Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 130
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. oktober 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 19 (L 130) af 14.
september 2023 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren angive, hvordan vil det påvirke det finanspolitiske råderum frem
mod 2030, hvis et flertal i Folketinget henholdsvis 1) lemper den mellemfristede
målsætning for det strukturelle underskud i 2030 fra 0,5 pct. til 1 pct. af BNP (og
hæver udgiftslofterne i overensstemmelse hermed), eller 2) tillader et underskud
på den strukturelle underskud på 1 pct. allerede fra 2024 og alle følgende år til og
med 2030 (og hæver udgiftslofterne i overensstemmelse hermed)? Endelig bedes
ministeren bekræfte at lempelserne ikke overtræder 1) de gældende finanspolitiske
regler på EU-plan, 2) budgetloven og 3) det nye finanspolitiske regelsæt, som EU
kommissionen foreslår i udspillet: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet For-
ordning om effektiv koordinering af økonomiske politikker og multilateral bud-
getovervågning. Brussels, 26.4.2023 COM(2023) 240 final. 2023/0138 (COD).
Svar
Finanspolitikken tilrettelægges inden for den danske budgetlovs rammer
–
herun-
der underskudsgrænsen for den strukturelle saldo på 1 pct. af BNP og lovfastsatte
fireårige udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
– samt kravene i EU’s fi-
nanspolitiske regler.
I forhold til EU-Kommissionens forslag til en reform af de finanspolitiske regler i
EU bemærkes det, at EU-traktatens grænser for underskud på den faktiske offent-
lige saldo på 3 pct. af BNP og ØMU-gæld på 60 pct. af BNP vil være uændrede,
jf.
også svar på Finansudvalgets spørgsmål 256 (alm. del) af 30. juni 2030.
Et helt centralt kriterie i fastlæggelsen af budgetlovens underskudsgrænse for den
strukturelle saldo på 1 pct. af BNP er netop hensynet til at overholde EU’s under-
skudsgrænse for den faktiske saldo på 3 pct. af BNP under en lavkonjunktur (dvs.
der skal være en sikkerhedsmargin til at lade de automatiske stabilisatorer virke
under en normal lavkonjunktur og samtidig overholde EU-grænsen på 3 pct. af
BNP,
jf. også Erfaringer med budgetloven 2014-2020, Finansministeriet, april 2022).
I de mellemfristede planer for dansk økonomi tages der stilling til de overordnede
mål og prioriteringer i finanspolitikken, herunder det mellemfristede mål for den
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K