Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 133 Bilag 1
Offentligt
2748360_0001.png
Til Retsudvalget, Folketinget
Ang. lovforslag L 133, "Forbud mod utilbørlig behandling af genstande med væsentlig
religiøs betydning for et trossamfund"
Hvis frihed betyder noget som helst, betyder det en ret til at fortælle mennesker det, de ikke
ønsker at høre.
George Orwell, The freedom of the press (Min oversættelse),
https://www.nytimes.com/1972/10/08/archives/the-freedom-of-the-press-orwell.html
Jeg er imod L 133, fordi den kommer til at ramme de helt forkerte mennesker hårdest. Den
kommer til mere end noget andet, at ramme udfordrende kunst og kunstformer, samt
symbolske handlinger som ofre for religiøs undertrykkelse, vold og traumer, sommetider bruger i
deres helingsproces.
Lad mig prøve at forklare, hvad jeg mener.
Blackout poetry med "religiøse" skrifter
Blackout poetry indebærer at bruge en sort marker til at strege langt de fleste ord ud på en side,
undtagen nogle enkle, så teksten på siden kommer til at sige noget helt andet end oprindeligt.
Et rigtig godt eksempel, hvor den kristne bibel på kreativ vis er blevet brugt til dette, kan ses her:
https://www.instagram.com/blackoutbiblepoetry
Sommetider bliver dette gjort direkte i det "religiøse" skrift og i andre tilfælde, som man kan se
på nogle af billederne på ovenstående instagram konto, bliver siderne revet ud og brugt til dette.
Jeg har også set blackout poetry med bibler brugt andre steder på internettet, blandt andet i
nogle af de lukkede internationale grupper på Facebook som jeg har været med i, for mennesker
der har forladt kristendom.
L 133 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 9/9-2023 fra Bjarke Raabjerg
2748360_0002.png
Heling igennem skabelsen af kunst
At vi bare i stedet kan bruge tale og skrift til at udtrykke os er faktuelt forkert, især for mange
religiøst traumatiserede mennesker.
Traumatiserede mennesker (inkl. mennesker med religiøse traumer,
https://w.wiki/7RK6)
er især
i starten af deres helingsproces ikke i stand til at sætte ord på det, de har været udsat for, og der
kan i stedet være brug for f.eks. visuelle former for kunst og udtryk, samt symbolske handlinger.
Disse kan sommetider indbefatte "utilbørlig behandling af en genstand med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund eller en genstand, der fremstår som en sådan", for derefter at dele
dette med andre mennesker. Det kunne f.eks. være med andre, som også har forladt den samme
religion, i en større gruppe på Internettet.
Jen Kiaba, som er kunstner og voksede op i moon bevægelsen (the Unification Church), fortæller
i en session fra CORT 2021 (Conference
on Religious Trauma)
om hvordan hun har brugt kunst til
at hele fra moon-bevægelsen, og hvorfor kunst kan være vigtig i din helingsprocess.
https://youtu.be/O5GBEoUiDvU
(videoen er på engelsk)
Bemærk at hun i hendes helingsproces fra moon-bevægelsen, også har brugt blackout poetry
lavet af kirkelitteratur (se ca.
21 min 37 sek
inde i videoen). Jeg ved dog ikke, om det for hendes
vedkommende også indbefatter "religøse" skrifter, men jeg kunne nemt forestille mig det.
Derudover er det værd at huske at et fotografi eller en video, sommetider kan sige mere end 1000
ord.
Det sataniske tempels "unbaptism" ritual
Et andet eksempel på hvordan en "utilbørlig behandling af en genstand med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund" kan bruges positivt af ofrene for religioner, er et ritual der bruges
af trossamfundet, det sataniske tempel, som de kalder for "unbaptism" (afdåb). Under ritualet
bliver der revet sider ud af en bibel, som beskrevet i denne artikel fra BBC:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65549975.
Dem der vælger at gå igennem ritualet bruger det som et magtfuld udtryk for, at den religion
som de var tvunget ind i som børn, ikke længere har magten over dem.
L 133 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 9/9-2023 fra Bjarke Raabjerg
Her er det at det ikke kun handler om ytringsfriheden, men også vores trosfrihed.
Forestil jer at medlemmer af det sataniske tempel ønsker, på et offentligt sted i Danmark, at
udføre deres unbaptism (afdåbs) ritual for nogle af deres medlemmer, inkl. at rive sider ud af en
kristen bibel. Vil det stadig være lovligt p.g.a. trosfriheden i Danmark eller vil L 133 gøre det
ulovligt?
Bør vi ikke være frie til at handle efter vores egen tro, uden at vi skal have presset andres tro ned
over hovedet på os, fordi de ikke kan lide at vi ikke er enige med dem? Hvorfor skal jeg være
tvunget til at behandle en bibel eller andre objekter, som jeg har købt og betalt for, som "hellig",
når jeg ikke selv tror på at den er "hellig"?
L 133 som et våben i hænderne på autoritære religioner og destruktive sekter i Danmark
Forestil dig at en person der har forladt en autoritær religion eller destruktiv sekt her i Danmark,
som en del af sin heling og for den katarsis som det kan give, vælger at fortælle sin historie
igennem fotografier, eller anden kunst, som indebærer brugen af "utilbørlig" behandling af en
genstand med væsentlig religiøs betydning for den religion/sekt, som vedkommende har forladt.
Derefter bliver det delt med andre på Internettet, måske i en større lukket gruppe, hvor der også
er andre tidligere medlemmer af den samme religion/sekt. I religionen/sekten finder de på en
eller anden måde ud af, at det tidligere medlem har gjort dette, som en del af vedkommendes
helingsprocess.
Jeg garanterer jer for én ting. I en situation som ovenstående, eller hvis et medlem af en
autoritær religion/sekt på vej ud af religionen/sekten, f.eks. i protest imod undertrykkelsen, gør
noget som er et brud på L 133, så vil religionen/sekten ikke tøve ét sekund med at melde
vedkommende til politiet, hvorefter politiet ender med at fungere som religionens/sektens
forlængede arm. Dette med yderligere traumatiseringer af offeret til følge.
Jeg finder den effekt af loven langt mere sandsynlig, end at I på nogen måder vil lykkes med at
stoppe hadegrupper i Danmark fra at provokere f.eks. muslimer. I kan sikkert godt huske
Muhammed tegningerne. Der skal sommetider ikke mere end nogle tegninger til og Rasmus
Paludan har allerede været ud at sige, at han da bare finder en anden måde at gøre det på end at
brænde koraner af.
L 133 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 9/9-2023 fra Bjarke Raabjerg
2748360_0004.png
I mellemtiden har I skabt et enøjet monster af en lov, som autoritære religioner og destruktive
sekter potentielt kan bruge imod deres ofre. Hvis bare ét af disse ofre får en bøde eller kommer i
fængsel i deres kamp ud af en religion/sekt her i Danmark eller i deres kamp for at hele fra
religiøse traumer, er det én for meget. Det er der ingen i den situation der har fortjent.
Når så hadegrupperne har fundet en anden måde at provokere på, så kommer de udenlandske
fundamentalistiske og ekstremistiske grupper igen, og vil også have dette gjort forbudt i
Danmark. Ikke mindst fordi I gav jer første gang og de nu har fanget, at I kan presses til at forbyde
ting, de ikke kan lide at vi gør her i Danmark. I den situation, har I så tænkt jer at give jer igen?
L 133 vil mere end noget andet komme til at virke som en ny blasfemi lovgivning i Danmark, og
det mest sandsynlige er at det kommer til at gå hårdest ud over nogle af de mennesker, som har
forladt eller forsøger at forlade en religion/sekt her i Danmark, som har skadet og traumatiseret
dem.
Som Sarah McLaughlin fra Foundation for Individual Rights and Expression i USA har sagt det i et
indlæg i New York Post d. 1 sept.:
En persons handling af religiøst had, er en andens politiske protest – som de mange feminister,
sekularister, undervisere og LGBT-rettighedsaktivister, der er blevet censureret under
blasfemilovene, kan bevidne.
https://nypost.com/2023/09/01/we-should-be-protecting-the-right-to-religious-freedom/
(min oversættelse)
Om noget så stiller i med L 133 religionernes og sekternes ofre her i Danmark, betydeligt
dårligere.
