Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2662736_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-197
16. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
61 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 61:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke typer af overenskomstbestemmelser, aftalebestem-
melser eller lignende, der vil føre til, at den effektive arbejdstid bliver forøget i
medfør af loven?
Svar:
Lovforslaget har til formål at sikre, at store bededag i arbejds- og ansættelsesretlig
henseende anses som en almindelig ekstra arbejdsdag fra 2024.
Med lovforslaget finder bestemmelser om særlige løn- og ansættelsesvilkår på hel-
ligdage, herunder bestemmelser om frihed og kompenserende frihed, i anden lov-
givning, kollektive overenskomster og aftaler, individuelle aftaler, kutymer, ensi-
digt fastsatte regler eller tilsvarende regler, ikke anvendelse for så vidt angår store
bededag.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det i forbindelse med indgåelsen
af visse kollektive overenskomster er forudsat, at helligdage indgår i fx aftalte
fridage. Er dette tilfældet, skal den kollektive overenskomst forstås, så den afspej-
ler, at store bededag er overgået til en almindelig arbejdsdag.
Om den foreslåede lov indebærer en forøgelse af arbejdstiden, og i givet fald med
hvor meget for den enkelte lønmodtager, vil bero på en konkret vurdering af de af-
talte vilkår for opgørelsen af arbejdstid i det enkelte ansættelsesforhold, herunder
hvad der måtte være aftalt i en eventuel kollektiv overenskomst. Lovforslaget vil
således kunne have forskellig betydning for den enkelte lønmodtager, idet det af-
hænger af de aftalte vilkår.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen