Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663618_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Helle Bonnesen (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 197
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
99 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helle Bon-
nesen (KF).
Spørgsmål nr. 99:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad provenuet ved afskaffelsen af store bededag
som helligdag vil være, hvis henholdsvis 25 pct., 50 pct. og 75 pct. af arbejdsta-
gerne erstatter dagen med en anden fridag?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Fi-
nansministeriet, der har oplyst følgende:
”Finansministeriet
har igennem en længere årrække og under skiftende regeringer
skønnet, at der vil være et gennemslag på den faktiske arbejdstid på ¾ af at af-
skaffe eller indføre en helligdag, som ligger på en hverdag. Grundlaget for denne
samlede vurdering er baseret på en række indikatorer og økonomisk teori. Udvalgte
empiriske sammenhænge kan således ikke stå alene for at skønne over virkningen
af at afskaffe store bededag.
I beregningen af virkningen på den offentlige saldo, arbejdsudbud mv., er det for-
udsat, at en mindre andel af de beskæftigede forventeligt ikke vil øge deres præste-
rede arbejdstimer svarende til én dag som følge af afskaffelsen. Der forudsættes
derfor et gennemslag på arbejdstiden på 75 pct. i beregningen. Det kan tolkes som,
at 25 pct. af arbejdstagerne ikke forventes at arbejde én ekstra dag, fx ved at er-
statte dagen med en anden fridag.
Baggrunden for det forudsatte gennemslag på arbejdstiden på 75 pct., hvis en hel-
ligdag bliver en hverdag, er gennemgået i en teknisk gennemgang af lovforslaget
for beskæftigelsesudvalget mandag d. 30. januar samt i en faglig briefing for jour-
nalister og organisationer tirsdag den 31. januar. Materialet fra den faglige briefing
kan findes på Finansministeriets hjemmeside.
1
https://fm.dk/media/26778/baggrundsbriefing-om-finansministeriets-vurdering-af-effekten-ved-at-
afskaffe-en-helligdag.pdf
1
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om provenuets størrelse ved afskaffelsen af store bededag som helligdag, hvis henholdsvis 25 pct., 50 pct. og 75 pct. af arbejdstagerne erstatter dagen med en anden fridag
2663618_0002.png
På baggrund af et gennemslag på 75 pct. skønnes det, at afskaffelsen af store bede-
dag isoleret set vil medføre et merprovenu på ca. 3,2 mia. kr. årligt (2023-niveau).
2
Hvis der alternativt forudsættes et gennemslag på 50 pct. eller 25 pct.
svarende
til, at hhv. 50 pct. eller 75 pct. af arbejdstagerne ikke arbejder én ekstra dag
vil
det beregningsteknisk indebære et provenu på hhv. 2,2 mia. kr. og 1,1 mia. kr.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Provenuet er opgjort ekskl. skønnede merudgifter til sygedagpenge og pasningstilbud, og det er forud-
sat, at virkningen af at afskaffe en helligdag på reguleringen af indkomstoverførslerne neutraliseres,
jf. for-
slag til lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag.
2
2