Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 15 Bilag 1, L 15 A Bilag 1, L 15 B Bilag 1
Offentligt
2651647_0001.png
25. januar 2023
J.nr. 2022 - 13734
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift
af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile
brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020 og omlæg-
ning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bæredygtigt Landbrug
Bæredygtigt Landbrug bemærker,
at pesticidafgifterne bør nedsæt-
tes, når forbruget reduceres. Hø-
jere produktionsomkostninger
medfører, at kun de allerstørste
landbrug forbliver rentable.
Pesticidafgiften har til formål at
minimere miljø- og sundhedsbe-
lastningen fra pesticiderne. Afgif-
ten er et væsentligt virkemiddel til
indfrielsen af denne målsætning.
Bæredygtigt Landbrug anfører, at
udviklingen med fortsat højere
afgifter og øget administration
har ført til, at konsolideringen af
landbrugene løber meget hurti-
gere i Danmark end i andre lande
i EU, hvilket har forringet de
danske landbrugs rammevilkår.
Bæredygtigt Landbrug opfordrer
til, at målsætningerne meldes
klart ud, så landbruget kan nå at
omstille sig.
Med
Politisk aftale om sprøjtemiddel-
strategi 2022-2026
er aftalepar-
terne enige om at sætte retningen
for et renere miljø med mindre
belastning af sprøjtemidler, der
giver stabile produktionsvilkår,
understøtter sunde afgrøder og
styrker beskyttelse af miljø, her-
under vandmiljø, grundvand og
biodiversitet samt menneskers
sundhed og fødevaresikkerhed.
Udbredelse af ny teknologi har
potentiale til at reducere brugen
af sprøjtemidler yderligere og ud-
gøre et paradigmeskifte i regule-
ringen af sprøjtemidler. Hoved-
målsætningen er at nå en rekord-
lav belastning fra sprøjtemidler,
herunder at anvende så få sprøj-
temidler som muligt, og at an-
vende de sprøjtemidler, der er
mindst belastende.
Bæredygtigt Landbrug anfører, at
EU ikke er selvforsynende med
fødevarer, og at klimaændringer
medfører, at store dele af Sydeu-
ropa bliver usikre med hensyn til
fremtidig fødevareproduktion.
Bæredygtigt Landbrug anfører, at
det er nødvendigt, at landbruget i
Mellem- og Nordeuropa produ-
cerer afbalanceret og bæredygtigt
Med
Politisk aftale om sprøjtemiddel-
strategi 2022-2026
anerkender af-
taleparterne, at der i Danmark er
gjort en stor indsats for at redu-
cere brugen af sprøjtemidler, og
at Danmark på sprøjtemiddelom-
rådet er langt fremme i EU-sam-
menhæng. Aftaleparterne er enige
om, at Danmark fortsat skal have
en international førerposition på
Side 2 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som i Danmark, hvilket sikres
med en klog landbrugspolitik og
moderne planteværnsmidler. Bæ-
redygtigt Landbrug anfører, at
dette ikke sikres ved, at Danmark
har EU’s højeste pesticidafgifter
pr. kg. aktivstof, der medfører
ekstra omkostninger, selvom
Danmark har rekordlav pesticid-
belastning, der er væsentligt la-
vere end de fastsatte mål i Pesti-
cidstrategien 2017-2021.
produktion af sikre fødevarer og
ønsker at bygge videre på dette
udgangspunkt.
Pesticidafgiften er baseret på
sprøjtemidlernes miljø- og
sundhedsmæssige egenskaber, så
de mest miljø- og sundhedsbela-
stende sprøjtemidler pålægges
den højeste afgift, og de mindst
miljø- og sundhedsbelastende
sprøjtemidler pålægges en relativt
lavere afgift. Den differentierede
afgift skal sikre, at jordbrugerne i
højere grad får et økonomisk in-
citament til at anvende de mindst
belastende sprøjtemidler.
For raps, kartofler og ærter bliver
afgiftsniveauet som følge af lov-
forslaget samlet set øget. Ifølge
Bæredygtigt Landbrug vil dette
modvirke afgrødediversificerin-
gen. Bæredygtigt Landbrug anfø-
rer, at der ikke er nye mindre be-
lastende plantebeskyttelsesmidler
i pipeline og foreslår, at der i hen-
hold til de oprindelige aftaler
etableres mulighed for lavere af-
gifter i bl.a. de afgrøder, hvor
plantebeskyttelsesmidler er vig-
tige for konkurrenceevnen og en
sikker forsyning til markedet.
Hovedafgrøder påvirkes forskel-
ligt af afgiftsomlægningen grun-
det plantebeskyttelsesmidlernes
forskellige belastning af miljø og
sundhed. For raps, kartofler og
ærter bliver afgiftsniveauet samlet
set øget, mens afgiftsniveauet fal-
der for bl.a. vårsæd, roer samt
græs og kløver.
Bæredygtigt Landbrug anfører, at
fokus på landbrugets brug af ke-
mikalier har medført, at Miljømi-
nisteriet ikke har haft øje for gift-
stoffer som PFAS og PFOS, som
ikke nedbrydes i naturen eller i
menneskekroppen, og som nu
Miljøministeriet bemærker, at ini-
tiativer på sprøjtemiddelområdet
ikke sker på bekostning af tiltag
til håndtering af andre forure-
ningskilder. Det er vigtigt, at der
tages hånd om alle forurenings-
kilder. Der henvises desuden til
Regeringsgrundlaget s. 33, hvor
Side 3 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
betyder ændrede anbefalinger for
f.eks. amning.
det fremgår, at der skal sikres
konkret opfølgning bag den alle-
rede besluttede nationale hand-
lingsplan for at afværge, ind-
dæmme og oprense PFAS-foru-
reninger.
Bæredygtigt Landbrug anfører, at
de samlede økonomiske belast-
ninger for erhverv, mineralogiske
processer og landbrug er væsent-
ligt højere end de i lovforslaget
fremførte. Bæredygtigt Landbrug
anfører, at der bør laves en se-
cond opinion.
De økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet er vurderet i
sammenhæng med indgåelse af
Aftale om grøn skattereform 2020.
Pesticidafgiften omlægges med
den hensigt at gøre det mere at-
traktivt at bruge sprøjtemidler
med lav belastning af miljø og
sundhed frem for mere bela-
stende alternativer. Miljøministe-
riet oplyser, at der i beregnin-
gerne af omkostningerne er reg-
net med en mindre tilpasning på
2,5 procent af belastningen, og at
landmændene dermed ikke vil få
merudgifter, hvis de vælger de
mindst belastende alternativer.
Danske Advokater -
Danmarks skatteadvo-
kater
Danske Advokater bemærker, at
procesenergiafgiften fremover
skal indekseres på samme måde
som energiafgiften. Procesenergi-
afgiften vil dermed ikke længere
udgøre et fast beløb pr. energien-
hed som i dag. Danske Advoka-
ter bemærker, at det vil resultere i
en yderligere afgiftsbelastning pr.
energienhed, end hvad fremgår af
Aftale om grøn skattereform 2020.
Det er ved indgåelse af
Aftale om
grøn skattereform 2020
forudsat, at
afgiften skal indekseres. De in-
dekserede afgifter er fx forudsat i
beregningerne af aftalens effek-
ter, som vil medføre en reduktion
af ca. 0,5 mio. ton CO
2
.
Danske Advokater vurderer, at
den nuværende afgiftsfritagelse i
NOx-afgiftslovens § 8, stk. 4, er i
Skatteministeriet har været i dia-
log med Kommissionen om for-
tolkning af
Side 4 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overensstemmelse med energibe-
skatningsdirektivet, hvorimod
den manglende afgiftsfritagelse
for store energianlæg over 30
MW er i strid med direktivet.
Danske Advokater vurderer, at
den foreslåede lovændring er EU-
stridig og at der i stedet bør ind-
skrives hjemmel til at afgiftsfri-
tage store energianlæg over 30
MW. Danske Advokater bemær-
ker, at såfremt Skatteministeriet
fastholder den foreslåede lovæn-
dring, hvor § 8, stk. 4, ophæves,
bør der skabes historisk lighed
for loven. Danske Advokater
henstiller til, at der udarbejdes et
styresignal med justering af den
tidligere praksis, så der skabes lig-
hed for loven både før og efter
den 1. januar 2023.
energibeskatningsdirektivets an-
vendelsesområde. På baggrund af
denne dialog er det valgt at fjerne
afgiftsfritagelsen i NOx-afgiftslo-
ven for små energianlæg.
Der er ikke tale om en justering
af praksis, der kan ændres ved et
styresignal. En ændring af tidli-
gere praksis ville kræve en lovæn-
dring med tilbagevirkende kraft.
Danske Advokater har ingen be-
mærkninger til ikrafttrædelsen.
Danske Advokater finder det po-
sitivt, at der indskrives en alterna-
tiv opgørelsesmetode for proces-
energiafgiften for landbrugssek-
toren og har ikke yderligere be-
mærkninger til afgiftsforhøjelsen.
Danske Advokater bemærker, at
lovforslagets § 1, nr. 8, § 2, nr. 8,
og § 3, nr. 8, mangler i oplistnin-
gen af de bestemmelser, der træ-
der i kraft den 1. januar 2025.
Det er ikke i overensstemmelse
med
Aftale om grøn skattereform
2020.
Danske Advokater
Lovforslagets ikrafttrædelsesbe-
stemmelse er tilrettet.
Side 5 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
henstiller desuden til, at lovforsla-
gets § 1, nr. 9-10, § 2, nr. 9-10, og
§ 3, nr. 9-10, også omfattes af
lovforslagets § 8, stk. 2, da disse
bestemmelser omhandler forhø-
jelsen af procesenergiafgiften for
mineralogiske processer m.v.,
som først indføres med virkning
fra den 1. januar 2025.
Danske Advokater bemærker, at
der må være en fejl i henvisnin-
gerne i lovforslagets § 1, nr. 5-8,
og § 2, nr. 5-8. Danske Advoka-
ter henstiller til, at henvisnin-
gerne i lovforslagets § 1, nr. 5-8,
rettes til § 10, og i lovforslagets §
2, nr. 5-8, rettes til § 8.
Henvisningerne i lovforslagets §
1, nr. 5-8, og § 2, nr. 5-8, er tilret-
tet.
Danske Advokater har ikke be-
mærkninger til satsændringerne i
lov om afgift af bekæmpelsesmid-
ler.
Danske Advokater henstiller til,
at skatteministeren inden fastsæt-
telse af regler for opgørelse af
CO
2
-udledning m.v., rækker ud til
erhvervslivet for input til rele-
vante bestemmelser.
