Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663437_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Pelle Dragsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-197
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
86 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL) og Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 86:
”Vil ministeren beregne de samlede samfundsøkonomiske konsekvenser ved af-
skaffelse af store bededag, herunder værdien af tabt fritid og negative klima- og
miljøeffekter. Ministeren bedes her tage højde for, at tiltaget ikke vil lede til en
stigning i forrentningen af den indenlandske formue på langt sigt. Dvs. at en del af
BNP-effekten vil dække over aflønning af udenlandsk kapital og dermed ikke kan
siges at være en velfærdsforbedring for personer på dansk grund?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Fi-
nansministeriet, der har oplyst følgende:
”De samlede samfundsøkonomiske konsekvenser af en afskaffelse af store bededag
dækker over flere modsatrettede effekter. Der vil som udgangspunkt være et nega-
tivt bidrag i form af værdien af tabt fritid for den enkelte beskæftigede. I modsat
retning trækker, at der udbetales løn for den ekstra arbejdstid. Hertil kommer, at en
afskaffelse af store bededag øger det finanspolitiske råderum, hvilket ligeledes må
forventes at have en positiv nyttevirkning for den enkelte beskæftigede.
Den isolerede nettovirkning af de modsatrettede effekter afhænger af hvordan den
enkelte vægter tabet af fritid over for de øgede muligheder for privat og offentligt
forbrug. I det omfang den fastsatte arbejdstid afspejler den enkeltes ønsker om fri-
tid overfor privat og offentligt forbrug, må det forventes, at effekten på velfærden
er begrænset. Ud over disse generelle overvejelser er det vanskeligt at skønne over
effekten for det enkelte individ. En egentlig beregning vil være behæftet med stor
usikkerhed og desuden råder Finansministeriet ikke over en metode, hvormed vær-
dien af fritid kan måles direkte i forhold til værdien af øget indkomst.
Samlet set skønnes en afskaffelse af store bededag at øge strukturelt BNP med 9,4
mia. kr. (2023-niveau),
jf. Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 87 (L 13)
af 10. februar 2023.
Den positive virkning kan både tilskrives øget privat forbrug,
øget offentlig efterspørgsel og øgede private investeringer mv.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om at dekomponere bnp-effekten af afskaffelse af store bededag
Det er vanskeligt at skønne over om den indenlandske indkomstskabelse er større
eller mindre end effekten på BNP. I det omfang at forøgelsen af de private investe-
ringer foretages af udlændinge, vil afkastet af investeringerne også tilfalde udlæn-
dinge. Omvendt vil den øgede disponible indkomst blandt danskere give anledning
til øget opsparing og flere investeringer i udlandet, hvilket har en positiv virkning
på nationalindkomsten.
Hvad angår de samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af de evt. negative
klima- og miljøeffekter henvises der til
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål
nr. 51 (Alm. del) af 17. januar 2023
samt
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgs-
mål nr. 52 (Alm. del) af 17. januar 2023.
Det bemærkes i den sammenhæng, at det
fortsat er en målsætning, at drivhusgasudledningen reduceres frem mod 2030 med
70 pct. i forhold til 1990. Hertil kommer, at regeringen har en ambition om at frem-
rykke målsætningen for klimaneutralitet til 2045,
jf. Ansvar for Danmark,
decem-
ber 2022.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2