Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 130 Bilag 21
Offentligt
2745731_0001.png
§ 38. Skatter og afgifter
Forslag til finanslov 2024
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0002.png
§ 38 på Forslag til finanslov 2024 (FFL24)
Skøn for statens indtægter fra skatter og afgifter på FFL24 bygger på:
Budgetteringsforudsætninger pba. af konjunkturprognose i Økonomisk Redegørelse, august 2023
Regnskabsoplysninger mv. fra Skattestyrelsens systemer frem til medio 2023
Gældende skattelovgivning samt to ikke-vedtagne regelændringer vedr. det forhøjede
personfradrag for personer under 18 år og forhøjelsen af aktiesparekontoens beløbsgrænse
(aftalt ifm. FL23)
2
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0003.png
1. Statens indtægter på § 38. Skatter og afgifter
Tabel 1
Mia. kr. (årets priser)
2023
Skøn
aug. 23
2024
Skøn
aug. 23
399,2
-16,3
-8,1
-6,6
75,0
9,0
7,0
276,5
40,1
23,0
30,0
2023
2024
Forskel
-3,1
-0,4
-2,6
-6,6
-4,1
-2,6
0,2
9,9
6,8
-1,2
0,7
Tabel 1 viser de skønnede statslige
indtægter (netto) på § 38 for 2023
og 2024 opgjort på finansårsform.
På FFL24 skønnes statens samlede
indtægter fra skatter og afgifter i
2024 at udgøre godt 834 mia. kr.
(netto), hvilket er 7�½ mia. kr. lavere
end det opdaterede skøn for 2023.
De lavere statslige indtægter i 2024
afspejler bl.a., at der skønnes færre
indtægter fra personskatter (netto),
selskabsskat og pensionsafkastskat.
Højere indtægter fra især moms
samt energi- og miljøafgifter trækker
isoleret set i den modsatte retning.
Personskatter til staten (netto)
Børnefamilieydelse
Tilbagebetaling vedr. ejendomsskatter
Grundskyld mv. af erhvervsejendomme etc.
Selskabsskat og kulbrinteskat
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift mv.
Moms
Energi- og miljøafgifter mv.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Øvrige punktafgifter (nydelsesmidler, spil og lønsum mv.)
Renter mv., bøder, EU-tilskud
Lån ifm. med COVID-19
402,3
-15,9
-5,6
0,0
79,1
11,6
6,8
266,6
33,3
24,1
29,3
5,6
4,4
841,7
5,6
0,0
834,2
0,0
-4,4
-7,5
I alt
NB! Forskellen i 3. kolonne er beregnet med afsæt i tal med flere decimaler end tallene i 1. og 2. kolonne.
3
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0004.png
2. Bevægelser i indtægtsskøn fra 2023 til 2024
Boks 1
Bidrag til højere indtægter i 2024 end i 2023
Moms (+9,9 mia. kr.):
Bidrag til lavere indtægter i 2024 end i 2023
Selskabsskat og kulbrinteskat (-4,1 mia. kr.):
Boks 1 giver et overblik over de
skatter og afgifter, der bidrager
til henholdsvis højere og lavere
statslige indtægter i 2024 end i
2023.
Skønnene for begge år er helt
overordnet baseret på
Økonomiministeriets seneste
konjunkturprognose, jf.
Økonomisk Redegørelse,
august 2023.
Skønnene tager herudover
afsæt i øvrige relevante data
herunder regnskabstal for
2023.
Afspejler bl.a. en forventet stigning i det nominelle private forbrug på
Efter ekstraordinært høje indtægter fra selskabsskat i 2021 og
4�½ pct. fra 2023 til 2024 ifølge Økonomisk Redegørelse, august 2023.
2022 (på finansårsform) skønnes aktuelt gradvist lavere indtægter i
2023 og videre i 2024.
Energi- og miljøafgifter (+6,8 mia. kr.):
Afspejler bl.a. indeksering af en række afgiftssatser med 7,7 pct. i 2024
i lyset af stigningen i nettoprisindekset i 2022. Desuden lægger den
midlertidige nedsættelse af den almindelige elafgift i 1. halvår 2023 en
dæmper på indtægterne fra elafgiften i 2023.
Personskatter til staten, netto (-3,1 mia. kr.):
Afspejler grundlæggende at afregningen til kommuner af
personskat stiger mere fra 2023 til 2024 end de samlede
indtægter fra personskatterne. Skal bl.a. ses i lyset af statens
overtagelse af opkrævningen af grundskyld mv., jf. senere.
Pensionsafkastsskat (-2,6 mia. kr.):
Efter ekstraordinært høje indtægter fra pensionsafkastskat i 2020-
2022 (på finansårsform) ventes der aktuelt mærkbart lavere
indtægter i 2023 og 2024 bl.a. i lyset af stigende renteniveau og
fremført negativ skat.
4
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0005.png
3. Bevægelser i indtægtsskøn 2023 til 2024 (fortsat)
Boks 2
Statens overtagelse af opkrævningen af grundskyld og
dækningsafgift fra og med 2024
Øvrige forhold af mere teknisk karakter, der indebærer færre
statslige indtægter (netto) i 2024 end i 2023
Grundskyld af ejerboliger er budgetteret på §38.11.01. Personskatter. I
Tilbagebetaling af lån i forbindelse med COVID-19 skønnes at
2024 skønnes indtægterne at udgøre ca. 12,7 mia. kr. (inkl.
indebære statslige indtægter (netto) på 4,4 mia. kr. i 2023, mens der
nedskrivninger), mens afregningen til kommunerne skønnes at udgøre ca. aktuelt ikke ventes indtægter herfra i 2024.
14,8 mia. kr. Det indebærer alt i alt til et minus på 2,7 mia. kr. for staten i
2024.
Boks 2 giver et overblik over
en række øvrige og mere
tekniske forhold, der hver især
trækker i retning af lavere
statslige indtægter (netto) på
§38. Skatter og afgifter.
De nævnte forhold er ikke
udtømmende.
Grundskyld og dækningsafgift af erhvervsejendomme mv. er budgetteret
særskilt på §38.17.01. I 2024 skønnes indtægterne at udgøre 12,7 mia. kr.
(inkl. nedskrivninger), mens afregningen til kommunerne skønnes at
udgøre 19,3 mia. kr. Det indebærer alt i alt et minus for staten på 6,6 mia.
kr. i 2024.
Udgifterne knyttet til tilbagebetalingsordning n vedr. ejendomsskatter
skønnes aktuelt til 5,5 mia. kr. i 2023 og 8,1 mia. kr. i 2024. Indebærer
isoleret set et fald i statens indtægter (netto) på 2,6 mia. kr. fra 2023 til
2024.
5
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0006.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2024
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0007.png
Gennemgang af FFL24 for § 9. Skatteministeriet
Gennemgangen omfatter de samlede rammer på FFL24 til Skatteministeriet, herunder:
Særlige prioriteringer på FFL24 sammenholdt med FL23.
Skatteministeriets driftsbevillinger og tilhørende reserver på ministerområdet samt på § 35.
Skatteministeriets øvrige ordninger.
Finansloven for 2023 var teknisk for driftsbevillingerne, og det var alene en andel af de afsatte midler, der var
opført på § 9. Bevillingen i 2023 skal derfor ses i sammenhæng med § 35.-reserverne på FL23.
I juni 2023 blev der indgået en flerårsaftale om skattevæsenets økonomi 2023-2027.
På FFL24 udmøntes flerårsaftalen og dermed § 35.-reserverne til § 9.
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0008.png
1. Afsat ramme til Skatteministeriets
drift på FFL24
Tabel 1
Mio. kr. (2024-pl)
Samlet ramme på FL23
Samlet ramme på FFL24
11.925
12.628
12.602
12.340
12.297
12.015
12.035
-
12.080
2023
2024
2025
2026
2027
Tabel 1 viser de samlede rammer til drift af Skatteministeriet på FFL24
sammenholdt med FL23.
For FL23 dækker rammen over afsatte midler på § 9. og § 35. til
Skatteministeriet.
Rammerne på FFL24 omfatter både midler afsat under § 9.
Skatteministeriet og den afsatte reserve på § 35. til Skatteministeriet vedr.
civilretlige tiltag.
Med FFL24 er der en samlet ændring på -26 mio. kr. i 2024, -43 mio. kr. i
2025 og 19 mio. kr. i 2026 sammenholdt med FL23.
Ændringerne skyldes hovedsageligt:
Bevillingen reduceres som følge af en generel rammereduktion på
tværs af staten, som for Skatteministeriet indebærer en reduktion på
62 mio. kr. årligt.
Bevillingen opjusteres med 26 mio. kr. i 2024, 57 mio. kr. i 2025 og 104
mio. kr. i 2026 som følge af et aftalt finansieringsbidrag vedr. justering
af sanktioner.
Bevillingen korrigeres med 49 mio. kr. i 2024, -14 mio. kr. i 2025 og -3
mio. kr. i 2026, som følge af opdaterede skøn for civilretlige tiltag i
udbyttesagen.
Der er budgetteret med et udgiftsniveau, der forudsætter et
finansieringsbidrag. Dette er i overensstemmelse med flerårsaftalen.