Der modtages gerne input til re-
levante bestemmelser fra er-
hvervslivet.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme er generelt
positive overfor lovforslaget og
formålet om at gøre Danmark
grønnere. Dansk Fjernvarme no-
terer sig, at lovforslaget anses
som første skridt i retning af en
højere og ensartet afgift på CO
2
-
Side 6 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udledninger. En dagsorden, som
Dansk Fjernvarme støtter op om.
Dansk Fjernvarme anfører, at
fjernvarmeselskaberne står for ca.
60 pct. af rumopvarmningen i er-
hverv og har potentiale til at le-
vere grøn varme til ca. 95 pct.
Dansk Fjernvarme anfører, at
fjernvarmen kan bidrage til den
grønne omstilling af procesvar-
men i industrien. Det er kun ca. 1
pct. af procesvarmen, som leve-
res af fjernvarmeselskaber. Dansk
Fjernvarme skønner, at der er et
potentiale til, at fjernvarmeselska-
berne kan levere 16 pct. af den
samlede procesvarme.
Dansk Fjernvarme anfører, at det
sideløbende haster med at få ud-
faset naturgas både i fjernvarmen
og som individuel opvarmnings-
form. Stiger afgiftsniveauet som
følge af lovforslaget for disse
virksomheder til et niveau, hvor
det ikke længere kan betale sig at
blive koblet på det kollektive
fjernvarmenet fremfor at inve-
stere i en individuel opvarm-
ningsløsning, kan det forhindre
konverteringer i områder, hvor
industrikunder har kritisk betyd-
ning for projektets økonomi.
Det er med
Aftale om grøn skattere-
form 2020
aftalt at forhøje energi-
afgiften for fossile brændsler til
erhverv med 6 kr. pr. GJ. Afgifts-
forhøjelsen indfases fra 2023 til
2025.
Aftale om fremskyndet planlægning for
udfasning af gas til opvarmning og klar
besked til borgerne
af 29. juni 2022
indgået mellem KL og den davæ-
rende regering (S) skal under-
støtte denne omstilling.
Dansk Fjernvarme ønsker at hen-
lede Skatteministeriets opmærk-
somhed på timingen i afgiftsæn-
dringerne i forhold til den højak-
tuelle konverteringsdagsorden,
Det er forudsat i
Aftale om grøn
skattereform 2020,
at afgiftsforhø-
jelserne indfases fra 2023 til 2025.
Der er på nuværende tidspunkt
ikke lagt op til at udskyde
Side 7 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som lovforslaget kan have ind-
virkning på.
ikrafttrædelsestidspunktet for af-
giftsændringerne.
Dansk Gartneri
Dansk Gartneri anfører, at
Poli-
tisk aftale om sprøjtemiddelstrategien
for 2022-2026
betyder, at pesticid-
afgiften i højere grad skal benyt-
tes som et middel til at nå en la-
vere miljøbelastning ved at mind-
ske afgiften på de mest skån-
somme midler og øge afgiften på
de mere belastende midler på mil-
jøet.
Dansk Gartneri anfører, at en
forudsætning for, at denne af-
giftsdifferentiering vil få nævne-
værdig effekt på miljøet, er, at
brugerne har flere midler at vælge
imellem, og det er desværre kun
undtagelsesvis tilfældet. Dansk
Gartneri anfører, at selvom af-
giftsomlægningen er provenuneu-
tral for staten, vil nogle brugere
opleve, at deres afgiftsbelastning
mindskes, mens andre vil få en
øget afgiftsbelastning.
Det skønnes, at den økonomiske
belastning af erhvervet, før for-
bruget af plantebeskyttelsesmid-
ler tilpasses afgiftsomlægningen,
er 10 mio. kr. Der forventes spe-
cifikt en substitution til midler
med lavere miljø- og sundheds-
mæssig belastning og dermed vil
den økonomiske belastning af er-
hvervet falde til et niveau tilsva-
rende niveauet før afgiftsomlæg-
ningen.
Dansk Gartneri anfører, at med
Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi
2022-2026
er tilskuddet til god-
kendelse af midler til mindre an-
vendelse faldet bort, hvilket bety-
der, at der fremover vil blive
færre midler at vælge imellem for
producenterne af specialafgrøder,
og det vil øge miljøbelastningen.
Det er med den
Politiske aftale om
sprøjtemiddelstrategi 2022-2026
be-
sluttet at foretage en provenu-
neutral omlægning af pesticidaf-
giften, hvor basisafgiften nedsæt-
tes, mens belastningsafgiften for-
højes tilsvarende. Afgiftens opda-
terede satser er fastsat med hen-
blik på at opnå et uændret pro-
venu fra afgiften efter tilpasning i
forbruget af sprøjtemidler. Pesti-
cidafgiften omlægges med en
hensigt om at gøre det mere
Side 8 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
attraktivt at bruge sprøjtemidler
med lav belastning af miljø og
sundhed frem for mere bela-
stende alternativer.
Dansk Gartneri anfører, at gart-
nerierne oplever pesticidafgiften
uden nævneværdig miljøeffekt,
uden sammenhæng med indtje-
ningen og til skade for konkur-
renceevnen. Pesticidafgifter fin-
des ikke eller kun på et væsentligt
lavere niveau i de lande, som dan-
ske gartnerier konkurrerer med.