Et farligt argument
I bemærkningerne til L 133, kan man læse følgende:
Regeringen mener imidlertid ikke, at koranafbrændinger har større værdi som ytring end
udtalelser, der f.eks. forhøner eller nedværdiger en gruppe af personer på grund af sin race eller
seksuelle orientering, eller lignende udtalelser, som allerede i dag er strafbare.
For det første så drejer L 133 sig ikke kun om koranafbrændinger. Lovforslaget er så meget
L 133 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 9/9-2023 fra Bjarke Raabjerg
bredere end dette.
For det andet så er det en ekstrem farlig oversimplificering, at putte alle koranafbrændinger i
samme kategori som ytringer der forhøner eller nedværdiger en gruppe af personer, på grund af
deres race eller seksuelle orientering.
At du f.eks. er af en bestemt race er aldrig lig med at du så også er skadelig for andre mennesker,
derudover er din race ikke noget du selv har bestemt, og mindst lige så vigtigt, selv kan ændre.
Koranafbrændinger og andre "utilbørlige" behandlinger af genstande med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund, sker derimod i mange tilfælde som et modsvar til den
indoktrinering, vold og undertrykkelse, som den person der udfører handlingen har været
igennem p.g.a. religionen/sekten.
Hadegrupperne er helt sikkert ofte de tydeligste i det offentlige billede, fordi deres formål er at
provokere så mange som muligt, hvorimod ofre for diverse religioner og sekter ofte ikke er helt
så synlige i billedet, fordi vores formål er at kæmpe for vores egen frihed, hele fra de religiøse
traumer som vi fik af den religion/sekt vi har forladt (eller forsøger at forlade), fortælle vores
historier for dem der har lyst til at lytte, og informere om den hårde mørke bagside af de
religioner/sekter/teologier som vi har forladt.
Retfærdig forhånelse af religioner, sekter og teologier som har skadet dig, bør og skal være
lovligt i Danmark, inkl. f.eks. at rive sider ud af et "religiøst" skrift og bruge det til blackout
poetry, at behandle andre "religiøse" genstande på "utilbørlig" vis og bruge dem på kunstnerisk
vis, at udføre symbolske handlinger som angiver ikke mindst over for dig selv, og sommetider
også over for andre, at den religion/sekt som du har været i og har forladt, ikke længere har
nogen magt over dig. Det er en
meget vigtig
del af både vores ytringsfrihed og trosfrihed.
Måske du er så forbandet heldig at du ikke selv har haft brug for denne rettighed, og derfor ikke
ser den som vigtig og måske derfor også har svært ved at se, hvad andre dog skulle bruge den til,
udover had. Men jeg garantere jer, som jeg har forsøgt at beskrive her, så er der for nogle
mennesker nogle meget meget vigtige og positive ting at bruge denne rettighed til, især for dem
af os som har været udsat for en eller anden form for religiøs undertrykkelse, indoktrinering og
traumatisering af en religion eller sekt.
L 133 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 9/9-2023 fra Bjarke Raabjerg
Sig nej til lovforslag L 133
Kære politikere. Jeg beder jer inderligt og på det kraftigste, lad vær med at falde på knæ for
religiøse fundamentalister og ekstremister, sådan som I er på vej til at gøre med L 133. Det er ikke
andet end en ond cirkel. Få jer i stedet et hjerte for religionernes og sekternes ofre, og en rygrad
der gør det muligt for jer at stå imod religiøse gruppers trusler om vold i Danmark.
Støt vores fulde ret til at ytre os imod de religioner, sekter og teologier som har skadet os, og
som i mange tilfælde ofte har taget store og vigtige dele af vores liv fra os. Beskyt ytringsfriheden
i Danmark. Sig nej til L 133.
Som George Orwell siger i det citat jeg startede med, "Hvis frihed betyder noget som helst,
betyder det en ret til at fortælle mennesker det, de ikke ønsker at høre." – og det bør og skal, ikke
mindst af ovenstående grunde, også gælde igennem visuel kunst og symbolske handlinger som
indbefatter "utilbørlig behandling af en genstand med væsentlig religiøs betydning for et
trossamfund eller en genstand, der fremstår som en sådan". Hvordan kan vi ellers kalde os for et
frit land?
Kæmp for friheden, også når det gælder andre menneskers frihed.
Med venlig hilsen
Bjarke Raabjerg