Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 14 Bilag 2
Offentligt
Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, og forskelli-
ge andre love
Akademikerne vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar i
forbindelse med høring over lovforslag om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelses-indsats, lov om sygedagpenge, og forskellige andre love.
Lovforslaget har været i høring i Akademikernes medlemsorganisationer,
og på den baggrund fremsættes de følgende bemærkninger.
Akademikerne noterer sig, at lovforslaget alene udmønter den del af
aftale, som omhandler tiltag, der planlægges at skulle træde i kraft 1.
januar 2023, og at bestemmelser om forenkling af kontaktforløbet mv.
følger i et særskilt lovforslag.
Akademikerne har længe efterspurgt en mere individuel og digitaliseret
kontaktform og bifalder derfor både et styrket ansvar til a-kasserne og
forenklingen af jobsamtalerne i forhold til såvel form, kadence som ind-
hold. Det er vigtigt, at kravet om fysisk fremmøde begrænses til første
møde, da det vil virke kontraproduktivt på kontaktforløbets formål
–
at
komme i job
–
at indføre flere regler om mødeformer. Det bør således
stå lysende klart, at det er borgeren/a-kassemedlemmets konkrete vej
til job, som skal være i centrum. I den forbindelse skal fremhæves vig-
tigheden af, at den formidling, a-kasserne skal levere, skal afspejle det
arbejdsmarked (brancher og profiler mv.), som de repræsenterer. Job-
formidlingen skal således være rettet mod det, de ledige kan (kompe-
tencemæssigt), og ikke et bredt, udefineret arbejdsmarked uden skelen
til kompetenceniveau og -baggrund.
Samtidig findes det fornuftigt at styrke den konkrete virksomhedskon-
takt hos de ledige, bl.a. ved at indskærpe, at tilbud om vejledning og
opkvalificeringstilbud ikke længere skal udgøre et ret/pligt-tilbud. Der
må dog samtidig udtrykkes en vis bekymring for, at der grundet EU-
lovgivning om løntilskud mv.
vil opstå ’praktikmøller’
som følge af, at
tilbud kun kan være virksomhedsrettet, og da jobrotation ikke anvendes
i nævneværdigt omfang for ledige akademikere. Det kan således også
være en risiko for, at ordinære jobs glider til støttede, hvilket bør være
et særligt opmærksomhedspunkt i såvel tilbud som monitorering og
håndhævelse.
For at styrke tilbuddenes kvalitet og anvendelighed bør der åbnes for
virksomhedsrettede tilbud med tilknyttet kompetenceudvikling. Dette vil
bidrage til at imødekomme de stigende specialiseringskrav på arbejds-
markedet særligt inden for digitalisering og den grønne omstilling.
Den 23. september 2022
Sagsnr. S-2022-815
Dok.nr. D-2022-55429
rr/