Dansk Gartneri ser derfor gerne,
at omlægningen af pesticidafgif-
ten ikke kun er provenuneutral
for staten, men også for den en-
kelte producent. Dansk Gartneri
anfører endvidere, at fx insektici-
der forventes at blive dyrere for
de danske frugt- og bæravlere.
Med
Politisk aftale om sprøjtemiddel-
strategien 2022-2026
er det aftalt at
foretage en provenuneutral om-
lægning af afgiften med en ned-
sættelse af basisafgiften til 20 kr.
per kg aktivstof og en forhøjelse
af belastningsdelen til 140 kr.
Yderligere afgiftsændringer vil
kræve finansiering.
Dansk Industri
Dansk Industri anser det som
formålstjenesteligt og et effektivt
virkemiddel at gennemføre æn-
dringer i skattelovgivningen, der
understøtter den grønne omstil-
ling og bidrager til at opnå de po-
litiske mål om CO
2
-reduktion.
Dansk Industri er skeptisk over-
for, at de foreslåede forhøjelser af
energiafgiften på fossile brænds-
ler i industrien sker på baggrund
af den hidtidige opgørelsesme-
tode, hvor afgiften er ensartet ef-
ter energiindhold (kr./GJ) sna-
rere end CO
2
-udledning. Dansk
Industri anfører, at den model
Lovforslaget udmønter dele af
Aftale om grøn skattereform 2020,
der indebærer en forhøjelse af
energiafgiften på fossile brænds-
ler til erhverv. Med
Aftale om grøn
skattereform for industri mv. 2022
er
det aftalt, at der indføres en høj
og mere ensartet CO
2
-afgift. I
forbindelse med
Side 9 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke afspejler CO
2
-udleningen
forbundet med brugen af fossile
brændsler og derfor er et ineffek-
tivt virkemiddel med henblik på
CO
2
-reduktion.
lovgivningsprocessen vil der blive
etableret en CO
2
-opgørelsesme-
tode, som skal skabe klarhed om
opgørelsen af afgiftsbetalingen.
Samlet forventes implementerin-
gen af første fase af
Aftale om grøn
skattereform 2020
at medføre re-
duktioner i de klimabelastende
udledninger på ca. 0,5 mio. ton
CO
2
e frem mod 2025.
Dansk Industri finder det om-
sonst at ændre i procesenergiaf-
gifter på kort sigt, når der allerede
er indgået aftale, om et nyt CO
2
-
baseret beskatningsregime. I 2025
vil procesenergi således blive un-
derlagt ny lovgivning som følge
af
Aftale om grøn skattereform for in-
dustri mv. 2022.
Reguleringen som
følge af lovforslaget vil derfor om
få år være forældet og erstattet af
den nye model for CO
2
-beskat-
ning. Dansk Industri bemærker
endvidere, at det vil skade virk-
somhedernes konkurrenceevne
uden en ramme, som effektivt
belønner klimaomstillinger, og at
en
”stop and go”-politik
ikke
fremmer virksomhedernes behov
for langsigtet investeringssikker-
hed og på kort sigt svækker virk-
somhedernes likviditet, herunder
mulighederne for at investere i
grøn omstilling.
Aftale om grøn skattereform 2022
vil
få virkning fra den 1. januar 2025.
Implementeringen af første fase
er det første skridt i retningen af
højere og mere ensartet afgift på
CO
2
e-udledninger.
,
Dansk Industri anbefaler derfor
at lade det nuværende beskat-
ningsregime fortsætte uændret
frem til 2025, hvorefter det nye
CO
2
-beskatningssystem med en
Det er ved indgåelse af
Aftale om
grøn skattereform 2022
i beregnin-
gerne af CO
2
-reduktioner forud-
sat at
Aftale om grøn skattereform
2020
implementeres, herunder at
Side 10 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ny og stadigt større afgift træder i
kraft frem mod 2030. Som alter-
nativ foreslår Dansk Industri, at
forhøjelsen udskydes til 2024 i ly-
set af de høje energipriser særligt
på gas, og at energiafgifterne om-
lægges til at blive opkrævet på
baggrund af CO
2
-udledning i ste-
det for energiindhold.
energiafgifterne på fossile
brændsler til proces forhøjes i
2023 med deraf følgende CO
2
-re-
duktion.
Dansk Industri har ingen be-
mærkninger til lovforslagets § 4.
Dansk Industri har ikke konkrete
bemærkninger til § 6. Dansk In-
dustri finder generelt, at afgiften
på NOx bør afskaffes helt, idet
udledningen allerede er reguleret
via diverse miljøkrav, og at NOx-
afgiften derfor er udtryk for dob-
beltregulering. Dansk Industri an-
fører, at afgiften indbringer et re-
lativt beskedent provenu i for-
hold til de administrative omkost-
ninger og en svækkelse af er-
hvervslivets konkurrenceevne.
NO
X
-afgiftsloven har til formål
at reducere udledningen af kvæl-
stofoxider (NO
2
) og medvirker til
den danske EU-forpligtelse til at
reducere udledningen af NO
X
.
Det bemærkes, at afgiften og må-
ling af udledning af NO
2
-ækviva-
lenter til luften ved forbrænding
er to forskellige virkemidler med
det samme formål, om at redu-
cere udledningen, NO
2
-ækviva-
lenter er en gasart, der er hel-
breds- og naturskadelig.
Dansk Planteværn
Dansk Planteværn vil gerne tilfø-
jes høringslisten ved fremtidige
ændringer af lov om afgift af be-
kæmpelsesmidler.