På finanslovsforslaget er der indarbejdet en negativ budgetregulering, der
skal udlignes via finansieringsbidraget.
3
- heraf § 9. Skatteministeriet
- heraf § 35. Civilretlige tiltag
Samlet ændring på FFL24 ift. FL23
12.602
-
-26
12.085
212
-43
11.973
62
19
12.027
53
-
- heraf generel rammereduktion
- heraf finansieringsinitiativ vedr. sanktioner
- heraf civilretlige tiltag
- heraf øvrige korrektioner
-62
26
49
-39
-62
57
-14
-25
-62
104
-3
-20
-
-
-
-
Note: Med henblik på sammenlignelighed er FL23-tal opregnet til 2024-priser ud fra det generelle pris- og
lønindeks. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0009.png
2. Samlet udgiftsniveau på FFL24
inkl. finansieringsbidrag
Tabel 2
2023
12.159
2024
2025
2026
2027
Mio. kr. (2024-pl)
Samlet udgiftsniveau på FL23*
Samlet udgiftsniveau inkl. finansieringsbidrag
12.781
12.533
12.270
12.355
Tabel 2 viser det samlede udgiftsniveau, der budgetteres med på
Skatteministeriets FFL24, som tager udgangspunkt i flerårsaftalen om
skattevæsenets økonomi 2023-2027.
Niveauet indeholder:
Afsatte midler på FFL24 til Skatteministeriet på 12,6 mia. kr. i 2024, 12,3
mia. kr. i 2025, 12,0 mia. kr. i 2026 og 12,1 mia. kr. i 2027.
Aftalt finansieringsbidrag på 0,2 mia. kr. i 2024-2026 og 0,3 mia. kr. i
2027.
Der er indarbejdet en negativ budgetregulering på FFL24, som skal
udlignes via finansieringsbidrag i efteråret 2023 inden vedtagelsen af FL24.
- heraf afsat ramme på FFL24 **
- heraf finansieringsbidrag
12.602
179
12.297
236
12.035
235
12.080
274
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note: *I det samlede udgiftsniveau på FL23 er der indeholdt finansieringsbidrag på 234 mio. kr. (2024 -pl)
Note: **Reserven til civilretlige tiltag på § 35. er indeholdt i de afsatte rammer på FFL24.
4
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0010.png
3. Klarhed om Skatteministeriets
fremadrettede rammer
10,6
10,2
8,9
7,8
De seneste års finanslove har alene været budgetteret etårigt, og har derfor
været af teknisk karakter i BO-årene.
En stor del af bevillingen har været opført som generelle reserver på § 35., og
der har været usikkerhed omkring rammerne ud i tid.
12,0
FL20
2020
2021
2022
11,9
2023
12,6
-
12,3
FL23
2023
2024
12,8
Mia. kr.
2025
12,5
Med udmøntningen af flerårsaftalen er der skabt klarhed om Skatteministeriets
rammer frem mod 2027.
På FFL24 er rammerne fuldt udmøntet til § 9., dog er der for 2025 og frem en
reserve på § 35. til civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Under rammerne på § 9. er der foretaget en konkret budgettering på
Skatteministeriets styrelser i F-året såvel som i BO-årene.
2026
12,3
-
12,4
FFL24
-
2024
§ 9.
2025
§ 35.
2026
2027
Finansieringsbidrag
5
Note: Beløb er angivet i 2024-pl
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0011.png
4. Nettoudgiftsbevillinger til driften af
Skatteministeriet
Tabel 4
Mio. kr.
§ 09.11.01. Departementet
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
§ 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
§ 09.11.51. Retssager mv.
§ 09.11.79. Reserver og budgetreguleringer
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
280
410
11
76
-
3.238
902
438
550
252
3.953
-
8
277
443
10
84
-
3.131
926
551
537
223
3.797
594
8
195
155
11
80
11
2.549
392
118
316
175
1.623
345
5
287
553
11
85
-196
3.492
996
649
577
240
4.719
654
6
282
553
11
85
-254
3.487
1.001
650
564
241
4.809
652
6
276
555
11
85
-263
3.496
1.001
651
550
241
4.719
643
8
271
556
11
85
-337
3.469
1.017
653
532
242
4.876
644
8
R
2021
R
2022
B
2023
F
2024
BO1
2025
BO2
2026
BO3
2027
Tabel 4 viser en samlet oversigt over
bevillingerne til driften af Skatteministeriet
på § 9.
