Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 15 Bilag 7, L 15 A Bilag 7, L 15 B Bilag 7
Offentligt
2673770_0001.png
Til lovforslag nr.
L 15
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den <>. marts 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige
andre love
(Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020 og
omlægning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
<>tal:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas
og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og
forskellige andre love. (Forhøjelse af energiafgiften på fossi-
le brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform
af 8. december 2020 m.v.)« omfattende §§ 1-3, 5-10 og
12-14 og § 15, stk. 1-4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af bekæm-
pelsesmidler. (Omlægning af pesticidafgiften efter Politisk
aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026)« omfattende ti-
telnoten og §§ 4 og 11 og § 15, stk. 1 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 3
2)
Nr. 1
og
2
udgår, og i stedet indsættes:
»1.
§ 9, stk. 13-15,
ophæves, og i stedet indsættes:
DokumentId
Journalnummer
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2673770_0002.png
2
»Stk. 13.
For nyttiggjort overskudsvarme fra varme og
varer, for hvilke stk. 11 finder anvendelse, betales afgift i
overensstemmelse med reglerne for nedsættelse af tilbage-
betaling af afgift efter § 11, stk. 9-12.
Stk. 14.
Fritagelsen efter stk. 1, nr. 5 og 6, administreres
af Forsvarsministeriet.
Stk. 15.
Virksomheder, der benytter sig af tilbagebeta-
lingsmuligheden i stk. 4 og 5, skal indberette tilbagebeta-
lingsbeløbet til told- og skatteforvaltningen, hvis det samle-
de beløb overstiger 500.000 euro i et kalenderår. Omregnin-
gen fra danske kroner til euro skal ske efter den kurs, der
gælder den første arbejdsdag i oktober i det år, som indbe-
retningen vedrører, og som offentliggøres i Den Europæiske
Unions Tidende. Ved opgørelsen af tilbagebetalingsbeløbet
efter 1. pkt. tillægges tilbagebetalingsbeløbet efter de tilsva-
rende bestemmelser i § 8, stk. 4 og 5, og § 8 a, stk. 1-4, i
lov om afgift af naturgas og bygas m.v., § 11, stk. 16 og 17,
og § 11 f, stk. 1-4, i lov om afgift af elektricitet, § 7, stk. 3
og 4, og § 7 b, stk. 1-4, i lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v. og § 7, stk. 6 og 7, og § 7 b, stk. 1-4, i lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Opgørelsen af
tilbagebetalingsbeløbet efter 1.-3. pkt. skal ske pr. juridisk
enhed.
Stk. 16.
Skatteministeren fastsætter nærmere regler om
indberetning og offentliggørelse af oplysninger indberet-
tet efter stk. 15 og oplysninger om virksomhedens navn,
virksomhedstype, cvr-nummer, størrelse og dato for tilde-
ling. Skatteministeren fastsætter derudover nærmere regler
om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter stk.
4 og 5, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende
betingelser for at modtage statsstøtte.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
3)
I
nr. 3
ændres i den indledende tekst »indsættes« til:
»indsættes i
kapitel 6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
4)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst »indsættes« til:
»indsættes efter overskriften før § 22«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 15
5)
I
stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
indsættes efter »2022«: »og første
kvartal 2023«.
[Konsekvens af den foreslåede ikrafttrædelsesdato]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 15
6)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
I
stk. 5
ændres »§ 4« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene
forslag (A) vedrører forhøjelse af energiafgiften på fossile
brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af
8. december 2020, indsættelse af udfyldningsbestemmelse
i CO
2
-afgiftsloven, ophævelse af afgiftsfritagelse i NOx-af-
giftsloven m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører omlægning
af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstra-
tegi 2022-2026.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk præcisering som følge af
usikkerhed om rækkefølgen af de stykker, der findes i §
9, stk. 13-15, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v.
Med § 4, nr. 1 og 2, i lov nr. 138 af 25. februar 2020
blev de dagældende § 9, stk. 13-15, ophævet. Ændringslo-
ven trådte for så vidt angår bl.a. denne ændring i kraft ved
bemyndigelse den 1. januar 2022, jf. § 1 i bekendtgørelse nr.
2099 af 22. november 2021.
Med § 1, nr. 27, i lov nr. 1240 af 11. juni 2021 blev i § 9
efter stk. 15 indsat et nyt stk. 16. Denne lovændring trådte i
kraft den 1. juli 2022.
I § 3, nr. 1, i L 15 foreslås det efter stk. 12 at indsætte et
nyt stk. 13.
Det er vurderingen, at der grundet de to ovennævnte æn-
dringslove, der tidligere er trådt i kraft, kan være usikkerhed
om, hvilke af disse stykker, der har hvilke stykkenumre i §
9.
Det foreslås med nærværende ændringsforslag at ophæve
de gældende § 9, stk. 13-15, og genindsætte stykkerne i
korrekt rækkefølge i sammenhæng med det foreslåede nye
stykke, der foreslås med § 3, nr. 1, i L 15.
Ændringsforslaget har ikke til hensigt at ændre ved gæl-
dende ret, men blot sikre klarhed over, hvad der er gældende
ret i en del af § 9 i lov om energiafgift af mineralolieproduk-
ter m.v.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om en lovteknisk præcisering af den rette
placering for de foreslåede bestemmelser.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lo-
vens ikrafttrædelse den 1. april 2023.
Til nr. 6 og 7
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla-
get om deling af lovforslaget i to forslag, jf. ændringsforslag
nr. 1.
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2673770_0003.png
3
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2023 og var til
1. behandling den 7. februar 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 29. juni 2022
dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2021-22, SAU
alm. del – bilag 258. Den 25. januar 2023 sendte skattemini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor-
slaget.
[Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <1> spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
16
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
7
6
4
1
1
1
1