Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 16 Bilag 5
Offentligt
2669899_0001.png
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den <>. marts 2023
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det
Fælles Lønindeholdelsesregister
(Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
<>tal:
Til § 7
1)
I
stk. 1
ændres »1. marts 2023« til: »1. april 2023«.
[Udskydelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt med 1 må-
ned]
2)
I
stk. 6
ændres »marts 2023« til: »april 2023«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 7 indeholder reglerne for, hvornår loven
træder i kraft.
Med lovforslagets § 7, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. marts 2023. Dog foreslås det med
lovforslagets § 7, stk. 2, at lovens del om nedsættelse af
inddrivelsesrenten m.v. først vil træde i kraft den 1. juli
2023. Herudover foreslås det med lovforslagets § 7, stk. 3,
at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen
af lovens del om en forenklet model for lønindeholdelse og
mulighed for afskrivning af mindre gældsposter. Som det
fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, for-
ventes det, at lovens del om afskrivning af mindre gældspo-
ster vil kunne træde i kraft den 1. marts 2023, mens lovens
del om en forenklet model for lønindeholdelse forventes at
kunne træde i kraft omkring sommeren 2023.
Som følge af lovforslagets § 7, stk. 2 og 3, er det kun
lovens del om en ny ordning for eftergivelse (»ret og pligt«-
ordningen), der med lovforslagets § 7, stk. 1, vil træde i
kraft den 1. marts 2023.
DokumentId
Journalnummer
L 16 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2669899_0002.png
2
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det at ændre lovfor-
slagets § 7, stk. 1, så lovens ikrafttrædelse udskydes med 1
måned til den 1. april 2023.
Ændringsforslaget vil indebære, at ikrafttrædelsestids-
punktet for lovens del om en »ret og pligt«-ordning for
eftergivelse udskydes med 1 måned til den 1. april 2023, og
at lovens del om afskrivning af mindre gældsposter tidligst
vil kunne træde i kraft den 1. april 2023. Ændringsforslaget
vil således ikke ændre på, at lovens dele om nedsættelse af
inddrivelsesrenten m.v. vil træde i kraft den 1. juli 2023,
og at lovens del om en forenklet model for lønindeholdelse
forventes at kunne træde i kraft omkring sommeren 2023.
Ændringsforslaget vurderes derfor ikke at have provenu-
mæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Lovforslagets § 7, stk. 6, omhandler lovens del om en
ny ordning for eftergivelse (»ret og pligt-ordningen«). Med
bestemmelsen foreslås det, at der ved vurderingen af, om en
skyldner samlet har været under uddannelse eller i ordinær
beskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed
i mindst 24 måneder – og dermed opfylder det såkaldte
uddannelses-/beskæftigelseskrav – kun skal kunne indgå
måneder fra og med marts 2023. Bestemmelsen skal ses
i sammenhæng med, at det med lovforslagets § 7, stk. 1,
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. marts 2023.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det at ændre lovfor-
slagets § 7, stk. 6, så det kun vil være måneder fra og
med april 2023, der vil kunne indgå i beregningen af, om
uddannelses-/beskæftigelseskravet er opfyldt.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås at udskyde lovens ikrafttrædelse
med 1 måned til den 1. april 2023.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2023 og var til
1. behandling den 1. februar 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 1. juli 2022
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 264,
folketingsåret 2021-22. Den 25. januar 2023 sendte skatte-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
[Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <6> spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
16
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
7
6
4
1
1
1
1
L 16 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2669899_0003.png
3