Finansloven for 2023 var teknisk henset
til forhandlingerne om flerårsaftalen. Det
var således alene en andel af den
samlede bevilling, der var opført på § 9.,
og bevillingen i 2023 skal derfor ses i
sammenhæng med § 35.-reserven, der
er udmøntet på TB i 2023.
På FFL24 er flerårsaftalen og dermed §
35.-reserven udmøntet til § 9.
920
363
477
529
-
-
-
Note: For 2021-2023 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2024-2027 er angivet i 2024-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste
hele mio. kr.
6
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0012.png
5. Reserver til Skatteministeriet
Tabel 5
Mio. kr.
§ 9. Skatteministeriet reserver i alt
§ 09.11.79. Reserver og budgetregulering
§ 09.11.79.30. Negativ budgetregulering i relation til flerårsaftalen
§ 09.11.79.40. Reserve til bolig- og ejendomsområdet
§ 09.11.79.50. Negativ budgetregulering i relation til en generel rammereduktion
§ 09.11.79.70. Reserve vedr. gældsaftalen
§ 09.11.79.80. Kommunalt lov- og cirkulæreprogram
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10
1
-179
35
-62
10
-
-236
35
-62
10
-
-235
35
-62
-
-
-274
-
-62
-
-
-
-
11
-196
-254
-263
-337
R
2021
R
2022
B
2023
F
2024
BO1
2025
BO2
2026
BO3
2027
Tabel 5 viser afsatte reserver på
Skatteministeriets område på § 9. og på §
35.
Reserver på § 9.:
Der er afsat 35 mio. kr. årligt i 2024-
2026 til bolig- og ejendomsområdet.
I forbindelse med gældsaftalen er der
afsat en reserve på 10 mio. kr. i 2024
og 2025 til forebyggelse af
spilafhængighed.
Budgetreguleringer på § 9.:
Der er oprettet to negative
budgetreguleringer i relation til hhv.
flerårsaftalen og en generel
rammereduktion.
§ 35.-reserver på Skatteministeriets område i alt
§ 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
§ 35.11.50.20. Reserve til civilretlige tiltag
-
-
-
-
212
62
53
-
-
-
-
212
62
53
Reserver på § 35.:
Der er en selvstændig reserve til
Civilretlige tiltag i udbyttesagen på §
35.
7
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0013.png
6. Udløb af bevillinger
Tabel 6
Bevilling mio. kr. (2024-pl)
Effektanalyse af digitale stopklodser
Aftalepartier
Daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokraterne.
Finanslov
FL22
2022
1,1
2023
1,1
2024
-
Tabel 6 viser, at der mellem FL23 og FFL24
er fire bevillinger, der udløber Disse vedrører.
Effektanalyse af digitale stopklodser,
hvor der i 2022 og 2023 var afsat 1,1
mio. kr.
Administrativ understøttelse af
kompensation af borgere for stigende
energipriser, hvor der i 2023 var afsat
0,4 mio. kr.
Administrativ understøttelse ifm.
vinterhjælp, hvor der var afsat 0,8 mio.
kr. i 2023.
Administrativ understøttelse ifm.
inflationshjælp, hvor der var afsat 6,0
mio. kr. i 2023.
Daværende S-regering, Venstre, Socialistisk
Administrative omkostninger ifm. kompensation af
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det
borgere for stigende energipriser
Konservative Folkeparti
Daværende S-regering, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det
Administrative omkostninger ifm. vinterhjælp
Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Alternativet og Moderaterne.
Regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Administrative omkostninger ifm. inflationshjælp
Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige.
FL23
-
0,4
-
FL23
-
0,8
-
FL23
-
6,0
-
8
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0014.png
7. Øvrige ordninger under § 9.
Tabel 7
Mio. kr.
Gebyrer/fordringer mv.
§ 09.11.52. Renter
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter*
§ 09.51.16. Bo- og gaveafgift
§ 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.*
§ 09.51.22. Personlige fordringer*
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer*
§ 09.51.31. Klagegebyr
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter*
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet*
§ 09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet*
Særlige udgiftsordninger
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige for.
Andet
-2
-56
0
-147
-1.439
-0
-5
-1
-53
0
-135
-701
-0
-3
-
-73
-
-157
-1.455
-0
-25
-1
-60
-
-157
-685
-0
-33
-1
-60
-
-157
-685
-0
-33
-1
-60
-
-157
-675
-0
-33
-1
-60
-
-157
-675
-0
-33
R
2021
R
2022
B
2023
F
2024
BO1
2025
BO2
2026
BO3
2027
Tabel 7 viser de øvrige ordninger under § 9.,
der ikke vedrører den direkte drift af
Skatteministeriets institutioner.
De øvrige ordninger vedrører bl.a. en række
indtægtskonti, herunder gebyrer og
fordringer.
