Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 14
Offentligt
2674879_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
[email protected]
Theresa Berg Andersen (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 2181
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
4, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4 i forbindelse med L 14
Vil ministeren kommentere på artiklen ”Frustreret udvalgsformand: Lige nu ved vi
ikke, hvad der skal ske med Skiftesporets brugere” bragt på Nordjyske.dk den 8.
februar 2023? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, om det i forbindelse
med finansieringen af Arnepensionen var hensigten at ramme unge meget udsatte
borgere som har brug for en helt særlig og langvarig indsats for at komme i nærhe-
den af arbejdsmarkedet? Direkte link:
https://nordjyske.dk/nyheder/thisted/frustre-
ret-udvalgsformand-lige-nu-ved-vi-ikke-hvad-der-skal-ske-med-skiftesporets-bru-
gere/4118918
Svar
Det er rigtigt, at aftalerne om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen bidrager til fi-
nansieringen af
Ny ret til tidlig pension.
I forbindelse med
Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
fra
juni 2021 aftalte den daværende S-regering, SF, DF og EL at lempe proceskravene
for aktivering af uddannelseshjælpsmodtagere og åbne op for muligheden for digi-
tale samtaler efter 6 måneder for alle målgrupper. Første delaftale bidrog samlet set
med ca. 380 mio. kr. varigt til finansiering til
Ny ret til tidlig pension.
Initiativet om at lempe proceskravene for aktive tilbud til uddannelseshjælpsmodta-
gere gik konkret på at lempe proceskravene, så der nu må gå op til 4 måneder mel-
lem hvert tilbud fremfor de daværende 4 uger mellem hvert tilbud. Ændringen be-
tyder, at kommunerne i højere grad kan tilrettelægge en meningsfuld indsats for
den enkelte unge. Lempelsen af proceskravene betyder også, at uddannelseshjælps-
modtagere fremadrettet vil blive aktiveret mindre. Der var blandt aftalepartierne
enighed om, at det er op til den enkelte kommune at udmønte besparelsen og be-
slutte hvilke tilbud, som kommunerne i mindre grad vil udbyde.
Med
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
(S, SF, DF og EL)
fra juni 2022 blev aftalepartierne enige om at fokusere dele af beskæftigelsesind-
satsen på de redskaber, hvor der er dokumentation for at flere ledige borgere kom-
mer i arbejde. Det betyder, at øvrig vejledning og opkvalificering ikke længere tæl-
ler som tilbud i forhold til krav om ret og pligt og fokusmålet i skærpet tilsyn.
Ændringen betyder, at kommunerne skal omlægge en del af de nuværende øvrig
vejlednings- og opkvalificeringstilbud til virksomhedsrettet indsats eller ordinær
14. marts 2023
L 14 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om artiklen Frustreret udvalgsformand: Lige nu ved vi ikke, hvad der skal ske med Skiftesporets brugere, Nordjyske.dk, den 8. februar 2023, og om finansiering af Arnepensionen
uddannelse. Omlægningen omfatter ikke uddannelseshjælpsmodtagere, som stadig
kan få øvrig vejledning og opkvalificering som deres ret og pligt tilbud.
Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan besparelserne og ændrin-
gerne i de aktive tilbud, som følger af både første og anden delaftale, udmøntes.
Det er dog vigtigt for mig at understrege, at aftalerne om nytænkning af beskæfti-
gelsesindsatsen ikke fjerner kommunernes mulighed for at give tilbud i kategorien
øvrig vejledning og opkvalificering. Beskæftigelsesministeriet skønner, at der fort-
sat vil være udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering på knap 2,7 mia. kr. i
2024.
I det kommende arbejde med en reform af beskæftigelsesindsatsen har regeringen
ambitioner om en mere meningsfuld indsats for den enkelte med fokus på mere
værdige indsatser og større effekt. Derudover vil vi sætte både borgere og kommu-
nerne mere fri. Det er et stort arbejde, som jeg glæder mig meget til at tage fat på.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2