Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 15 Bilag 1, L 15 A Bilag 1, L 15 B Bilag 1
Offentligt
Høringssvar til lovforslag om aftale om grøn skattereform 2020 og opfølgning på
sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v. (SKM: 828930)
Tak for muligheden for at komme med bemærkninger til udkast til afgiftsomlægninger i forbindelse med
den politiske aftale om grøn skattereform.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne har den
10. februar 2022 indgået politisk aftale om en sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 med en dertilhørende
handlingsplan.
Aftalepartierne er enige om, at hovedformålet med strategien er at opnå en rekordlav belastning fra
sprøjtemidler (som vi allerede har. Det er målet, at der skal anvendes så få sprøjtemidler som muligt, og at
de sprøjtemidler, der anvendes, skal være de mindst belastende. Som et middel til at opfylde målsætningen
omlægges pesticidafgiften for at gøre det mere attraktivt at bruge sprøjtemidler med lav belastning af miljø
og sundhed).
Bæredygtigt Landbrug vil gerne gøre
aftaleparterne
opmærksomme på, at disse særlige danske
pesticidafgifter bør nedsættes, når forbruget reduceres. For hver gang skatteskruen drejes en omgang,
stiger produktionsomkostningerne og medfører, at kun de allerstørste landbrug forbliver rentable.
Denne udvikling med fortsat højere afgifter og øget administration har ført til, at konsolideringen af
landbrugene løber meget hurtigere i Danmark end i de fleste andre lande i EU. Tilsyneladende en bevidst
politisk handling de seneste 20 år, hvor de danske rammevilkår for landbruget er blevet stedse forringede.
Hvis målet f.eks. er 3000 store landbrug i 2030, så meld det klart ud, så erhvervet kan nå at omstille sig.
Det fælles ansvar
EU er
ikke
selvforsynende med fødevarer, og klimaændringer medfører, at store dele af Sydeuropa bliver
usikre med hensyn til fremtidig fødevareproduktion. Derfor er det nødvendigt, at landbruget i Mellem- og
Nordeuropa producerer afbalanceret og bæredygtigt, som vi gør i Danmark. Der bør være en solidarisk og
sikker fødevareproduktion, hvilket bl.a. sikres med en klog landbrugspolitik og moderne planteværnsmidler.
Dette sikres ikke ved, at Danmark har EU-s højeste pesticidafgifter beregnet pr. kg aktivstof og medfører en
ekstra omkostning pr. hektar. Dette til trods for, at Danmark har rekordlav pesticidbelastning, der er
væsentligt lavere end de politisk fastsatte mål i Pesticidstrategi 2017-2021.
Som anført i bemærkninger til lovforslaget, vil hovedafgrøder påvirkes forskelligt af afgiftsomlægningen
grundet plantebeskyttelsesmidlernes forskellige belastning af miljø og sundhed. For raps, kartofler og ærter
bliver afgiftsniveauet samlet set øget, hvilket Bæredygtigt Landbrug finder vil modvirke afgrøde-
diversificeringen, som er et ønske i den fælles landbrugspolitik. Når de foreslåede højere afgifter er meget
uheldige, er det især fordi, der ikke er nye mindre belastende plantebeskyttelsesmidler i pipelinen til disse
afgrøder. Vi foreslår, at der i henhold til de oprindelige aftaler, laves muligheder for lavere afgifter i bl.a.
disse afgrøder, hvor plantebeskyttelsesmidler er vigtige for konkurrenceevnen og en sikker forsyning til
markedet.
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail: [email protected]
www.baeredygtigtlandbrug.dk. Jyske Bank: 5060-1128239