Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2662842_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Pelle Dragsted (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-197
16. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
82 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 82:
”Kan
ministeren bekræfte, at timelønnede, som gennem deres overenskomst optje-
ner frihed ved søgnehelligdage i stedet for at spare penge op på en søgnehellig-
dagskonto, som nævnt i lovforslagets § 2, stk. 2, mister den frihed og dermed den
betaling, de normalt ville få i forbindelse med store bededag? Hvis dette er tilfæl-
det, er det så en tilsigtet virkning af lovforslaget, at denne gruppe, med sløjfningen
af store bededag, vil komme til at gå ned i løn, selvom de arbejder mere? Der hen-
vises til FH’s høringssvar s. 20f.”
Svar:
Det følger af lovforslagets § 1, at loven har til formål at sikre, at store bededag an-
ses som en almindelig arbejdsdag, hvor de løn- og ansættelsesvilkår, som i øvrigt
gælder på almindelige arbejdsdage, finder anvendelse.
I overensstemmelse med at store bededag fremover anses som en almindelig ar-
bejdsdag, fastsættes det i § 2, at særlige løn- og ansættelsesvilkår på helligdage,
herunder bestemmelser om frihed, kompenserende frihed, ulempegodtgørelse og
løn under fravær, som findes i anden lovgivning, kollektive overenskomster og af-
taler, individuelle aftaler, kutymer, ensidigt fastsatte regler eller tilsvarende regler,
ikke finder anvendelse for så vidt angår store bededag. Lønmodtagere, der har fri
eller kompenserende fri i forbindelse med store bededag, vil således få forøget den
effektive årlige arbejdstid.
Lovforslaget sikrer desuden, at lønmodtagere, der får forøget deres arbejdstid som
følge heraf, får løn herfor. For så vidt angår timelønnede lønmodtagere følger det
af lovforslagets § 4, at forøges arbejdstiden i medfør af § 2, stk. 1, modtager løn-
modtagere, der aflønnes for det erlagte antal timer, den aftalte timeløn for alminde-
lige arbejdsdage af arbejdsgiveren ved arbejde udført på store bededag, eventuelt
med tillæg for overarbejde eller andet arbejde, som efter aftale honoreres særskilt.
Den foreslåede lov berører dog ikke bestemmelser m.v. i kollektive overenskom-
ster om opsparing til søgnehelligdage, herunder om opsparingsprocenter og frit-
valgsordninger, jf. § 2, stk. 2. Det uddybes i de almindelige bemærkningerne til
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm., om timelønnede, som gennem deres overenskomst optjener frihed ved søgnehelligdage, mister den frihed og dermed den betaling, de normalt ville få i forbindelse med store bededag
lovforslaget, at ordninger om opsparing til søgnehelligdage, fritvalgsordninger m.v.
er disse meget forskellige i de enkelte overenskomster. Det foreslås derfor, at disse
ordninger undtages fra lovforslaget, således at fx opsparingsprocenterne ikke vil
blive reduceret, selvom der bliver en helligdag mindre. Dette må forventes at
komme til at betyde, at søgnehelligdagsbetaling bliver tilsvarende større på de til-
bageværende søgnehelligdage.
Beskæftigelsesministeriet bemærker afslutningsvis, at lovforslaget omfatter alle
lønmodtagere og grupper af lønmodtagere, som i dag har særlige løn- og ansættel-
sesvilkår, som følge af store bededag. Lovforslaget vil dermed kunne have forskel-
lig betydning for den enkelte lønmodtager, idet det afhænger af de aftalte vilkår.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2