Dansk Planteværn er tilføjet til
Skatteministeriets høringsliste.
Dansk Planteværn anfører, at in-
tentionen med afgiften oprinde-
ligt har været at nedbringe dansk
landbrugs anvendelse af god-
kendte bekæmpelsesmidler.
Dansk Planteværn anfører endvi-
dere, at EU og specielt Danmark
har verdens strengeste regulering
af bekæmpelsesmidler, og at
Der henvises til kommentar til
Bæredygtigt Landbrug, hvor det
fremgår, at aftaleparterne bag
Po-
litisk aftale om sprøjtemiddelstrategi
2022-2026
er enige om at sætte
retningslinjerne for et renere
miljø med mindre belastning af
sprøjtemidler. Der henvises sam-
tidig til kommentar til
Side 11 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
danske landmænd allerede har re-
duceret anvendelsen af bekæm-
pelsesmidler betydeligt. Dansk
Planteværn finder at den prove-
nuneutrale ændring af afgiften
ikke belønner landmændene for
deres indsats for at nå politisk
fastsatte målsætninger om store
reduktioner, og at ændringen ikke
er baseret på et videnskabeligt
grundlag.
Bæredygtigt Landbrug, hvoraf det
fremgår, at aftaleparterne aner-
kender at der i Danmark er gjort
en stor indsats for at reducere
brugen af sprøjtemidler, og at af-
taleparterne er enige om, at Dan-
mark fortsat skal have en interna-
tional førerposition på produk-
tion af sikre fødevarer.
Dansk Planteværn anfører, at
danske landmænds anvendelse af
bekæmpelsesmidler bygger på fi-
losofien ’så lidt som muligt,
men
så meget som nødvendigt’, og at
landmændenes muligheder for
substitution på flere områder er
begrænsede. Dansk Planteværn
forventer derfor at omlægningen
af afgiften alene vil føre til en
øget omkostning for landmæn-
dene og kun en marginal reduk-
tion i anvendelsen af bekæmpel-
sesmidler.
Det skønnes, at den økonomiske
belastning af erhvervet, før for-
bruget af plantebeskyttelsesmid-
ler tilpasses afgiftsomlægningen,
er 10 mio. kr. Der forventes spe-
cifikt en substitution til midler
med lavere miljø- og sundheds-
mæssig belastning og dermed vil
den økonomiske belastning af er-
hvervet falde til et niveau tilsva-
rende niveauet før afgiftsomlæg-
ningen. Landmændene vil der-
med ikke få merudgifter, hvis de
vælger de mindst belastende al-
ternativer.
Dansk Planteværn anfører, at der
i branchen arbejdes aktivt for, at
kun lovlige produkter anvendes,
og at man gerne ser en strengere
regulering af ulovlig import.
Dansk Planteværn indgår gerne i
en dialog herom.
Med
Politisk aftale om sprøjtemiddel-
strategi 2022-2026
er det aftalt at
styrke kontrollen med overtræ-
delser på sprøjtemiddelområdet. I
udkast til Sprøjtemiddelstrategi
2022-2026, der udmønter aftalen,
og som har været i høring indtil
den 22. august 2022, er der i hen-
hold til den tidligere strategi sket
en forøgelse på 40 pct. af mid-
lerne til kontrollen med sprøjte-
midler hos hhv. brugerne,
Side 12 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
salgsleddet og i tolden for at
styrke kontrollen.
Dansk Retursystem
Ingen bemærkninger.
Danske Revisorer -
FSR
FSR er generelt positive over for
forslag, der har til formål at gøre
Danmark grønnere ved at bidrage
til et bedre klima og miljø.
FSR oplever, at reglerne om
godtgørelse af energiafgifter på
brændsler er meget komplekse
både for virksomheder, myndig-
heder og rådgivere. FSR appelle-
rer til, at kommende ændringer så
vidt muligt samles med henblik
på en parallel og ensartet gen-
nemførelse.
Bemærkningerne tages med i det
videre arbejde.
FSR finder det positivt, at der
indføres en udfyldningsbestem-
melse i CO
2
-afgiftsloven. FSR så
gerne, at energiafgiftslovenes fæl-
lesbestemmelser og krydshenvis-
ninger konsekvensrettes og gen-
nemarbejdes, så lovgivning bliver
mere klar.
Bemærkningerne tages med i det
videre arbejde.
FSR finder det positivt, at pesti-
cidafgiften omlægges, så det bli-
ver mere attraktivt at bruge plan-
tebeskyttelsesmidler med lav be-
lastning i forhold til sundhed og
miljø.
FSR henviser til, at det af lov-
forslaget fremgår, at
Omlægningen af pesticidafgiften
vil gøre det mere attraktivt at
Side 13 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omlægningen af pesticidafgiften
ikke overholder princippet om
enkle og klare regler, da afgifts-
satsen på grund af sin kompleksi-
tet ikke kan digitaliseres fuldt ud i
Skatteforvaltningens angivelsessy-
stemer. Det fremgår endvidere, at
fravigelsen foretages af hensyn til
miljøbeskyttelse og det politiske
ønske om at fremme anvendelsen
af mindre skadelige sprøjtemidler.
