, hvis det skattemæssige incita-
ment for danske pensionister til at flytte til Frankrig var blevet videreført.
Side 2 af 2