Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 15 , L 15 A , L 15 B
Offentligt
2669987_0001.png
2. marts 2023
J.nr. 2022 - 13734
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 15 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af mineralolieprodukter m.v.,
lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften
på fossile brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020
og omlægning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026
m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 14. februar 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Trine Pertou Mach (EL) og ikke-medlem af udvalget (MFU) Søren Egge Ras-
mussen (EL).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 15a - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om virksomheder, for hvem det ikke længere kan betale sig at blive koblet på det kollektive fjernvarmenet, når afgiftsniveauet stiger
2669987_0002.png
Spørgsmål
Hvilke muligheder ser ministeren for at imødekomme kritikken fra Dansk Fjernvarme
om, at når afgiftsniveauet stiger som følge af lovforslaget, er der virksomheder, hvor det
ikke længere kan betale sig at blive koblet på det kollektive fjernvarmenet fremfor at inve-
stere i en individuel opvarmningsløsning? Dette kan forhindre konverteringer fra gas i
områder, hvor industrikunder har kritisk betydning for udvidelse af fjernvarmenettets
økonomi.
Svar
Den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti indgik
Aftale om grøn skattereform
den 8. december
2020. Aftalen baner vejen for en langsigtet grøn omstilling af erhvervslivet.
Med lovforslaget gennemføres den aftalte forhøjelse af energiafgifterne for fossile
brændsler til erhvervenes procesforbrug. Dette element er første skridt i retning af en hø-
jere og mere ensartet afgift på CO
2
e-udledninger med udgangspunkt i det eksisterende
energiafgiftssystem. Afgiften på erhvervenes rumvarmeforbrug berøres ikke med lov-
forslaget.
Afgiftsforhøjelsen indebærer, at afgiften på energi fra fossile energikilder, som anvendes
til erhvervenes procesforbrug, forhøjes med 6 kr. pr. GJ fra 2025. Afgiftsforhøjelsen ind-
fases fra 2023 for almindelig proces.
Idet en stor del af fjernvarmen i dag er baseret på grønne energikilder, og denne andel
forventes at stige fremadrettet, vil en stadigt mindre andel af fjernvarmen omfattes af af-
giftsforhøjelsen.
Afgiftsforhøjelsen vil sammen med de yderligere aftalte afgiftsforhøjelser i
Aftale om grøn
skattereform for industri mv.
af 21. juni 2022, som er indgået mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konserva-
tive Folkeparti, give incitament til en hurtigere omstilling til mere grøn fjernvarme.
I tillæg hertil indgik den daværende regering (Socialdemokratiet) og et bredt flertal i Fol-
ketinget
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
der skal sætte yderligere skub i udrulningen
af fjernvarme. Aftalen indebærer en række initiativer, herunder et prisloft på fjernvarme,
der skal sikre danskerne rimelige varmepriser samt initiativer, der støtter bedre vilkår for
investeringer i
og udrulning af
grøn fjernvarme.
Efter indgåelsen af
Aftale om et mere grønt og sikkert Danmark
blev
Aftale om fremskyndet plan-
lægning for udfasning af gas til opvarmning og klar besked til borgerne
af 29. juni 2022 indgået mel-
lem KL og den daværende regering (S) med det formål at understøtte omstillingen fra gas
til fjernvarme. Aftalen indebærer blandt andet, at kommunerne i 2022 skulle gennemføre
en planlægningsindsats for omlægning til grøn varme i de områder, der i dag er gasforsy-
nede, og give alle ejendomsejere med gas- eller oliefyr besked om udrulning af fjern-
varme.
Samlet set er det således vurderingen, at udbygningen af fjernvarme ikke vil blive påvirket.
Side 2 af 2