I afsnittet om miljø- og natur-
mæssige konsekvenser fremgår
det, at Miljøministeriet forventer,
at afgiftsomlægningen vil have en
mindre positiv miljøeffekt. I lyset
af vurderingen fra Miljøministe-
riet, vil FSR gerne appellere til at
formuleringerne mv. genbesøges.
bruge sprøjtemidler med lav be-
lastning af miljø og sundhed
fremfor et mere belastende alter-
nativ. Forslaget vurderes ikke at
overholde princip 1 for digitalise-
ringsklar lovgivning om enkle og
klare regler, da afgiftssatsen på
grund af sin kompleksitet ikke
kan digitaliseres fuldt ud i Skatte-
forvaltningens angivelsessyste-
mer. Der er ikke tale om en en-
kelt fast sats, men en individuel
sats på de enkelte produkter, som
fastsættes af Miljøstyrelsen ud fra
effektparametre. Dette forhold
finder tilsvarende anvendelse for
gældende ret. Det vurderes ikke,
at der er behov for at ændre for-
muleringen.
FSR bemærker, at forarbejderne
til lovens § 6 er formuleret uklart,
idet de specielle bemærkninger
beskriver gældende ret for andre
dele af loven fremfor at beskrive
baggrunden for den konkrete æn-
dring.
De specielle bemærkninger til
ændringen af NO
X
-afgiftsloven
er justeret.
Det fremgår af de almindelige be-
mærkninger, at afgiftsfritagelsen
ophæves for at undgå usikkerhed
på området. FSR er bekymret
over, at bestemmelsen fjernes
uden nærmere begrundelse eller
undersøgelse. Fritagelsen blev
indført i 2009 og er afledt af
energibeskatningsdirektivet og i
øvrigt notificeret i overensstem-
melse med informationsprocedu-
redirektivet. Det er uklart, hvor-
dan bestemmelsen i dag vurderes
at medføre usikkerhed på
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokaters høringssvar,
hvor det fremgår, at Skattemini-
steriet har været i dialog med
Kommissionen om fortolkningen
af energibeskatningsdirektivets
anvendelsesområde. På baggrund
af konkurrencehensyn er det vur-
deret, at afgiftsfritagelsen bør op-
hæves.
Side 14 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
området. FSR anmoder Skattemi-
nisteriet om at uddybe.
Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer anfører,
at lovforslaget vil medføre bety-
delige omkostninger for fødeva-
reerhvervet, og kan ikke bakke op
om det i sin nuværende form.
Landbrug & Fødevarer er enige i,
at der er behov for ændringer af
det nuværende energiafgiftssy-
stem, men der er elementer i
Af-
tale om grøn skattereform 2020,
som
Landbrug & Fødevarer ikke støt-
ter. Det gælder fx forhøjelse af
afgift, når der ikke er omstillings-
muligheder, og dobbeltregulering
for kvoteomfattede virksomhe-
der. Landbrug & Fødevarer er
positive over, at forhøjelsen først
træder i kraft fra 2025 for land-
brug og gartneri.
Landbrug & Fødevarer anfører,
at forhøjelsen af energiafgiften
ikke bør vedrøre virksomheder,
som er omfattet af EU’s kvotesy-
stem og derigennem betaler for
CO
2
-udledningen. De virksomhe-
der, herunder visse gartnerier,
bør afgiftsmæssigt kun omfattes
af minimumssatserne i energibe-
skatningsdirektivet.
Med
Aftale om grøn skattereform
2020
er det aftalt at forhøje ener-
giafgifterne for landbrug mv.
med 6 kr. pr. GJ fra 2025.
CO
2
-kvoteforpligtelsen omhand-
ler udledning af CO
2
, mens ener-
giafgifter pålægges på baggrund
af energianvendelse. Desuden er
de fleste kvoteomfattede virk-
somheder undtaget fra at betale
afgift efter CO
2
-afgiftsloven.
Lovforslaget indebærer således
ikke nye særskilte regler for kvo-
teomfattede virksomheder.
Landbrug & Fødevarer ønsker
ikke den dobbeltregulering, som
Energiafgifterne forhøjes i for-
bindelse med implementeringen
Side 15 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er aftalt med
Aftale om grøn skatte-
reform for industri mv. 2022.
Land-
brug og Fødevarer havde gerne
set, at forhøjelsen alene vedrørte
den nuværende CO
2
-afgift.
af første fase af
Aftale om grøn
skattereform 2020,
men mindskes
senere i forbindelse med forhø-
jelsen og omlægningen af CO
2
-
afgiften ved implementering af
Aftale om grøn skattereform for indu-
stri for industri mv. 2022.
Der er så-
ledes ikke tale om dobbeltregule-
ring, men forskellige etaper af
omlægningen af afgifterne.
Landbrug & Fødevarer finder det
problematisk, at der indføres af-
gifter, uden reelle omstillingsmu-
ligheder, bl.a. for dieseldrevne
landbrugsmaskiner. Landbrug &
Fødevarer så gerne, at der først
blev indført afgift, når der var al-
ternativer til fossile brændsler.
Landbrug & Fødevarer anfører,
at det danske fødevareerhverv al-
lerede har fokus på energieffekti-
visering.
Energiafgifterne for landbrug
mv. er allerede i dag reguleret af
gasafgiftsloven, kulafgiftsloven
og mineralolieafgiftsloven. For
dette forbrug nedsættes tilbage-
betaling af afgift med 1,6 pct.
Med lovforslaget forhøjes den
eksisterende afgift fra 2025 med
6 kr. pr. GJ.
