Tak for det. Ja, nu bliver det jo så spændende – og det vil jeg løfte sløret for til sidst i min tale – hvorvidt vi deler dette lovforslag eller ej. Det er bare, hvis der skulle være nogle nysgerrige derude, der følger med i behandlingen af det her lovforslag, som faktisk er et ret godt lovforslag, og jeg vil gerne takke for den fine modtagelse af det.
For det er jo rigtigt, at vi med aftalen om en grøn skattereform og en politisk aftale om en sprøjtemiddelstrategi fra 2022 til 2026 faktisk har taget vigtige skridt mod et grønnere Danmark, hvor alle bidrager til både et bedre klima og miljø. I dag behandler vi så lovforslaget, som gennemfører de to aftaler.
Først er der forhøjelsen af energiafgifterne: Vi gør det jo dyrere for erhvervene at bruge fossile brændsler som kul, gas og olie, og det giver selvfølgelig et mindre energiforbrug og dermed også en mindre CO2-udledning på – som det også er nævnt – ca. 0,5 mio. t. Frem mod 2025 bidrager vi så dermed både til 70-procentsmålsætningen, men faktisk også til den målsætning, vi har, om at gøre noget allerede frem mod 2025. Forhøjelsen er dermed et væsentligt element i den første fase af den grønne skattereform, hvor vi tog skridt mod en højere og mere ensartet CO2-afgift med udgangspunkt i det energiafgiftssystem, som vi har i dag.
Den anden fase kommer, når vi skal implementere »Aftale om grøn skattereform for industri mv.«, som jo blev indgået af et bredt udsnit af Folketingets partier i juni 2022. Gennemførelsen af denne aftale vil være en milepæl i Danmarks ambitiøse klimamålsætning, og jeg ser frem til senere at kunne fremsætte det lovforslag.
Når det er sagt, er Danmark kun et foregangsland, hvis den grønne omstilling går hånd i hånd bl.a. med et konkurrencedygtigt erhvervsliv og ikke mindst med beskæftigelse. De høje energipriser, som vi har set det sidste år, understreger erhvervslivets behov for, at vi omstiller fra sort til grøn energi. Derfor indgik det også i aftalen om en grøn skattereform, at der skulle gennemføres erhvervspolitiske lempelser for knap 6 mia. kr. i perioden 2021-2025. Lempelserne til erhvervslivet er blevet indfaset fra 2021, mens afgiftsforhøjelserne først kommer nu. Det har givet erhvervslivet en mulighed for at omlægge sin produktion og foretage nødvendige investeringer, så der sker en reel grøn omstilling i Danmark.
Det andet element i lovforslaget er en omlægning af pesticidafgifterne, og formålet er jo altså at opnå en rekordlav belastning fra sprøjtemidler. En bred kreds af partierne blev for et år siden enige om en sprøjtemiddelstrategi fra 2022 til 2026. Partierne blev enige om, at målet er, at der skal anvendes så få sprøjtemidler som muligt, og de sprøjtemidler, der anvendes, skal naturligvis være mindst belastende for sundhed og miljø. Det er vigtigt, at vi fortsat holder fokus på, hvilke sprøjtemidler vi bruger i naturen, og fokus på at minimere anvendelsen af de skadelige produkter, vi lukker ud i vores miljø. Derfor er jeg glad for at fremsætte dette lovforslag, som skal bidrage til en mindre belastning af vores miljø og en mindre belastning af vores sundhed.
Endelig foreslår vi en række mindre tekniske ændringer, som også har til formål at understøtte den grønne omstilling. For at reducere udledningen af CO2 er det afgørende, at der opkræves en CO2-afgift af alle afgiftspligtige varer. I dag mangler der nogle satser på en række produkter. Det harmonerer ikke med vores målsætning om at reducere udledningen med 70 pct.
Så vil jeg sige tak for debatten, og tak for spørgsmålene, også om at dele dette lovforslag i to. Og nu vil jeg så udløse spændingen og sige, at det synes jeg selvfølgelig at vi gør. Det er sådan set også et grundlæggende princip, som jeg både havde før valget, og som jeg også vil have som skatteminister i den her regering, at medmindre der er et eller andet, der er helt kompliceret og umuligt, synes jeg sådan set, at hvis der er nogen, der efterspørger, at vi kan dele et lovforslag, er det meget fair, at vi så naturligvis gør det. Tak.