-1
-938
-
172
177
67
0
0
2
1
-
-1
-836
-
190
170
-
0
0
1
-
0
-1
-854
-3
201
179
-
-
-
-
-
0
-1
-870
0
218
189
-
-
-
-
-
0
-1
-880
-3
220
189
-
-
-
-
-
0
-1
-890
-3
222
189
-
-
-
-
-
0
-1
-900
-3
222
189
-
-
-
-
-
0
For disse er der foretaget opdaterede skøn,
der afspejler den forventede aktivitet på
ordningen.
For en række af de øvrige ordninger
budgetteres der efter kursværdiregulering
for at tage højde for borgere og
virksomheders betalingsevne.
Foruden indtægtskonti indgår også særlige
udgiftsordninger vedr.:
Godtgørelser mv.: Udgifter til
omkostningsgodtgørelse af udgifter til
sagkyndig bistand i skattesager mv..
Købsmoms: Delvis kompensation af
almennyttige foreningers momsudgifter.
9
§ 09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
§ 09.51.28. Komp. af ikke-stat. fordringshavere ifm. genoptag.sag
§ 09.51.29. Komp af komm. og reg. fordringshavere ifm. genopt.
§ 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr
§ 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
Note: For 2021-2023 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2024-2027 er angivet i 2024-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Beløbene er opgjort som nettoudgifter og dækker over, at kontoen kan omfatte såvel udgifts- som indtægtsbevilling (et negativt beløb er udtryk for en
nettoindtægt).
*Kontoen er kursværdireguleret.
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0015.png
8. Tekstanmærkninger
Der er ingen nye eller ændrede
tekstanmærkninger på FFL24.
10
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0016.png
§ 9. Skatteministeriet
Bilag
Forslag til finanslov 2023
Bilag
11
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0017.png
Bilag 1. Nettoudgiftsbevillinger til driften af
Skatteministeriet inkl. TB og opsparing i 2023
Tabel 1
Mio. kr.
§ 09.11.01. Departementet
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
§ 09.11.03 Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
§ 09.11.51. Retssager mv.
§ 09.11.79. Reserver og budgetreguleringer
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
§ 09.31.02. Gældstyrelsen
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
280
410
11
76
-
3.238
277
443
10
84
-
3.131
195
155
11
80
11
2.549
275
482
11
80
1
3.371
287
553
11
85
-196
3.492
282
553
11
85
-254
3.487
276
555
11
85
-263
3.496
271
556
11
85
-337
3.469
R
2021
R
2022
B
2023
B + TB +
opsparing
2023
F
2024
BO1
2025
BO2
2026
BO3
2027
Tabel 1 afspejler udmøntningen i 2023, jf.
akt. 116 tiltrådt den 22. juni 2023.
902
438
550
252
3.953
-
8
920
926
551
537
223
3.797
594
8
363
392
118
316
175
1.623
345
5
477
959
623
562
232
3.937
624
11
677
996
649
577
240
4.719
654
6
529
1.001
650
564
241
4.809
652
6
-
1.001
651
550
241
4.719
643
8
-
1.017
653
532
242
4.876
644
8
-
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Note: For 2021-2023 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2024-2027 er angivet i 2024-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2745731_0018.png
Bilag 2. Kontooversigt for § 9. Skatteministeriet
Tabel 2
Delloft for driftsudgifter
Overførselsramme
Indtægtsbudget
Driftsramme 1
Driftsramme 2
Overførselsramme
Indtægtsbudget
Fællesudgifter
Forvaltningsordninger
09.11.01. Departementet
09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld
09.11.02. Skatteankestyrelsen
09.51.13. Godtgørelser mv.
09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it- 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for
område
almennyttige foreninger
09.11.51. Retssager mv.
09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra
09.11.79. Reserver og budgetregulering
spillehaller
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige
Skatteforvaltning
fordringshavere i forbindelse med genoptagelsessager
09.31.01. Skattestyrelsen
09.51.31. Klagegebyr
09.31.02. Gældsstyrelsen
09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr
09.31.03. Vurderingsstyrelsen
09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet
09.31.04. Toldstyrelsen
09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
09.31.05. Motorstyrelsen
09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Spilleforvaltning
09.41.01. Spillemyndigheden
Forvaltningsordninger
09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Forvaltningsordninger
Fællesudgifter
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
09.11.52. Renter
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i
forbindelse med behandling af genoptagelsessager
Forvaltningsordninger
09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
09.51.16. Bo- og gaveafgift
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
09.51.22. Personlige fordringer
09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter
09.51.51. Gebyrer på motorområdet