Af
Aftale om grøn skattereform 2020
fremgår det, at aftalepartierne er
opmærksomme på, at det på en
række områder vil kræve et ud-
viklingsarbejde at finde egnede
afgiftsmodeller og evt. kompen-
sationsmuligheder. På kort sigt er
det dog muligt at foretage de før-
ste og væsentlige skridt i retnin-
gen af en mere ensartet CO
2
-af-
gift. Første fase af omlægningen
tager derfor udgangspunkt i det
eksisterende afgiftssystem, herun-
der ved at forhøje energiafgif-
terne på fossile brændsler.
Den daværende regering (S) og
aftalepartierne er enige om, at
provenuet fra afgrænsningen af
investeringsvinduet, som også
følger af
Aftale om grøn skattereform
2020,
afsættes til en tilskudspulje
Side 16 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til grøn omstilling og målrettede
energieffektiviseringer. Der af-
sættes i alt 360 mio. kr. i 2021-
2025 til tilskudspuljen.
Udvidelse af erhvervspuljen med
315 mio. kr. sker bl.a. med hen-
blik på energieffektiviseringer og
grøn omstilling af gartnerier, her-
under væksthuse.
Med
Aftale om grøn skattereform for
industri mv. 2022
er det aftalt, at
tilbageførslen fra de kommende
afgiftsforhøjelser udmøntes i
målrettet støtte til de virksomhe-
der, der rammes hårdest af CO
2
-
afgiften, så det kan betale sig at
omstille for de virksomheder,
som i dag har et højt CO
2
-aftryk.
Landbrug & Fødevarer ønsker, at
der laves et eksempel, hvor af-
giftssatsen for motorbrændstof
anvendt til landbrug mv. opgjort i
kr./GJ. Landbrug & Fødevarer
ønsker, at det uddybes, om afgif-
ten efter § 3, stk. 2, bør være den
samme som lovforslagets § 3, stk.
3.
Satsen, der fremgår af lovforsla-
gets § 3, nr. 2 og nr. 3, som ud-
sendt i ekstern høring, er den
samme. I denne version fremgik
det ikke tydeligt, at også § 3, nr.
2, indekseres. Efter lovtekniske
justeringer følger indekseringen
nu af lovforslagets § 3, nr. 4.
Landbrug & Fødevarer anfører,
at det fremgår af aftaleteksten, at
forhøjelserne vil være baseret på
CO
2
-afgift. Landbrug & Fødeva-
rer anfører, at forhøjelserne er
indført i kr./GJ i energiafgiftslo-
vene.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Industri.
Side 17 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarer anfører,
at pesticidafgiften skal afskaffes.
Det vil ligestille danske land-
mænd med udenlandske, da me-
get få EU-lande har en afgift, og
afgiftsniveauet er lavere end i
Danmark. Landbrug & Fødevarer
anfører, at afgiften kun har en
marginal effekt på forbrugs-
mængden og en lille effekt på
middelvalg, da der er få effektive
midler at vælge imellem.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Gartneris høringssvar.
Landbrug & Fødevarer anfører,
at en række mindre gårdanlæg,
der producerer biogas, anvender i
bestemmelsen i NOx-afgiftslo-
vens § 8, stk. 4. Landbrug & Fø-
devarer anfører, at med lovforsla-
get vil de anlæg blive omfattet af
NOx-afgiftsloven, hvilket vil øge
deres omkostninger. Landbrug &
Fødevarer finder, at bestemmel-
sen bør fastholdes.
Anvendelsesområdet for NOx-
afgiftsloven ændres ikke. Med
lovforslaget ophæves afgiftsfrita-
gelsen for energiprodukter, der
medgår direkte i produktion af et
tilsvarende energiprodukt, som er
produceret på virksomhedens
område.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Danske Advokaters hø-
ringssvar.
Makeen Energy A/S
(Makeen)
Makeen Energy A/S (herefter
Makeen) anfører, at der i lov-
forslaget ikke foreligger en stil-
lingtagen til de tilfælde, hvor virk-
somheder har et negativt CO
2
-af-
tryk som følge af den cirkulære
økonomi i deres produktion.
Makeen tager udgangspunkt i
problematikker fra sin produk-
tion af pyrolysegas og stiller for-
slag til tilpasning af lovforslaget.
Makeen anfører, at såfremt be-
mærkningerne ikke indarbejdes i
lovforslaget, skal høringssvaret
Med lovforslaget indføres en ud-
fyldningsbestemmelse i CO
2
-af-
giftsloven for energiprodukter for
hvilke, der i dag ikke er fastsat en
afgiftssats. Samtidig foreslås det,
at skatteministeren kan fastsætte
regler om, at CO
2
-udledningen
fra et energiprodukt omfattet af
den foreslåede udfyldningsbe-
stemmelse, kan beregnes på bag-
grund af f.eks. akkrediterede må-
linger eller støkiometriske bereg-
ninger. Forslaget medfører, at der
kan betales CO
2
-afgift af disse
energiprodukter, som i højere
Side 18 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skærpe opmærksomheden på
skatteministerens efterfølgende
fastsættelse af opgørelsesmetoden
efter lovforslagets § 5, nr. 3.
grad svarer til produkternes fakti-
ske CO
2
-udledning.
En stillingtagen til, hvorvidt virk-
somheder med et negativt CO
2
-
aftryk som følge af cirkulær øko-
nomi i deres produktion kan an-
vende en reduceret sats eller be-
regne en særskilt CO
2
-afgift på
baggrund af CO
2
-fortrængning,
ligger således udenfor lovforsla-
gets bemyndigelsesbestemmelse.
