Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 197
16. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
85 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 85:
”Vil
ministeren igangsætte et analysearbejde, så man kan opgøre eller i det mind-
ste skønne over den forventede indkomstnedgang hos lønmodtagere som følge af,
at helligdagstillæg m.v. bortfalder, hvis store bededag afskaffes? Der henvises til
ministerens svar på BEU spm. 71-72 (alm. del) af 6. februar 2023, hvor ministeren
tilkendegav ikke at kunne opgøre virkningen.”
Svar:
Regeringen ønsker med lovforslaget at gøre store bededag til en almindelig ar-
bejdsdag. Formålet med lovforslaget, er at sikre, at store bededag fra 2024 anses
som en almindelig arbejdsdag. hvor de løn- og ansættelsesvilkår, som i øvrigt gæl-
der på almindelige arbejdsdage, finder anvendelse. Lovforslaget sikrer desuden, at
lønmodtagere, der får forøget deres arbejdstid som følge heraf, får løn herfor.
Det fremgår, som nævnt i spørgsmålet, af tidligere besvarelser til Folketinget, at
Beskæftigelsesministeriet ikke har ikke kendskab til data, der gør det muligt at op-
gøre, hvordan helligdagstillæg udbetalt på store bededag fordeler sig på individni-
veau.
Jeg kan oplyse, at jeg ikke har planer om at igangsætte et analysearbejde, der skal
søge at skønne over den ændrede indkomst for lønmodtagere, som følge af ændrin-
ger i helligdagstillæg, i medfør af lovforslaget.
Det følger af lovforslaget, at der vil være visse lønmodtagere, der efter lovens
ikrafttræden ikke længere modtager helligdagstillæg på den dag. Der er således ved
udarbejdelsen af lovforslaget taget udgangspunkt i, at helligdagstillæg udbetales for
at kompensere for de ulemper, der forbundet med at arbejde på en helligdag.
Der henvises desuden til, at ordninger om opsparing til søgnehelligdage, fritvalgs-
ordninger m.v. som beskrevet under lovforslagets afsnit 2.1.2.1. (side 4) undtages
fra lovforslaget, således at fx opsparingsprocenterne ikke vil blive reduceret,
selvom der bliver en helligdag mindre. Dette må forventes at komme til at betyde,