Makeen kvitterer for forslaget
om, at virksomheder kan betale
en fast afgiftssats for CO
2
-udled-
ning på baggrund af akkredite-
rede målinger eller målinger af til-
svarende karakter.
Makeen anbefaler, at det ved op-
gørelsen af CO
2
-udledning, bliver
muligt at foretage modregning
med CO
2
-fortrængningen, fx når
plastik genanvendes ved pyrolyse.
Makeen er imod, at et produkt
som pyrolysegas i det hele taget
pålægges CO
2
-afgift. Makeen om-
danner plastaffald til pyrolyseolie,
der efterfølgende oparbejdes til
ny plast. Processen kaldes ”Plast-
con”. Her genereres også fast,
rent kulstof, og pyrolysegas.
Makeen anfører, at efter miljølov-
givningen er processen karakteri-
seret som genanvendelse og bi-
drager til nedbringelse af affalds-
mængder mv.
CO
2
-afgiften omfatter i dag CO
2
-
udledning fra anvendelsen af
energiprodukter omfattet af mi-
neralolieafgiftsloven, kulafgiftslo-
ven og gasafgiftsloven. Da pyro-
lysegas fra processer baseret på
fossile brændsler er omfattet af
mineralolieafgiftsloven og udle-
der CO
2
, omfatter CO
2
-afgiften
også sådanne produkter.
Makeen anfører, at pyrolysegas
på grund af Plastcons CO
2
-
Den daværende regering (S) har i
2021 sammen med et bredt flertal
Side 19 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fortrængning på ca. 1,67 ton CO
2
pr. ton plastik konkurrerer med
andre CO
2
-fortrængende proces-
ser, herunder biomasse og biogas
samt afbrænding af plastaffald i
affaldsbaserede kraftvarme- og
varmeværker, som er underlagt
lave eller ingen afgifter. Makeen
anfører, at produktionsomkost-
ningerne for Plastcon ikke er
sammenlignelige med en almin-
delig produktion af energipro-
dukter, da formålet ikke er det
samme.
Makeen anfører, at pyrolysegas er
sammenligneligt med biobrænds-
ler, hvor opbygget CO
2
-indhold i
produktet frigives igen ved fx af-
brænding. Makeen anfører, at py-
rolysegas i dag belastes med ener-
giaften på et sammenligneligt af-
giftspligtigt produkt, raffinaderi-
gas, mens der ikke betales CO
2
-
afgift. Makeen anfører, at afgiften
omregnet er 7,36 øre/MJ for py-
rolysegas og 0,25 øre/MJ for bio-
gas. Makeen anfører, at ved pro-
duktion af varme på hhv. pyro-
lyse og plastaffald sker der en af-
giftsmæssig favorisering af pla-
stikaffald, som gør det vanskeligt
at gøre pyrolysegas konkurrence-
dygtigt overfor VE-brændsler.
i Folketinget nedsat ekspertgrup-
pen for en grøn skattereform, der
skal se på fordele og ulemper ved
bl.a. en CO
2
e-afgift og andre re-
guleringsformer til at nå 70 pct.
reduktionsmålet i 2030. Som en
del af arbejdet ser ekspertgrup-
pen på, hvordan fremtidens
CO
2
e-regulering bedst kan under-
støtte indførelsen af nye ressour-
cebesparende teknologier. En af
de teknologier, som indgår heri,
er pyrolyse.
Makeen anfører, at med den fore-
slåede lovændring vil pyrolysegas-
sen også blive afgiftspligtig efter
CO
2
-afgiftsloven, hvilket sætter
pyrolysegas tilbage i forhold til
VE-brændsler, hvor afgiften ikke
forøges, og gør det mere renta-
belt at destruere gassen. Makeen
Det indgår som en del af arbejdet
for ekspertgruppen for en grøn
skattereform, at det skal undersø-
ges, hvordan fremtidens CO
2
e-
regulering bedst muligt kan un-
derstøtte indførelsen af nye
Side 20 af 21
L 15 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2651647_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anfører, at mængderne af pyroly-
segas potentielt er store nok til at
kunne bidrage til at lukke hullet
efter russisk gas, men der skal
være et økonomisk potentiale.
ressourcebesparende teknologier,
herunder pyrolysegas.
Makeen anfører, at miljøområ-
dets affaldshierarki prioriterer
genanvendelse højere end anden
nyttiggørelse, herunder afbræn-
ding til el- og varmeproduktion,
og bortskaffelse. Makeen påpeger
at afgiftsreglerne ikke understøt-
ter prioriteringerne på affaldsom-
rådet, på trods af at det har været
tilsigtet afgiftssystemet for affald.
Makeen forventer ikke problemet
løst på det regulatoriske område
eller med de planlagte støtteord-
ninger ved indførelsen af den
ensartede og høje CO
2
-afgift fra
2025.
Makeen henviser til, at en inddra-
gelse af CO
2
-fortrængning i be-
regningen af CO
2
-afgift kan
mindske ukorrekte incitamenter i
afgiftsstrukturen. Det er Makeens
opfattelse, at CO
2
-fortrængnin-
gen kan opgøres lige så sikkert
som en beregning af CO
2
-emissi-
onsfaktoren ud fra samme data-
grundlag m.v.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Skatterevisorforeningens
Skatteudvalg
Ingen bemærkninger.
Side 21 af 21